Ny som foldare eller nyss återupptagit folding? Säg hej!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crunchtimer:

En ny version av F@H-Core kommer troligen ut under morgondagen om testerna går väl och då kanske det blir ännu mer poäng och framförallt effektivare beräkningar.

Intressant! Vet du var jag kan läsa mer om det här?

Undras om F@H kommer släppa OCL någon gång snart och gå över till Vulkan istället, OCL är ju dött som API numera (inte minst pga antikonkurrens-Nvidia som vägrade stödja det ordentligt... Morr morr...)

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Intressant! Vet du var jag kan läsa mer om det här?

Undras om F@H kommer släppa OCL någon gång snart och gå över till Vulkan istället, OCL är ju dött som API numera (inte minst pga antikonkurrens-Nvidia som vägrade stödja det ordentligt... Morr morr...)

Jag vet inte var det finns någon beskrivning annat än att John Chodera hintar på forumet att en ny version är på gång runt 14-18 sept som bättre ska utnyttja hela GPUn core22 0.0.12

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crunchtimer:

Jag vet inte var det finns någon beskrivning annat än att John Chodera hintar

Åkej! Fast det verkar gälla Nvidias monster A100 mer specifikt (eftersom den är så otroligt stor o kraftfull); det kanske inte påverkar existerande GPU något större.

Annars så fick jag idag mina första icke-moonshot WU, så nu rasade PPD med nästan EN MILJON... Ugh... Att Vega/GCN ska vara så kass med små WU! F@H borde stödja async compute för att köra multipla små WU samtidigt tycker man.

Den som körs nu (i bara 3 min till, lyckligtvis - sen kanske jag får en större) ger endast ca 440k PPD. Det är skamligt, för den mängd elström som går åt...

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Åkej! Fast det verkar gälla Nvidias monster A100 mer specifikt (eftersom den är så otroligt stor o kraftfull); det kanske inte påverkar existerande GPU något större....

Vi får se och John verkar rätt uppspelt så verkar lovande.
Jag kör min burk headless sedan juni 24/7, går stabilt med PPD, lite hicka nu mellan Sprint 2 och 3 bara. Passerade precis 200M Points också så är nöjd.

Sprint 4 verkar lovande och bra resultat viket är kul. Coolt att man får resultaten på de olika molekylerna live också!

Permalänk
Inaktiv

@Crunchtimer:

Vet inte om den nya core släppts än, men inte sett någon förbättring av PPD på mina Vega iallafall. Snarare tvärt om, då det gått tillbaks till skiten som var förut när man får en massa små-WU som inte fyller hela GPUn och ger dålig prestanda.

Dåligt om CPU-WU också just nu ser det ut som... Blir ofta stopp i vikningen på CPUn.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

@Crunchtimer:

Vet inte om den nya core släppts än, men inte sett någon förbättring av PPD på mina Vega iallafall.

Ja det blev lite skakigt för ngn vecka sedan efter lite uppdateringar. Den nya core håller på att testas och det ska bli spännande att se hur det blir.

Min PPD har också minskat en hel del och vi får tugga på för nu verkar covid moonshot fått fram några riktigt fina Covid-19 kandidater som vi får hoppas på i vidare testningen.

Permalänk
Medlem

Jag kör på lite till och från beroende på om jag behöver datorn för annat. Men nöjd med att vara över 10 miljoner poäng. Från början var målet 1 miljon. Men var så kul så bara fortsatte 🙂 ett 3080 och 100 miljoner kanske är ett bra slutmål?

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Skrivet av SilenceLotto:

Men var så kul så bara fortsatte 🙂 ett 3080 och 100 miljoner kanske är ett bra slutmål?

Det låter som ett bra mål och alla blir glada

Själv började jag på en laptop, hyrde därefter servrar hos Amazon (blev dyrt), köpte dator med 2xgtx1070 och är nu uppe i 225 miljoner
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ny foldare

hej på er,

jag startade i vintras och tuggar mig långsamt uppåt i listan.
Ligger på 53M just nu med mitt 2080 ti men hoppas på ett lyft imorgon när jag får mitt 3090.
Kanske 100M innan nyår?

Permalänk
Skrivet av elgrego:

hej på er,

jag startade i vintras och tuggar mig långsamt uppåt i listan.
Ligger på 53M just nu med mitt 2080 ti men hoppas på ett lyft imorgon när jag får mitt 3090.
Kanske 100M innan nyår?

Hej!
Ja givet att 2080 ti levererar 3M PPD så borde 3090 leverera mer ändå, kul att höra vad den ger då jag inte hittar siffror i GPU database. 100M tar du på 3 veckor

Permalänk
Skrivet av anon132576:

@Crunchtimer:

Vet inte om den nya core släppts än, men inte sett någon förbättring av PPD på mina Vega iallafall. Snarare tvärt om, då det gått tillbaks till skiten som var förut när man får en massa små-WU som inte fyller hela GPUn och ger dålig prestanda.

Dåligt om CPU-WU också just nu ser det ut som... Blir ofta stopp i vikningen på CPUn.

Nu är den nya Core ute, med CUDA-support. Kan ge 50 - 100% förbättring för Sprintarna!

Läs mer här

Permalänk
Skrivet av Crunchtimer:

Nu är den nya Core ute, med CUDA-support. Kan ge 50 - 100% förbättring för Sprintarna!

Läs mer här

Min PPD ökade med 60%

Permalänk
Medlem

3090 som stått över natten

Skrivet av Crunchtimer:

Hej!
Ja givet att 2080 ti levererar 3M PPD så borde 3090 leverera mer ändå, kul att höra vad den ger då jag inte hittar siffror i GPU database. 100M tar du på 3 veckor

Här är siffrorna efter första natten med nya GPUn

Permalänk
Skrivet av elgrego:

Här är siffrorna efter första natten med nya GPUn

Jösses, vilket monster! Har du uppdaterat alla drivers så att du kör på Core22 0.0.13?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crunchtimer:

Jösses, vilket monster! Har du uppdaterat alla drivers så att du kör på Core22 0.0.13?

Jag rullade på senaste drivers idag.

Just nu står det 6M ppd och då har jag hållt på att mecka med lightroom ett par timmar.
(har en 3900x och en gigabyte 3090 gaming oc)

Permalänk
Skrivet av elgrego:

Jag rullade på senaste drivers idag.

Just nu står det 6M ppd och då har jag hållt på att mecka med lightroom ett par timmar.

Inte illa, då kanske vi kan se siffror uppåt 10MPPD

Permalänk
Inaktiv

Ja härreguu! Vega är slutkörd som folding-GPU, det är bara att konstatera... Fick nya core nu äntligen när jag startade klienten idag (har gjort paus ett tag då den inte var släppt förut, och dessutom blev det tjötit att bo i en lägenhet som håller konstant temp på 26-27C), och PPD gick inte upp ett skvatt. Fortfarande bara cirka 1M+ PPD på stora WU... Faen då!

Får små molekyler fortfarande dessutom, så dålig populering av GPUn och kass PPD, men ändå max strömförbrukning... :/

Har suttit och väntat på Navi 2 för att se vad den går för, särskilt med tanke på hur törstiga Ampere-korten är, men det finns väl inte en suck i rymden att dess PPD kan komma ens i närheten av de här galna siffrorna, särskilt inte med Nvidias egen cuda-optimerade core. Då får de sälja korten för fem tusen för att det ska låta intressant.

Permalänk

Hej hej,
Jag har foldat sedan 2012.
Och är en del av Folding@Home teamet sedan 2013.

Ska försöka kika in här på veckobasis.

VH Anton Thynell

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Fortfarande bara cirka 1M+ PPD på stora WU... Faen då!

de här galna siffrorna, särskilt inte med Nvidias egen cuda-optimerade core. Då får de sälja korten för fem tusen för att det ska låta intressant.

+1MPPD är ändå rätt bra tycker jag, men visst i jämförelse med de nya Nvidia-korten står sig det mesta slätt. Vi får Kämpa på, allt räknas!

Permalänk
Skrivet av Alfonsaberg:

Hej hej,
Jag har foldat sedan 2012.
Och är en del av Folding@Home teamet sedan 2013.

Ska försöka kika in här på veckobasis.

VH Anton Thynell

Hej hej och bra jobbat genom alla år! Det är till del tack vare dig som vi idag kan vara med att bidra till f@h och Covid Moonshot, stort.

Det måste ha varit en häftig resa och speciellt under 2020?

Permalänk
Skrivet av Crunchtimer:

Hej hej och bra jobbat genom alla år! Det är till del tack vare dig som vi idag kan vara med att bidra till f@h och Covid Moonshot, stort.

Det måste ha varit en häftig resa och speciellt under 2020?

Tack så mycket!
Jo, 2020 har varit väldigt intensivt.
För mig som head of Collaboration och Communication så har det varit full rulle med allt möjligt.

Det var toppen att vi fick hjälp med workservers för att få ut work units.
Tack till svenska Bahnhof som hjälper oss med det tillsammans med flera andra.
https://apps.foldingathome.org/serverstats

Permalänk

Ja häftigt att du är det! Kul att de pre-kliniska resultaten verkar gå bra för Covid Moonshot också. Vet du om det förs diskussioner med politiker etc. för att komma till rätta med det här i Sverige?https://mobile.twitter.com/jchodera/status/1314419596640751616

Ja, det blev ett visst ökat tryck på systemet i våras

Permalänk
Inaktiv

Har hållit upp i ett par dar, blev så kallt ute att jag inte kunde köra med öppet fönster längre... Och med stängt fönster exploderade inomhustemperaturen.

Så det jag gjorde var att köra standard multiplar på CPUn och dra ner båda Vegorna till -50% strömgräns. Häpp, 110W istället för 250W+ typ. Tappar ju ett rejält sjok med prestanda iofs, klocken går ner till runt 1035MHz på primära GPU vid 73-75C, ett par hårstrån högre klock och ett par grader lägre temp på den sekundära. CPUn klockar till 3.5GHz istället för 3.8 och med mycket lägre fräs på fläktarna. Enorm skillnad i ljudnivå, och som sagt mycket lägre strömförbrukning...

Blir nog att jag fortsätter så här tror jag. Blir tröttsamt med en maskin som dånar som en tokfan och vräker ur sig hetta som en vulkan. Får ändå 1.66M PPD, så hyfsat nära vad jag brukar ligga på. Men måste ändå köra utan frontpanel och dammfilter trots mycket lägre fläktbelastning, det irriterar. Skulle nog köpt en Meshify C eller vad den nu heter istället för Define C, för bättre luftflöde. Trodde inte frontpanelen skulle vara en sådan flaskhals faktiskt när jag köpte chassit. Bläh!

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Får ändå 1.66M PPD, så hyfsat nära vad jag brukar ligga på.

Det låter ju som en bra långsiktig lösning. 👍

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Kul och se att den gamla tråden man en gång startade för 5år sedan fortfarande lever

Sitter på ett gammalt 1060 som slukar el och ger 0 PPD, (300k).

Inväntar Zen 3 och då blir det ett nytt graffekort 3080 eller motsvarande AMD kort till jul, och hoppas åter då komma upp till top 25 i Swec laget och topp producers!

Tipps till er nya som kanske inte sett denna roliga hemsida för sweclockers foldare
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Skrivet av atego:

Hej alla!

Kul och se att den gamla tråden man en gång startade för 5år sedan fortfarande lever

Sitter på ett gammalt 1060 som slukar el och ger 0 PPD, (300k).

Inväntar Zen 3 och då blir det ett nytt graffekort 3080 eller motsvarande AMD kort till jul, och hoppas åter då

Hej!
Ja bra fixat och du får trimma upp riggen och vika på.

Trevlig helg!

Permalänk

Det verkar gå rätt bra nu vilket är kul!

F@H -blog

Permalänk
Inaktiv

Läste på officiella forumet att arbete pågår för att åtgärda prestandaförlusten som inträffar när man kör små WU på en stor GPU. Det utvärderas hur väl det kommer att funka att köra två WU på samma gång på en GPU, och vad som kan vara potentiella problem osv. Dock är de ju tyvärr underfinansierade och överbelastade - som man kan förvänta sig i världens rikaste land. *suck* Så lösningen kommer inte omedelbart.

Permalänk

Ja vi får kämpa på så länge!

Jag spekulerar i att stödet/målet för Covid Moonshot är uppnått och att man nu avvaktar provresultaten med stor förhoppning. Nu ska vi ju (våra GPUer) ge oss på antikroppar, vilket blir spännande.

Vik på!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crunchtimer:

Tar en liten paus nu igen dock. Blir så jäkla varmt inne även om jag skruvar ner grafikkorten... Datorn drar över 500W lik förbenat och det känns på inomhustempen!