Permalänk
Medlem

Oculus Quest

Förvånansvärt tyst här om att det nu går att förbeställa Oculus Quest från 449€, skickas 21 maj.
All in one, trådlös med 6DOF och 2-3h batteritid. 50 lanseringstitlar samt stöd för sideloading. Stöd för streaming av SteamVR-spel är bara en tidsfråga.

Citat:

Oculus Quest shattered all my previous feelings about VR. With no cables and enough power to run games at Rift-like fidelity, Facebook's third VR headset really delivers on a virtual reality experience like no other headset before it.

https://mashable.com/feature/oculus-quest-vr-review/?europe=t...

Citat:

The new stand-alone virtual-reality headset lets you roam without wires. This is the VR you've been waiting for.

https://www.wired.com/review/oculus-quest/

Citat:

Oculus has built a surprisingly fun VR game console, the $400 Quest, that puts you inside a game and lets you move around.

https://www.wsj.com/video/oculus-quest-the-exciting-exhaustin...

Citat:

The Oculus Quest is virtual reality’s next big leap forward

https://www.polygon.com/reviews/2019/4/30/18521409/oculus-que...

Citat:

The Oculus Quest doesn’t have quite the graphical fidelity of its PC-based counterparts, but its sublime untethered don-and-play nature more than makes up for it.

https://nordic.ign.com/oculus-quest-2/24796/review/oculus-que...

Citat:

Cable free $399 VR headset is a winner that ditches PC and phone

https://eu.usatoday.com/story/tech/columnist/baig/2019/04/30/...

Permalänk
Medlem

Kan det verkligen bli tillfredställande grafik av denna, och kan man spela alla oculus spel?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kan det verkligen bli tillfredställande grafik av denna, och kan man spela alla oculus spel?!

Alla - nej, bara sådana spel som portas. Det bygger på tung optimering och stiliserad grafik. I spel som Beat Saber, Superhot, Journey of the Gods, Dead and Buried etc. märks det lite eller inte alls, i spel med avancerad ljussättning och högupplösta texturer som Robo Recall kommer det märkas mycket mer.

Det är dock bara en tidsfråga innan det kommer gå att strömma SteamVR-spel från en kapabel PC till Quest.

Permalänk
Medlem

Kommer det fungerar bra att strömma från dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuncan:

Kommer det fungerar bra att strömma från dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Här är en video med Oculus Go, som är 3DOF: https://youtu.be/yOJIedvkZB0#t=3m50s

5GHz WiFi är nog en fördel.

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop ser ut att bli bättre till Quest än till något annat VR-headset just nu: https://uploadvr.com/virtual-desktop-oculus-quest-go/

Citat:

On Oculus Go, I use the lowest Fixed Foveated Rendering (FFR) amount (1) and can render with eye buffers at up to 1792x1792 depending on the environment and quality setting. On Oculus Quest, I disable FFR entirely and can render at up to 2432x2688.

I also use 8K atlas textures. Oculus recommends 1024x1024 eye buffers on Go and 1280x1280 on Quest with 4k textures max. This gives you an idea how a native app can push the limits

My previous tweets were about the GPU on the Quest. The CPU offers an even bigger improvement compared to the Go. While running at the lowest CPU clock rate (0), Virtual Desktop doesn't use more than 25% of the available horsepower

Citat:

The new supersampling technique recently added by @ID_AA_Carmack gives the mobile version of Virtual Desktop a better image quality on Oculus Go & Quest compared to the PC version on any headset (Rift S included). Hopefully Oculus can add the same option to the PC SDK

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av detta men känner att jag vill veta lite hur Streaming från SteamVR kommer att fungera. Behövs det trådlöst nätverk direkt från datorn (typ PCIe-kort i stationär dator) eller sladd så man kan sitta vid datorn? Båda vore ok för mig men känns som det kan bli lite känsligt för hur kroppen kommer i vägen etc.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop gick via routern och utan större latenser i spelandet. Det är dock en 2D-stream som man interagerar på i sin egna 3D-miljö och inte ett streamat SteamVR-spel. Så inte exakt vad jag ville se tyvärr.

Kan tänka mig att det blir fördröjningar som stör room scale men kanske att det skulle kunna gå att köra sittande spel som bil/rymdspel utan att bli illamående?

Måste nog tyvärr avvakta köp ett tag till även om VR-suget på riktigt börjat infinna sig

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Virtual Desktop gick via routern och utan större latenser i spelandet. Det är dock en 2D-stream som man interagerar på i sin egna 3D-miljö och inte ett streamat SteamVR-spel. Så inte exakt vad jag ville se tyvärr.

Kan tänka mig att det blir fördröjningar som stör room scale men kanske att det skulle kunna gå att köra sittande spel som bil/rymdspel utan att bli illamående?

Måste nog tyvärr avvakta köp ett tag till även om VR-suget på riktigt börjat infinna sig

En fingervisning kanske (Oculus Go och äldre mjukvara, vad som kommer till Quest återstår att se): https://amp-reddit-com.cdn.ampproject.org/v/s/amp.reddit.com/...

Permalänk
Medlem

Pengarna drogs nyss Så jävla taggad!

Permalänk
Hedersmedlem

Yes, min är på väg från Amazon nu. Kommer 22 maj. Borde inte egentligen men .....

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Yes, min är på väg från Amazon nu. Kommer 22 maj. Borde inte egentligen men .....

Snabb recension efterfrågas 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Pengarna drogs nyss Så jävla taggad!

Mina drogs i fredags men fortfarande inte skickat. Står fortfarande skickas 24 maj som det gjorde innan. Lite dåligt att dom drar pengarna så lång tid innan. Då får man liksom upp hoppet att dom ska skicka tidigare...

Edit: Typ precis när jag skrev detta fick jag ett sms från ups. Planerad leverans imorgon

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Robo Recall, inte så pjåkigt för ett 2 år gammalt mobilchip ändå:

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Mina drogs i fredags men fortfarande inte skickat. Står fortfarande skickas 24 maj som det gjorde innan. Lite dåligt att dom drar pengarna så lång tid innan. Då får man liksom upp hoppet att dom ska skicka tidigare...

Edit: Typ precis när jag skrev detta fick jag ett sms från ups. Planerad leverans imorgon

Najs, tur du har! inväntar fortfarande mer info.. står att det ska skickas 23 maj. Håller tummarna då.

Permalänk

Faan vad avundsjuk jag är på er! Har en Vive och har en Index på förbeställning men faan vad jag hade velat ha den här magiska prylen att ta med mig till alla möjliga folk och spränga deras sinnen

Permalänk
Hjälpsam

Hustrun bokade en, borde komma snart

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundenmarvin:

Faan vad avundsjuk jag är på er! Har en Vive och har en Index på förbeställning men faan vad jag hade velat ha den här magiska prylen att ta med mig till alla möjliga folk och spränga deras sinnen

Det ska bli det roligaste! Många kommer nog bli mind-blown

Permalänk
Medlem

Förbeställde min från elgiganten förra veckan, står att den ska komma den 29e, hyfsat avundsjuk på er som får er quest alldeless snart 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Hharald1: Hade också beställt en från Elgiganten, men såg igår att datumet var framflyttat till den 5/6 hos dem (i alla fall för 64gb). Beställde snabbt en från Oculus som ska vara framme på torsdag om inte Ups fuckar upp som vanligt.

Permalänk
Medlem

Nu är min framme i staden och på väg till tobaksbutiken för upphämtning. Man är ju inte direkt jobbsugen idag...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Börjat testa lite, passthrough och att rita upp Guardian är ballt och optiken är ju signifikant förbättrad mot Rift/Vive när man har justerat den rätt på huvudet.

Permalänk
Medlem

Det skulle ju följa med ett antal demos till questen men hittar Inga. Nån som vet?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Det skulle ju följa med ett antal demos till questen men hittar Inga. Nån som vet?

Dom var förinstallerade för mig, ligger i spelbiblioteket och har ett demoband över sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Dom var förinstallerade för mig, ligger i spelbiblioteket och har ett demoband över sig.

Det var dom inte för mig. Hittade dom i Oculus store tillslut.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Inaktiv

Jag är riktigt sugen på en med. Lite kluven till om jag verkligen behöver ännu en till HMD men denna tillför något ingen annan HMD i dagsläget gör. Det jag hoppas är att någon möjlighet att ansluta en dator till den skulle kunna dyka upp.

Blir intressant att följa er alla som köpt iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag är riktigt sugen på en med. Lite kluven till om jag verkligen behöver ännu en till HMD men denna tillför något ingen annan HMD i dagsläget gör. Det jag hoppas är att någon möjlighet att ansluta en dator till den skulle kunna dyka upp.

Blir intressant att följa er alla som köpt iallafall.

Precis samma jag väntar på. Om denna får möjlighet att kopplas in till dator för mer kräm när det behövs är det nära köp för mig.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Haha asså denna apparat är helt sanslös... La mig på stranden (golvet) i Nature Treks och bara chillade under palmerna, heelt sjukt det kändes som jag verkligen var där.

Det ENDA jag har att anmärka på är att den är tung framtill och att jag får ont i nacken relativt snabbt, men det är nog väldigt personligt, annars är den 10/10.

Permalänk
Medlem

Tillgängligheten är en stor förbättring. Den går i standby efter som standard 15 sekunder, drar man på sig den igen är man igång på några sekunder. Drog på den och körde lite Beat Saber innan jobbet i morse, det hade definitivt inte hänt med ett PC headset.

Permalänk
Hjälpsam

Våran kom till dörren kl7 i morse, blir present till grabben i morgon

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI