Permalänk
Medlem

Spännande det här - Jag har en bokning från Webhallen från 16 juni i år, och fram till för några veckor sedan kände jag mig helt säker på att få den på release, nu har man ju insett att det kan man glömma...
Ska bli spännande att se hur långt mitt ködatum räcker i slutändan, för att ligga bra till borde man ju ha bokat innan Sonys event 11 juni där. Hur många bokningar kan de ha haft innan det egentligen? Ett hundratal på sin höjd?
Eller är det verkligen så sjukt många som bokade redan 2019 och tidigt 2020...?

EDIT:
Jag struntar för övrigt när jag får den, jag bokade en XSX med All Access på Elgiganten förra veckan, de säger leverans av den 13 november. Så får jag vänta till nästa sommar med PS5 är det okej med mig...
Känns som den här releasen har fått fler än mig att tänka så, och kanske till och med skita i PS5 helt...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Förbokade min på Komplett dagen efter Playstations presentation i September. Nu har de uppdaterat min order och skriver "beräknad leverans 3 maj 2021". Kan det verkligen stämma?

https://i.ibb.co/wyCqLw2/tmp.jpg

Fy bubblan vad dålig release av Sony isåfall. Katastrofalt dåligt. Att man ska behöva vänta 7 månader efter releasedatum för att få sin konsol? Det får mig nästan att vilja köpa en xbox istället.

För mig med.

Sony har väl aldrig påstått att Komplett är en av deras partners. Det är väl i så fall katastrof av Komplett som erbjuder förhandsbokning på en produkt som de inte har. Låter ju väldigt oseriöst. Hellre att de väljer ut några partners som får bra tilldelning än att man måste boka hos 40 ÅF för att se vilken man kan få från.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahliz91:

Sony har väl aldrig påstått att Komplett är en av deras partners. Det är väl i så fall katastrof av Komplett som erbjuder förhandsbokning på en produkt som de inte har. Låter ju väldigt oseriöst. Hellre att de väljer ut några partners som får bra tilldelning än att man måste boka hos 40 ÅF för att se vilken man kan få från.

Håller med, snarare oseriöst av Komplett än Sony, känns rätt självklart att Sony prioriterar sina större partners när det är en bristvara, EG/MM/Webhallen står säkert för 90% av deras fsg i Sverige så man vårdar nog hellre den relationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_b:

Håller med, snarare oseriöst av Komplett än Sony, känns rätt självklart att Sony prioriterar sina större partners när det är en bristvara, EG/MM/Webhallen står säkert för 90% av deras fsg i Sverige så man vårdar nog hellre den relationen.

Komplett äger Webhallen, så man kan ju tycka att skillnaden mellan de två bör vara mindre än vad man först kan tro.

Permalänk
Skrivet av PhaCe:

Komplett äger Webhallen, så man kan ju tycka att skillnaden mellan de två bör vara mindre än vad man först kan tro.

Även fast komplett äger Webhallen så tror jag att dem drivs ändå som separat företag. Kollar man bara utbud på båda så är det rätt så stor skillnad på dem

Permalänk
Medlem

@PhaCe: Ja det får bli en XSX nu och en PS5 när väl God of War släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Spännande det här - Jag har en bokning från Webhallen från 16 juni i år, och fram till för några veckor sedan kände jag mig helt säker på att få den på release, nu har man ju insett att det kan man glömma...

Vi måste hålla kvar hoppet Webhallen har väl fortfarande inte gett någon information om bokningarna? Tror att du har en chans på en konsol innan årsskiftet i alla fall. Media Markt påstår ju leverans Q1 om man bokar så sent som idag, om det nu stämmer. En bokning i juni på Webhallen är väl inte helt utesluten för leverans under 2020 hoppas jag.

Skrivet av link77:

@PhaCe: Ja det får bli en XSX nu och en PS5 när väl God of War släpps.

Funderar starkt på att göra som du men med en Series S. Fram till att vi får ett "måste ha spel" på PS5:an. S:en blir en riktigt bra spelmaskin med Game Pass, behöver verkligen inte mer än 1440p 60. Ska faktiskt se om det går att boka en konsol någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahliz91:

Sony har väl aldrig påstått att Komplett är en av deras partners. Det är väl i så fall katastrof av Komplett som erbjuder förhandsbokning på en produkt som de inte har. Låter ju väldigt oseriöst. Hellre att de väljer ut några partners som får bra tilldelning än att man måste boka hos 40 ÅF för att se vilken man kan få från.

Ja och hur ska man veta det liksom?

Permalänk
Skrivet av mgsrex:

Vi måste hålla kvar hoppet Webhallen har väl fortfarande inte gett någon information om bokningarna? Tror att du har en chans på en konsol innan årsskiftet i alla fall. Media Markt påstår ju leverans Q1 om man bokar så sent som idag, om det nu stämmer. En bokning i juni på Webhallen är väl inte helt utesluten för leverans under 2020 hoppas jag.

