Permalänk
Medlem

Smarta hem och konton

Håller på att försöka styra upp mina smartsaker lite mer familjevänligt nu när vi är fler i huset.

Hur löser ni andra integration mellan olika konton t ex spotify osv?

Jag har några echo dots med Alexa och köpte en google nest hub idag.

Spelas det musik från dem går det på mitt spotify-konto vilket inte är helt optimalt med tanke på olika musiksmak och spotifys rekommendationer.
Samma med netflix som jag länkade till google nu, där fick jag välja profil att länka med.
Youtube?

Har en LG C9 så tanken att man ska kunna be google/alexa spela upp något finns ju även om jag inte fipplat med det än. Men vill ju inte att det leder till att mitt konto blir dränkt i star stable videos osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Håller på att försöka styra upp mina smartsaker lite mer familjevänligt nu när vi är fler i huset.

Hur löser ni andra integration mellan olika konton t ex spotify osv?

Jag har några echo dots med Alexa och köpte en google nest hub idag.

Spelas det musik från dem går det på mitt spotify-konto vilket inte är helt optimalt med tanke på olika musiksmak och spotifys rekommendationer.
Samma med netflix som jag länkade till google nu, där fick jag välja profil att länka med.
Youtube?

Har en LG C9 så tanken att man ska kunna be google/alexa spela upp något finns ju även om jag inte fipplat med det än. Men vill ju inte att det leder till att mitt konto blir dränkt i star stable videos osv.

jodu det eviga problemet med musik, när det gäller alexa så kan du inte ha flera spotify konton mot enheten, visst gäståtkomst fungerar (dock inte lyckats får till det) för mig har jag gått över till amazon musiktjänst, där har vi ett "huskonto" där alla har sina egna spellistor, gör man så kan du spela olika musik på 5 ställen samtidigt med samma konto. sedan har jag visligen kvar spotify bara för det finns roliga kort i homeassistant man kan använda på tablets för styrning men då kan man som sagt bara spela på ett ställe i taget om inte dom andra använder amazon i stället.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jodu det eviga problemet med musik, när det gäller alexa så kan du inte ha flera spotify konton mot enheten, visst gäståtkomst fungerar (dock inte lyckats får till det) för mig har jag gått över till amazon musiktjänst, där har vi ett "huskonto" där alla har sina egna spellistor, gör man så kan du spela olika musik på 5 ställen samtidigt med samma konto. sedan har jag visligen kvar spotify bara för det finns roliga kort i homeassistant man kan använda på tablets för styrning men då kan man som sagt bara spela på ett ställe i taget om inte dom andra använder amazon i stället.

Spela på olika ställen är inte ett problem, åtminstone inte i dagsläget.
Men det kanske är den vägen man får gå, skapa "huskonto" som du säger, borde ju funka på spotify med?
Kanske även google-kontot?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vi har ett Spotify Family abonnemang där vi skapat ytterligare ett Spotifykonto som vi döpt till "Hem" som är tillägnad Sonos/Smart hem.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Spela på olika ställen är inte ett problem, åtminstone inte i dagsläget.
Men det kanske är den vägen man får gå, skapa "huskonto" som du säger, borde ju funka på spotify med?
Kanske även google-kontot?

Just spotify har följande begränsning, har du ett konto kommer du inte kunna spela olika låtar på olika enheter samtidigt.tex frugan i köket och du på kontoret vill spela olika låtar.
Har du fler konton tex så kan bara alexa vara bunden till ett musikkonto om du inte aktiverar familj och säger till alexa att skifta konto eller använder den tillfälliga kompis delningen,detta gäller inte via blåtand men om du vill styra enheterna från tex HA eller vill binda saman enheter till multiroom.

Amazon music, amazon löser det första problemet men om man vill ha sin musik får alla göra sin spellista på det kontot. Amazon går spela på 5 olika platser samtidigt från samma konto. Spotify tillåter bara 1 plats.

