Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

@Ejziponken: Kör MSI en fuling här och Photoshoppat in en extra grupp MLCC på deras produktsida?

Har tyvärr inget bra bildprogram tillgängligt på aktuell enhet för att kunna verifiera till 100%. Jämför bilderna, skruvars rotation på backplaten, reflektioner på GPU-bygeln och SMD-komponenternas monteringsvinkel som alltid varierar något från kort till kort.

Haha, är ju fullt möjligt. Men det spelar ju inte så stor roll. Oavsett om det är en äkta billd eller photoshopad, så tyder de ju på att de ska ändra på korten.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Musikälskare

Oj inte bra :S

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är samma kort som de fipplat med i ett bildbehandlingsprogram. Ingen pick and place maskin eller fotorigg kan framställa så identiska resultat. Ingen vill väl hamna i "Zotac" camp nu med lägst klassade SP-caps över hela PCB:n. Marknadsandelar står på spel helt klart.

Men visst det är väl bra att MSI adresserar en eventuell issue, om det nu ens är ett reellt problem. Eller om det bara blivit en storm på internet, som kan vara nog så kraftull ur ett marknadsperspektiv.

Om man skall tro att den läckta referensdesignen (Igors Lab) stämmer och är aktuell så är MSI med en grupp MLCC fullt tillräcklig från vad Nvidias ingenjörer kommit fram till. Jag tror dock inte att herr Igor sitter med aktuell info. Zotac mfl hade aldrig fått släppa ut ett kort som inte uppnår minimikraven på referensdesignen. Nvidia har den av en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpkt:

Har själv en beställning på Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC och får den i oktober förhoppningsvis. Lite orolig att detta kortet ska lida av dessa problem och om man rent av ska häva köpet? Någon som har fått detta kortet och vet om det är ett av de påverkade korten?

Jag har avbeställt mitt Gigabyte Eagle. Har redan ett välfungerande 2080ti och kan vänta

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket pengar en sån här blunder kan kosta, någon som kanske fått sparken t.om xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Undrar hur mycket pengar en sån här blunder kan kosta, någon som kanske fått sparken t.om xD

Det lär vi får betala nästa generation. hahaha

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Klart folk ska få överklocka om de vill. Det som ska sätta gränsen är ju GPU/minne och inte komponenter runtikring. Så har det varit innan så inte ska det väl vara någon skillnad nu?

Det är ingen mänsklig rättighet att kunna överklocka, även om jag håller med om att folk naturligtvis skall få försöka om de vill. Vad som sätter gränsen för överklockning är den "sämsta" komponenten som är inblandad - det kan vara GPU/minne men behöver inte vara det. Det kan lika gärna vara strömförsörjning eller kylning eller något annat. Så har det alltid varit, och det är inget nytt att någon halvt slumpmässig komponent är det som råkar begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Sanningen verkar vara mer komplex än att MLCC löser problemen.

BuildZoid eletronik djupdykning

Nvidia FE korten har t ex 2 x MLCC men sedan 2 st transistorer med låg kvalitet och 2 normala med högre kvalitet.

Zotac verkar ha 6 st med lägsta kvalitet 330 medan Gigabyte verkar ha 6 st med högre kvalitet 470.

Jag lutar nog mest åt Tech Yes city förklaring i videon ovan.

Mitt Gigabyte har aldrig kraschat efter 9 dagars spelande och Folding@home.
Dock har jag kört med BIOS i silent läge, nu är jag så fascinerad av detta att jag ska boota om och sätta den i OC läge och utvärdera vidare.

"Worst smelling capacitors ever"

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Så 6st MLCC är det man vill ha då? Känns som de bara är Asus kort att välja mellan isåfall om man kollar reddit tråden.
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/izmi1k/ampere_posc...

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/j09yj5/poscap_vs_m...

Ingenjörstråden på reddit där man summerar att alla förståsigpåare i alla forum är mestadels gravt okunniga och som inte bör ha så starka åsikter eller veta var man ska peka finger riktigt ännu

Exempelvis att folk här får upvotes med en post där man kallar kondensatorer för "transistorer" och sen refererar till "hög" och "låg" kvalitet baserat på numret det står på dem. Sluta. Snälla?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett gigabyte rtx 3080 gaming oc som strular massor för mig tyvärr!
Jag får inga kraschar till skrivbordet dock utan datorn tappar helt kontakt med skärmen och det blir ett ”no DisplayPort connected” och jag måste starta om datorn.

