3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Medlem

@anonymlemur: Jo, det är sant. Köpt genom komplett och har då 60 dagars öppet köp i vilket fall. S

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Alla får som sagt inte problem. Men det beror ju på hur man använder kortet och hur varm datorn är t ex. Om du har en väldigt sval dator, så kortet har större möjlighet till att boosta bra, då har du antagligen en större risk för problem. Men om din burk är varm från början, då kommer inte kortet boosta lika mycket och minskar risken för att det ska krascha.

Det är iaf något som jag fattat som. Men vi får nog vänta lite och se vad riktiga experter säger.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Har inte direkt "förtroende" för någon faktiskt. Gigabyte har gjort många bra kort, Asus likaså Men de kan även göra ett kort som har stora problem. Så jag undersäker och forskar grundligt i varje kort (precis som med andra komponenter) som jag är spekulant på.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Som jag nämnde i en annan tråd. Sitt still i båten så länge. Det som har uppdagats börjar redan ifrågasättas av kunniga exempelvis Buildzoid. Lär inte få så mycket vettiga uppdateringar om det här över en helg. Kan sluta med att det räcker med en uppdatering av VBIOS eller drivrutin.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Dra inte alla YouTubers över en kam, vissa av dem är väldigt kunniga (och bör rimligen ha relevant ingenjörsutbildning i bagaget, och/eller ordentlig erfarenhet, det har jag dock inte undersökt).

Buildzoid (eller vad han nu egentligen heter) är en av dem, med sin kanal Actually Hardcore Overclocking.

Men ja, källkritik bör man definitivt alltid applicera.

Ja han vet vad han pratar om och är också samtidigt försiktig med att dra förhastade slutsatser.

Permalänk

Avvakta med köp tills problemet är löst. Det är inte ovanligt med brister kring de första versionerna av någon produkt.

Permalänk
Medlem

Blir att köra skiten ur mitt gigabyte eagle 3080 oc när jag kommer hem, se om jag får några värmeproblem som leder till crash

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ejziponken:

Det har ju varit en del rapporter (på reddit/twitter) att även TUF kort har kraschat. Kan du kanske kolla hur säkra ni är på att 6st MLCC verkligen har löst problemet helt eller bara lindrat det. Och om det nu skulle vara helt löst, vad orsakar då krascharna? Och om det inte är helt löst, vad händer då?

ja vi undersöker detta, det är lite för tidigt att dra nån slutsats just nu

Permalänk
Medlem

Skulle XFX fortfarande fått tillverka Nvidia kort hade de slappat på en enstaka kinakopia av en SP-kondensator. Det har varit ett större problem imo, korten ska ut snabbare, toleranser ökar, kvalitet på komponenter sjunker för att spara ett öre per kort.

Vilket är varför coilwhine är normen idag, nu kör man coils som inte ens är halvfyllda med resin, medvetet, för att spara 0.1 öre per komponent. Branchbrett.

Mer och mer komponenter byts ut från kvalitativa till skräp, ofta utan att kunden lägger en tanke på det. XFX var först ut med denna stil av tillverkning där de skickade en fake-batch till reviewers och första till butiker, sedan bytte ut korten mot nedskurna varianter med samma modellnummer.

Och enda gången det någonsin tagits upp är när 290X bios-switchen hade tagits bort efter alla reviewers kört sina tester, och släpptes om under samma modellnamn. Skitsamma att 12 faser blev 8, 8 faser blev 6, skitsamma att kondensatorer byttes ut, skitsamma att hälften av komponenterna sitter med 30-40% av kontaktytorna utanför sina paddar när produktionslinjerna går i 120% hastighet.

Det är synd att det enbart har dykt upp två gånger i media på ett decennium, 290X, och nu fast det handlar om "valbarhet". Första gången jag blev blåst av XFX switcheroo var med ati 5850, exakt samma modellnummer och serienummer som reviews, men helt annat kort med färre faser, generellt mycket färre komponenter, som klockade lägre.

Permalänk
Medlem

Först lanseringsproblem och nu detta, det går bra för Nvidia nu. Surt också för ett kort som kostar över 8000 kr. Detta är definitionen av att undvika första batchen.

Får hoppas 3070 har "ryggen fri".

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firebird 455:

Mmm, såg precis klart videon. Det här kan bli.....stökigt.......

Tja, i värsta fall får de återkalla samtliga kort som har nått handeln. Typ 325 stycken.

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag att någon skickar in problemen till Nvida o klagar så dom kan fixa det... helt felfri var inte rtx 2000 serien heller när dom kom.

nej det får bli Rtx 2080 ti eller 2080 S eller Radeon 6900XT så länge tills nvida kan fixa problemen..

eller får man chansa helt enkelt..

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Jag avbokade precis mitt MSI 3080 Gaming X Trio beställt på Webhallen 17/9 15:11 pga. detta.
Avvaktar och ser vad som händer, mitt 1660 Super Strix OC får jobba ett tag till

Mitt Gigabyte 3080 OC ska ha 6st POCAP och jag har klockat den till över 2GHz på core och 20.5GHz på minnet. Har noll problem med krascher än så länge.

Jag tror POCAP/MLCC grejen är kraftigt överdriven, möjligtivs att det har något i kombination med kass PSU kanske.

Permalänk
Medlem

jag Ser att Asus Strix 3080 har 6 st Postcaps med hur det problem med 3090 med tro ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Mitt Gigabyte 3080 OC ska ha 6st POCAP och jag har klockat den till över 2GHz på core och 20.5GHz på minnet. Har noll problem med krascher än så länge.

Jag tror POCAP/MLCC grejen är kraftigt överdriven, möjligtivs att det har något i kombination med kass PSU kanske.

Skönt att höra, jag hittade inga specifikt med gigabyte heller som haft crash program, är säkert en blandning med billiga POCAP och andra saker som gjort crasher hos andra märken, men nu i efterhand så förstår man varför asus är så kallt när det har 6 dyra transistorer och hade varit mitt köp om jag inte redan haft ett gigabyte, verkar vara mindre än 1% skillnad mellan vanlig och oc versioner också... Onödigt att de jagar fabriksöverklockning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pytonOrm:

jag Ser att Asus Strix 3080 har 6 st Postcaps med hur det problem med 3090 med tro ?

Det stämmer inte utan det är tidiga pressbilder. Alla Asus 3080/3090, TUF och STRIX har 6 MLCC-arrayer.
Men som sagt är det inte självklart att problemen beror på konsensatorvalet eftersom vissa rapporterar problem även med FE och TUF-kort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Märkligt att det ska dyka upp dylika problem, köper jag en produkt för 8000-10000 sek så förväntar jag mig att den fungerar klanderfritt och enligt spec.

Vem skulle acceptera t ex att en förstärkare har påtagligt mer distorsion från ena kanalen, men det kan avhjälpas med att spela på lägre effektuttag.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Falistar:

Märkligt att det ska dyka upp dylika problem, köper jag en produkt för 8000-10000 sek så förväntar jag mig att den fungerar klanderfritt och enligt spec.

Vem skulle acceptera t ex att en förstärkare har påtagligt mer distorsion från ena kanalen, men det kan avhjälpas med att spela på lägre effektuttag.

Såklart händer skit ibland??

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Börjar bli vardagsmat detta fenomen. Samsung gör samma sak med sina mobiler " Processorer "
Man får väl börja med att öppna upp sina nya elektronik produkter för att se vad dom har stoppat i dom

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falistar:

Märkligt att det ska dyka upp dylika problem, köper jag en produkt för 8000-10000 sek så förväntar jag mig att den fungerar klanderfritt och enligt spec.

Vem skulle acceptera t ex att en förstärkare har påtagligt mer distorsion från ena kanalen, men det kan avhjälpas med att spela på lägre effektuttag.

Den fungerar enligt spec då problemen inte uppstår förens vid högre frekvenser än det du tekniskt sett betalt för och blivit lovad.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Igor har fel, jag tycker det lutar åt undermålig PSU eller mobo i combo med för hög oc/boost på kortet.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Den fungerar enligt spec då problemen inte uppstår förens vid högre frekvenser än det du tekniskt sett betalt för och blivit lovad.

Kan man stänga av boost funktionen då?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Den fungerar enligt spec då problemen inte uppstår förens vid högre frekvenser än det du tekniskt sett betalt för och blivit lovad.

Då har jag missuppfattat, och förstår då egentligen inte vad det yras över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Okej, så inför framtida 3080/3090-köp vill man alltså gärna se 2 eller fler MLCCs.

Tänk att ASUS pungade ut 6 st på sitt TUF! De snålade inte där, precis... och trots detta är det kortet bland de billigaste 3080? Huh.

Intressant bild på netonnets hemsida med TUF? de har fått tidigare bilder så asus ändrat precis innan leverans?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av topfuel:

Kan man stänga av boost funktionen då?

Verkar fungera om man sänker power limit till 95 % och sänker klocken med -50. Kolla på videon från Jayztwocents

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Bra video, Jonas! Orka ha helg. Jag jobbar över lite jag också.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falistar:

Då har jag missuppfattat, och förstår då egentligen inte vad det yras över.

Korten kraschar ju fortfarande, så något är ju dåligt.

Skrivet av Trevlig:

https://i.ibb.co/1r0kxXw/asus-tuf.png

Intressant bild på netonnets hemsida med TUF? de har fått tidigare bilder så asus ändrat precis innan leverans?

De har själva sagt att produktbilden inte stämmer.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tacka vet ja S3 ViRGE !
Tror den får jobba vidare ett tag. Klarar fortfarande många spel med maxad grafik!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av Ollebro:

Mitt Gigabyte 3080 OC ska ha 6st POCAP och jag har klockat den till över 2GHz på core och 20.5GHz på minnet. Har noll problem med krascher än så länge.

Jag tror POCAP/MLCC grejen är kraftigt överdriven, möjligtivs att det har något i kombination med kass PSU kanske.

Har skrämt upp mitt i 2GHz utan problem med. Har inte pressat järnet ur det men stabila 200MHz över advertised duger för mig. För min del väljer jag att avvakta med vad jag ska tro tills ytterligare statistik kommer fram. Tror dock att PSU och matning på korten kan ha stor skillnad och hoppas att mer info angående det kommer fram. Lite för mycket "peka finger på internet" för att jag ska vara övertygad i det här skedet. Lite förvånad över att Gigabyte väljer att gå på samma lösning på båda sina kort däremot.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Asus Zotac och EVGA är de jag alltid kört på nvidias sida.