Permalänk
VR-fantast

Kom mail nyss om att man behöver verifiera sitt devkonto (alla som har sideloadat har ett):

Citat:

Developer Verification
As part of our ongoing effort to provide a secure platform for our users and developers, we will require all developers to verify their developer accounts. Developer verification will apply to all individual developer accounts, new and existing. Starting today, you can follow the steps below to verify your account.
Developer Verification Action Required

To verify your developer account:

Go to https://dashboard.oculus.com/verify/
If prompted, login with your Oculus Developer account
Verify your account with one of the two following options:
Confirm your mobile number to set up SMS two-factor verification
Add a payment method to your account

New developer accounts created on or after October 8, 2020 will need to verify as part of the onboarding process. Existing developers will have until February 1, 2021 to verify in order to avoid interruptions. After the deadline, access to the Developer Dashboard to manage your apps will be locked until you verify your account.

More information about Developer Verification can be found in our FAQ section.

Permalänk
VR-fantast

John Carmack på Twitter:

Citat:

I just re-watched my OC6 talk. There is definitely some foreshadowing of things to be announced next week, but many of the challenges and pain points for me still remain unresolved.

16:e får man se.

Permalänk
VR-fantast

Doom 3 får en Questportning, gratis sideloading om man äger spelet:

Permalänk
Medlem

Lagom med säljångest nu inför onsdagen.. lär ju säkert dröja innan man kan få tag i en oculus 2.
Hur tänker ni andra :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Lagom med säljångest nu inför onsdagen.. lär ju säkert dröja innan man kan få tag i en oculus 2.

Jag kommer nog förboka Quest 2 eller hur det kommer gå till
när jag väl fått hem den så tar jag beslut vad jag gör med min nuvarande Quest.
vill nån annan familjemedlem ha den så får den annars blir det väll sälja.
Det enda som skulle få mig att inte köra vidare med Quest 2 om det skulle vara nått fatalt som gör att just jag inte kan använda den.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om trådlös streaming till Quest 2? Med snabbare SoC och Wifi 6E lär det ju kunna bli rätt trevliga latenser...

Jag är väldigt osäker på vad jag ska göra just nu. Jag är riktigt sugen på en Quest 2, men samtidigt så måste jag erkänna att det har blivit rätt lite VR senaste månaderna, men det har berott på sommarväder, gravid fru och att jag har spenderat över 100 timmar på Red Dead Redemption 2 Det kommer ju ändå en del intressanta spel snart!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Kommer nog förhandsboka denna och sedan eventuellt sälja mitt nuvarande Quest till anhörig ganska billigt eller på nätet.
Anledningen för mig att köpa denna är så klart den nya hårdvaran, men den stora anledningen är att jag har ett ganska stort huvud och komforten på mitt nuvarande Quest är inte bra alls.

Lär köpa något mod till mitt nuvarande om jag ska kunna spela flera timmar i sträck, men redan lagt en hel del pengar på b.la powerbank, nya wrist-wraps osv.. så avvaktade lite och nu verkar det ha lönat sig!

Blir att förhandsboka, hålla koll på lite reviews på youtube och får den bra betyg i komforten så låter jag köpet gå igenom. Får den som nuvarande Quest så avbrytar jag nog och kör vidare på nuvarande version.

Permalänk
VR-fantast

Också osäker på hur jag ska göra. Tåget för vettigt andrahandsvärde har troligen passerat. De spel jag kör native på Quest har jag inte så stor glädje av uppgraderingarna (kör FrankenQuest). För att nyttja den högre upplösningen till PCVR skulle jag behöva bygga en helt ny dator, då blir det en fråga om det är värt det för de ganska få spel som känns intressanta att köra just nu.

Den riktiga gen2-bumpen dröjer några år till, variabelt fokusdjup, ögonspårning, 4K per öga etc. Det går ju att hålla ut med vad man har.

Men beroende på vad som visas imorgon kanske habegäret tar över.

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat mina uppgraderings planer från ett rtx3080+skärm till rtx3080+Quest 2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har ändrat mina uppgraderings planer från ett rtx3080+skärm till rtx3080+Quest 2

Äh, vad jag är kluven...

Å ena sidan har jag sagt åt mig själv att inte köpa ny teknik nu på en tid (tömde precis sparkontot för handpenningen på en lägenhet för 6 miljoner)... men sen så skulle ju 3080+Quest 2 inte ens bli lika mycket som min bil kostar i månaden... Men så har jag barn på kommande i december...

Äh, det var inte lätt det här!

Om de bekräftar officiellt stöd för trådlös PCVR imorgon så är risken stor att det blir köp!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Äh, vad jag är kluven...

