3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Medlem

Det här kommer säkert Sweclockers ta upp som nyhet...

Skulle vara intressant att veta vilka nätagg de har som har problem. Asus satte ju dit dioder vid portarna till sina Strix kort för att användare skulle kunna se om strömmen som kommer in är OK eller för "smutsig". Kan ju vara det som också är problemet för många deras nätagg pallar inte den höga konstanta belastningen på 12 Volt railen utan att få för mycket ripple "smutsig ström".

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag tror inte vi ser hela bilden än utav det här problemet. Varför?

1. Finns flertalet rapporter som säger att TUF och FE varianter också kraschar.
2. Finns flertalet rapporter som säger att studio drivrutinerna "fixar" krascharna.

Känns som det spretar lite åt alla olika håll. Kan ju såklart också finnas flertalet olika problem som påverkar olika kort på olika vis.

EDIT

HardwareUnboxed:
"The crashing with the RTX 3080 cards doesn’t appear to be down to the caps used, which is why we haven’t made a video yet, we don’t know the issue. What we do know is the FE and TUF Gaming models crash just as much as other models and they use MLCC’s.

At the moment it’s looking more like a core clock speed issue. But don’t have enough info yet, it could just be a driver issue.

Or rather "just" down to the caps used. It could be a problem for the budget models not using any MLCCs at all. But this isn't the only issue causing crashes and probably not the main issue causing what looks to be a widespread issue."

Källa:
https://twitter.com/HardwareUnboxed/status/130965983446829875...

Edit: Tror jag behåller min order på MSI Gaming X Trio ett litet tag till. Är rätt nice om det visar sig vara driver problem och en massa avbokar korten så jag hamnar först i kö.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tror detta är lite som 2000 seriens launch. Mycket folk köper kort, en liten del som har problem gör en högljudd sak av det.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Hittade en grej..

MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO

Källa: https://www.scorptec.com.au/product/Graphics-Cards/NVIDIA/851...

Denna bilden visar ju att kortet har 2/4 och inte 1/5 som andra bilder.. Och det ser ju inte ut å vara ett 3090 så vitt jag kan se.. Lite konstigt. MSI kanske har gjort precis som EVGA.. De upptäckte problemet och fixade medan de skickat ut recensions exemplar av äldre modellen? Men de kan ju även skickat ut äldre till butiker innan de upptäckte problemet? Kanske blir ett lotteri vad man får.

Verkar inte vara en bild på 3090 då den ser lite annorlunda ut:

EDIT: Inet verkar ju ha en bild som visar 2/4 på MSI Gaming X trio kortet nu.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Vilken tur att mitt TUF har sex av dom där små dyra kluttarna på baksidan
Har inte haft några problem alls hittills med mitt kort heller.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Har själv en beställning på Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC och får den i oktober förhoppningsvis. Lite orolig att detta kortet ska lida av dessa problem och om man rent av ska häva köpet? Någon som har fått detta kortet och vet om det är ett av de påverkade korten?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpkt:

Har själv en beställning på Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC och får den i oktober förhoppningsvis. Lite orolig att detta kortet ska lida av dessa problem och om man rent av ska häva köpet? Någon som har fått detta kortet och vet om det är ett av de påverkade korten?

Jag skulle vänta. Du har ju iaf ett par dagar på dig. Det kanske dyker upp mer information innan de skickar kortet till dig.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Såg också att en del elektroingenjör diskuterar detta verkar inte bara vara fördelar med MLS. Jag väntar på ett msi ventus 3080 OC och tänker testa det för nog det på fredag/torsdag. Tänker verkligen inte avboka det baserat på de uppgifter som finns nu.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara att korten boostar så högt att andra komponenter helt enkelt inte "hänger med".
Billigaste och mest logiska fixen kommer nog vara en firmware som begränar boosten. Kan däremot bli surt för dom som vill överklocka.
Nästan alla jag läst om har löst det genom att peta ned boosten runt 50 mhz.
Finns alltid en MEN och det är att alla kort är nya så det finns inget som säger att problemet inte blir värre över tid eller att komponenter som tycks ligga på gränsen inte havererar helt efter några månader av hårt spelande.
Vi får helt enkelt se vad som händer, kan även vara nån helt annan komponent innan dessa som matar dom dåligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det här kommer säkert Sweclockers ta upp som nyhet...

Skulle vara intressant att veta vilka nätagg de har som har problem. Asus satte ju dit dioder vid portarna till sina Strix kort för att användare skulle kunna se om strömmen som kommer in är OK eller för "smutsig". Kan ju vara det som också är problemet för många deras nätagg pallar inte den höga konstanta belastningen på 12 Volt railen utan att få för mycket ripple "smutsig ström".

Aha, därför det lyser på mitt 1080. TIL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

@Aja82: MM, troligen därför ASUS dröjde lägre. Tror faktiskt dom har väldigt kompetenta ingenjörer.

Jag sa till mig själv.

Nvidia FE (bara för den är cool och nytänk) annars Asus Strix.

Har själv haft ASUS i många år. Förutom mitt sista 1080 TI som är ett EVGA ref design. ASUSr alltid varit vad jag förväntat mig. EVGA med. Men de senare verkar "spara" på senare år.

Strix har varit överpris och inte bättre än några andra på senare tid.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymlemur:

JayzTwoCents har gjort en kort uppföljningsvideo på Twitter där han påstår att denna slutsats som folk i stor utsträckning drar (att MLCC är bra och POSCAP dåligt) inte är en korrekt bild ÄNNU. Enligt folk på reddit som påstår sig vara elingenjörer hävdar att POSCAPs är dyrare och att MLCC och POSCAP inte kan jämföras på det sättet som de just nu görs.

