Permalänk
Bildexpert 📺

@CCXX: Den effekten är väldigt vanlig på skärmar med den typen av kantdesign. Långt åt sidan kan bilden nästan försvinna runt hörnet så att säga. Bildspelet en bit ned på detta test visar mer: https://www.sweclockers.com/test/21273-acer-xr341ck-34-tum-br...

Permalänk
Administrativ avgift

Använder 2 av dessa skärmar - 2080TI - Ingen OC/Undervolt whatever

Jag tycker att "G-syncen" är väldigt kass på denna skärm rent generellt då jag får ganska ojämn HZ uppdatering på skärmen. Exempelvis låser jag FPS:en till 140 och den är stabil så växlar skärmen mellan 150-165HZ hela tiden? Den borde ju låsa ner sig till 140 men det gör den inte?

Har testat följande: Vertical Sync on - Lock frame rate - men jag får endå att HZ:en - olika drivrutiner men samma problem. Har jag fått defekta exemplar eller vad händer?

@laxpudding är detta något du kan testa på olika freesync modeller om de eventuellt beter sig likadant? Vore intressant och veta hur stabil HZ uppdateringen är på skärmarna kontra rena G-sync skärmar. När jag hade min PG279Q så var det verkligen 1:1

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Bildexpert 📺

@andra94: Det du beskriver är nog mer ett resultat av hur VESA Adaptive fungerar i kombination med olika spelmotorer och framför allt: skärmens egen Hz-räknare som ju baseras den algoritm med okänd precision och matematiskt viktning som sitter i just den skärmen. Byt till ett annat grafikkort, till exempel AMD-grafikkort, och du får ofta ett annat beteende med samma skärm. G-syncmodulen som den i din PG279Q har alltid varit mer konsekvent med detta eftersom det är samma modul i alla modeller.

Så länge du kan spela utan problem med hack och flimmer är det antagligen som det ska vara.

Permalänk
Administrativ avgift

@Laxpudding: Upplever såklart inte samma Sync känsla som med G-sync ditto - Dvs det är inte smooth. Känner lite vad är det för idé med Synk om den endå ska hoppa 165 -> 100 -> 165 -> 100 osv?

Detta skapar ju ett Toogle on/Off läge hela tiden.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Bildexpert 📺

@andra94: Det är en del av detektivarbetet med VESA Adaptive-skärmar. Finns de inte med på Nvidias vitlista är det en öppen fråga hur de fungerar i praktiken. Jag matchar alltid mot en intern FPS-räknare av någon sort.

Permalänk
Administrativ avgift

@Laxpudding: Tror jag listat ut detta nu efter en del drivrutinsförändringar

G-sync håller sig inom ett span av 1-3HZ på skärmen dvs har du 100fps kommer den hoppa mellan 97-103 , däremot om du kör G-sync compatible som denna skärmen hoppar den oftast mellan 5-10HZ men ibland ända upp till 20HZ. Jag vet inte hur jag ska känna angående detta då ett hopp på 20HZ endå gör att den slår i taket och stänger av/på synken vilket introducerar ett "lagg" moment.

Är ovan något du kan testa med en freesync skärm och nvidia kort? Eventuellt hade det varit en riktigt trevlig artikel och se att Freesync/G-sync faktiskt funkar som det ska.

https://drive.google.com/file/d/11UBnYQivUN3dhGYPkWaCrUM5I9nF... - Så kan folk testa att cappa sin FPS i ex Valley benchmark och sen kolla hur HZ läget förändras på skärmen? Hoppar den lika mycket för er?

Kan folk även kolla om de har firmware 1.0 eller 1.1 ? https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/engflh/lenovo_legi...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Bildexpert 📺

@andra94: Det du beskriver är mer i linje med hur olika skärmar beter sig – och de beter sig väldigt olika.

Vill du ha ännu mer inkonsekvens, byt till ett AMD-kort och du kan se skärmens frekvensmätare hoppa hej vilt. På vissa skärmar då. Inte alla skärmar.

Permalänk
Administrativ avgift

@Laxpudding: Något som kan ingå i framtida tester? Ex ta ett Nvidia kort testa hur stabil synkningen är kontra AMD? Såklart en notis att det har med drivrutiner från och till men kan vara en intressant punkt att ha med

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Bildexpert 📺

@andra94: Så gott som varje test är det är möjligt i fråga om tid och logistik så kollar jag med både AMD-kort och Nvidia-kort.

Permalänk

Jag köpte den här panelen i dagarna och är väldigt nöjd än så länge. Skärmen känns otroligt snabb och visar fina färger. Jag har väldigt Lite BLB och IPS flow, eller i alla fall inget mitt otränade öga stör sig på. Jag har heller inget problem med black screens.

Meeeen, en fråga till expertisen i forumet. Är det någon som kan dela med sig av sina färginställningar? Jag har kört ett par dagar med sRGB och är relativt nöjd med bilden men märker att när jag slår av det så är bilden mer ”vibrant” men har en överton av röd. Jag har pillat lite i inställningarna men tänkte att det är säkert någon här som har optimerat än mer än vad jag har.

Tips och trix? Kanske till och med en ICC-profil? Kör ni med sRGB och låter resten vara? Skulle vara jättetacksam för alla tips, trix och delade inställningar för skärmen.

Permalänk
Inaktiv

Kört med denna skärmen 1 vecka nu. Riktigt trevlig skärm!
Har dock problem samma problem med "black screen" som många andra skrivit om (har ett GTX 1060).
med ca 20 speltimmar så har jag fått black screen kanske 5-10 gånger.
Lite random när det sker, men oftast så sker det när spel laddar & fps-en sjunker.
Störande, men inget större problem för min del än så länge.

Edit: Uppdaterade drivrutin för skärmen igår. Alltså inte gpu drivers, utan drivrutinen för skärmen som använde en generisk drivrutin från 2006 som standard. Har inte haft problem med black screen sedan dess. Uppdaterar här igen om 1 vecka när jag testat mer!

Permalänk
Skrivet av anon236072:

Kört med denna skärmen 1 vecka nu. Riktigt trevlig skärm!
Har dock problem samma problem med "black screen" som många andra skrivit om (har ett GTX 1060).
med ca 20 speltimmar så har jag fått black screen kanske 5-10 gånger.
Lite random när det sker, men oftast så sker det när spel laddar & fps-en sjunker.
Störande, men inget större problem för min del än så länge.

Edit: Uppdaterade drivrutin för skärmen igår. Alltså inte gpu drivers, utan drivrutinen för skärmen som använde en generisk drivrutin från 2006 som standard. Har inte haft problem med black screen sedan dess. Uppdaterar här igen om 1 vecka när jag testat mer!

Jag sitter på ett RTX 2070 och har som sagt inte upplevt några black screens. Jag uppdaterade drivrutinerna nästan direkt i samband med att jag startade upp skärmen.

Min fråga från mitt tidigare inlägg kvarstår: är det någon som kan dela med sig av sina inställningar för skärmen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lost_Ginnypig:

Jag sitter på ett RTX 2070 och har som sagt inte upplevt några black screens. Jag uppdaterade drivrutinerna nästan direkt i samband med att jag startade upp skärmen.

Min fråga från mitt tidigare inlägg kvarstår: är det någon som kan dela med sig av sina inställningar för skärmen?

Intressant, verkar som att detta problem mer eller mindre uteslutande berör 1000-serien.
Bara standard inställningar, kör skärmen i 165Hz, GSync aktiverat för fullscreen.
Någon specifik inställning du tänker på eller rent allmänt?

Permalänk
Skrivet av anon236072:

Intressant, verkar som att detta problem mer eller mindre uteslutande berör 1000-serien.
Bara standard inställningar, kör skärmen i 165Hz, GSync aktiverat för fullscreen.
Någon specifik inställning du tänker på eller rent allmänt?

Tänker på om någon kör med sRGB eller user-inställningar och isf vad man satt för värden på röd, grön och blå.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lost_Ginnypig:

Tänker på om någon kör med sRGB eller user-inställningar och isf vad man satt för värden på röd, grön och blå.

User-inställningar för RGB handlar om att justera dessa efter förutsättningarna för hur det individuella exemplaret avviker i vitbalans, till exempel att bilden överlag är turkos. Plockar man dessa inställningar till sin skärm är effekten godtycklig. Den måste ha exakt samma avvikelse för att det ska bli rätt. Sitter man med ett exemplar som är lite för rött, gult eller magenta kommer RGB-inställningarna från den turkosa skärmen istället förstärka den avvikande färgen man har på sitt exemplar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

User-inställningar för RGB handlar om att justera dessa efter förutsättningarna för hur det individuella exemplaret avviker i vitbalans, till exempel att bilden överlag är turkos. Plockar man dessa inställningar till sin skärm är effekten godtycklig. Den måste ha exakt samma avvikelse för att det ska bli rätt. Sitter man med ett exemplar som är lite för rött, gult eller magenta kommer RGB-inställningarna från den turkosa skärmen istället förstärka den avvikande färgen man har på sitt exemplar.

