Permalänk
Medlem

Tv på avbetalning

Hej.

Anledningen till denna diskussion är för att jag och en kompis hamnade i en likadan diskussion, så skulle vilja veta vad ni tänker och tycker kring detta.

Jag tänkte bara kolla här, rent generellt. Vad tycker du om att ta en TV på avbetalning?
Jag förstår att det råder delade meningar om detta.
Men nu är utgångspunkten att vi säger att personen i fråga har fast jobb, inga betalningsanmärkningar och skulle vilja uppgradera sin tv helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv

@sINsen: Om du har ekonomiska utrymmet för det så kör. MEN tänk på att du ska ha råd också.

Permalänk
Avstängd

Det kan vara helt ok, jag gillar att betala allt på en gång, men det finns ju ofta räntefria avbetalningar nuförtiden så att du inte åker på en högre kostnad jämfört med om du hade betalat allt direkt. Men det är hursomhelst inget man bör göra till vana, men har man inte Lyxfällan-personlighet så är det ingen stor grej att köpa nån grej på avbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hej.

Anledningen till denna diskussion är för att jag och en kompis hamnade i en likadan diskussion, så skulle vilja veta vad ni tänker och tycker kring detta.

Jag tänkte bara kolla här, rent generellt. Vad tycker du om att ta en TV på avbetalning?
Jag förstår att det råder delade meningar om detta.
Men nu är utgångspunkten att vi säger att personen i fråga har fast jobb, inga betalningsanmärkningar och skulle vilja uppgradera sin tv helt enkelt.

Om man har fast jobb så kan man väl till att lägga undan än 5-7tkr och vänta i några månader. Vet flera som hamnat hos fogden på grund av att de köpt leksaker på avbetalning.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@sINsen: Om du har ekonomiska utrymmet för det så kör. MEN tänk på att du ska ha råd också.

Det var så jag sa till min kompis också. Så länge du har råd så är det inga problem. En TV har man generellt i kanske 10 år.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Det kan vara helt ok, jag gillar att betala allt på en gång, men det finns ju ofta räntefria avbetalningar nuförtiden så att du inte åker på en högre kostnad jämfört med om du hade betalat allt direkt. Men det är hursomhelst inget man bör göra till vana, men har man inte Lyxfällan-personlighet så är det ingen stor grej att köpa nån grej på avbetalning.

Absolut! du ska ju inte köpa allt på avbetalning, men en grej som kostar lite mer, och sen bara den. inte 15 avbetalningar på en gång.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Avbetalningsalternativ kostar (oftast) mer än att köpa den direkt så varför skulla jag vilja välja det dyrare alternativet? Är det så att man inte har råd att betala allt på en gång, då brukar jag tänka att man inte har råd med varan över huvudtaget.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Om man har fast jobb så kan man väl till att lägga undan än 5-7tkr och vänta i några månader. Vet flera som hamnat hos fogden på grund av att de köpt leksaker på avbetalning.

Hamnat hos fogden för att dom köpt en grej på avbetalning och ändå har fast jobb? ursäkta, men enligt mig är dom då rätt usla människor.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@sINsen: Beror väl helt på hur avbetalningen ser ut och längden på den. Vissa kedjor har ju faktiskt vettig avbetalningsvillkor och kostnader om man gör det inom 3-6 månader men allt över 1 år brukar ju sluta med värsta rånet.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Jag gillar det, åtminstone om du kör max 12 månader, annars blir kostnaden på alla avgifter allt för mycket, mellan 3 och 6 månader är optimalt.

Pengarna som jag tillfälligt sparar slänger jag in på börsen.

Det förutsätter dock att du kan sköta din ekonomi, så är du en person som inte kan hålla i pengar så avstå alla former av avbetalningar.

Permalänk
Medlem

Exakt råd beror på er ekonomi men några generella tips: Se till att TVns värde alltid är högre än lånet under hela återbetalningstiden. Räkna ut effektiv ränta och avstå om lånekostnaderna är höga jämfört med att köpa kontant. Och spara samtidigt för framtiden, typ aktiefond/indexfond på längre sikt eller ett sparkonto på kortare sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hamnat hos fogden för att dom köpt en grej på avbetalning och ändå har fast jobb? ursäkta, men enligt mig är dom då rätt usla människor.

