Facebook råkar röja VR-headsetet Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Att kräva Facebook-konto för ett VR-headset är lika sjukt som att behöva veta var du är för att du ska kunna få titta på en karta.
Kombinera sedan detta med att FB kräver verifiering av konton med ojämna mellanrum, allt som krävs är att någon anmäler ditt konto som fejk, något som såklart kommer hända om det börjar användas på tävlingsnivå.
Facebook kan dessutom enkelt ta reda på vem som köpt sin pryl genom att koppla serienummer till köparens konto. Serienumret kan simpelt vara inbäddat i prylens mjukvara också, typ MAC-adress.
Visst det här är inte 100% men 90% träffsäkerhet räcker för att vara skräckinjagande nog.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför skulle du bli utkastad? Jag syftade mer på deras priser.

Man kringgår det som sagt genom att skapa ett konto till, det klarar nog de flesta av.

Ja ica är inte direkt billiga, därför handlar jag där rätt sällan.

Om man inte vill ha ett FB konto då? jag har aldrig haft vare sig instagram eller fb och klarar mig bra utan. frågan är varför dom vill att man ska ha ett konto till en plattform som inte tillför något till produkten vad jag kan tänka mig?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blobster:

Jag spår att de säljer 100-150 exemplar om den kostar över 1800kr & 45 miljoner om den kostar 1200kr, säger sig självt om man inte är en rainman.

Ingen vidare spåkärring du.
Quest "1" sålde väldigt bra och var ofta väldigt svårt att få tag i. Då kostade den ofta 5000-6000kr. Tror inte du har koll på produkten eller vad folk är villiga att betala.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja ica är inte direkt billiga, därför handlar jag där rätt sällan.

Om man inte vill ha ett FB konto då? jag har aldrig haft vare sig instagram eller fb och klarar mig bra utan. frågan är varför dom vill att man ska ha ett konto till en plattform som inte tillför något till produkten vad jag kan tänka mig?

Att de vill knyta sin hårdvara till sin mjukvara är väl inte jättekonstigt? Det öppnar nya möjligheter för reklam, om inte annat. Med tanke på hur mycket mjukvara de knutit ihop genom sin "Logga in på X med Facebook" är väl detta bara nästa steg, tänker jag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

FoV och uppdateringsfrekvens vore intressant. Är det 72hz igen så blir det skräp.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

FoV och uppdateringsfrekvens vore intressant. Är det 72hz igen så blir det skräp.

Pålitliga rykten (eftersom allt annat visat sig stämma) säger att paneler som klarar upp till 120Hz har testats men att det kan låsas vid 90Hz av batteriskäl.

Quests paneler klarar också 90Hz, men låstes vid 72Hz då den designades utifrån att bara vara mobil VR. Vid laget dom insåg att Quest kunde kört 90Hz över Link var det försent att certifiera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Att de vill knyta sin hårdvara till sin mjukvara är väl inte jättekonstigt? Det öppnar nya möjligheter för reklam, om inte annat. Med tanke på hur mycket mjukvara de knutit ihop genom sin "Logga in på X med Facebook" är väl detta bara nästa steg, tänker jag.

Dom kommer nog förlora en del kunder, inte bara av det skälet men även vad framtiden för deras vr blir. FB's farmville i vr blir nog ingen hit skulle jag tro 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom kommer nog förlora en del kunder, inte bara av det skälet men även vad framtiden för deras vr blir. FB's farmville i vr blir nog ingen hit skulle jag tro 😉

De har nog tillräckligt med genier på det företaget för att kunna göra en marknadsundersökning och se vad som är mest populärt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av meklubba:

hur många grader är foven?? mest intressanta imo

Precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Lite bakgrund till varför folk är upprörda, som jag uppfattar det: Facebook som företag har inte världens bästa rykte; folk tycker att det är integritetskränkande med all information de samlar ihop om folk och litar rent generellt inte på dem. VR drar detta till sin spets dels för att det är en uppkopplad pryl med kameror och mikrofon som man har i sitt hem, dels för att folk ser det som ett steg mot Facebook-partner-reklam i VR, men även för att folk vill hålla sitt spelande separat från sociala nätverk. (I FZ-tråden om Quest kom någon med exemplet ”Magnus har spelat VR Love Dungeon” ”Mormor gillar detta”).

