Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon46732:

Håller med! Nu sitter man och kollar ordersidan en gång i timman och håller tummarna för att status ska uppdatera sig, haha. Misstänker att de har en hel del att få iväg. Någon som fått sitt 3080 FE som kan verifiera var det skickas från och hur lång tid det tog att få kortet från det att det skickats iväg?

Det står väl uttryckligen på den sidans faq att ingen uppdatering kommer ske under helgen? ☺ Med det sagt, har också gått in ett par gånger om dagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izcho:

Det står väl uttryckligen på den sidans faq att ingen uppdatering kommer ske under helgen? ☺ Med det sagt, har också gått in ett par gånger om dagen.

Haha, du har så rätt! Jag utgår från att ingenting händer på helgen men hoppet är det sista som lämnar en. Får hålla tummarna för att det händer något under kommande 3-4 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon46732:

Haha, du har så rätt! Jag utgår från att ingenting händer på helgen men hoppet är det sista som lämnar en. Får hålla tummarna för att det händer något under kommande 3-4 dagar.

Så sant ☺
Ja hoppas det. Sju dagar efter reservation återgår ju pengarna till kontot om de inte gjort anspråk på dem... Första gången man inte vill ha en insättning på kontot 😂

Permalänk
Medlem

Fortfarande "Orderstatus: BEARBETNING", undra om någon kommer få kortet skickat under dagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikijit:

Fortfarande "Orderstatus: BEARBETNING", undra om någon kommer få kortet skickat under dagen?

De hade ju sagt 7 arbetsdagar så ni får nog vänta lite till

Permalänk
Medlem

Great, pratade med elgiganten nyss
Dem säger att min leverans som skulle komma fram den 30/9 sep inte är bekräftad och det prel datumet dem har för ALLA deras ordrar på 3080/3090 är i Jan 2021. Oavsett när du beställde.
Jävla pissgiganten så sjukt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem

@ImFoze: Jag är inte förvånad. Ganska knepigt dock att kundtjänst kan ljuga(gissa?) och bekräfta att mitt kort skulle vara framme hos mig den 30e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

@ImFoze: Jag är inte förvånad. Ganska knepigt dock att kundtjänst kan ljuga(gissa?) och bekräfta att mitt kort skulle vara framme hos mig den 30e.

Har pratat med dem varje dag,
och dem sade till mig att mitt STRIX OC skulle va framme 30/9 enligt vad han kan se i sitt sytem (Detta var i fredags 25/9)
Nu prata jag med någon kille som hade STENkoll på att dem inte har fått in "ETT ENDA " i hela sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

och dem sade till mig att mitt STRIX OC skulle va framme 30/9 enligt vad han kan se i sitt sytem (Detta var i fredags 25/9)
Nu prata jag med någon kille som hade STENkoll på att dem inte har fått in "ETT ENDA " i hela sverige.

Jag skrev om detta tidigare i tråden. Elgiganten har inte haft ett enda 3090-kort hemma. Min beställning är registrerad 14:58, så borde vara högt i kön. Den är dock avbokad nu och jag kör vidare med mitt vattenkylda 2080 Ti som med tanke på överklockproblemen inte ligger så långt efter. Jag lade pengarna på en ny 75” tv istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izcho:

Så sant ☺
Ja hoppas det. Sju dagar efter reservation återgår ju pengarna till kontot om de inte gjort anspråk på dem... Första gången man inte vill ha en insättning på kontot 😂

Haha, håller med!

Skrivet av Boko234:

Ofan, det har jag missat. Det var på tok för länge, haha.

Permalänk
Medlem

@legis: Förstår inte riktigt hur det är relevant. Det låter jättetrevligt att du har ett vattenkylt 2080ti, men vad ska vi göra med den informationen? Sen så är det ju inte 3090 som släpptes den 24e vi snackar om här utan 3080 som släpptes en vecka tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

7 dagar? Skandal 😂

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av ImFoze:

Är man förvånad.... Sist jag pratade med dom kunde dom helhjärtat lova att mitt Tuf OC skulle levereras den 30e, fyfan vad trött man blir. Blir att avboka ifrån pissgiganten och vänta på min order ifrån Inet som jag la igår.

Permalänk
Medlem

Jag noterar att många här är duktiga på att slänga skuld både hit och dit utan att faktiskt veta vems felet är.
Det är många steg i en transportkedja och mycket kan ske under vägen.

Permalänk
Medlem

Jag avbokade min order på 3090 igår. Såg läckor som tyckte att det va värt att vänta på AMD. AMD kommer att ha mer kort vid release och sen med Nvidias problem så kände jag att jag lika gärna kan vänta lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

Det är 1-2 arbetsdagar hanteringstid för ordern (dvs "bearbetning"). Sen ska den skickas vilket tar 3-7 dagar.

Citat:

Leveransinformation
Alla beställningar som finns på lager genomgår en hanteringstid på 1–2 arbetsdagar före leverans. Beställningar hanteras eller levereras inte på helger och under högtider.

Leveransmetod: Standard Ground
Uppskattad leveranstid: 3-7 arbetsdagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

Var hittar du den här informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är 1-2 arbetsdagar hanteringstid för ordern (dvs "bearbetning"). Sen ska den skickas vilket tar 3-7 dagar.

Detta är vad jag hittar också, det som tar längre tid nu är dessa 1-2 dagar innan den skickas. Vilket vanligtvis skall vara 1-2 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag avbokade min order på 3090 igår. Såg läckor som tyckte att det va värt att vänta på AMD. AMD kommer att ha mer kort vid release och sen med Nvidias problem så kände jag att jag lika gärna kan vänta lite till.

Blir väldigt intressant att se hur 6900 XT presterar - personligen tror jag det kommer ligga mellan 3070 och 3080. Fördelen med Nvidia för oss på 3840x2160 är DLSS. Har själv beställt 3080, men nu börjat fundera på att beställa en 3090 istället.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Vill bara flika in att det inte är Elgiganten eller någon annan återförsäljares fel att det inte kommit in Strix-kort i Sverige med tanke på att Asus inte skickat ett enda Strix-kort ännu. Dem förväntas börja skicka ut till Europeiska återförsäljare under denna veckan nån gång mellan 28e sept - 1 okt.

I ett inlägg av Juan Jose Guerrero III 16e september:

"Week of the 28th - ROG STRIX RTX 3080 which will be OC model."

I ett svar på en fråga på Asus Republic of Gamers egen Facebook-sida förra veckan:

"Reviews will be out this week The first shipment for Nordic resellers are arriving very shortly."

Så förhoppningsvis ser vi kort börja trilla in närmsta veckorna. Håller tummarna

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikijit:

Detta är vad jag hittar också, det som tar längre tid nu är dessa 1-2 dagar innan den skickas. Vilket vanligtvis skall vara 1-2 timmar.

Det stämmer. Jag tror också att 3-7 dagar är för leverans från UK. Några skrev tidigare om att det fanns kort i Sverige, men då borde det gå snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Vill bara flika in att det inte är Elgiganten eller någon annan återförsäljares fel att det inte kommit in Strix-kort i Sverige med tanke på att Asus inte skickat ett enda Strix-kort ännu. Dem förväntas börja skicka ut till Europeiska återförsäljare under denna veckan nån gång mellan 28e sept - 1 okt.

I ett inlägg av Juan Jose Guerrero III 16e september:

"Week of the 28th - ROG STRIX RTX 3080 which will be OC model."

I ett svar på en fråga på Asus Republic of Gamers egen Facebook-sida förra veckan:

"Reviews will be out this week The first shipment for Nordic resellers are arriving very shortly."

Så förhoppningsvis ser vi kort börja trilla in närmsta veckorna. Håller tummarna

Det är skillnad om jag hade klagat på ÅF För leveransen
Nu är det ju så att dem har meddelat felaktig information
I typ 2 veckorstid.
Då kanske man skulle vara lite Bright och hålla tyst.
Överlag är jag nöjd med elgiganten.
Men hade dem haft så oklar info från ASUS / Nvidia bör man ej bekräfta något.
Speciellt en sån stor kedja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får bara hålla tummarna 👍👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Är det någon här, som har fått sitt grafikkort från Proshop?

Samma här.
Beställningsbekräftelse 15:06, Gigabyte Eagle OC.
Inget mer mail.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

@legis: Förstår inte riktigt hur det är relevant. Det låter jättetrevligt att du har ett vattenkylt 2080ti, men vad ska vi göra med den informationen? Sen så är det ju inte 3090 som släpptes den 24e vi snackar om här utan 3080 som släpptes en vecka tidigare.

Tråden är både 3080 och 3090 men förtydligar mig nedan.

Allmänintresset iaf för mig som är teknikintresserad är att både 3080 och 3090 har problem och det talas om att de kommer klockas ned via firmware. Därmed minskar gapet till förra generationen ytterligare. Inte minst om man har ett vattenkylt överklockat 2080Ti.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ImFoze:

Inte förvånande, de har bluffat hela tiden. Det tråkiga är att en del som haft bokningar i andra butiker avbokat då de såg Elgiganten ha kort i lager och trodde de skulle få kort tidigare.

Hoppas verkligen det ordnar upp sig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyy:

Jag noterar att många här är duktiga på att slänga skuld både hit och dit utan att faktiskt veta vems felet är.
Det är många steg i en transportkedja och mycket kan ske under vägen.

Felgiganten med 100+ kort i lager vi snackar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Blir väldigt intressant att se hur 6900 XT presterar - personligen tror jag det kommer ligga mellan 3070 och 3080. Fördelen med Nvidia för oss på 3840x2160 är DLSS. Har själv beställt 3080, men nu börjat fundera på att beställa en 3090 istället.

Ja visst är det spännande!

https://www.youtube.com/watch?v=3xnREeaSiL0

Nu vet jag inte hur legit han är. Jag har inte den erfarenheten där jag kan dra några vettiga slutsatser själv. Men det han sa i denna streamen fick mig att vänta tills AMD fått chansen att presentera sina kort. Hur som haver så skulle AMD misslyckas och det blir i Nvidiakort så vill jag att dom ska löst problemen innan jag trycker på köpknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Samma här.
Beställningsbekräftelse 15:06, Gigabyte Eagle OC.
Inget mer mail.

Jag beställde samma kort från proshop och har fått det. beställde 15:02 fick beställningsbekräftelse 15:06. Fick kortet i torsdags förra veckan.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pearl79:

Var hittar du den här informationen?

Det var någon här i forum tråden som frågat Nvidias support och de hade sagt att dom var överbelastade nu och att det skulle antagligen ta 7 arbetsdagar om jag minns rätt

Nu hittar jag inte första posten men iaf en annan som också läst hans inlägg om 6-7 dagar

Tedis:"Kundtjänst svarade tydligen någon "6-7 dagar" förra veckan. Vilket är fantastiskt illa för en ÅF-tjänst. Märkte aldrig butikens svagheter när jag köpte mitt 1080 FE. Beställde på sajten med en stor lättillgänglig köpknapp och kortet levererades på releasedagen. Iofs var det väl inte lika många som ville ha en kompakt blower då."