Ja eller så händer det grejer som gör att personen helt plötsligt står utan inkomst. Jag tycker det är bäst att betala på en gång så har man det gjort.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag tycker att periodisera en utgift kan vara sund i vissa fall, vilket du ju gör såvida det inte ligger andra knytna avgifter i lånet.
Däremot kan jag tycka att i dagegns konsumtionssamhälle, att det kan vara bra för egen del att betala hela inköpet med en gång. Det är väldigt skönt att slippa ha den där skuldkänslan i bakhuvudet och den månatliga inbetalningen som man dras med.

I slutändan är det oftast lånegivaren som har något att käna på lånet.
Avgifter inkl räntör eller rent av ökad överkonsumtion som konsumenten egentligen inte har råd med där och då. Med tanke på hur många människor som försätter sig i tråkiga ekonomiska situationer, fastän de tycks ha en bra utgångsposition och bra lön. Jag tror att man lätt hamnar i ett mentalt stadie av "ehh vi tar den på avbetalning, och den också" allt eftersom de blir svårare och svårare att spara ihop något upfront.

Det sammanfattar nog mina tankar rätt väl, du kan ju ha ett koncept där du betalar TVn upfront ifrån ditt sparkonto och sedan återbetala "skulden" till ditt egna konto. Då slipper du i varje tråkiga konsekvenser om något skulle hända. Givet så klart att du inte tömmer konton utan bibehåller en acceptabel buffert för din livssituation.

Med det sagt skulle jag nog summera det hela att jag inte kan rekommendera en annan människa att ta ett konsumtionslån
Skriv gärna vad du sjäv kommer fram till då köpet närmar sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

@sINsen: Beror väl helt på hur avbetalningen ser ut och längden på den. Vissa kedjor har ju faktiskt vettig avbetalningsvillkor och kostnader om man gör det inom 3-6 månader men allt över 1 år brukar ju sluta med värsta rånet.

Säg att en tv kostar 20.000, säg att du betalar av den på 24 månader, din totala kostnad för den är 21.500:- du betalar säg 900;-/mån i 24 månader, mer om du vill.
du kan spara ihop 20.000 men leva på mindre pengar varje månad och att du får vänta på köp.
För vissa kan det vara värt att få produkten, i detta fallet TVn direkt, och leva med 1500:- påslag för att slippa vänta månader för att köpa TVn. SÅVIDA du har RÅD att ha avbetalningen.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Du är gissningsvis myndig så gör vad du själv vill. Kan bara vara bra att veta att ränta på ränta är världens 8:e underverk enligt Einstein. Antingen använder du det för att skapa dig en tryggare vardag eller så använder du det för att ge dig en otryggare vardag, valet är fritt. En 100-lapp hit och dit blir ett antal 10 000 kr extra till pensionen, svårt att se det långsiktigt kanske men stor risk att beteendet lever kvar och man kan få chansen att vara med på lyxfällan.

"Räntefritt" är aldrig gratis heller utan de tar ut räntan via avgifter istället. Kan vara värt att veta att de stora elektronikkedjorna åtminstone tidigare drog in mer pengar på sin utlåningsverksamhet än kärnverksamheten.

Bara slänga in i kalkylatorn så kan ni få fram kostnaden över tid:
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-...

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat lite med konsumentkrediter och har en känsla av att det finns en och annan som inte riktigt har koll på avtalen man ingår.

Det är ju inte kul att bli föreläst för, men vissa saker måste man vara på det klara med innan man skriver på sånt här.

1. Faktiskt kostnad, bästa utgång
Om det är ränta på avbetalningsplanen, plugga in siffrorna i en kalkylator och se hur mycket det kostar dig i slutändan.

2. Faktisk kostnad, sämsta utgång
Om du missar en avbetalning för att du glömt din digipass hemma och ditt mobila BankID blir snott med din telefon på Ibiza, vad händer då? Går avtalet om 0% direkt över till 22% ränta? Hur mycket kostar det då? Leta reda på det och plugga in i räknaren också.