Har testat att underclocka och undervolta men det har inte hjälpt. Skumma är att i fredags kunde jag spela utan problem från att ha haft lite strul i torsdags. I lördags har det strulat hela kvällen. Har testat i Metro exodus bla och just nu kraschar det på samma ställe varje gång, benschmarks ger olika resultat där det funkar att köra hela ibland.

Vad tror ni? Bara att vänta på drivrutin eller skicka tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qeel:

Jag sitter på ett gigabyte rtx 3080 gaming oc som strular massor för mig tyvärr!
Jag får inga kraschar till skrivbordet dock utan datorn tappar helt kontakt med skärmen och det blir ett ”no DisplayPort connected” och jag måste starta om datorn.

Har testat att underclocka och undervolta men det har inte hjälpt. Skumma är att i fredags kunde jag spela utan problem från att ha haft lite strul i torsdags. I lördags har det strulat hela kvällen. Har testat i Metro exodus bla och just nu kraschar det på samma ställe varje gång, benschmarks ger olika resultat där det funkar att köra hela ibland.

Vad tror ni? Bara att vänta på drivrutin eller skicka tillbaka?

Låter jobbigt. Har du prövat studiodrivrutinen?
https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/163535/en-...

Jag hade avaktat med RMA någon vecka.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Gainward är en personlig (men kanske mindre "populär" tillverkare i skandinavien) för min del. Jag har varit dundernöjd med mitt GTX 1080 GLH GS som fortfarande klarar av spel i fin grafik i 1440p faktiskt. Överklockar som en dröm, både på GPU och minne. Bra temperaturer med rimlig ljudnivå (hörs ej med hörlurar på vid spelande) och passivt i Windows.

Bra premiumkänsla. Nackdelen är väl att många tycker att det är otroligt fult. Själv är jag neutral där, tycker inte det är så illa. Men bryr mig inte heller om utseende då prestanda och funktion har all prio. På den modellen (som iofs är top-of-the-line) så känns det inte som att det snålats in på något öht!

Som jag har förstått det så är det mer eller mindre detsamma som Palit om jag inte minns fel.

Palit äger Gainward, så det är inte så konstigt att de påminner om varandra
Palit är förövrigt världens största 3:e parts tillverkare av nvidias grafikkort och närmsta partner.
Så att deras produkter håller allt jämnt hög kvalitet är inte så konstigt, precis som din upplevelse även beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Tittade precis runt på TUF kortet, dem verkar ha fixat till det med 6 MLCCs.
Så jävla skönt att veta att det finns bra alternativ.
Hoppas dem inte ändrar det, och verkar som TUF har fått mycket bra omdöme över allt på nätet.

"Grapevine says that there are reports of instabilities on ASUS TUF and Strix cards as well. So 6x MLCC does not make you immune."
D.v.s att de kör med 6x MLCCs är inte en garanterad lösning för detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Skickades ditt kort idag, dvs ändrade status från "Bokad" eller vad det stod innan? Hade ett Zotac där som jag avbokade igår, till förmån för en senare bokad 3080 TUF OC från annan butik. Lite intressant att se om 26 september-datumet faktiskt var korrekt.

Tyvärr inte. Men jag förvänta mig inte det heller då det ändå är helg. Kan uppdatera dig på måndag om du vill.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/j09yj5/poscap_vs_m...

Ingenjörstråden på reddit där man summerar att alla förståsigpåare i alla forum är mestadels gravt okunniga och som inte bör ha så starka åsikter eller veta var man ska peka finger riktigt ännu

Exempelvis att folk här får upvotes med en post där man kallar kondensatorer för "transistorer" och sen refererar till "hög" och "låg" kvalitet baserat på numret det står på dem. Sluta. Snälla?

Det borde finnas mer ellära lättillgängligt för en bred allmänhet - det är rejält intressant att kika närmre på hur så väl passiva som aktiva komponenter samverkar i kretskortsdesign, och vilka effekter dessa komponenter *kan* ha i ett helhetsperspektiv.

Har själv (med gymnasieellära som högsta formella utbildning i ämnet, så har bara skrapat på ytan) grävt ner mig litegrann i kondensatorträsket på senare år i och med recapping av gamla komponenter, och det är verkligen ett ordentligt kaninhål man öppnar upp när man kikar närmre - från typer (elektrolyt, keramiska, polymer o.s.v.) till kapacitans och andra aspekter (ESR, rippel, förlustfaktor etc. etc.). Och då ska vi inte prata om de subtila skillnaderna mellan ex. olika tillverkare - små skillnader i elektrolytformel och/eller konstruktion, som i värsta fall kan vara katastrofala.

Det är lätt att förenkla, och med tanke på hur komplext det är när man blir mer ingående, så blir det nog ganska oundvikligt om inte mer avancerad ellära blir obligatorisk i den grundläggande undervisningen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Så 6st MLCC är det man vill ha då? Känns som de bara är Asus kort att välja mellan isåfall om man kollar reddit tråden.
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/izmi1k/ampere_posc...

Det är inte så enkelt, nej.
Det är inte bara en fråga om MLCC kontra icke-MLCC, utan även exakt vilken MLCC som används, exakt vilka frekvenser kortet är specat för att köra på, och ett par dussin andra faktorer att ta hänsyn till.
Det är inte uppenbart att 6st MLCC är bättre i alla avseenden än en blandning av MLCCs och andra kondensatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Så 6st MLCC är det man vill ha då? Känns som de bara är Asus kort att välja mellan isåfall om man kollar reddit tråden.
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/izmi1k/ampere_posc...

Eftersom både EVGA och MSI har valt att ändra från 1/5 till 2/5 så kan man ju anta att det är för att de tycker 2 st räcker för deras kort. De lär ju inte ändra en massa kort nu och bah "ops vi skulle tagit 6st".. (Det vore ju epic fail). Nu säger jag inte att det är så, men ASUS kanske måste ha 6st för att kanske eventuellt andra komponenter inte är lika bra jämfört med vad MSI/EVGA har. Eller så kanske de vill se bäst ut i marknadsföringssyfte (och det verkar ju fungera)..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/j09yj5/poscap_vs_m...

Ingenjörstråden på reddit där man summerar att alla förståsigpåare i alla forum är mestadels gravt okunniga och som inte bör ha så starka åsikter eller veta var man ska peka finger riktigt ännu

Exempelvis att folk här får upvotes med en post där man kallar kondensatorer för "transistorer" och sen refererar till "hög" och "låg" kvalitet baserat på numret det står på dem. Sluta. Snälla?

Håller med. ganska säkert att 90% av folk här inte visste om vad POSCAPS/MLCC är för något inkluderad mig själv. Bara efter nån dag så har alla blivit experter inom området. Bara vissa tillverkare använder 6 POSCAPS (sp-caps) så anser folk att dom är billigare och skräp varianter. Men i verklighet är POSCAPS dyrare än MLCC. Både har sina fördelar och nackdelar. Vad exakt problemet ligger är det ingen med 100% säkerhet vågar uttala sig.
T.o.m Igor som gjorde upptäckten vågar inte med 100% säkerhet säga att det är problemet utan skriver "likely". Alla andra sajter säger samma sak, "möjligen, kanske, förmodligen o.s.v.".

Vänta tills man får ett 100% säkert svar innan man dömer ut alla tillverkare.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anonymlemur:

JayzTwoCents har gjort en kort uppföljningsvideo på Twitter där han påstår att denna slutsats som folk i stor utsträckning drar (att MLCC är bra och POSCAP dåligt) inte är en korrekt bild ÄNNU. Enligt folk på reddit som påstår sig vara elingenjörer hävdar att POSCAPs är dyrare och att MLCC och POSCAP inte kan jämföras på det sättet som de just nu görs.

Twitter-videon: https://twitter.com/JayzTwoCents/status/1309617232201175040
Ett annat svar han gett på en fråga om MLCC: https://twitter.com/JayzTwoCents/status/1309629079025459200

Det roliga är ju att även Jonas repeterar detta ett antal gånger i videon men folk verkar inte ha kollat ordentligt. Människor är så jävla lätta att styra och så undrar folk varför click-bait artiklar finns. Jo, eftersom gemene man är korkad nog att inte gå igenom hela artikeln innan de reagerar.

Ett annat bra exempel på detta är (tror jag) Twitter som infört en pop-up för när man ska svara eller dela något dör det står ngt i stil med "Please read the full article related or entire tweet before responding". Något åt det hållet iaf. Visar sig att det faktiskt hjälper mot att folk hejvilt svarar eller delar tweets (typ 40% lägre).

Jag har ett FE på gång men velat mot ASUS ett tag då de i tester varit både svalare och tystare. Gillar dock FE mer för de är bättre på att få ut värmen ur chassit (och ser faktiskt bra ut till skillnad från alla "gamerstyle" kort). Ska helt enkelt testa eftersom jag sitter med ett Define 7 Compact och inte fått alla fläktar jag beställt ännu. Byter bara till ASUS om jag stöter på temp problem.

Sen är jag ingrn hardcore gamer heller så vi får väl se hur det blir.

Permalänk
Medlem

En sak har jag iallafall lärt mig senaste tiden. Aldrig mer MSI. Inte dom som står enskilt bakom detta men problematiskt märke som fular sig. Litar inte på deras komponenter för fem öre och deras ursäkter. Har fått uppfattningen att dem snålar in så mycket dem kan. För er som undrar så kolla gamersnexus hur dem försöker påverka recensenter och blacklistar dem som inte ändrar som de vill ha det. Inte nog med det så har min MSI laptop strul med fläktar som är helt slut i lagrena pågrund av dålig tillverkning (datorn i sig är inte mycket använd) och senaste mitt MSI 2070 som fick också problem senaste tiden med kullager i fläktarna och började låta om det. Sen såg jag att MSI inte heller har öppen backplate som de andra skaffat. Där fick det vara nog med MSI för mig och har nu fått ny vara av komplett på garantin och tog då ett asus istället. Och på mitt 3080 kort valde jag också Asus TUF som verkar ha vart riktigt bra val. Så får väll se hur dem sköter sig nu i längden, men aldrig mer MSI iallafall. Strulande och snålande märke är min uppfattning.

Permalänk
Medlem

Tåls att repeteras. Den enda typen kondensatorer kan leverera mer ström i det korta spannet (lägre impendans) och den andra kan laga mer energi och är därmed en större resorvar med energi.

Jag har också designat kretskort och för varje processor monterar jag olika typer av kondensatorer på kortet eller kondensatorer av olika storlekar. Det beror på vilka frekvenser som processorn arbetar på, hur mycket ström det drar (vilket här är enormt).

Som jag förstod elektro ingenjörer på reddit så här man oftast tidigare bara kört MLCC eller liknande, men det kanske inte räcker här. Behovet av olika typer av kondensatorer beror också på resten av kretskortet är designat och hur strömförsörjningen på kretskortet är byggt.

Sen verkar detta vara oklart om det endast händer vid överklockning, vilket jag troligen inte är speciellt intresserad av för dessa grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qeel:

Jag sitter på ett gigabyte rtx 3080 gaming oc som strular massor för mig tyvärr!
Jag får inga kraschar till skrivbordet dock utan datorn tappar helt kontakt med skärmen och det blir ett ”no DisplayPort connected” och jag måste starta om datorn.

Har testat att underclocka och undervolta men det har inte hjälpt. Skumma är att i fredags kunde jag spela utan problem från att ha haft lite strul i torsdags. I lördags har det strulat hela kvällen. Har testat i Metro exodus bla och just nu kraschar det på samma ställe varje gång, benschmarks ger olika resultat där det funkar att köra hela ibland.

Vad tror ni? Bara att vänta på drivrutin eller skicka tillbaka?

Vad har du för PSU, ett bra ett? Som kan leverera en jämn och fin ström till kortet, är min fundering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av topfuel:

Tyvärr inte. Men jag förvänta mig inte det heller då det ändå är helg. Kan uppdatera dig på måndag om du vill.

Synd, finns en chans att de skickar idag om de fått in kort. Komplett skickar även söndagar vilket kan innebära leverans redan måndag. Gillar de för lite halvbrottom beställningar då jag kan göra beställningen på helgen och har den i näven redan på måndagen.

Mest spännande att se hur det blir med dessa kort men du bör ligga bra till i kön med tanke på beräknat datum så förhoppningsvis har du kort i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det borde finnas mer ellära lättillgängligt för en bred allmänhet - det är rejält intressant att kika närmre på hur så väl passiva som aktiva komponenter samverkar i kretskortsdesign, och vilka effekter dessa komponenter *kan* ha i ett helhetsperspektiv.

Har själv (med gymnasieellära som högsta formella utbildning i ämnet, så har bara skrapat på ytan) grävt ner mig litegrann i kondensatorträsket på senare år i och med recapping av gamla komponenter, och det är verkligen ett ordentligt kaninhål man öppnar upp när man kikar närmre - från typer (elektrolyt, keramiska, polymer o.s.v.) till kapacitans och andra aspekter (ESR, rippel, förlustfaktor etc. etc.). Och då ska vi inte prata om de subtila skillnaderna mellan ex. olika tillverkare - små skillnader i elektrolytformel och/eller konstruktion, som i värsta fall kan vara katastrofala.

Det är lätt att förenkla, och med tanke på hur komplext det är när man blir mer ingående, så blir det nog ganska oundvikligt om inte mer avancerad ellära blir obligatorisk i den grundläggande undervisningen...

Du borde söka till högskola! Där får du lära dig, även om den nivån faktiskt bara skrapar på ytan av ex. hela konstruktionen som finns på ett modernt grafikkort. Men har du det intresset skulle jag uppmana dig och andra. Det råder stor ingenjörsbrist i Sverige /Chalmers Alumni

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Qeel:

Jag sitter på ett gigabyte rtx 3080 gaming oc som strular massor för mig tyvärr!
Jag får inga kraschar till skrivbordet dock utan datorn tappar helt kontakt med skärmen och det blir ett ”no DisplayPort connected” och jag måste starta om datorn.

Har testat att underclocka och undervolta men det har inte hjälpt. Skumma är att i fredags kunde jag spela utan problem från att ha haft lite strul i torsdags. I lördags har det strulat hela kvällen. Har testat i Metro exodus bla och just nu kraschar det på samma ställe varje gång, benschmarks ger olika resultat där det funkar att köra hela ibland.

Vad tror ni? Bara att vänta på drivrutin eller skicka tillbaka?

Testa en annan port.
Testa att starta om skärmen.
Du kan starta om drivarna till grafikkortet med Win+Ctrl+Shift+B, testa detta.
Någonting med viloläget?
Ladda ned HWMonitor för att se om det blir en dipp i spänningen.
Testa att underklocka.

Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Relik 📜

Vad det gäller "men det här stämmer, för tillverkare X har sagt" eller "tillverkare Y har bytt, så det är bekräftat". Glöm inte heller vikten av PR och att kunna visa sig handlingskraftig. Tillverkarna gör garanterat det de tycker "ser bra ut" också, om det nu råkar vara ett välformulerat pressmeddelande eller att byta lite komponenter i produktion. Så länge det inte kostar FÖR mycket är det PR-guld att få ryktet att vara "lite bättre", "lite snabbare på bollen".

Jag säger inget om huruvida problemet existerar, hur utbrett det är eller eventuella orsaker. Däremot, dra inte på för stora växlar baserat på vad enskilda tillverkare gör när stämningen är som den är.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Vill ni verka mindre dumma för att ni direkt drar slutsatser, kolla på denna video t.ex. Här är en kunnig person, vars vardag är typ allt som berör elektronik och modding: https://www.youtube.com/watch?v=GPFKS8jNNh0 3 min in och han säger direkt att man inte ens ska kalla de POSCAPs för det är tekniskt sett fel. Kul för alla "elektrogenier " i tråden.

(Några här vet säkert bem Buildzoid är redan men för de som inte vet det).

PS. Jag själv kan inte alls mycket om detta. Jag är direkt okunnig i ämnet och skulle inte uttala mig om någon frågade om specifika komponenter på denna nivå. Jag har inga problem att erkänna det. Lyssna på mer kunnigt folk och dra inga slutsatser utan att ha alla fakta. Ni är väl inte byfånar från 1600-talet som i Monty Python sketcherna.

Permalänk
Hedersmedlem

@Anthraxious Jo, och ska man vara sån så är det fel att säga att ett kort har "6 MLCC" också eftersom det finns plats för 6 SP-CAPs eller 60 MLCCs.
Utöver alla de dussintals mindre MLCCs som sitter runt omkring.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Så det har inte varit några problem med 3090 än va?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none