Funderar starkt på att göra som du men med en Series S. Fram till att vi får ett "måste ha spel" på PS5:an. S:en blir en riktigt bra spelmaskin med Game Pass, behöver verkligen inte mer än 1440p 60. Ska faktiskt se om det går att boka en konsol någonstans.

Jag skrev med webhallen idag och kolla när dom skulle få reda på hur många ps5 de skulle få. Jag fick som svar att det skulle komma om 1-2 veckor. Så vi som väntar får bara hålla tummarna

Jag har också läst att butiker i USA har fått fler nu än i början från playstation, så det kan vara så att webhallen också får det och väntar med att gå ut tills allt är klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Media Markt påstår ju leverans Q1 om man bokar så sent som idag, om det nu stämmer.

Ja la en bokning hos Mediamarkt istället. Komplett säger Maj 2021 till mig. Q1 låter bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja la en bokning hos Mediamarkt istället. Komplett säger Maj 2021 till mig. Q1 låter bättre.

Ja, för vad de säger låter bättre, inte när man faktiskt får leverans!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, för vad de säger låter bättre, inte när man faktiskt får leverans!

Haha ja jo...vi får väl bara vänta och se helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Svar från webhallen

” Vi kommer skicka ut ett mejl med mer information under veckan. Förhoppningsvis i början av veckan
I samma svep lägger vi upp ett inlägg här med länk till informationen vi har i mejlet

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av PhaCe:

Spännande det här - Jag har en bokning från Webhallen från 16 juni i år, och fram till för några veckor sedan kände jag mig helt säker på att få den på release, nu har man ju insett att det kan man glömma...
Ska bli spännande att se hur långt mitt ködatum räcker i slutändan, för att ligga bra till borde man ju ha bokat innan Sonys event 11 juni där. Hur många bokningar kan de ha haft innan det egentligen? Ett hundratal på sin höjd?
Eller är det verkligen så sjukt många som bokade redan 2019 och tidigt 2020...?

EDIT:
Jag struntar för övrigt när jag får den, jag bokade en XSX med All Access på Elgiganten förra veckan, de säger leverans av den 13 november. Så får jag vänta till nästa sommar med PS5 är det okej med mig...
Känns som den här releasen har fått fler än mig att tänka så, och kanske till och med skita i PS5 helt...?

Jag sitter i samma sits som dig, boka under Juni den 17e och trodde att jag skulle få en säkert till release. Men så som saker ser ut nu så verkar de inte så ljust. Det för att sist så boka jag PS4 under samma månad och den släpptes under november också och jag fick en vid release. Antingen så har efterfrågan växt som galet eller så får dem inte in lika många? Men verkar som att dem kommer snart släppa ett uttalande om detta så man får hoppas!

Permalänk
Medlem

Bokade min från webhallen 11/9-2019. Hoppas det ska räcka för att få den innan jul men känner mig inte optimistisk.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant om vad de skickar ut för information. Förbokade hos Webhallen 2019-11-16 på både PS5 och XSX. Samt 2020-06-11 på PS5 Digital.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag bokade min 2019-06-10 och jag känner mig också ganska pessimistisk, Galet va?

Permalänk
Medlem

https://www.google.se/amp/s/screenrant.com/ps5-units-producti...
15 mille units till 31 mars 2021.

Verkar ju galet om folk får vänta till maj, det betyder ju fullbokade leveranser non-stop för mer än 15 mille enheter...

Jag tror mer på att Sony inte har 100% tillförlitliga leveransbesked än så länge, kommer förhoppningsvis revideras längs resans gång.

@tred jag missade starten hos Webhallen med 2-3 dagar och känner mig inte säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja och hur ska man veta det liksom?

Poängen var att det är inte Sony man borde skälla på utan de som erbjuder förhandsbokningar utan att ha gjort klart med Sony att de kommer att få leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahliz91:

Poängen var att det är inte Sony man borde skälla på utan de som erbjuder förhandsbokningar utan att ha gjort klart med Sony att de kommer att få leverans.

Fast det är väl inga(?) som lovat leverans vid release? Överallt har det ju stått disclaimers om att pris, release och tillgång är preliminärt.

Det man istället har fått är en köplats.

Hade USA-systemet varit bättre, där bokningarna bara öppnar när det finns ny leveransinfo? Då ska man sitta om och om igen och ha tid att spamma F5 och hopps på att sidan inte kraschar, eller att man missar när ett bokningsfönster öppnar?

Som nu har ju t ex Webhallen stängd sidan för preorders för dom har för många bokningar. Det enda som det resulterar i är ju att folk nu inte ens kan ställa sig i kö.