Å ena sidan har jag sagt åt mig själv att inte köpa ny teknik nu på en tid (tömde precis sparkontot för handpenningen på en lägenhet för 6 miljoner)... men sen så skulle ju 3080+Quest 2 inte ens bli lika mycket som min bil kostar i månaden... Men så har jag barn på kommande i december...

Om de bekräftar officiellt stöd för trådlös PCVR imorgon så är risken stor att det blir köp!

Du har inte möjlighet att sideloada VD? eller är förutsättningarna fel?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
VR-fantast

90Hz över Oculus Link kommer till Quest (1), om jag hörde Mr Zuck rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Äh, vad jag är kluven...

Jag blir nyfiken nu, var bor du, vad har du för bil, osv?
Själv har jag inte i närheten av så mkt cash att röra mig på

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag blir nyfiken nu, var bor du, vad har du för bil, osv?
Själv har jag inte i närheten av så mkt cash att röra mig på

Helsingfors Fast det är väl rätt liknande i de flesta större städer om man vill bo centralt, tyvärr... Bilen är en Audi Q3, men då räknade jag faktiskt med totala kostnaden inklusive parkering, service, bränsle, försäkringar etc, och brutto som arbetsgivaren betalar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Helsingfors Fast det är väl rätt liknande i de flesta större städer om man vill bo centralt, tyvärr... Bilen är en Audi Q3, men då räknade jag faktiskt med totala kostnaden inklusive parkering, service, bränsle, försäkringar etc, och brutto som arbetsgivaren betalar.

Ah, tänkte om det var något mer "exotiskt" eftersom det bara står "utomlands"
Att bil är så dyrt ändå, sjukt! Värt att tänka på. Jag planerar att köpa min första snart

Permalänk
Medlem

Det blev pre-order på en av varje, för jag kunde inte bestämma mig vilken modell och vilka tillbehör jag faktiskt vill ha.. hoppas på att det kommer ut lite reviews på tuben under kommande månaden som man får vänta oavsett

Känns ju som att 256GB modellen borde vara rätt aktuell då spelen troligen blir avsevärd större med tanke på upplösningsökningen?

Edit: känns inte värt att sälja Quest 1, med tanke på Quest 2 64GB 349€ så lär man ju inte få mer än 2000:-. Då kan det var roligare och spara och köra local multiplayer med polare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Det blev pre-order på en av varje, för jag kunde inte bestämma mig vilken modell och vilka tillbehör jag faktiskt vill ha.. hoppas på att det kommer ut lite reviews på tuben under kommande månaden som man får vänta oavsett

Känns ju som att 256GB modellen borde vara rätt aktuell då spelen troligen blir avsevärd större med tanke på upplösningsökningen?

Edit: känns inte värt att sälja Quest 1, med tanke på Quest 2 64GB 349€ så lär man ju inte få mer än 2000:-. Då kan det var roligare och spara och köra local multiplayer med polare..

Kan man spela tillsammans om man har 2st headsets med samma oculus/facebook konto.
använda dom samtidigt och spela samma spel tillsammans ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan man spela tillsammans om man har 2st headsets med samma oculus/facebook konto.

Man behöver unika konton för varje headset, så det innebär även flera uppsättningar spellicenser. Hmm det suger lite :E

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Molotov:

Skrivet av Zeroastic:

Man behöver unika konton för varje headset, så det innebär även flera uppsättningar spellicenser. Hmm det suger lite :E

Har absolut för mig att jag har läst att en del spel stödjer att köra 2 Quests med samma konto.

Permalänk
Medlem

Efter att ha 'sovit på saken' är jag mer fundersam om jag egentligen ska uppgradera. Initiala reviews klagar fortsatt på Comfort och VR-face även med Elite strap.
Så frågan är om hårdvaran faktiskt är värd uppgraderingen.
Bättre upplösning och starkare Soc är ju väldigt trevligt, men samtidigt har ju Quest 1 fungerat fram tills nu
Mer avgörande faktor hade varit förbättrad tracking då jag upplever en del problem i beat saber där trackingen spökar ibland.

En annan fundering är också om Facebook ger sig in på årliga releaser, i så fall känns det nog mer ekonomiskt att uppgradera varannan gång. Men det är så klart svårt att veta.

Tldr; mycket osäker om jag ska uppgradera

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Zeroastic:

Efter att ha 'sovit på saken' är jag mer fundersam om jag egentligen ska uppgradera. Initiala reviews klagar fortsatt på Comfort och VR-face även med Elite strap.
Så frågan är om hårdvaran faktiskt är värd uppgraderingen.
Bättre upplösning och starkare Soc är ju väldigt trevligt, men samtidigt har ju Quest 1 fungerat fram tills nu
Mer avgörande faktor hade varit förbättrad tracking då jag upplever en del problem i beat saber där trackingen spökar ibland.

En annan fundering är också om Facebook ger sig in på årliga releaser, i så fall känns det nog mer ekonomiskt att uppgradera varannan gång. Men det är så klart svårt att veta.

Tldr; mycket osäker om jag ska uppgradera

Jag kommer nog också vänta, om det blir ett köp alls. Dels ser det ut som att det är värt att se om det går att FrankenQuesta den, dels känns det som att förbättringarna som det nya chippet möjliggör inte är helt exploaterade vid lanseringen. Förbättrad hand tracking, förbättrad kompression över Link etc. är sådant som ser ut att utvecklas efter lanseringen.

Skulle vidare vilja se fler ”hands-on”-omdömen och utlåtanden efter att en del använt den en längre tid, till exempel komfort, värmeutveckling och dylikt. Sen för att ha glädje över upplösningen mot PC:n skulle jag behöva uppgradera hela datorn.

Det går ju att överleva till Quest 3 där det förhoppningsvis kommer en radikal ändring, äkta Gen 2. En eventuell uppgradering är nog mest förorsakad av det låga priset, jag gav typ 1200kr bara för DAS och här kostar hela headsetet drygt 3500kr...

Permalänk
Medlem

Hittade denna review som nämner minsking av infraröda LEDs på kontrollerna. De uppfattar även sämre tracking.. sen kan det tolkas väldigt subjektivt eftersom jag inte tycks hitta några officiella uppgifter om antal leds i kontrollerna.
Men det känns minst sagt konstigt att spara in på ett så viktigt område när det redan finns massa med trådar om tracking problem i beat saber vad gäller Quest 1..

Tänk om detta vänder Quest 1 till en out of print version som är att föredra, dvs en orsak för bibehållet värde

Arstechnica review:
https://arstechnica.com/gaming/2020/09/review-we-do-not-recom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Hittade denna review som nämner minsking av infraröda LEDs på kontrollerna. De uppfattar även sämre tracking.. sen kan det tolkas väldigt subjektivt eftersom jag inte tycks hitta några officiella uppgifter om antal leds i kontrollerna.
Men det känns minst sagt konstigt att spara in på ett så viktigt område när det redan finns massa med trådar om tracking problem i beat saber vad gäller Quest 1..

Tänk om detta vänder Quest 1 till en out of print version som är att föredra, dvs en orsak för bibehållet värde

Arstechnica review:

Den recensionen har varit upp tidigare, han känns mest som en ytterst negativ människa. Finns andra som jag skulle lita mer på helt ärligt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Quest 1 är bättre i dagsläget som helhet men att Quest 2 med tiden kommer springa om efter några mjukvaruuppdateringar. Quest 1 är ju i nästan en helt annan produkt idag än den var för ett år sen och vi kommer antagligen säga samma sak om Quest 2 om ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag tror att Quest 1 är bättre i dagsläget som helhet men att Quest 2 med tiden kommer springa om efter några mjukvaruuppdateringar. Quest 1 är ju i nästan en helt annan produkt idag än den var för ett år sen och vi kommer antagligen säga samma sak om Quest 2 om ett år.

Japp, trackingen på Quest 1 har ju blivigt väldigt mycket bättre än vad den var från början.
Jag tror Quest 2 kommer ha sina "problem" eventuellt i början också men det lär ju garanterat fixas med lite ingenjörskonst.
Det är ju inga klåpare där på facebook/Oculus vad man än nu tycker om företaget i övrigt.

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Zeroastic:

Arstechnica review:

Tested visar i sin videorecension att antalet IR-LEDs är samma. Mer troligt handlar det om hur ofta dom är påslagna, för att öka batteritiden. Visar det sig vara ett riktigt problem så kommer dom antagligen tweaka det i mjukvara (batteritid vs. precision).

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett konstigt problem med mitt quest. Efter att ha laddat det funkar inte några appar längre. När jag startar en app (ex. beat saber) blir skärmen svart efter ungefär 10-15 sekunder. Då måste jag trycka in power-knappen och headsetet startar igen (som från viloläge) från samma ställe, men stängs av igen.

Det går bra att vara i huvudmenyn men så fort jag går in i en app slutar det att fungera.

Någon som har tips på vad man kan göra?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulven:

Jag har fått ett konstigt problem med mitt quest. Efter att ha laddat det funkar inte några appar längre. När jag startar en app (ex. beat saber) blir skärmen svart efter ungefär 10-15 sekunder. Då måste jag trycka in power-knappen och headsetet startar igen (som från viloläge) från samma ställe, men stängs av igen.

Det går bra att vara i huvudmenyn men så fort jag går in i en app slutar det att fungera.

Fabriksåterställning bör vara det första du testar.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulven:

Har inte haft såna problem men däremot problem att det betett sig liknande om headsetet gått i vill läge.
Prova radera alla "sparade guardians".
Du kanske har "flera Guardian" på samma plats

Visa signatur