Permalänk
Medlem

Varför gaming-tangentbord?

Jag har beställt en gaming-dator och ska köpa till ett tangentbord.
Men jag undrar var som skiljer ett gamingtangentbord mot ett vanligt? Att den är självlysande med olika färger, men vad mer?
Eller kan jag lika gärna ha ett vanligt. Jag ska spela rallyspel med ratt.

Permalänk
Medlem

Ett gaming tangentbord är oftast mekansikt för att kunna tycka ner flera knappar samtidigt och att det är skönare att skriva på / använda. Om du "bara" ska köra bilspel så räcker det gott och väl med ett billigare membran-tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av atteso:

Jag har beställt en gaming-dator och ska köpa till ett tangentbord.
Men jag undrar var som skiljer ett gamingtangentbord mot ett vanligt? Att den är självlysande med olika färger, men vad mer?
Eller kan jag lika gärna ha ett vanligt. Jag ska spela rallyspel med ratt.

Många gånger är det som skiljer att du kan trycka ner väldigt många tangenter samtidigt utan att det låser sig, annars kan det vara utökade funktioner för macron, dedikerade knappar för volym eller annat.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Största skillnaden är nog i mjukvaran som ofta kommer med. Så att du enkelt kan ändra tangenter, skapa macron, profiler för varje spel osv.

Du kan helt klart få vanliga tangentbord med RGB utan att de har gaming i namnet. Samma som att typ alla olika brytare och layouts hittas på vanliga samt gaming.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

RGB.

Permalänk
Medlem

Det är bara marknadsföring.
Vad som helst kan heta gaming idag och det betyder inget speciellt alls och det går inte att förvänta sig någon speciell feature förutom möjligtvis lysdioder överallt.

Att kunna trycka ner flera knappar samtidigt har varit standard på tangentbord sedan minst 15 år tillbaks så jag vet inte varför dom envisas med att marknadsföra det som något speciellt.
Det gäller alla tangentbord.

När blev du senast begränsad av att du inte kunde trycka ner flera knappar samtidigt? Körde du möjligtvis Windows 95 då?

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad på ett gaming-tangentbord med mekaniska brytare eller andra snabba brytare (brytare är själva knappfunktionen i tangenten). I stort är de viktigaste spelrelaterade funktionerna som skiljer:
1. Responsen på brytare är snabbare och bättre. Mekaniska eller speloptimerade knappar svarar mycket jämnare än svampiga membranbrytare som oftast är i billiga tangentbord. Du får alltid samma tryck när du trycker på ett bra tangentbord med mekaniska brytare så allt flyter på bättre och mer exakt med högre precision.
2. Som @Darwin81 skriver har de flesta gaming-tangentbord "no ghosting" funktion vilket betyder att man kan trycka på massa knappar samtidigt utan att fler knappar låser sig för att man klickar på för många. Till exempel om man ska smyga och ducka i CS håller du in shift+ctrl och kanske laddar om och går framåt samtidigt. Vissa tangentbord klarar inte att förstå alla de knapptryckningarna samtidigt.
3. RGB fyller ingen funktion...

Kör du bara bilspel med ratt behöver du inte bry dig om detta alls då jag inte kan tänka mig någon situation du kommer behöva dessa funktioner på. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Skrivet av Darwin81:

Ett gaming tangentbord är oftast mekansikt för att kunna tycka ner flera knappar samtidigt och att det är skönare att skriva på / använda. Om du "bara" ska köra bilspel så räcker det gott och väl med ett billigare membran-tangentbord.

tror du blandar ihop begreppen här

bara för att du har mekaniska brytare betyder inte att du har sk n-key rollover utan det är en separat funktion i hur kretskortet och styrkretsen i tangentbordet är designat sen kan det sitta membran eller mekaniska brytare spelar ingen roll de gör exakt samma sak dvs sluter en elektrisk krets.

finns även M-key rollover (multi-key rollover )där tillverkaren designat tangentbordets kretskortslayout att inte störa ut vanliga knappkombinationer i spel m.m men endas n-key kan ha mer eller mindre samtliga knappar registrerade samtidigt

sen vilket som är skönast är upp till var och en presonligen föredrar jag saxbrytare framför mekaniska men hitta det med n-Key rollover är mer eller mindre omöjligt men membran brytare och mekaniskt är det ganska vanligt på att funktionen finns.

brukar framförallt vara N-key funktionen som skiljer speltangentbord och vanliga kontorstangentbord åt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rollover_(key)

man kan sortera ut tangentbord på prisjakt med n-key rollover

här är listan på tangentbord på prisjakt med n-key rollover och nordiska tecken
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s453866671&o=produ...

som du ser mer eller mindre 50/50 membran eller mekaniska brytare alla med n-key rollover i prisintevallet allt från 250:- till nästan 5000:-

Kriteriet "gaming" kan sen vara i princip vad som helst det är till 99% ett säljargument inget faktiskt speciellt bara för att det heter gaming utan kan vara ett vanligt kontorstangentbord för den delen och behöver inte äns ha n-key rollover för att få kunna kallas för "gaming"

"gaming"tangentbord med membrantangenter då de ofta har fördelen att vara tystare om man håller på med t.ex. "streaming" osv där inte tittarna vill höra hur du hamrar på knapparna iom att de naturligt vilar på en gummimatta.

medans mekaniska tangentborde oavsett o-ringar eller ej på knapparna generellt har ett ganska distinkt klick som kan höras ganska väl i en mikrofon även om o-ringar på knapparna gör en hel del för att dämpa det.

Men valet är slutligen upp till var och ens preferenser vad man letar efter och föredrar.

Skrivet av RCA56:

Det är bara marknadsföring.
Vad som helst kan heta gaming idag och det betyder inget speciellt alls och det går inte att förvänta sig någon speciell feature förutom möjligtvis lysdioder överallt.

Att kunna trycka ner flera knappar samtidigt har varit standard på tangentbord sedan minst 15 år tillbaks så jag vet inte varför dom envisas med att marknadsföra det som något speciellt.
Det gäller alla tangentbord.

När blev du senast begränsad av att du inte kunde trycka ner flera knappar samtidigt? Körde du möjligtvis Windows 95 då?

vanliga kontorstangentbord har oftast bara multi-key design om äns någon alls dvs endast vissa vanligt förekommande kombos fungerar, sällan de har n-key rollover.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

När blev du senast begränsad av att du inte kunde trycka ner flera knappar samtidigt? Körde du möjligtvis Windows 95 då?

2019, när jag till min förvåning inte kunde trycka på 3 tangenter samtidigt.

Skrivet av LemonIllusion:

Det testet säger tyvärr ingenting om hur bra ett tangentbord fungerar för spelande. Betrakta nedanstående tangentbord och deras resultat i testet.

Cooler Master MasterKeys Lite L RGB

THE QUICK BROWN FO JUMPS OVER THE LAZY DOG

Logitech G110

THEQCKBRWFXJVERTHELAZYG

Man skulle tro att Cooler Mastern är bättre att spela på, men faktum är att det går bet på ganska enkla kombinationer som Shift+S+4 (smyga bakåt och plocka fram granat i CS). Jag köpte ett sådant och blev tvungen att lämna tillbaka för att ghostingen gjorde det oanvändbart i spel. G110 som jag gått tillbaka till nu har jag däremot aldrig upplevt någon ghosting på vid spelande trots att det ser dåligt ut i det här testet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.