Nu när jag tänker efter så är ju det du säger självklart. Individuella inställningar ut efter sina förutsättningar. 😁

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha testat mer så verkar det som att det är freesync i kombination med nvidia kort som inte klarar av 165Hz. Om jag ändrar uppdateringsfrekvensen till 144Hz så är det inga problem.
Hoppas verkligen Nvidia fixar problemet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon236072:

Efter att ha testat mer så verkar det som att det är freesync i kombination med nvidia kort som inte klarar av 165Hz. Om jag ändrar uppdateringsfrekvensen till 144Hz så är det inga problem.
Hoppas verkligen Nvidia fixar problemet.

Detta är ett hyfsat ovanligt men förekommande problem med skärmar, så inget som Nvidia lär "fixa". Skärmens kretsuppsättning har för snäva toleranser mot avvikelser i signalen när den synkar. Vilket påverkar Nvidia-kort som har större toleranser. Effekten varierar men leder till sådant som du upplever men också frame skipping-problem när skärmen körs i max frekvens. Typiskt är då att man måste sänka till frekvensen under 120 Hz på 144 Hz-skärmar, 144 Hz på 165 Hz-skärmar etc. för att signalen ska ligga inom toleranserna för vad kretsen vill synka mot.

Detta är också en av anledningarna till att funktioner som 165 Hz ligger som en "överklockning" som måste aktiveras på egen hand.

Permalänk

Funderar på skärmen o nu kan man ju få den till bra pris.
Men jag sitter ju just nu på ett Sapphire Radeon R9 380X 4GB Nitro klarar det kortet av driva skärmen när man kommer upp i den upplösningen. Hade ju tänkt att slå till på ett nytt grafikkort oxå men nu snackas det ju om förseningar igen tydligen.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag har haft denna skärm sedan i mars och sedan 1-2 månader tilllbaka så har jag drabbats av black screen problemet.
Problemet uppstår i olika sammanhang;
-Helt random, när som helst får jag black screen 1-2 sek
-När jag stänger av mina högtalare så blir skärmen svart i 1-2 sek. Detta händer både i spel och i windows.
-När jag justerar volymen på mitt trådlösa headset och den lilla volym OSDn dyker upp så får jag black screen 1-2 sek. Detta händer endast i fullscreen spel.

Jag använder inte G-Sync, det är alltså av. Har en annan 1080p 60hz skärm hemma som jag kopplat in och försökt reproducera problemen och kan inte återskapa något av ovanstående problem. Så det är 100% något med denna skärm.

Ett annat problem är också att själva strömkabeln ger ifrån sig ett ljud som låter som coil whine när skärmen är avstängd, så jag måste alltid dra ut sladden när jag inte använder skärmen.

Jag har kontaktat Webhallen idag och vill göra ett återköp då det inte är hållbart. Har provat alla "fixar" på nätet till alla mina problem och ingenting har hjälpt. Jag sitter dessutom på ett RTX 2070S, så black screens är inte endast på 1000-serien.

Någon som har tips på vad det kan vara som orsakar dessa problem? Eller är det bara att returnera skärmen?

Permalänk
Bildexpert 📺

@qwertylol1: Ifall du konsekvent tappat bilden när du stänger av högtalare och ändrar volym på headsetet kan det vara något med skärmen som plockar upp interferens/radiostörningar. Det skulle kunna vara relaterat till klassiska pinne20-problemet på DP-kabeln. Detta bör du kunna testa genom att köra HDMI istället för DP.

Permalänk

Väcker upp denna tråd igen (:

Komplett har just nu rea på dessa två skärmar:

ASUS:
https://www.komplett.se/product/1164957/gaming/spelutrustning...

Lenovo:
https://www.komplett.se/product/1159377/gaming/spelutrustning...

Frågan är vilken man bör välja, skärmarna känns nästan identiska?

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av Jonathan0101:

Väcker upp denna tråd igen (:

Komplett har just nu rea på dessa två skärmar:

ASUS:
https://www.komplett.se/product/1164957/gaming/spelutrustning...

Lenovo:
https://www.komplett.se/product/1159377/gaming/spelutrustning...

Frågan är vilken man bör välja, skärmarna känns nästan identiska?

//Jonathan

Jag kan bara prata för Lenovo. Men jag har ägt skärmen i några månader nu och är fortfarande supernöjd. Finns egentligen inget som jag kommer på som kan vara av negativ karaktär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Väcker upp denna tråd igen (:

Komplett har just nu rea på dessa två skärmar:

ASUS:
https://www.komplett.se/product/1164957/gaming/spelutrustning...

Lenovo:
https://www.komplett.se/product/1159377/gaming/spelutrustning...

Frågan är vilken man bör välja, skärmarna känns nästan identiska?

//Jonathan

Har haft min Lenovo i en månad nu och är fortfarande jättenöjd. Sitter samma snabba nano-ips panel i Lenovon som det gör i LG 27GL850 plus att byggkvaliten känns bättre, mer rejäl. För det priset du länkade så är det ett givet köp enligt mig.
Kan inte uttala mig om Asus-skärmen men Lenovon är svårslagen för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acoria:

Fick denna skärmen levererad idag, kan inte säga annat än att man är toknöjd, kom från en 1080p 60Hz IPS-panel men denna har i alla fall inget IPS-glow eller blb som är värt att nämna, inte heller några döda pixlar. Spelat massa olika spel på datorn nu ikväll och kan konstatera att G-sync funkar ypperligt tillsammans med mitt RTX 2070 Super. Inga som helst konstigheter. Rekommenderas varmt!

Får revidera detta inlägg, skärmen fungerade bra men efter ett par dagar upptäckte jag en pixel som fastnat och var konstant grön. Den lilla jäkeln satt nästan mitt i skärmen och när jag väl sett den höll jag på att störa ihjäl mig, dessutom led även skärmen av det där grymt störiga coil-whinet när den var i viloläge vilket helt enkelt resulterade i att jag skickade tillbaka den.
Jag var under en längre tid lite halv skeptisk till att köpa ny skärm över huvud taget med tanke på detta men jag provade lyckan med en annan skärm istället som jag blev nöjd med, samma panel som Lenovo skärmen med det står LG på den istället.

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 980 m.2 1TB, Samsung 870 QVO 2TB, Samsung 850 PRO 256Gb | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850 | Mus: Logitech G Pro X Superlight | Tangentbord: SteelSeries Apex Pro TKL

Permalänk

Så har man införskaffat sig denna pärlan med, jäkla lyft från TN 1440 (ursäkta mitt språk). Har ingen erfarenhet av IPS tidigare, lite IPS glow i samtliga hörn, något mer i vänster nedre hörn som eliminerats tillräckligt genom sänkt brightness (tycker det känns bäst runt 15-20). Stängt av HDR då jag inte tyckte det tillförde något, samt gjorde IPS glow värre. Men jag kanske har fel? Ska sitta med den nu några dagar och känna efter!

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Ny firmware som påstås lösa problemet med blackscreens på Pascal-kort finns ute.
Går att hämta här: https://forums.lenovo.com/t5/Y-Gaming-Accessories-Curved-Gami...

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Ny firmware som påstås lösa problemet med blackscreens på Pascal-kort finns ute.
Går att hämta här: https://forums.lenovo.com/t5/Y-Gaming-Accessories-Curved-Gami...

Firmwareuppdateringen finns tillgänglig på supportsidan nu också.
https://support.lenovo.com/de/en/solutions/ht511642

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acoria:

Får revidera detta inlägg, skärmen fungerade bra men efter ett par dagar upptäckte jag en pixel som fastnat och var konstant grön. Den lilla jäkeln satt nästan mitt i skärmen och när jag väl sett den höll jag på att störa ihjäl mig, dessutom led även skärmen av det där grymt störiga coil-whinet när den var i viloläge vilket helt enkelt resulterade i att jag skickade tillbaka den.
Jag var under en längre tid lite halv skeptisk till att köpa ny skärm över huvud taget med tanke på detta men jag provade lyckan med en annan skärm istället som jag blev nöjd med, samma panel som Lenovo skärmen med det står LG på den istället.

Ja du, inte svårt att vara missnöjd med ett måndags ex! LG version är helt ok men klart snäppet sämre och (fulare(subjektivt)). Coil-whinet är inte helt enkelt att göra något åt. Men en grön pixel går att väcka men lite tur. Visst är det bra att vi har så bra returrätt som konsument.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Ja du, inte svårt att vara missnöjd med ett måndags ex! LG version är helt ok men klart snäppet sämre och (fulare(subjektivt)). Coil-whinet är inte helt enkelt att göra något åt. Men en grön pixel går att väcka men lite tur. Visst är det bra att vi har så bra returrätt som konsument.

Håller med helt och hållet, Lenovos versionen kändes som det var bättre flyt i, har man en dator som kan pumpa ut tillräckligt med FPS tycker jag helt klart man ska köra på den.
Coil-whine var däremot sjukt irriterande och hördes långväga från datorn!!!
Precis som du säger, vi har helt fantastisk returrätt, och tur är väl ändå det så man slipper vara missnöjd med en vara som inte lever upp till förväntningarna.

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 980 m.2 1TB, Samsung 870 QVO 2TB, Samsung 850 PRO 256Gb | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850 | Mus: Logitech G Pro X Superlight | Tangentbord: SteelSeries Apex Pro TKL