Därför blev folk lugnare när de för ett par år sedan lovade att det aldrig skulle behövas ett Facebook-konto för Oculus-headseten. Nu har de plötsligt brutit det löftet.

Make sense.

Jag visste inte att de hade lovat tidigare att man inte skulle behöva Facebook konto för VR.

Min satsning blir Valve Index 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

De har nog tillräckligt med genier på det företaget för att kunna göra en marknadsundersökning och se vad som är mest populärt

Ja men det brukar sällan vara sånt vi nördar är intresserade av dessvärre. Vi är en rätt liten klick överlag. Nåja finns faktiskt en del andra intressanta glasögon. Bara för man är först behöver det inte betyda något. Kolla bara vad som hände mrd saab som var först med ett fullt elektroniskt turbo system som alla bilar idag har (apc).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Make sense.

Jag visste inte att de hade lovat tidigare att man inte skulle behöva Facebook konto för VR.

Min satsning blir Valve Index 2

Återigen, Palmer Luckey (en av Oculus grundare) lovade det för Rift (=CV1) i samband med uppköpet. Det har aldrig skett några löften om att ingen av Oculus framtida produkter skulle ha kravet, tycka vad man vill om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

@Molotov: Det är inget problem för mig och om du vill använda dig av det , vem bryr sig?
Mvh Paul

Vad var det för svar på något?
Jag använder Oculus Quest varje dag, det är great
Jag tror inte nån bryr sig?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har haft Rift dk1,dk2,HTC Vive, HP reverb,Google cardboard och Oculus quest.
Måste säga att de är ett fantastiskt headset. Det som fått mig att använda VR så mycket mer än tidigare headset. Så jag har sjukt peppad på Quest 2. Facebook/Oculus har gjort ett kanonjobb med att slipa och förbättra den klena hårdvara som det ändå är och fått nått som fungerat sjukt bra. Bättre hårdvara så kan detta bli mycket spännande!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halldin:

Nja, Palmer Luckey sa att Rift (som i CV1) inte kommer att kräva Facebookinloggning. Det var enbart hans ord och har inte upprepats av någon annan inom Oculus eller Facebook, uttalandet omfattade heller inte framtida produkter som Quest.

Nja:

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/ic4ye1/new_oculus_us...

Permalänk
Medlem

Tror inte att Quest 2 kommer sälja särskilt bra med tanke på hur det ser ut på Tradera just nu.
Har dykt upp så många som vill sälja sin Quest p.g.a. tidsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trallo:

Tror inte att Quest 2 kommer sälja särskilt bra med tanke på hur det ser ut på Tradera just nu.
Har dykt upp så många som vill sälja sin Quest p.g.a. tidsbrist.

Är det som alla 2080ti som säljs nu pga att dom inte spelar lika mycket längre 🤔

Stämmer det ryktade priset kommer den nog sälja riktigt bra.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Är det som alla 2080ti som säljs nu pga att dom inte spelar lika mycket längre 🤔

Stämmer det ryktade priset kommer den nog sälja riktigt bra.

Ja väldigt många höga ingångsbud och "köp nu" på Tradera. Tror själv att Quest 2 kan vara det som tar VR att bli "mainstream"

Bara synd att det troligtvis leder till några köpare som kanske känner sig lurade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trallo:

Ja väldigt många höga ingångsbud och "köp nu" på Tradera. Tror själv att Quest 2 kan vara det som tar VR att bli "mainstream"

Bara synd att det troligtvis leder till några köpare som kanske känner sig lurade.

Känner sig lurade av vad? Facebook krav? mycket möjligt. (Edit) Du kanske menar att folk köper Quest 1 dyrt på tradera?
Annars tror jag headsetet kommer vara top of the line och passa både nybörjaren och veteranen.
Enligt spec är den ju bättre än index så får se om det verkligen blir så.

