Clocktuner-verktyg för optimering av Ryzen 3000 tillgängligt nu

Permalänk
Melding Plague

Clocktuner-verktyg för optimering av Ryzen 3000 tillgängligt nu

Med Clocktuner låser optimeringsprofilen 1usmus upp mer prestanda och energieffektivitet i Zen 2 och Ryzen 3000-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Måste verktyget vara igång för att ha effekt eller kan man boota Windows, "aktivera" optimeringarna och sedan boota Linux igen och fortfarande dra nytta av dem (för att de typ sparats i BIOS)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Oh, det kanske man skulle testa, mitt ex av 3900x har redan onormala effekt siffror (drar väldigt lite ström och producerar knappt någon värme)

Men där kanske finns mer att hämta?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Nästa AMD prolle jag sitter på ska definitivt testas med Clocktuner! Just nu är det dock intel för hela slanten.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Vore ju trevligt om Ryzen Master fungerade med Hyper-V aktivt så att man kunde testa detta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Frågan är varför AMD inte anställer killen och att han får göra detta till en del av AMDs officiella mjukvara för sina processorer. Det borde de känna på om de kan göra sin processor effektivare och då sälja dem bättre.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Frågan är varför AMD inte anställer killen och att han får göra detta till en del av AMDs officiella mjukvara för sina processorer. Det borde de känna på om de kan göra sin processor effektivare och då sälja dem bättre.

Man vill inte sälja processorer med samma namn som presterar väldigt olika i orginalutförande. Man har helt enkelt satt nivåer som fungerar för alla processorer och det som gjorts här är att klassa som överklockning, har man otur med sitt exemplar så får man nog inte ut något av detta. Om detta skulle vara en procedur som gjordes av AMD för varje processor så skulle resultaten variera enormt mellan likadana processorer, och de som får dåliga exemplar bli sura.

Permalänk
Medlem

Svarar på denna tråden så jag hittar den igen, kommer definitivt bli aktuellt då jag tänker uppgradera mitt system med en 3900X väldigt snart.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Såg denna igår kväll men var upptagen med annat. Blir att prova ikväll, spännande att se vad man kan kräva ur min 3900X.

Permalänk
Medlem

Ska testa på min Ryzen 3600 som knappt pallar utsatta siffror och som ändå måste ha 240mm vattenkylning för att ligga lite över 60grader

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vore ju trevligt om Ryzen Master fungerade med Hyper-V aktivt så att man kunde testa detta.

Inte testat med clocktuner, men det går att köra Ryzen Master med Hyper-V aktivt med ett hack. Oklart vad det är som kräver Hyper-V avstängt - allt verkar fungera för mig om man förbigår VBS-kollen.
https://github.com/klauspost/ryzen-master-vbs-patch

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så kräver programmet att du vet hur man överklockar dina minnen för att clocktuner ska fungera öht. D.v.s. inget för gemene man, blir inte mirakel siffror av att bara ladda hem programmet och köra det.

Någon annan som vet bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Vad jag förstått så kräver programmet att du vet hur man överklockar dina minnen för att clocktuner ska fungera öht. D.v.s. inget för gemene man, blir inte mirakel siffror av att bara ladda hem programmet och köra det.

Någon annan som vet bättre?

Ja, men det räcker ju egentligen med att man vet att ens minnen är stabila med XMP-profil (som också är ett klick bort) i BIOS. Börjar saker och ting strula och avvika från detta så absolut, då får man kavla upp ärmarna eller avstå.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Särimner:

Vad jag förstått så kräver programmet att du vet hur man överklockar dina minnen för att clocktuner ska fungera öht. D.v.s. inget för gemene man, blir inte mirakel siffror av att bara ladda hem programmet och köra det.

Någon annan som vet bättre?

Jag byter helt enkelt till nästa CPU serie istället. Sen lugnar jag ner mig några år, och uppdaterar GPUt någon gång nästa år.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har tyvärr en Ryzen som inte är kompatibel. Hade lätt testat annars!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Måste verktyget vara igång för att ha effekt eller kan man boota Windows, "aktivera" optimeringarna och sedan boota Linux igen och fortfarande dra nytta av dem (för att de typ sparats i BIOS)?