Twitter-videon: https://twitter.com/JayzTwoCents/status/1309617232201175040
Ett annat svar han gett på en fråga om MLCC: https://twitter.com/JayzTwoCents/status/1309629079025459200

Update på den: EVGA har gått ut och sagt att det är det faktiska problemet.

Permalänk
Medlem

@Westelindh!: Var har de gjort det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

@Westelindh!: Var har de gjort det?

Här: https://forums.evga.com/Message-about-EVGA-GeForce-RTX-3080-P...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det här kommer säkert Sweclockers ta upp som nyhet...

Skulle vara intressant att veta vilka nätagg de har som har problem. Asus satte ju dit dioder vid portarna till sina Strix kort för att användare skulle kunna se om strömmen som kommer in är OK eller för "smutsig". Kan ju vara det som också är problemet för många deras nätagg pallar inte den höga konstanta belastningen på 12 Volt railen utan att få för mycket ripple "smutsig ström".

Då har man lärt sig något nytt. Tackar för infon.

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren: Är ett flertal trådar på reddit där användare som har detta problem som faktiskt har köpt nya nätagg, 1000w+ EVGA och Corsair platinum, de borde ju fungera, men problemen har varit exakt detsamma som innan.

Lite mer info finns här:
https://videocardz.com/newz/manufacturers-respond-to-geforce-...

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Tur att man inte fick tag i något kort, dock var det Asus och Nvidias egna kort jag ville åt.

Hoppas de löser detta, riktigt illa annars.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Okej, så inför framtida 3080/3090-köp vill man alltså gärna se 2 eller fler MLCCs.

Tänk att ASUS pungade ut 6 st på sitt TUF! De snålade inte där, precis... och trots detta är det kortet bland de billigaste 3080? Huh.

Nja, Dom kort som har problemet har ingen MLCC. Sitter själv på Gaming Trio X, som har en mlcc, och det funkar kalas.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Nu får ni väl sansa er lite. Ingenting är bekräftat alls, det är några få personer / youtubers / tech-influencers som drar denna slutsatsen och har stor vinning att deras kanaler får views. Vad har de för adekvat utbildning att kunna avgöra detta? En gnutta källkritik tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Nja, Dom kort som har problemet har ingen MLCC. Sitter själv på Gaming Trio X, som har en mlcc, och det funkar kalas.

Vad jag har förstått så är minimumspeccen 1 grupp MLCC från nvidia. De flesta med problem har noll eller en grupp av MLCC's, men verkar inte vara så enkelt..

https://videocardz.com/newz/manufacturers-respond-to-geforce-...

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk

@anonymlemur:

POSCAP va väl dyrare än en MLCC men det sitter ju 8x fler MLCC i en krets så egentligen blir det ett billigare alternativ om jag fattat de rätt

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bör jag vara orolig över min Asus 3090 Strix OC beställning?
Strixkorten har ju normalt bra kylning samt strömförsörjning, men kan man inte förvänta sig riktig boost (eller överklockning för den delen) så känns 20k rätt bortkastat.

Permalänk
Inaktiv

Hur stor risk är det att senare tillverkade kort än de tillverkade inför lanseringen börjar köra POSCAP? Har ett 3080 TUF OC på väg, nästa år enligt nuvarande info från ÅF.

Permalänk
Medlem

@Asus.David Så alla kort som kommer till svenska ÅF är rev R1.01X? Eller R1.00X har även de bra MLCC?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Nu får ni väl sansa er lite. Ingenting är bekräftat alls, det är några få personer / youtubers / tech-influencers som drar denna slutsatsen och har stor vinning att deras kanaler får views. Vad har de för adekvat utbildning att kunna avgöra detta? Snillen spekulerar. En gnutta källkritik tack.

fast evga har ju bekräftat att problemet är bristen av mlcc, som joakim länkade ovan.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

fast evga har ju bekräftat att problemet är bristen av mlcc, som joakim länkade ovan.

Som jag tolkar det på deras post så låter det som ifall korten bara har en mlcc så ska det vara okej men fler är att föredra.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

fast evga har ju bekräftat att problemet är bristen av mlcc, som joakim länkade ovan.

Börjar onekligen komma lite uttalanden från AIB partners gällande dessa komponenter och dess betydelse. Men är det någon som ens bekräftat att det är därför vissa kort krashar? QC kontroll är så mycket mer. Omogna drivrutiner är en mer trolig orsak. Sen är det ju ingen självklarhet att budget-kort med lägst klassade kretsar ska gå att överklocka!

Permalänk
Medlem

Någon mer som är glad att man väntade med att införskaffa ett 3080 kort?
1080 får hänga med några månader till

Förhoppningsvis så blir det ett byte vid 27 November..

Bara en funderingar, använder AMD/Radeon samma sort POSCAPs + MLCC på sina gpu?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

Bör jag vara orolig över min Asus 3090 Strix OC beställning?
Strixkorten har ju normalt bra kylning samt strömförsörjning, men kan man inte förvänta sig riktig boost (eller överklockning för den delen) så känns 20k rätt bortkastat.

Det tycker jag inte, på våra STRIX kort använder vi handplockage GPU'er och komponenterna är extra påkostade, sen för OC versionerna gör vi extra sortering för att säkerställa att dem GPu'rna klarar lite extra.