Nvidia förvärvar ARM – lovar att behålla befintlig affärsmodell

Permalänk
Melding Plague

Nvidia förvärvar ARM – lovar att behålla befintlig affärsmodell

I ett brev till sina anställda meddelar Nvidias VD Jensen Huang att förvärvet av ARM ska leda till en storsatsning på AI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Är så kluven till detta. Ger en konstig smak i munnen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det är nog en bra affär för Nvidia om inte annat, nu kan de börja erbjuda kompletta AI lösningar utan att köpa eller licensera processorer.
Jag hoppas personligen att risc-v tar fart i respons och sakta fasar ut både arm och x86.

Permalänk
Medlem

Nu ska det bara godkännas av amerikanska, brittiska, EU och övriga konkurrensmyndigheter.

Tveksam

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

"Geoff Blaber från marknadsanalysbolaget CCS Insights menar att ARM:s kunder kommer protestera affären, och att ett oberoende ARM är kritiskt för att ett öppet ekosystem ska kunna utvecklas runt dess teknik."

Dessa kunder var oerhört tysta när Softbank köpte upp ARM, ett investeringskonglomerat vars normala uppgift är att öka värdet på en investering för att senare sälja till vinst. Nu får däremot ARM oerhört mycket mer resurser på alla tekniska områden och en ägare som är mer intresserad av den teknologiska utvecklingen än bara värdet på bolaget.

Permalänk
Medlem

Det här lär knappast gå igenom i slutändan, men försöket var gott nog.

Permalänk
Medlem

Se på fasen de kom så här pass långt. Nu blir det intressant. Skulle inte förvåna mig om Nvidia omgående döper om ARM's Mali GPUer.

Från Nvidias egna utskick så ska det ta totalt 18 månader att färdigställa transaktionen med allt vad det innebär.

It ain't over untill the fat regulators sing.

Permalänk
Snusfri

Grymt, med Nvidias pengar och kunskap så är detta riktigt bra för ARM.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@robbankentor: Det behöver inte godkännas av de brittiska myndigheterna - eller av någon annan medlemsstat inom EU för den delen - eftersom britterna alltjämt är en del av EU. Enligt koncentrationsförordningen behöver företag endast begära prövning vid kommissionen om de måste göra en anmälan i minst tre medlemsstater.

Rent spontant tänker jag mig att den relevanta produktmarknaden för att pröva koncentrationen lär vara processorer (?), där de knappast kommer att få en sådan ställning att det kan anses att det påtagligt skulle hämma den effektiva konkurrensen till nackdel för konsumenterna. Men är för dåligt insatt så kan mycket väl vara så att man gör en annan bedömning.

Ett mycket intressant förvärv. De svenska derivaten för Nvidias aktie förutspår en uppgång motsvarande ca 4-5 %. Blir intressant att se, såg att Softbank steg tvåsiffrigt på försäljningen. Tänker mig att det kan bli detsamma för Nvidia idag.

Permalänk
Medlem

RIP ARM. blir väl säkert så att vi inom dem närmaste åren få läsa att Nvidia lägga ner ARM och sen lite senare släpper en egen, mer nerlåst version på det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag hoppas allt de säger, men det känns mer som vallöften än faktiskt vad de menar och vill.

Detta kommer påverka marknaden ganska fort har jag en känsla av

Permalänk
Medlem

Som @Mor5ives påpekade - inom några år kommer vi sitta med RTX Mali GPUer i telefonerna

Permalänk
Medlem

Helvete. Världens syn på konglomerat och konkurrens är verkligen ett skämt. Nvidia borde absolut inte få köpa en licenshållare som kontrollerar hela framtiden för processorer.
Varför försöka konkurrera och gömma sitt kartellbildande när man får lov att köpa upp varandra? För det är ju inte samma effekter som olagliga karteller när ett konglomerat äger alla firmor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om de faktiskt fortsätter att ha det öppet ser jag inga problem. Om de börjar låsa ner det ser jag enorma problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

@robbankentor: Det behöver inte godkännas av de brittiska myndigheterna - eller av någon annan medlemsstat inom EU för den delen - eftersom britterna alltjämt är en del av EU. Enligt koncentrationsförordningen behöver företag endast begära prövning vid kommissionen om de måste göra en anmälan i minst tre medlemsstater.