Detta gör dock inte amazon till det främsta valet då dom har andra problem gällande intergation. Men om du bara vill spela olika musik samtidigt i huset så är dom nog smidigaste valet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Just spotify har följande begränsning, har du ett konto kommer du inte kunna spela olika låtar på olika enheter samtidigt.tex frugan i köket och du på kontoret vill spela olika låtar.
Har du fler konton tex så kan bara alexa vara bunden till ett musikkonto om du inte aktiverar familj och säger till alexa att skifta konto eller använder den tillfälliga kompis delningen,detta gäller inte via blåtand men om du vill styra enheterna från tex HA eller vill binda saman enheter till multiroom.

Amazon music, amazon löser det första problemet men om man vill ha sin musik får alla göra sin spellista på det kontot. Amazon går spela på 5 olika platser samtidigt från samma konto. Spotify tillåter bara 1 plats.

Detta gör dock inte amazon till det främsta valet då dom har andra problem gällande intergation. Men om du bara vill spela olika musik samtidigt i huset så är dom nog smidigaste valet.

Räcker med musik på ett ställe i huset (i taget). Barnen kör via dator/telefon och blåtand på sina rum och jag och sambonkör inte heller olika på olika ställen. Det jag ville lösa är att mitt konto inte är det som används i kök/vardagsrum där vem som helst kan dra igång en låt så jag slipper rekommendationer om massa skräp.
Gjorde ett extra spotify-konto nu, la till i familjedelningen och kopplade till google home så nu är det löst.
Alexa kommer nog fasas ut till fördel för google.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Räcker med musik på ett ställe i huset (i taget). Barnen kör via dator/telefon och blåtand på sina rum och jag och sambonkör inte heller olika på olika ställen. Det jag ville lösa är att mitt konto inte är det som används i kök/vardagsrum där vem som helst kan dra igång en låt så jag slipper rekommendationer om massa skräp.
Gjorde ett extra spotify-konto nu, la till i familjedelningen och kopplade till google home så nu är det löst.
Alexa kommer nog fasas ut till fördel för google.

ok, tja då funkar det med ett huskonto nackdelen när vi testade det är att man ofta ville höra på lister som inte fanns på huskontot och då fick man skapa nya i tid och otid sedan blev det att vissa förblev inloggade på hus kontot och då stannade musiken för den som lyssnade osv
personligen slängde jag ut alla Google till fördel för Alexa just för stöd och flexibiliteten med Alexa.
Men alla har olika behov så Google kanske är bättre för dig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok, tja då funkar det med ett huskonto nackdelen när vi testade det är att man ofta ville höra på lister som inte fanns på huskontot och då fick man skapa nya i tid och otid sedan blev det att vissa förblev inloggade på hus kontot och då stannade musiken för den som lyssnade osv
personligen slängde jag ut alla Google till fördel för Alexa just för stöd och flexibiliteten med Alexa.
Men alla har olika behov så Google kanske är bättre för dig.

Aktuella högtalare har stöd för spotify connect osv också, röststyrning är mest för att dra igång enskilda låtar.
Annars tänker jag mig att det funkar rätt bra med delade spellistor.

Vad tyckte du var bättre stöd och flexibilitet med Alexa?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Aktuella högtalare har stöd för spotify connect osv också, röststyrning är mest för att dra igång enskilda låtar.
Annars tänker jag mig att det funkar rätt bra med delade spellistor.

Vad tyckte du var bättre stöd och flexibilitet med Alexa?

Jag styr hela huset med röststyrning och mycket använder scener via alexa appen det går inte göra samma med google vad jag vet (om det inte kommit nyligen) sedan har alexa fler enheter som stöds och har själva fler smarta produkter som passar mycket bra för mig tex deras input eller firetablets som vi har fast monterade på väggarna för både röststyrning och fysisk styrning. något som inte är kritiskt men väldigt bra är att man även kan byta kommando ord mellan olika tex echo,computor,alexa,amazon osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

använder scener via alexa appen det går inte göra samma med google vad jag vet (om det inte kommit nyligen)

Har du lust att ge exempel?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du lust att ge exempel?

Om du inte har testat att göra scener via Alexa appen vs google så testa det.
tror det är lättare än att jag ska sitta och skriva skillnaderna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

personligen slängde jag ut alla Google till fördel för Alexa just för stöd och flexibiliteten med Alexa.

Pratar och förstår Alexa svenska nu?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Pratar och förstår Alexa svenska nu?

nej, vi kör engelska, har haft positiv effekt på ungarnas uttal

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.