Skulle också gärna vilja veta. Någon som har koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Frågan är varför AMD inte anställer killen och att han får göra detta till en del av AMDs officiella mjukvara för sina processorer. Det borde de känna på om de kan göra sin processor effektivare och då sälja dem bättre.

Det enda den här mjukvaran gör är att gå förbi AMDs spärrar

Amd tillåter inget sånt här officiellt då det förutom att ge några cpuer extra prestanda också skulle bli en support och garanti mardröm.

Permalänk
Medlem

Spännande, det får bli lite tester ikväll

Permalänk
Medlem

Jag får bättre prestanda med den här guiden, och tappar inte single-core prestanda heller https://www.overclock.net/threads/rog-crosshair-vii-overclock... Dock skall man vara medveten om att EDC-buggen utnyttjas, så det är ju på egen risk. I mitt fall springer inte spänning och temperatur iväg till farliga nivåer så jag är nöjd Men ja det här programmet är ju bra då det automatiserar processen en hel del för de som kör CCX-klockning

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kört och stannar på 4300Mhz. 4200 i cinebench till 4900. (Avrundat)
Får testa lite spel.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brov:

Skulle också gärna vilja veta. Någon som har koll?

I programmet kan man välja om den ska aktivera profilen vid uppstart av windows eller ej

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Är detta någon skillnad mot ASUS auto overclock?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

för 3600 så var den en tråkig historia tyvärr.

CPUZ
Stock 3980
CTR 4050 ~1.7%
PBO 4139 ~4% ---> https://valid.x86.fr/if24bl

Jag kör vidare med PBO, Slår 3600x (stock) på fingrarna iaf.
Skillnaden i spänning och värme är så liten så det inte är värt att stiga av PBO för CTR.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hur tolkar man det här:

"SVM (Virtualization) – disabled (BIOS, optional)"

Menas det att SVM ska slås av, eller bara att man kan göra det om man vill, för absolut maximal prestanda?

Jag måste ha SVM på, det är därför jag undrar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

för 3600 så var den en tråkig historia tyvärr.

CPUZ
Stock 3980
CTR 4050 ~1.7%
PBO 4139 ~4% ---> https://valid.x86.fr/if24bl

Jag kör vidare med PBO, Slår 3600x (stock) på fingrarna iaf.
Skillnaden i spänning och värme är så liten så det inte är värt att stiga av PBO för CTR.

Min 3600 var lite piggare, landade på 4375MHz på CCX1 och 4350MHz på CCX2, en ökning från 3445p till 3874p i CB20.

Har minnen och IF klockad till 3600/1800.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"SVM (Virtualization) – disabled (BIOS, optional)"

Menas det att SVM ska slås av, eller bara att man kan göra det om man vill

Har det inte att göra med att Ryzen Master inte vill starta om man har virtualisering påslaget?

Jag är dock osäker på om Ryzen Master är olyckligt över BIOS-inställningar eller över Hyper-V (som krävs för bland annat Linux Subsystem). AMD borde fixa det där...

Permalänk
Medlem

Får det inte att fungera; diagnostiken kommer fram till fel frekvens. Avvaktar hotfix.
https://twitter.com/1usmus/status/1310992125828501507

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Måste verktyget vara igång för att ha effekt eller kan man boota Windows, "aktivera" optimeringarna och sedan boota Linux igen och fortfarande dra nytta av dem (för att de typ sparats i BIOS)?

Du kan ju alltid gå in i bios och manuellt slå in samma inställningar som CTR hittar. Givet att du har har ett bios som tillåter per ccx överklockning dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Har det inte att göra med att Ryzen Master inte vill starta om man har virtualisering påslaget?

Jag är dock osäker på om Ryzen Master är olyckligt över BIOS-inställningar eller över Hyper-V (som krävs för bland annat Linux Subsystem). AMD borde fixa det där...

Ryzen Master i sig fungerar fint med SVM. Men om däremot Hyper-V varit aktivt i Windows så har Ryzen Master klagat för mig. Detta då, om jag förstår rätt, Windows i sig då kör i virtuellt läge när man aktiverar Hyper-V om än med direktaccess till hårdvaran.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Intressant, men verkar för krångligt för en amatör som mig

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz