Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Klubba:

Bara som exempel på hur grovt missvisande det kan bli kan jag jämföra 2 av mina tidigare anställningar.

Jobb 1, Bruttolön 29500:-/mån, netto ca 24000:-/mån
Jobb 2, Bruttolön 29200:-/mån, netto ca 38700:-/mån

Kände mig inte direkt fattigare på jobb nr2, trots lönesänkningen med 300 spänn.........

Tror inte du förstår skillnaden mellan bruttolön och nettolön...
"Bruttolön innebär motsatsen till nettolön, som är den lön som utbetalas till den anställde efter att all skatt och sociala avgifter ha dragits av."

Du får gärna visa en kalkyl på hur du har lägre brutto än netto.

CPU AMD 3900X GPU Gigabyte 1070 TI
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Asus Swift PG278Q
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Blomkungen:

@Klubba: bruttolön är lön före skatt. Inte vad som står i ditt anställningsavtal exklusive skifttillägg och liknande. Kan vara det dummaste jag läst om du tror att du hade 29200 brutto när du fick ut 38 700.

Världen är större än vad vissa tror

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

han har förmodligen bara skrivit fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Leyer:

Inkomst befriad från inkomstskatt enligt 183-dagars regeln.
månadslön: 29200SEK/mån
årsbonus "julbonus": 10000USD/år
lojalitetsbonus (2års anställning): 250USD/mån

Sen pensionsinsättning 5500:-/mån (för att kompenserade missad allmän/tjänstepension) som jag inte räknade med.

Man kan räkna på många sätt, enligt skatteverket var min årsonkomst (bruttolön) 0:-, så jag räknade avtalad lön som brutto.
Visst skulle man även kunnat räkna in bonusar dit, men oavsett så blir det väldigt missvisande att jämföra tjänster med helt olika skattetabeller. Har arbetat under flera olika skatteregler och tog detta som exempel då det sticker ut mest.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Klubba:

Inkomst befriad från inkomstskatt enligt 183-dagars regeln.
månadslön: 29200SEK/mån
årsbonus "julbonus": 10000USD/år
lojalitetsbonus (2års anställning): 250USD/mån

Sen pensionsinsättning 5500:-/mån (för att kompenserade missad allmän/tjänstepension) som jag inte räknade med.

Man kan räkna på många sätt, enligt skatteverket var min årsonkomst (bruttolön) 0:-, så jag räknade avtalad lön som brutto.
Visst skulle man även kunnat räkna in bonusar dit, men oavsett så blir det väldigt missvisande att jämföra tjänster med helt olika skattetabeller. Har arbetat under flera olika skatteregler och tog detta som exempel då det sticker ut mest.

Fast då blir ju det både din brutto och nettolön.
Nettolönen är vad du har kvar efter du har skattat på bruttolönen. I ditt fall verkar din skatt vara 0, då minskar den inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Leyer:

Tror inte du förstår skillnaden mellan bruttolön och nettolön...
"Bruttolön innebär motsatsen till nettolön, som är den lön som utbetalas till den anställde efter att all skatt och sociala avgifter ha dragits av."

Ett eget exempel hur det kan se ut, men ja i normala fall så har man aldrig mindre brutto än netto

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Galming:

https://i.imgur.com/2eC2Xnp.jpg

Ett eget exempel hur det kan se ut, men ja i normala fall så har man aldrig mindre brutto än netto

Tänkte inte på traktamente.
Men det vi diskuterar är att bruttolön ger en bättre bild av ens lön. I detta fall får du ju ersättning för kostnader du har haft. Du har ju inte tjänat mer på att få dessa.

Slutsatsen att bruttolön är enklare att jämföra kvarstår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Det måste vara så, ja, jag bor i en skithåla.
Det känns extremt konstigt för mig när dessa trådar om löner ploppar upp på vissa sidor. Helt utomjordiska löner precis allihopa har.
Folk kör sopbil med 30k, vaktmästare med 32k, sitter i kassan på Ica eller vänder burgare för 30k.

Helt otroligt.

Det stämmer nog. 30k ger ca 22 efter skatt. Det blir inget lyxliv för dem pengarna i storstäderna.

En ok tvåa som inte är flera mil från stan inkl ränta amortering alt hyra: 10-12k.
Sen en av de billigaste bilarna man kan äga:
2000 i leasing/lån + 900 försäkring + 900 parkering.

Då kan vi vara uppe i så mycket som 16k utan att leva något vidare lyxliv och då har vi inte ens köpt bensin till bilen eller mat och till magen och du har bara 6k kvar.

I en mindre stad/håla kan du halvera boendekostnad, halvera bilförsäkringen, stryka parkeringen osv osv. Vet folk som tjänar betydligt mindre än 30k men framstår som rikare än de som tjänar över pga vilken plats i landet de befinner sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Okt 2010

@Leyer: Håller med om allt du sagt, ville bara påpeka hur det kan se ut.
Vi står dock inte för några kostnader alls förutom våran egna mat som vi oftast lagar själv när vi hyr tex en villa , lite svårare att göra det när vi bor på hotell men man får väl lyxa till det ibland . Vi fakturerar boendet till kunden, hyrbil etc. så det är egentligen pengar rakt ner i fickan skattefritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av improwise:

Med 23K i timmen har jag tillbaka det jag sa om att det var lite lägre än normalt

Kul att du verkar nöjd med både lön och jobb!

Härlig felskrivning där. När jag konsultar inom voiceover är timlönen förvisso väldigt hög, men jäklar att ta 23k.

Sen med den lön som gick att få är jag nöjd över. Det ingår förhållandevis mycket frihet i jobbet, och med tanke på att jag slet i ett års tid, tresiffrigt antal ansökningar, och därefter få anställning. Ja, då krävs inte mycket för att man ska vara nöjd åtminstone ett tag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Galming:

@Leyer: Håller med om allt du sagt, ville bara påpeka hur det kan se ut.
Vi står dock inte för några kostnader alls förutom våran egna mat som vi oftast lagar själv när vi hyr tex en villa , lite svårare att göra det när vi bor på hotell men man får väl lyxa till det ibland . Vi fakturerar boendet till kunden, hyrbil etc. så det är egentligen pengar rakt ner i fickan skattefritt

Traktamente är dock inte lön även om din arbetsgivare av någon anledning väljer att kalla den det på lönespecen.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Registrerad
Jan 2012

*Uppmaning*

Vänligen släpp diskussionen om brutto/netto-lön!

/Vzano, Moderator

Citera om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Vzano:

*Uppmaning*

/Vzano, Moderator

Kanske ska specificera en trådregel så diskussionen inte kommer upp igen och igen?

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2020
Skrivet av Vzano:

*Uppmaning*

/Vzano, Moderator

SweClockers mest intressanta diskussion!

i7-4790K 4.6Ghz | Asus Z97I-PLUS | Crucial ballistix sports ddr3 16gb 1600Mhz | Asus Strix 1070 OC 2038Mhz | Samsung SSD 960 EVO 250GB | Noctua NH-U9B SE2 | EVGA Supernova G2 1000W | Fractal Design Define Mini C stängd | ROG Swift PG258Q 240 Hz
https://valid.x86.fr/ajm7e2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Mithras:

Är det något skämt här jag missat totalt,
eller har du faktiskt tillgång till en bil, en stuga i fjällen och en lägenhet i Spanien? Vilken arbesgivare har valt att erbjuda detta?

Jag hade lätt kunna tänka mig att gå ner i lön för att få tillgång till detta

Det är bruttolöneavdrag på bilen såklart. Vi får välja miljöbil till max 11 brisbasbelopp.

Stuga och lägenhet är också bruttolöneavdrag vid nyttjande en vecka men det är till förmånliga priser.

Intel i5, 128gb SSD, GTX 770
Iphone 6
Playstation 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Egenföretagare i industribranschen sedan Augusti.
Har förtillfället ingen lön men tänkte försöka ta ut en lön på 20 000 i November, får börja lite försiktigt 😂

| 4670k | Asus maximus VI hero | corsair xms3 ddr 1600 | Sapphire R9 290 med EK block | Corsair HX 750 | Alphacool ut60 240 | Alphacool ut60 360 | | XSPC vario acrylic tank | Ek supremacy | Samsung 840 evo 250GB | Sennheiser HD650 | Beyerdynamic dt880 premium | Bottlehead Crack | Odac | Starving Student | AMB M3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sydney
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av kozmos:

Egenföretagare i industribranschen sedan Augusti.

Förmodligen jag som är ignorant här, men det låter lite som att jobba på företagsbolaget. Eller handla på affärsbutiken. Eller..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av gibbon_:

Förmodligen jag som är ignorant här, men det låter lite som att jobba på företagsbolaget. Eller handla på affärsbutiken. Eller..

Haha ingen fara.
Jo det har inte varit glamoröst ännu!
Sa upp mig från mitt gamla jobb som va betydligt bättre betalt, däremot kommer det med stor sannolikhet finnas mer pengar att hämta lite längre fram.

Har valt att leva snålt för att ta det säkra före det osäkra, många kunder kräver 60 betaldagar mot oss leverantörer och jag har dyra maskiner att drifta dessutom är det väl ingen som kan förutse vad som händer i framtiden i dessa tider.

| 4670k | Asus maximus VI hero | corsair xms3 ddr 1600 | Sapphire R9 290 med EK block | Corsair HX 750 | Alphacool ut60 240 | Alphacool ut60 360 | | XSPC vario acrylic tank | Ek supremacy | Samsung 840 evo 250GB | Sennheiser HD650 | Beyerdynamic dt880 premium | Bottlehead Crack | Odac | Starving Student | AMB M3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Liknelsen gick kanske inte fram
I dagligt tal brukar industri vara synonymt med verkstadsindustri (uppfattar jag det som?) men industri är ju egentligen ett suffix på all ekonomisk verksamhet som skapar något (läkemedel, bilar, råvaror osv).

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av glemmy:

Liknelsen gick kanske inte fram
I dagligt tal brukar industri vara synonymt med verkstadsindustri (uppfattar jag det som?) men industri är ju egentligen ett suffix på all ekonomisk verksamhet som skapar något (läkemedel, bilar, råvaror osv).

Nej jag misstolkade liknelsen ganska grovt 😅

Mekanisk verkstad kanske är en bättre benämning, självklart är industri en väldigt bred kategori.
Har två CNC maskiner och kör underhållsjobb och legotillverkning.

Hjälper även till med ändring av befintliga verktyg och förhoppningsvis kan jag även erbjuda lite reverse engineering längre fram med hjälp av fotogrammetriskanning!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Jonhed:

SweClockers mest intressanta diskussion!

Vi kanske kan diskutera vad som är vad av ingående och utgående moms istället?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2020
Skrivet av improwise:

Vi kanske kan diskutera vad som är vad av ingående och utgående moms istället?

Låter som en plan!

i7-4790K 4.6Ghz | Asus Z97I-PLUS | Crucial ballistix sports ddr3 16gb 1600Mhz | Asus Strix 1070 OC 2038Mhz | Samsung SSD 960 EVO 250GB | Noctua NH-U9B SE2 | EVGA Supernova G2 1000W | Fractal Design Define Mini C stängd | ROG Swift PG258Q 240 Hz
https://valid.x86.fr/ajm7e2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Dags för årets lönesamtal imorgon.

Alltid lika givande när man ska diskutera med sig själv också (svårt att motivera en högre lön för sig själv), och inte bara våra anställda.