3. Sverige älskar att lägga kostnaden för krediten på konsumenten, så kolla noga upp om det är uppläggningsavgift, fakturaavgift, månatlig administrationsavgift, om dom rundar upp till närmsta 50kr, om det finns en straffpeng på att lösa lånet i förväg, allt sånt.

Kort sagt, låna inte pengar till något som minskar i värde, i alla fall inte en sån skitsak som en tv eller mobil. Köp nåt du har råd med. Slår man upp konsumentkreditsgivare i Nationalencyklopedin så är det bara en bild på ett rövhål.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag tycker att periodisera en utgift kan vara sund i vissa fall, vilket du ju gör såvida det inte ligger andra knytna avgifter i lånet.
Däremot kan jag tycka att i dagegns konsumtionssamhälle, att det kan vara bra för egen del att betala hela inköpet med en gång. Det är väldigt skönt att slippa ha den där skuldkänslan i bakhuvudet och den månatliga inbetalningen som man dras med.

I slutändan är det oftast lånegivaren som har något att käna på lånet.
Avgifter inkl räntör eller rent av ökad överkonsumtion som konsumenten egentligen inte har råd med där och då. Med tanke på hur många människor som försätter sig i tråkiga ekonomiska situationer, fastän de tycks ha en bra utgångsposition och bra lön. Jag tror att man lätt hamnar i ett mentalt stadie av "ehh vi tar den på avbetalning, och den också" allt eftersom de blir svårare och svårare att spara ihop något upfront.

Det sammanfattar nog mina tankar rätt väl, du kan ju ha ett koncept där du betalar TVn upfront ifrån ditt sparkonto och sedan återbetala "skulden" till ditt egna konto. Då slipper du i varje tråkiga konsekvenser om något skulle hända. Givet så klart att du inte tömmer konton utan bibehåller en acceptabel buffert för din livssituation.

Med det sagt skulle jag nog summera det hela att jag inte kan rekommendera en annan människa att ta ett konsumtionslån
Skriv gärna vad du sjäv kommer fram till då köpet närmar sig!

Bra ord, och visst, vi lever i ett konsumtionssamhälle och det är påtagligt.
Nej detta var en diskussion som jag och en kompis hamnade i, men ville väcka frågan här och se vad folk tycker.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Antingen använder du det för att skapa dig en tryggare vardag eller så använder du det för att ge dig en otryggare vardag, valet är fritt. En 100-lapp hit och dit blir ett antal 10 000 kr extra till pensionen, svårt att se det långsiktigt kanske men stor risk att beteendet lever kvar och man kan få chansen att vara med på lyxfällan.

Lägger man undan 5000kr i månaden så har du råd att handla om fyra månader eller så ser man till att ha en buffert ifall sin nuvarande tv skulle gå sönder.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du är gissningsvis myndig så gör vad du själv vill. Kan bara vara bra att veta att ränta på ränta är världens 8:e underverk enligt Einstein. Antingen använder du det för att skapa dig en tryggare vardag eller så använder du det för att ge dig en otryggare vardag, valet är fritt. En 100-lapp hit och dit blir ett antal 10 000 kr extra till pensionen, svårt att se det långsiktigt kanske men stor risk att beteendet lever kvar och man kan få chansen att vara med på lyxfällan.

"Räntefritt" är aldrig gratis heller utan de tar ut räntan via avgifter istället. Kan vara värt att veta att de stora elektronikkedjorna åtminstone tidigare drog in mer pengar på sin utlåningsverksamhet än kärnverksamheten.

Bara slänga in i kalkylatorn så kan ni få fram kostnaden över tid:
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-...

Det finns fler aspekter, t ex så kan du få mycket mer pengar för din nuvarande TV om du köper en ny TV idag jämfört med om du sparar i 12-24 månader.

Du kan också tjäna mer pengar på börsen under tiden som du lånar.

Visserligen så kan man avstå att konsumera mycket, men det var inte det tråden handlade om.