Ta t ex Elgiganten, dom gjorde ju nån sån ”release”, öppnade vid en tidpunkt och lät bara folk boka motsvarande deras tillgång, den verkar ju ha ”sålt slut” på under en timme... och nu kan man ju inte ens boka där, så vill man handla en PS5 av Elgiganten får man ju antingen vänta till releasedag och se om dom öppnar nått kösystem då, alternativt hålla koll och se om dom släpper på mer bokningar framöver...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahliz91:

Poängen var att det är inte Sony man borde skälla på utan de som erbjuder förhandsbokningar utan att ha gjort klart med Sony att de kommer att få leverans.

Det är ju så här det går till vid förhandsbokningar. Men ja, ÅF kunde varit tydligare med att förbokningar inte garanterar leverans på releasedag. Sen vet vi ju ingenting om hur Nordisk Film väljer att distribuera konsolerna. Det är inte otänkbart i vart fall att fler förbokningar berättigar större tilldelning.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Har Sony fortfarande inte gått ut med officiellt pris på PS5 i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Har Sony fortfarande inte gått ut med officiellt pris på PS5 i Sverige?

Priset du ser i svenska nätbutiker är det som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast det är väl inga(?) som lovat leverans vid release? Överallt har det ju stått disclaimers om att pris, release och tillgång är preliminärt.

Det man istället har fått är en köplats.

Hade USA-systemet varit bättre, där bokningarna bara öppnar när det finns ny leveransinfo? Då ska man sitta om och om igen och ha tid att spamma F5 och hopps på att sidan inte kraschar, eller att man missar när ett bokningsfönster öppnar?

Som nu har ju t ex Webhallen stängd sidan för preorders för dom har för många bokningar. Det enda som det resulterar i är ju att folk nu inte ens kan ställa sig i kö.

Ta t ex Elgiganten, dom gjorde ju nån sån ”release”, öppnade vid en tidpunkt och lät bara folk boka motsvarande deras tillgång, den verkar ju ha ”sålt slut” på under en timme... och nu kan man ju inte ens boka där, så vill man handla en PS5 av Elgiganten får man ju antingen vänta till releasedag och se om dom öppnar nått kösystem då, alternativt hålla koll och se om dom släpper på mer bokningar framöver...?

Ja, jag gillar svenska systemet bättre för PS5 där man har kunnat förboka i valfri butik under en längre period och ställa sig i kö än så som de hade i USA där alla butiker släppte alla förbokningar samma dag vilket gjorde att det blev rusning och de som hade tur att vara vaken och online när de släppte hade större chans att få bättre köplats.

Nu tvekar jag på att jag kommer få en konsol när den släpps men det känns ändå mer rättvist, tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Väldigt intressant inlägg om att Webhallen går ut med mail i veckan. Inväntar ivrigt det mailet. Förhoppningsvis får man sig kanske ett hum om var man ligger, typ "Alla som beställde innan XX.XX.XXXX kan förvänta sig att få sina konsoller, resterande tas om hand i tur och ordning när fler leveranser inkommer"? Eller är det för mycket att hoppas på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Priset du ser i svenska nätbutiker är det som gäller

Säker på det? För de var väldigt snabba på att skriva 6000 kr respektive 5000. Nu när de ser den höga efterfrågan kommer de ju aldrig sänka antar jag. Xbox Series X går ju för 5700. Det är patetiskt att Sony inte kan leverera det priset i Sverige, det kvittar om Nordisk Film är mellanhand nu 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahliz91:

Poängen var att det är inte Sony man borde skälla på utan de som erbjuder förhandsbokningar utan att ha gjort klart med Sony att de kommer att få leverans.

Ja visst är det så. Sen kan man tycka att Sony inte borde lansera en produkt som de inte har möjlighet att leverera.

Permalänk
Medlem

Här ser man mycket kontroversiellt om lansering och lager.

Känns på något sätt skönt att man själv inte ska skaffa sig en förens 1 år efter.

Känns också som att det kommer finnas mera konsoler då än i början av lanseringen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja visst är det så. Sen kan man tycka att Sony inte borde lansera en produkt som de inte har möjlighet att leverera.

Fast vad är alternativen? Dom kan ju inte skala upp produktionen för en topp första 3-6 månaderna på en produkt som ska leva 7+ år?

Nästa alternativ är att bygga lager innan release, men det leder ju bara till att -alla- får vänta samtidigt som konsoler förvaras på hög...

Har svårt att se ett bättre sätt att göra det på.

T ex Apple och Samsung kan ju mangla många tiotals miljoner mobiler per release just på grund av att cykeln startar om ett år senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja visst är det så. Sen kan man tycka att Sony inte borde lansera en produkt som de inte har möjlighet att leverera.

Skulle nog säga att efterfrågan är extremt hög. Det bör finnas ca 6 miljoner konsoler tillgängliga till releasen, lite grovt uppskattat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10