Det känns som om ingen konkurrent kommer snart så kommer Facebook/Oculus ta ett stort försprång.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Facebook

@Molotov: Facebook enligt tidigare svar från dig.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Känner sig lurade av vad? Facebook krav? mycket möjligt. (Edit) Du kanske menar att folk köper Quest 1 dyrt på tradera?
Annars tror jag headsetet kommer vara top of the line och passa både nybörjaren och veteranen.
Enligt spec är den ju bättre än index så får se om det verkligen blir så.

Det känns som om ingen konkurrent kommer snart så kommer Facebook/Oculus ta ett stort försprång.

Ja jag menade att mindre vetande köper Quest 1 dyrt nu och sedan får reda på 2:an och känner sig lurade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

@Molotov: Facebook enligt tidigare svar från dig.
Mvh Paul

Ja jag förstår ändå inte vad du menade.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

tidigare text

@Molotov: Där är nog problemet hos dig och inte Facebook att man måste lägga sig i andras matvanor, träning och allt skit folk delar på facebook sidorna.
Det är inget problem för mig att prioritera annat än Facebook, (att man lägger sig i) anser jag nog att man överexponeras av, dock om nu en konkurrent eller Oculus inom en framtid kommer med en upplösning typ 8-16K per öga kan det bli aktuellt att fundera över det hela om nu synen kan tillgodose sig detta då. Jag hoppas att du nu förstår?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

@Molotov: Där är nog problemet hos dig och inte Facebook att man måste lägga sig i andras matvanor, träning och allt skit folk delar på facebook sidorna.
Det är inget problem för mig att prioritera annat än Facebook, (att man lägger sig i) anser jag nog att man överexponeras av, dock om nu en konkurrent eller Oculus inom en framtid kommer med en upplösning typ 8-16K per öga kan det bli aktuellt att fundera över det hela om nu synen kan tillgodose sig detta då. Jag hoppas att du nu förstår?
Mvh Paul

Ok, fick bara för mig att du menade att pga man ser vad folk äter osv på Facebook är nått man ska skippa Oculus för.
Jag förstår om man vill slippa pga Facebook men problemet ligger väll inte i att folk postar matvanora på en Facebook sida

Oculus och Facebook är inte integrerade på det sättet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, fick bara för mig att du menade att pga man ser vad folk äter osv på Facebook är nått man ska skippa Oculus för.
Jag förstår om man vill slippa pga Facebook men problemet ligger väll inte i att folk postar matvanora på en Facebook sida

Oculus och Facebook är inte integrerade på det sättet

Hatar när man kör beat saber och helt plötsligt kommer det upp en notis om att morsan checkat in på lokala cafét...

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Hatar när man kör beat saber och helt plötsligt kommer det upp en notis om att morsan checkat in på lokala cafét...

Det stämmer inte, kommer inga såna notiser.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det stämmer inte, kommer inga såna notiser.

Sorry, det framgick kanske inte tydligt nog att jag inte alls var seriös.
Det jag menar är att man blir inte tvingad att kolla innehållet på sin facebook och det går att stänga av notiser. Även om jag själv föredrar att de skippat kravet för fb-konto så är det inget som får en att bojkotta ett fantastiskt VR-headset. Ser det som samma sak att behöva ett apple-konto för apple produkter.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Sorry, det framgick kanske inte tydligt nog att jag inte alls var seriös.
Det jag menar är att man blir inte tvingad att kolla innehållet på sin facebook och det går att stänga av notiser. Även om jag själv föredrar att de skippat kravet för fb-konto så är det inget som får en att bojkotta ett fantastiskt VR-headset. Ser det som samma sak att behöva ett apple-konto för apple produkter.

Hehe nej svårt ibland att missa i textform
Det är upp till var och en tycka vad man vill om Facebook men man ska inte klaga över oss VR användare som väljer Oculus.
Det finns tyvärr ingen konkurrens just nu.
Stämmer specsen så ser vi ett $299 headset som är bättre än $1000 Valve index på många plan.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc