Lenovo släpper arbetsdatorer med Ubuntu Linux i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Lenovo släpper arbetsdatorer med Ubuntu Linux i Sverige

Lenovo utökar nu utbudet av stationära och bärbara arbetsdatorer med operativsystemet Ubuntu Linux förinstallerat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle önska att man fick välja Linux på jobbet men det lär aldrig hända då IT-avdelningen inte kan något annat än windows tyvärr.

Privat föredrar jag att själv installera vad jag vill och kör Linux på alla mina datorer (antingen Arch Linux eller debian). Fördelen är väl att dessa modeller bör ha hårdvara som funkar bra i Linux och möjligtvis om inköpspriset blir något lägre om man slipper betala för windows.

Permalänk
Inaktiv

Lenovo har erbjudit laptops med Fedora Workstation sedan en tid tillbaks. Jag kör Linux på jobbdatorn, det är OK på min arbetsplats men man avsäger sig hjälp från interna IT supporten.

Permalänk
Medlem

@anon228747: Låter som musik i mina öron... att slippa it supporten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Lenovo har erbjudit laptops med Fedora Workstation sedan en tid tillbaks. Jag kör Linux på jobbdatorn, det är OK på min arbetsplats men man avsäger sig hjälp från interna IT supporten.

Det känns som att de som vill ha linux på sina arbetsdatorer inte behöver hjälp av intern IT support..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Att sälja/erbjuda något som är gratis är alltid en bra affärsidé, Lär dok knappast bli någon explosion på försäljningen direkt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Att sälja/erbjuda något som är gratis är alltid en bra affärsidé, Lär dok knappast bli någon explosion på försäljningen direkt.

Support är långt ifrån gratis

Permalänk

Kör Linux både privat och på jobbet. Arbetsplatsen har haft Linux i många år och IT support har funnits bra länge där. Jag hade dock helst haft admin på jobbdatorn och skippat IT supporten, men man kan inte få allt.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Privat föredrar jag att själv installera vad jag vill och kör Linux på alla mina datorer (antingen Arch Linux eller debian). Fördelen är väl att dessa modeller bör ha hårdvara som funkar bra i Linux och möjligtvis om inköpspriset blir något lägre om man slipper betala för windows.

Rent krasst kostar inte Windows-licensen många kronor för en oem, däremot har ju dell en historik av att sälja bra versioner av sin xps i linux-”utgåva” och som du är inne på så är man garanterad att all hårdvara stöds (även om det numer är ett väldigt litet problem jämfört med hur det var en gång i tiden). Så hoppas lenovo har liknande tänk runt sina linux-stationer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Riktigt najs!

Nu om bara Ubuntu kunde göra Gnome snygg. Lila är kräks + meny på vänster sida urgh. Jobbigt att behöva jävlas själv med skins o dash-to-panel varje release. Gör en riktig svart layout istället som default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Rent krasst kostar inte Windows-licensen många kronor för en oem, däremot har ju dell en historik av att sälja bra versioner av sin xps i linux-”utgåva” och som du är inne på så är man garanterad att all hårdvara stöds (även om det numer är ett väldigt litet problem jämfört med hur det var en gång i tiden). Så hoppas lenovo har liknande tänk runt sina linux-stationer.

Hos oss vill Linux supporten bara supporta ubuntu certifierad hårdvara, vilket för tillfället betyder Dell. Även om det mesta troligtvis fungerar på annan hårdvara, så vill man nog kunna ställa krav på tillverkaren vid ev problem.

Är positivt om flera tillverkare börjar med linux support, är ju bra även för dom som vill köra linux privat att hårdvaran är supportad. Hörde nyligen något om att även HP var på gång med ubuntu support för någon laptop.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja testa på Linux men varje gång jag tänker på Linux kommer dessa tankar upp: stark svettlukt och otvättade mjukiskläder, men också fett och otvättat hår.

Jag fattar inte vart jag får dessa associationer ifrån, men detta har fått mig att avstå Linux helt enkelt. Jag funderar på att testa det och se om tankarna försvinner, men jag vet inte, det har nästan blivit som en fobi för mig. Dessa tankar är väldigt traumatiska för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Jag skulle vilja testa på Linux men varje gång jag tänker på Linux kommer dessa tankar upp: stark svettlukt och otvättade mjukiskläder, men också fett och otvättat hår.

Jag fattar inte vart jag får dessa associationer ifrån, men detta har fått mig att avstå Linux helt enkelt. Jag funderar på att testa det och se om tankarna försvinner, men jag vet inte, det har nästan blivit som en fobi för mig. Dessa tankar är väldigt traumatiska för mig.

Man kan ju välja vad man tänker på.

Mer Linux från större tillverkare är nice.

Permalänk
Medlem

Betyder det att de flyttat sin spyware till BIOS eller firmware istället?

Permalänk
Medlem

Valfritt på föregående uppdrag

Man fick välja om man ville ha win10 eller om man ville installera någon linuxvariant. De flesta utvecklare körde ubuntu och det var supportat av kundens ITavdelning. Inga problem med VPN/nätverksåtkomst etc. - en bra ITavdelning

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Åh, najs. Kul att de även har några AMD-modeller (till skillnad från deras Fedora-lansering nyligen)

Kör Linux hemma och på jobbdatorn (som råkar vara en Lenovo, ingen ThinkPad)

Permalänk
Medlem

Gött, brukar mest köpa begagnade thinkpads och där har linux fungerat utan problem med något modellrelaterat som jag kan komma på. Till och med fingeravtrycksläsaren har fungerat relativt out-of-the-box. På jobbet installerade jag arbetsgivarens egen ubuntu-baserade dist efter ett par veckor.

Mycket positivt dock att alltfler tillverkare numera har Linux i åtanke när de designar sina modeller, då kanske vi slipper krånglande wlan, tochpads eller vad nu man kan tänka sig. Otroligt positivt.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag skulle vilja testa på Linux men varje gång jag tänker på Linux kommer dessa tankar upp: stark svettlukt och otvättade mjukiskläder, men också fett och otvättat hår.

Jag fattar inte vart jag får dessa associationer ifrån, men detta har fått mig att avstå Linux helt enkelt. Jag funderar på att testa det och se om tankarna försvinner, men jag vet inte, det har nästan blivit som en fobi för mig. Dessa tankar är väldigt traumatiska för mig.

Tror det är Bill Gates du tänker på!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

P620 har Threadripper Pro och flera av de andra kan fås med Ryzen Pro. Compile away!

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Thinkstationen där på bilden ser skithärlig ut, är det en aktuell modell? Något av det som pratas om i artikeln? Vill ha ett sånt chassi

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Kör Linux Mint sedan några år hemma. På jobbet har vi Linux endast på vissa servrar och då uteslutande Red Hat. Planerar köpa en laptop från slimbook.es snart med Linux förinstallerat, Slimbook har nordiska tangentbord i sitt utbud och det är för mig ett måste

Permalänk
Medlem

Härligt att det kommer nya datorer med Linux ibland också, Ubuntu är väl ett helt okej standardval som jag själv inte väljer i första hand, men hellre det än Windows alla dagar i veckan

@Wonk är slimbook kvalité eller nån form av rebrandad OEM av lägre snitt?

Permalänk
Medlem

Kör lite hybrid på min arbetsplats. Har Linux på arbetsstationen och har en RDP in till min windows laptop för mail. Tyvärr är VPN nedlåst till Windows men sitter på kontoret ändå. Arbetar bara på remote servers ändå så det funkar fint.

Kul med tillverkare som vill göra Linux mer synligt. Alternativ är bra!

Permalänk
Medlem

Det här kommer lägligt eftersom jag måste köpa ny dator nu.
Men var köper jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingoboy:

Det här kommer lägligt eftersom jag måste köpa ny dator nu.
Men var köper jag?

Precis, verkar inte finnas i Sverige ännu idag. Någon som kontaktat dem?