Permalänk
Avstängd

Har personen fast jobb antar jag en någorlunda normal löneingång. Bara att spara ihop, vänta på en rea och köpa direkt. Är rent principiellt emot avbetalningar. Har man inte råd med något så köp ej. Istället för att avbetala så kan man lika gärna lägga undan de pengar man avser lägga på TV'n och bara köpa direkt när rean är igång. Skulle man mot förmodan sakna lite så visst, avbetala men se till att absolut ingen ränta eller uppläggningsavgift tillkommer för då betalar man extra helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Jag har jobbat lite med konsumentkrediter och har en känsla av att det finns en och annan som inte riktigt har koll på avtalen man ingår.

Det är ju inte kul att bli föreläst för, men vissa saker måste man vara på det klara med innan man skriver på sånt här.

1. Faktiskt kostnad, bästa utgång
Om det är ränta på avbetalningsplanen, plugga in siffrorna i en kalkylator och se hur mycket det kostar dig i slutändan.

2. Faktisk kostnad, sämsta utgång
Om du missar en avbetalning för att du glömt din digipass hemma och ditt mobila BankID blir snott med din telefon på Ibiza, vad händer då? Går avtalet om 0% direkt över till 22% ränta? Hur mycket kostar det då? Leta reda på det och plugga in i räknaren också.

3. Sverige älskar att lägga kostnaden för krediten på konsumenten, så kolla noga upp om det är uppläggningsavgift, fakturaavgift, månatlig administrationsavgift, om dom rundar upp till närmsta 50kr, om det finns en straffpeng på att lösa lånet i förväg, allt sånt.

Kort sagt, låna inte pengar till något som minskar i värde, i alla fall inte en sån skitsak som en tv eller mobil. Köp nåt du har råd med. Slår man upp konsumentkreditsgivare i Nationalencyklopedin så är det bara en bild på ett rövhål.

haha good point!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Jag har jobbat lite med konsumentkrediter och har en känsla av att det finns en och annan som inte riktigt har koll på avtalen man ingår.

Det är ju inte kul att bli föreläst för, men vissa saker måste man vara på det klara med innan man skriver på sånt här.

1. Faktiskt kostnad, bästa utgång
Om det är ränta på avbetalningsplanen, plugga in siffrorna i en kalkylator och se hur mycket det kostar dig i slutändan.

2. Faktisk kostnad, sämsta utgång
Om du missar en avbetalning för att du glömt din digipass hemma och ditt mobila BankID blir snott med din telefon på Ibiza, vad händer då? Går avtalet om 0% direkt över till 22% ränta? Hur mycket kostar det då? Leta reda på det och plugga in i räknaren också.

3. Sverige älskar att lägga kostnaden för krediten på konsumenten, så kolla noga upp om det är uppläggningsavgift, fakturaavgift, månatlig administrationsavgift, om dom rundar upp till närmsta 50kr, om det finns en straffpeng på att lösa lånet i förväg, allt sånt.

Kort sagt, låna inte pengar till något som minskar i värde, i alla fall inte en sån skitsak som en tv eller mobil. Köp nåt du har råd med. Slår man upp konsumentkreditsgivare i Nationalencyklopedin så är det bara en bild på ett rövhål.

Den effektiva räntan sparar dig mycket tid, det ska väl stå dokumenterat i avtalet enligt lag?

Visserligen så kan du missa en betalning, det har dock aldrig hänt mig under all tid jag har ägt ett kreditkort, internet är så oerhört lättillgängligt nuförtiden. Men livet är en risk, du kan lika gärna bli rånad på din nya TV.

Permalänk
Medlem

@sINsen: Ja det är väl acceptabelt, sen vill jag verkligen veta vem som har så billig avbetalning på 24 månader. Innan jag skulle gått med på något sådant skulle jag velat haft ett papper där det står svart på vitt att maximala totalkostnaden blir 21.500 om allt pröjsas som det skall.
Det brukar vara väldigt mycket dolda utgifter på avbetalningar, vet att något företag förut körde med en bra ränta på typ 4.95% under 24 månader men om man glömde att pröjsa eller va sen 1 månad så pang 19.95% resterande av tiden.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hej.

Anledningen till denna diskussion är för att jag och en kompis hamnade i en likadan diskussion, så skulle vilja veta vad ni tänker och tycker kring detta.

