Permalänk
Medlem

Om du är orolig så köp ett överspänningsskydd. Ingen UPS jag träffat på fungerar utan jord, den du har länkat kommer inte fungera. Dessutom är den bara "line-interactive" och inte "online" vilket ger ett dåligt skydd.

Moderna nätaggregat klarar dessutom strömspikar rätt bra, det är ingenting du behöver vara jätteorolig för. Du har väl dessutom hemförsäkring?

Ska du promt ha en UPS så skaffa en modern av "online"-typ. Tänk också på att batterierna slits och behöver bytas ut med intervall. När det gäller effekten så sitter det ganska fina aktiva PFC-kretsar i alla moderna lite bättre nätaggregat vilket gör att effekten och den skenbara effekten (W vs VA) ligger nära varandra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klubba:

Tittar du på källorna som anges i wiki för texten där de beskriver olika typer så är den 20 år gammal.
"Detailed explanation of UPS topologies "High-Availability Power Systems, Part I: UPS Internal Topology" (PDF). November 2000."

De nämner ju även saker som
"The output of some electronic UPSes can have a significant departure from an ideal sinusoidal waveform. This is especially true of inexpensive consumer-grade single-phase units designed for home and office use. These often utilize simple switching AC power supplies and the output resembles a square wave rich in harmonics. "

Men i dag ger ju den absoluta majoriteten av UPS'er sinusvåg.

Välskriven wikipedia-artikel men är nog lite outdated

Kom dock på att jag nog visst sett stand-by UPS'er, men då riktigt simpla utan display typ Eatons 3S-serie.

Men för vanliga ups'er (stora nog att ha någon form av display) så skulle jag säga att absoluta majoriteten är in-line (eller online) typ.

Min gamla lilla UPS jag har till servern hemma visar tydligt på en mimic med lysdioder vilken väg det tar, och har även en "bypass" knapp, för t'ex batteribyte utan att stänga ner.

Är då en hybrid, APC kallar detta "green mode"
"Patent-pending operating mode that bypasses unused electrical components in good power conditions to achieve very high operating efficiency without sacrificing any protection."

troligen är det valbart i menyn, men kolla igenom bruksanvisningen om du vill vara säker, då det blivit så vanligt med in-line så kallar de nu denna äldre teknik för energisparande

De flesta enklare upser ger inte ström från batteriet om det finns ström in men de kan ju fungera som nätfilter av olika kvalitet.

APC SMT1000i är Line interactive enligt >
https://www.apc.com/shop/hr/en/products/APC-Smart-UPS-1000VA-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Men i dag ger ju den absoluta majoriteten av UPS'er sinusvåg.

Välskriven wikipedia-artikel men är nog lite outdated

Kom dock på att jag nog visst sett stand-by UPS'er, men då riktigt simpla utan display typ Eatons 3S-serie.

Eller som den här: https://www.webhallen.com/se/product/127593-APC-Back-UPS-650V...
som för övrigt ger en stegfromad approximation av en sinusvåg ut.

Den där wikipedia artikeln är inte så outdated - det finns en hel del stand-by UPSer på marknaden, liksom en hel del UPSer som inte ger äkta sinus-våg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Tittar du på källorna som anges i wiki för texten där de beskriver olika typer så är den 20 år gammal.
"Detailed explanation of UPS topologies "High-Availability Power Systems, Part I: UPS Internal Topology" (PDF). November 2000."

De nämner ju även saker som
"The output of some electronic UPSes can have a significant departure from an ideal sinusoidal waveform. This is especially true of inexpensive consumer-grade single-phase units designed for home and office use. These often utilize simple switching AC power supplies and the output resembles a square wave rich in harmonics. "

Men i dag ger ju den absoluta majoriteten av UPS'er sinusvåg.

Välskriven wikipedia-artikel men är nog lite outdated

Kom dock på att jag nog visst sett stand-by UPS'er, men då riktigt simpla utan display typ Eatons 3S-serie.

Men för vanliga ups'er (stora nog att ha någon form av display) så skulle jag säga att absoluta majoriteten är in-line (eller online) typ.

Min gamla lilla UPS jag har till servern hemma visar tydligt på en mimic med lysdioder vilken väg det tar, och har även en "bypass" knapp, för t'ex batteribyte utan att stänga ner.