Rent spontant tänker jag mig att den relevanta produktmarknaden för att pröva koncentrationen lär vara processorer (?), där de knappast kommer att få en sådan ställning att det kan anses att det påtagligt skulle hämma den effektiva konkurrensen till nackdel för konsumenterna. Men är för dåligt insatt så kan mycket väl vara så att man gör en annan bedömning.

Ett mycket intressant förvärv. De svenska derivaten för Nvidias aktie förutspår en uppgång motsvarande ca 4-5 %. Blir intressant att se, såg att Softbank steg tvåsiffrigt på försäljningen. Tänker mig att det kan bli detsamma för Nvidia idag.

Finns nog en stor risk att diverse myndigheter sätter sig på tvären,

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Blir detta "Goodbye ARM , welcome RISC-V"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de faktiskt fortsätter att ha det öppet ser jag inga problem. Om de börjar låsa ner det ser jag enorma problem.

Gör Nvidia något som är öppet 😔

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de faktiskt fortsätter att ha det öppet ser jag inga problem. Om de börjar låsa ner det ser jag enorma problem.

Jag tror de kommer ha det öppet, men de kommer ändra prioritering på utvecklingen efter egna intressen och jag tror därmed att färre kunder kommer vara lika intresserade att fortsätta. Då kan det bli mer och mer som hoppar av och till sist står vi där med Nvidia och Qualcomm som enda aktörer om några (många?) år...

Permalänk
Medlem

Vet inte vad an ska tro om ”Brevet lyfter också fram att Nvidia ämnar att behålla ARM:s nuvarande affärsmodell, vilken innefattar att licensiera allt från instruktionsuppsättningar till kompletta processorkärnor och grafikdelar. Bolaget lovar att vara företagsneutrala sett till vilka kunder som får licensiera ARM-teknik”

Är rätt säker på att det inom ett halvår efter genomfört köp blir ändring i licensmodellen.

Ett till två år senare så är ARM exlusivt några få… Några år senare, exlusivt Nvidia…
Man har lärt sig gången genom Nvidias tidigare uppköp, tyvärr

Har alltid varit "Varför dela på kakan om man kan ha hela kakan själv!"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Gör Nvidia något som är öppet 😔

plånböcker hos kunderna 😂

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Gör Nvidia något som är öppet 😔

Skrivet av medbor:

Jag tror de kommer ha det öppet, men de kommer ändra prioritering på utvecklingen efter egna intressen och jag tror därmed att färre kunder kommer vara lika intresserade att fortsätta. Då kan det bli mer och mer som hoppar av och till sist står vi där med Nvidia och Qualcomm som enda aktörer om några (många?) år...

Spontant känns det ju som att det är tack och gonatt, men när de nu explicit sagt att de ska fortsätta i samma anda så har vi i alla fall ett uttalande de kommer konfronteras med om de börjar dumma sig. Man får se hur det går helt enkelt. Men allt för hoppfull kan jag inte säga att jag är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

La en köp order på 11 nvidia aktier. Får se om det var klokt eller ej

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Avstängd

Vi får se hur det går. Om Nvidia höjer priserna på ARM-licenser så kan det på sikt innebära att vi får lite konkurrens och diversifiering på "mobilchip-marknaden" vilket hade varit välkommet. Gör de inte det utan fortsätter som idag så kan nog Nvidia ändå bidra en hel del med kompetens och förstås intresse jämfört med tidigare ägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de faktiskt fortsätter att ha det öppet ser jag inga problem. Om de börjar låsa ner det ser jag enorma problem.

Det är väl rätt sannolikt att Nvidia redan pratat med alla stora ARM kunder och försäkrat dem om fortsatta avtal och support för uppköpet.

Permalänk
Medlem

OJ! Tror detta gynnar nVidia mest av alla.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fulci:

"Geoff Blaber från marknadsanalysbolaget CCS Insights menar att ARM:s kunder kommer protestera affären, och att ett oberoende ARM är kritiskt för att ett öppet ekosystem ska kunna utvecklas runt dess teknik."

Dessa kunder var oerhört tysta när Softbank köpte upp ARM, ett investeringskonglomerat vars normala uppgift är att öka värdet på en investering för att senare sälja till vinst. Nu får däremot ARM oerhört mycket mer resurser på alla tekniska områden och en ägare som är mer intresserad av den teknologiska utvecklingen än bara värdet på bolaget.

Mängden dravel i det du citerar är ju slående... Varför har ARM64 (lanserades så sent som 2011) kunna gå från att lanseras till att endast 9 år senare ha en mognadsgrad på utvecklingsverktyg och OS-stöd som ingenting annat lär varit i närheten av på samma tidsrymd?

Kanske därför att mega-corps med astronomiska rikedomar (Blade runner känns på något sätt aktuellt...) i form av Apple, Google, Facebook och nu också Amazon (räkna ut market-cap på den kvartetten...) plöjt ner enorma summor. HW är värdelös utan ett ackompanjerande brett och starkt stöd i programvara.

Nvidia kan definitivt tillföra något just på programvarubiten givet att trenden just nu går starkt mot s.k. heterogena system. Problemet med heterogena system är deras komplexitet, utan riktigt bra ramverk och verktyg går det i praktiken inte att utnyttja kraften i dessa system. Får man till dessa ramverk och verktyg är fördelen ett prestandahopp som får de 5-20 % prestandalyft vi idag ser mellan generationer på PC-sidan att totalt blekna. Hoppet från CPU till GPGPU-rendering i program som Blender är ett smakprov vad man kan vänta sig.

Tror därför Jensen är seriöst oroad för Intel oneAPI satsning, Jensen har kommenterat detta med att "slideware är enkelt, att designa programvara som fungerar är svårt". Hade lite missat att Nvidia faktiskt har ett liknande projekt (vilket indikerar att Jensen inser att modellen som sådan faktiskt är helt rätt).

Så vad svamlar jag om här? Jo, att the future is fusion var verkligen helt rätt! Men också just att ha HW är totalt värdelöst om man inte löser de kritiska bitarna i programvara.

Ett smakprov kring vad Nvidia (och Intel i form av oneAPI) jobbar på

#include <execution> #include <iostream> #include <numeric> #include <vector> template<typename T> T average(const std::vector<T>& v) { return std::transform_reduce(std::execution::par_unseq, v.begin(), v.end(), T{}, std::plus<T>(), [](const T& sum) { return sum; }) / v.size(); } int main() { // This could be a _very_ large array std::vector<int> vals{100,99,50,75}; std::cout << "Average is " << average(vals) << '\n'; }

Detta är ett leksaksexempel, poängen är: med det Nvidia och Intel nu jobbar med kommer koden ovan köra på CPU, SIMD eller GPU beroende på vilken HW (samt vilket stöd HW har från ramverk) som finns i systemet. Programmeraren skriver enbart ISO C++ (i detta fall ISO C++17).

Nvidia kommer säkerställa att motsvarande stöd nu också hamnar i ARM systemkretsarna -> högre prestanda och långt bättre perf/W jämfört med att bara hamra in allt fler CPU-kärnor med allt högre frekvens i CPU!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Neeeej!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv

Väldigt kluven. Nvidia har lovat saker förr som inte infriats. Sedan om affären stoppas. Går den igenom är frågan hur IT-marknaden påverkas. Nvidia är dålig på att samarbeta och vara öppna. Eller vad säger du Torvalds?

Som aktieägare är jag desto mer positiv, blir att följa förhandeln och öppning av börsen. Mina aktier ska behållas men drar det iväg rejält blir det nog att sälja och förhoppningsvis köpas in på lägre pris. Eventuellt köpa in mig mer om kursen är rätt lugn ut.

Spännande vecka, framförallt med stundande 3080 också.

Permalänk

Jag tycker det är en dålig ide att sälja till Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det här lär knappast gå igenom i slutändan, men försöket var gott nog.

Bara kasta pengar på rätt person, alla har sitt pris.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.