Permalänk
Medlem

sodastream vs vanlig läsk

fått upp ögonen för att använda sodastream då jag fick testa i helgen och tyckte det smakade förvånansvärt bra.
däremot vill jag veta vad som hade varit mer kostnadseffektivt att köra. säg att vanlig läsk kostar 8kr/litern och smakessens för sodastream 110kr litern.
vad blir då mest priseffektivt? kan inte räkna detta själv för vet inte hur en sodastream används eller hur mycket den behöver per körning och så.

vad kostar en kolsyrepatron och hur ofta behöver man byta ut dom?
och av alla dessa enormt många versioner av sodastream. vilka rekommenderas? kommer vara 2st i huset som använder den om det spelar någon roll.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=568#rparams=l=s23645424...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Funktionen på den billiga vs den dyra skiljer inget speciellt utan mest designen.
Finns olika sorters smaksättning, men den "vanliga" läsken för 50kr ger 12L vilket ger
ett literpris på ca 5kr.

En kolsyrepatron anges räcka till 60L, vilket stämmer rätt bra.
Byte kostar från 39:- (Rusta)

Permalänk
Medlem

Smaksättningen tillsammans med Sodastream tycker jag inte alls smakar så bra. Kan likna smaken lite vid en ljummen, illa smakande Cola Zero.

Permalänk
Medlem

Har köpt smaktillsats en gång och det var troligen också den sista.

Det var Sodastreams egen cola och smaken var vidrig, försökte dosera både mer och mindre än rekommenderat. Sen att se den svarta, trögt rinnande tillsatsen och veta att det där ska min mage ta hand om var "avtändande".

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Funktionen på den billiga vs den dyra skiljer inget speciellt utan mest designen.
Finns olika sorters smaksättning, men den "vanliga" läsken för 50kr ger 12L vilket ger
ett literpris på ca 5kr.

En kolsyrepatron anges räcka till 60L, vilket stämmer rätt bra.
Byte kostar från 39:- (Rusta)

kollade rusta, och det är påfyllning för 39kr. betyder det att man måste in med patronen till dom så fyller dom på den eller?

Skrivet av Ruzikx:

Smaksättningen tillsammans med Sodastream tycker jag inte alls smakar så bra. Kan likna smaken lite vid en ljummen, illa smakande Cola Zero.

jag tyckte dock om den, vilket är därför tråden finns

Skrivet av EMMHMMS:

Har köpt smaktillsats en gång och det var troligen också den sista.

Det var Sodastreams egen cola och smaken var vidrig, försökte dosera både mer och mindre än rekommenderat. Sen att se den svarta, trögt rinnande tillsatsen och veta att det där ska min mage ta hand om var "avtändande".

jag har bara testat lime/citron och päron och dom var goda. den första smakade som 7up

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Sodastream-läsk innehåller även generellt mindre socker, så det kan ju vara positivt! T.ex Sodastream Cola innehåller ca 33g/liter medan Coca Cola innehåller 106g/liter.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har själv en begagnad kolsyremaskin (minns inte märke just nu) som jag använder till bubbelvatten med lite koncentrerad citron som smaktillsats. Det känns prisvärt, även kolsyrad saft funkar. Håller dock med om att smaktillsatserna varierar från usla till ok i övrigt, dock inte smakat så många.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

fått upp ögonen för att använda sodastream då jag fick testa i helgen och tyckte det smakade förvånansvärt bra.
däremot vill jag veta vad som hade varit mer kostnadseffektivt att köra. säg att vanlig läsk kostar 8kr/litern och smakessens för sodastream 110kr litern.
vad blir då mest priseffektivt? kan inte räkna detta själv för vet inte hur en sodastream används eller hur mycket den behöver per körning och så.

vad kostar en kolsyrepatron och hur ofta behöver man byta ut dom?
och av alla dessa enormt många versioner av sodastream. vilka rekommenderas? kommer vara 2st i huset som använder den om det spelar någon roll.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=568#rparams=l=s23645424...

Smaken varierar oerhört beroende på hur starkt/svagt du blandar och vilket märke smakessensen har.
Vad jag börjat göra är dock att köpa Fun Light i diverse smaker och använda detta istället. Behövs inte alls lika mycket för att få en god blandning, och smaken är enligt mig mycket godare än original. Visst, det är sockerfritt men det gör inte alls mig något.
Men smaken är som baken, du får testa dig fram och se vad du själv tycker. Kom bara ihåg att inte jämföra med t.ex. Coca Cola / Fanta etc, då dessa knappast ligger på 8kr/litern.(12kr för 1.5L Cola? Det vore något..) utan det är mest ICA's egna som ligger i denna prisklass.

Blandar du ut det med sodastreamern så kommer det givetvis bli ett billigare alternativ, det finns dessuom andra märken än sodastream för just smakessens vilket även det är billigare.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kollade rusta, och det är påfyllning för 39kr. betyder det att man måste in med patronen till dom så fyller dom på den eller?
http://puu.sh/k9Zd6/c9d7e780e4.png

Man brukar lämna in sin tomma patron och få en full tillbaka mot betalningen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar att köpa en kolsyremaskin från AGA istället då Sodastream inte är så trevliga i flera bemärkelser. Främst för att de har och bygger fabriker på ockuperat område på västbanken. AGAs maskiner är svensktillverkade.

Sen går inte smaken i essenser att jämföra med "riktig" cola eller liknande, men andra smaker kan vara mer ok som passionsfrukt eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Smaken varierar oerhört beroende på hur starkt/svagt du blandar och vilket märke smakessensen har.
Vad jag börjat göra är dock att köpa Fun Light i diverse smaker och använda detta istället. Behövs inte alls lika mycket för att få en god blandning, och smaken är enligt mig mycket godare än original. Visst, det är sockerfritt men det gör inte alls mig något.
Men smaken är som baken, du får testa dig fram och se vad du själv tycker. Kom bara ihåg att inte jämföra med t.ex. Coca Cola / Fanta etc, då dessa knappast ligger på 8kr/litern.(12kr för 1.5L Cola? Det vore något..) utan det är mest ICA's egna som ligger i denna prisklass.

Blandar du ut det med sodastreamern så kommer det givetvis bli ett billigare alternativ, det finns dessuom andra märken än sodastream för just smakessens vilket även det är billigare.

jag köper endast ica läsk och eldorados läsk iaf. tycker den smakar förträffligt. är inte så kinkig gällande läsk

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Intresserad av priset också kontra "köpt" läsk. Går åt runt en liter pepsi max om dagen här hemma

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Kan passa på att varna redan nu om att INTE sodastreama oboy! låter så sjukt lockande men fyfan, flög över hela köket, skåp, stolar, tapet och hela köret. Smakade jordgubbar dessutom, usch o fy!

OT: Verkar ju inte skilja så mycket i pris, är det inte bara smidigare att köpa sin läsk? Själv så dricker jag saft istället, bra mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag köper endast ica läsk och eldorados läsk iaf. tycker den smakar förträffligt. är inte så kinkig gällande läsk

Är inte alls så noga när det gäller läsk jag heller, men visst är det skillnad på märken. Men inte så att jag avskyr de billigare, men nog smakar de "billigare" allt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Intresserad av priset också kontra "köpt" läsk. Går åt runt en liter pepsi max om dagen här hemma

Haha, här med! Vart dock mindre till mig när sambon insåg att Max inte var allt för pjåkigt...

Har också en sodastreamer, men köper sällan smaker. Blir någon energidryck ibland bara. Jag skulle säga att eftersom du ändå köper så pass billig läsk så hamnar du nog mer eller mindre på plus eller minus. Alltid kul att ha en sodastreamer, men jag tror verkligen inte att det är värt att köra aningen eller. Lite av båda världar kanske?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Då jag har haft Sodastream, dock äldre modell som använde 34cl glas flaskor.
Jag kan inte säga att det blev billigare precis än att köpa läsk i butik, med tanke på priset på essenserna.
Men man slipper bära hem massa vatten i onödan, och man kan köpa koncentrerad saft vilket är billigare än essenserna.
Man kan även ha den till att bara göra kolsyrat vatten om man vill det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

personligen tycker jag energidrickan smakar ok (det finns 2st smaker varav den ena är mindre ok).
jag slipper hoppa in i bilen och åka iväg och passa öppettider för att köpa också.
sparar bensin,tid och bärkassar

kan inte dricka kaffe för hålla mig vaken då jag får hjärtklappningar på bara 1-2st koppar. så energidricka är det enda som fungerar hehe, fast jag dricker mer för att det är gott

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Köpte dedära test paketet och hittade en smak som jag faktiskt tyckte om... Sour Grape.
Finns inte att köpas som enskild smak.