Är då en hybrid, APC kallar detta "green mode"
"Patent-pending operating mode that bypasses unused electrical components in good power conditions to achieve very high operating efficiency without sacrificing any protection."

troligen är det valbart i menyn, men kolla igenom bruksanvisningen om du vill vara säker, då det blivit så vanligt med in-line så kallar de nu denna äldre teknik för energisparande

-----------

Är tyvärr inte hemma för hade egentligen velat ta en bild på min lilla UPS hemma som visar det så stiligt med lysdioder, men är är en bild från en random UPS på jobbet, dock lite dyrare (och större) variant. Men inga tveksamheter vilken väg det tar här iaf
https://i.imgur.com/GZnGkub.jpg

Men APC SMT1500i skyddar iaf? Känns som jag inte blir klok på det här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Eller som den här: https://www.webhallen.com/se/product/127593-APC-Back-UPS-650V...
som för övrigt ger en stegfromad approximation av en sinusvåg ut.

Den där wikipedia artikeln är inte så outdated - det finns en hel del stand-by UPSer på marknaden, liksom en hel del UPSer som inte ger äkta sinus-våg.

Kanske har blivit lite arbetsskadad då jag sällan kommer i kontakt med billigare konsumentmodeller, och att sen den löjligt billiga begagnade lilla ups (med kassa batterier) jag köpte till hemma-servern bara råkade vara av in-line typ så har jag antagit att det är normalt.

Gäller att kolla data innan man köper då som med mycket annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Kanske har blivit lite arbetsskadad då jag sällan kommer i kontakt med billigare konsumentmodeller, och att sen den löjligt billiga begagnade lilla ups (med kassa batterier) jag köpte till hemma-servern bara råkade vara av in-line typ så har jag antagit att det är normalt.

Gäller att kolla data innan man köper då som med mycket annat.

Men APC SMT1500i skyddar iaf? Känns som jag inte blir klok på det här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon300311:

Men APC SMT1500i skyddar iaf? Känns som jag inte blir klok på det här.

Ja den skyddar en del genom att filtrera och justera inkommande spänning innan den skickar vidare, och upptäcker den något riktigt kasst växlar den snabbt till batteridrift.
Men vid något extremt som t'ex blixtnedslag så ger den sämre skydd än någon som är "online"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ja den skyddar en del genom att filtrera och justera inkommande spänning innan den skickar vidare, och upptäcker den något riktigt kasst växlar den snabbt till batteridrift.
Men vid något extremt som t'ex blixtnedslag så ger den sämre skydd än någon som är "online"

Samt, även om den kan ge visst skydd mot blixtnedslag och liknande så ger den inte bättre skydd mot sådant än ett rent överspänningsskydd - som är mycket billigare.

Permalänk
Medlem

@anon300311: det du behöver är ett Grovskydd,Mellanskydd och finskydd om du vill vara helt säker, även då kan du inte alltid garantera att saker inte går sönder

Du söker detta : https://elrond.se/fakta/overspanningsskydd-askskydd/

En ups är inte överspänningsskydd

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Men APC SMT1500i skyddar iaf? Känns som jag inte blir klok på det här.

Fungerar fortfarande inte i ett ojordat uttag...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrinitoN:

Fungerar fortfarande inte i ett ojordat uttag...

Där har du helt fel! Nu har jag läst på och den skickar ström från batteriet till datorn/utrustningen. Och den skyddar fullgott då direkt den känner av ojämn spänning eller Liknande åtgärdar den det alt växlar till batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Men APC SMT1500i skyddar iaf? Känns som jag inte blir klok på det här.

Vill du ha skydd mot skadliga strömspikar och blixtnedslag eller liknande så vill du ha ett överspänningsskydd. Skyddar bättre än en UPS, och är billigare.

En UPS skyddar mot strömavbrott och brownouts.
Beroende på exakt modell av UPS så kan den även användas för att "tvätta" inkommande el för att göra en brusig signal till en ren signal.
Kan även ge visst skydd mot kraftiga strömspikar, men det är inte dess huvudsakliga syfte.

Korta versionen: Om du är orolig för strömspikar och blixtnedslag så glöm allt vad UPS heter! En UPS är till för att lösa andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Där har du helt fel! Nu har jag läst på och den skickar ström från batteriet till datorn/utrustningen. Och den skyddar fullgott då direkt den känner av ojämn spänning eller Liknande åtgärdar den det alt växlar till batteriet.

Om du inte tror mig så var så god. Men köper du den kommer det sluta med att du får dra fram jord eller att du säljer UPSen igen. Den fungerar inte ens som grendosa utan jord. Ett tips för framtiden: Manualer ger mycket information om respektive produkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrinitoN:

Om du inte tror mig så var så god. Men köper du den kommer det sluta med att du får dra fram jord eller att du säljer UPSen igen. Den fungerar inte ens som grendosa utan jord. Ett tips för framtiden: Manualer ger mycket information om respektive produkt.

Inte ens som grendosa? Så du påstår att utan jord är ups:en obrukbar?

Fråga isf, hur tänkte du där? Har du källa? Enligt APC fungerar den utan jord.

Permalänk

Sätt upp en åskledare en bit från huset som får vara måltavla vid åskväder eller bygg en stor metallbur runt huset som avskärmar dig.

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Den fungerar inte ens som grendosa utan jord.

Borde den rimligtvis göra och som batteribackup. Går ju starta UPS:en utan att ha den kopplad till väggen och den borde rimligtvis inte dö när man kopplar in den i ett ojordat uttag. Kan dock inte svära på att jag testat det, men tror jag lånade hem en UPS till ett ojordat uttag för att felsöka en helt annan grej.

Ifrågasätter inte det andra du skrev, men är mer intresserad om hur det fungerar. Så som jag förstått det använder UPS:en jorden som en "åskledare" och skickar ut den dåliga strömmen där?

Hänger också på syftet med UPS:en. Om det är så att man har många strömavbrott, eller problem med mycket åska, oren ström osv.

En online-ups som dels har en sida som laddar batterierna och en som omvandlar likströmmen i batterierna till växelström igen, borde ju fungera utan jord. Den släpper ju inte förbi något på elnätet?

Så som jag fått det förklarad är också off-line UPS:en segast på att växla över till batteriet, medan online inte har det problemet. Medan line interactive ligger lite mittemellan. Vilket olika enheter anslutna till UPS:en hanterar olika sett till om de tex. startar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Borde den rimligtvis göra och som batteribackup. Går ju starta UPS:en utan att ha den kopplad till väggen och den borde rimligtvis inte dö när man kopplar in den i ett ojordat uttag. Kan dock inte svära på att jag testat det, men tror jag lånade hem en UPS till ett ojordat uttag för att felsöka en helt annan grej.

Ifrågasätter inte det andra du skrev, men är mer intresserad om hur det fungerar. Så som jag förstått det använder UPS:en jorden som en "åskledare" och skickar ut den dåliga strömmen där?

Hänger också på syftet med UPS:en. Om det är så att man har många strömavbrott, eller problem med mycket åska, oren ström osv.

En online-ups som dels har en sida som laddar batterierna och en som omvandlar likströmmen i batterierna till växelström igen, borde ju fungera utan jord. Den släpper ju inte förbi något på elnätet?

Så som jag fått det förklarad är också off-line UPS:en segast på att växla över till batteriet, medan online inte har det problemet. Medan line interactive ligger lite mittemellan. Vilket olika enheter anslutna till UPS:en hanterar olika sett till om de tex. startar om

En UPS ansluten till ett ojordat uttag fungerar normalt fint som UPS - kan säkert variera mellan olika modeller dock.
Den kommer däremot inte att kunna ge något vidare skydd mot större strömspikar utan jord - det finns ingenstans att göra av all den extra energin. Datorn bakom kanske skyddas i bästa fall, men risken är stor att UPSen går sönder av strömspiken istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Borde den rimligtvis göra och som batteribackup. Går ju starta UPS:en utan att ha den kopplad till väggen och den borde rimligtvis inte dö när man kopplar in den i ett ojordat uttag. Kan dock inte svära på att jag testat det, men tror jag lånade hem en UPS till ett ojordat uttag för att felsöka en helt annan grej.

Ifrågasätter inte det andra du skrev, men är mer intresserad om hur det fungerar. Så som jag förstått det använder UPS:en jorden som en "åskledare" och skickar ut den dåliga strömmen där?

Hänger också på syftet med UPS:en. Om det är så att man har många strömavbrott, eller problem med mycket åska, oren ström osv.

En online-ups som dels har en sida som laddar batterierna och en som omvandlar likströmmen i batterierna till växelström igen, borde ju fungera utan jord. Den släpper ju inte förbi något på elnätet?

Så som jag fått det förklarad är också off-line UPS:en segast på att växla över till batteriet, medan online inte har det problemet. Medan line interactive ligger lite mittemellan. Vilket olika enheter anslutna till UPS:en hanterar olika sett till om de tex. startar om

Håller med dig, Line interaktive som APC smt1500 är kan köras på ojordat har läst manualen och de är inga som helst problem vet inte vad han ovan pratar om.
Men han får gärna ge referens på sitt påstående

Permalänk
Medlem

Ser att det har nämnts att man vill ha en UPS med dubbelt så hög skenbar effekt (VA) som elektronikens kommer att använda i vanlig effekt (W). Detta är en bra rekommendation för många typer av elektronik, men alla moderna datornätaggregat har någon form av PFC (effektfaktorskorrigering) - aktiv PFC för de flesta finare nätaggregat. Detta gör att de uppnår en effektfaktor på runt 0.99. Därav behöver den skenbara effekten bara vara något högre än den vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Inte ens som grendosa? Så du påstår att utan jord är ups:en obrukbar?

Fråga isf, hur tänkte du där? Har du källa? Enligt APC fungerar den utan jord.

Jasså, vart skriver APC det? Här är nämligen manualen (PDF)
Sida 6:

CAUTION
RISK OF ELECTRIC SHOCK
• Adhere to all local and national electrical codes.
• Wiring must be performed by qualified electrician.
• Always connect the UPS to a grounded outlet.
Failure to follow these instructions could result in minor or moderate injury.

Sida 15:
"The UPS displays a site wiring fault message
Wiring faults detected include missing ground,
hot-neutral, polarity reversal, and overloaded
neutral circuit."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrinitoN:

Jasså, vart skriver APC det? Här är nämligen manualen (PDF)
Sida 6:

CAUTION
RISK OF ELECTRIC SHOCK
• Adhere to all local and national electrical codes.
• Wiring must be performed by qualified electrician.
• Always connect the UPS to a grounded outlet.
Failure to follow these instructions could result in minor or moderate injury.

Sida 15:
"The UPS displays a site wiring fault message
Wiring faults detected include missing ground,
hot-neutral, polarity reversal, and overloaded
neutral circuit."

Står i deras forum. Och jag har last att folk som inte har jordade uttag men dom har något annat vid proppskåpet eller liknande som slår ut istället inte har några Problem att använda UPS:en.

Permalänk

Varför ska du ha en UPS när det nästan aldrig åskar i Sverige?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TrinitoN:

Jasså, vart skriver APC det? Här är nämligen manualen (PDF)
Sida 6:

CAUTION
RISK OF ELECTRIC SHOCK
• Adhere to all local and national electrical codes.
• Wiring must be performed by qualified electrician.
• Always connect the UPS to a grounded outlet.
Failure to follow these instructions could result in minor or moderate injury.

Sida 15:
"The UPS displays a site wiring fault message
Wiring faults detected include missing ground,
hot-neutral, polarity reversal, and overloaded
neutral circuit."

Ja nått sånt lär det stå i de flesta manualer och det är sant men de flesta fungerar ändå som batteribackup men filterfunktionen i dem fungerar sämre och det är också möjligt att apparaten inte klarar EMC kraven, de flesta datorer är också exempel på apparater som sällan klarar EMC kraven om de inte ansluts till jordade uttag, de brukar skicka ut rätt mycket störningar när de inte är anslutna till jordade uttag och man kan ofta prova EMCnivån själv med en inte helt vetenskapligt men ganska enkel "testmetod".
Man lyssnar på brusspektrat i närheten av apparaten (datorn) via en radio, ställ en radio i närheten och gör en kanalsökning och jämför skillnaden i brus med datorn av och påslagen, den är ofta ganska stor och brusnivån brukar också minska påtagligt om datorn är skyddsjordad jämfört med om den inte är det.

Ett nätfilter/överspänningsskydd kan för det mesta "delvis" fungera även utan skyddsjord för det går att ha en krets som "bara" jobbar mellan fas och nolla och även om det inte är optimalt så brukar det se ut så i de flesta filter och ett överspänningsskydd brukar ofta bränna bort effekten som värme snarare än att bara leda den till jord, det brukar finnas ett gnistgap i dem och även om de kanske inte fungerar optimalt så lär de inte innebära sämre skydd än om de inte alls hade varit inkopplade.
Jordade uttag ger bättre skydd men ojordade lär inte innebära katastrof eller sämre skydd än utan filtret på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Kanske har blivit lite arbetsskadad då jag sällan kommer i kontakt med billigare konsumentmodeller, och att sen den löjligt billiga begagnade lilla ups (med kassa batterier) jag köpte till hemma-servern bara råkade vara av in-line typ så har jag antagit att det är normalt.

Gäller att kolla data innan man köper då som med mycket annat.

Detta är inte begränsat till billiga konsumentmodeller utan detsamma gäller även mer påkostade modeller i prisklasser upp till 10-20kkr. Ren sinus är också ovanligt då den utrustning som ska drivas i regel inte är beroende av ren sinus. Vissa modeller ger snarare fyrkantsvåg än sinus.

Som så mycket annat så har online respektive line-interactive sina respektive fördelar och nackdelar. APC har ett paper angående detta: https://download.schneider-electric.com/files?p_File_Name=JSI...

Citat:

At the high and low ends of the power spectrum there is little debate about the relative merits of these two topologies. Above 5000 VA, line-interactive has historically been impractical due to its larger size and greater cost. At the low end, below 750 VA, double-conversion on-line is rarely considered because other topologies (including line-interactive) are more practical for smaller loads.