Jag tänkte bara kolla här, rent generellt. Vad tycker du om att ta en TV på avbetalning?
Jag förstår att det råder delade meningar om detta.
Men nu är utgångspunkten att vi säger att personen i fråga har fast jobb, inga betalningsanmärkningar och skulle vilja uppgradera sin tv helt enkelt.

OM det är räntefritt + utan aviavgift/uppläggningsavgift så skulle jag säga det är dumt att INTE ta TVn på avbetalning.
Varför? 1. Köpet blir i slutändan billigare pga inflationen beroende på avbetalningstakt. 2. Du kan investera pengarna du hade lagt på att betala den kontant i aktier/fonder.

Är det däremot ränta, eller "räntefritt" med 29:- aviavgift så hade jag sagt att det inte är värt det. Då är det mer sunt rent ekonomiskt att betala hela beloppet på direkten.

Alternativt använda ett kreditkort och betala av det i två omgångar innan räntan kickar in.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

"Räntefritt" är aldrig gratis heller utan de tar ut räntan via avgifter istället. Kan vara värt att veta att de stora elektronikkedjorna åtminstone tidigare drog in mer pengar på sin utlåningsverksamhet än kärnverksamheten.

Bara slänga in i kalkylatorn så kan ni få fram kostnaden över tid:
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-...

Nja, MediaMarkt brukar ha 10 månaders räntefritt, du betalat ingen startavgift, ingen fakturaavgift osv, bara den summan du handlar för delat på 10. Har använt mig av de förr, funkade perfekt.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

om det finns en straffpeng på att lösa lånet i förväg, allt sånt.

Detta gäller väl endast bundna lån?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Den effektiva räntan sparar dig mycket tid, det ska väl stå dokumenterat i avtalet enligt lag?

Visserligen så kan du missa en betalning, det har dock aldrig hänt mig under all tid jag har ägt ett kreditkort, internet är så oerhört lättillgängligt nuförtiden.

Det är bara att gratulera dig till det, men det är fortfarande viktig info för alla som inte är van vid trixen och knepen.

Angående effektiv ränta tror jag att den fram tills kontraktet ska skrivas under får vara baserat på ett representativt exempel, vilket gör det ganska tandlöst för ”små” köp eftersom det ändå blir svårt att jämföra utan att gå så gott som hela vägen i processen.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Som många andra tycker jag man bör köpa saker som TV kontant. Personligen skulle jag nog prioritera en buffert först innan man sparar till konsumentköp.

https://www.svd.se/svenska-lontagare-lever-fran-dag-till-dag

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Det finns fler aspekter, t ex så kan du få mycket mer pengar för din nuvarande TV om du köper en ny TV idag jämfört med om du sparar i 12-24 månader.

Du kan också tjäna mer pengar på börsen under tiden som du lånar.

Visserligen så kan man avstå att konsumera mycket, men det var inte det tråden handlade om.

En TV tappar väl 50% av värdet bara du drar hem den? Blir svårt att sälja vidare sin gamla TV för "mycket" mer.

Är som du nämner inte sparande vi pratar om, men finns fler kalkylatorer som räknar vad du tjänar på att spara än vad du förlorar av att låna av begripliga skäl. Låna för konsumtion är bara dumt då det bara ökar dina kostnader, lägg mellanskillnad på att spara till nästa TV istället.

Sparar du och lånar samtidigt så drar ju din totala insats ned motsvarande dina kostnader för lånet så blir väldigt bakvänt. För en vara som en hus / lägenhet så kan man ju räkna med att värdet går upp med inflationen åtminstone, men TV:n lär ha svårt att öka i värde som tidigare sagts.

Permalänk
Medlem

Det enda sunda att låna till är bostadsköp, och eventuellt större reparationer av dessa. Bil kan man också argumentera för är okej samt oförutsedda större utgifter man inte kunnat budgetera för.

Lån eller delbetalning av rena konsumtionsprylar är nåt man skall undvika så långt det absolut är möjligt. Har du inte råd att betala en TV direkt, eller att spara till det under några månader, så är den sannolikt för dyr för dig.