Annars kan man blanda vanlig saft med kolsyra.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Jag tillhör en av dem som inte tycker smakerna är någon jättehöjdare.

Däremot tycker jag det är förträffligt att blanda med saft! Både sockeralternativ och sötningsmedel á fun light.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Smaken varierar oerhört beroende på hur starkt/svagt du blandar och vilket märke smakessensen har.
Vad jag börjat göra är dock att köpa Fun Light i diverse smaker och använda detta istället. Behövs inte alls lika mycket för att få en god blandning, och smaken är enligt mig mycket godare än original. Visst, det är sockerfritt men det gör inte alls mig något.
Men smaken är som baken, du får testa dig fram och se vad du själv tycker. Kom bara ihåg att inte jämföra med t.ex. Coca Cola / Fanta etc, då dessa knappast ligger på 8kr/litern.(12kr för 1.5L Cola? Det vore något..) utan det är mest ICA's egna som ligger i denna prisklass.

Blandar du ut det med sodastreamern så kommer det givetvis bli ett billigare alternativ, det finns dessuom andra märken än sodastream för just smakessens vilket även det är billigare.

2Ls kostar ju ofta kring 15-19kr så omkring 8kr/l

Tycker också smakerna är värdelös, men ok att blanda med saft.
Går en patron i månaden ungefär för två personer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Jag tillhör en av dem som inte tycker smakerna är någon jättehöjdare.

Däremot tycker jag det är förträffligt att blanda med saft! Både sockeralternativ och sötningsmedel á fun light.

Kommer ihåg när jag var yngre så blandade man i hallonsaft, smakade precis som hallonsodan man köper i butiken!

Visa signatur

Silverstone TJ08B-E - Intel 330 180GB - WD Blue 1TB - Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz - i3-3220 - be quiet! Straight Power E9 400W - ASUS P8B75-M LE - XFX Radeon HD 7870 2GB

Permalänk
Medlem

Det enda negativa med Sodastream vs "vanlig" läsk är att det finns en tendens att man dricker mera läsk då det alltid finns lättillgängligt. Men om du endå köper läsk varje gång du är och handlar så kommer du nog spara lite pengar med att byta till Sodastream.

Har för övrigt en egen Sodastream och vi brukar använda den med saften Fun Light. Blir som dricka men sockerfritt.

Permalänk
Medlem

samma här olika typer av blandsaft som gäller... Sodastream cola lär aldrig smaka okej..

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en snabb överslagsräkning: om maskinen kostar 500 spänn och smaken 5:-/L plus 0,65:-/L för kolsyrepatronen (39:-/60 L) har du gått plus/minus noll efter att ha gjort ca 210 L läsk (räknat på att "vanliga" läsken kostar 8 spänn litern).

Permalänk
Medlem

Det blir ju lite billigare att köpa sodastream men det bästa är ändå att slippa släpa kassar med vatten eller läsk.

Som någon tidigare nämnt kan jag rekommendera att köpa en från AGA istället för sodastream.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Blandas det med Fun Light apelsinsaft smakar det precis som Fanta

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Provat alla smaker på sodastream och tycker alla läsk varianter smakar förjäkligt mot riktig coca cola, fanta, sprite.

Använder den dock mest för vanligt bubbelvatten med smak essence, där är det underbart
Och billigare än köpa smaksatt vatten med hästlängder.

Permalänk
Inaktiv

Är en sodastream bättre för miljön och blir det mindre socker om man använder detta?

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal sodastream sen 10+ år eller nåt nu när jag rotade runt hemma. Blir till att köpa en ny då this one is beyond saving.
Tycker Penguin varianten är riktigt snygg, annars finns ju (rejält icke prisvärda) Aarke

Men här kostar det ju mer än det smakar, fast snygg är den

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu grävdes en relativt gammal tråd upp av någon men jag struntar i det och säger koncentratet med Pepsi Max smakar gott! Och Pepsi äger ju Sodastream nuförtiden så dessa koncentrat lär förhoppningsvis inte försvinna i första laget.

Jag betänker inte kostnad särskilt ofta utan snarare att det blir mycket mindre pant att ta hand om då en koncentratflaska räcker väldigt mycket längre än en läskeburk

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980