Permalänk
Medlem

Högljud 3090 FE?

Så jag undrar bara om det är jag som har fått ett riktigt dåligt exemplar av 3090 FE.

Från alla recensioner jag har läst så ska det här kortet vara relativt tyst med sin feta kylare. 40dB i load och en fan-speed som chillar runt 40% ska vara normen?

Men här i burken inställt med 4K och uncapped FPS så drar fläkten upp till 70% och ligger hoppar mellan 65%-72% vilket knappast kan vara 40dB, måste vara närmare 50db? Temp får den ner till 64-66c vilket är najs, men om jag ställer in manuellt till tex. 50% fan-speed så ligger tempen på 72c och då har jag fortfarande ett varmare och mer högljudt kort än de 40% fan-speed och 68c tops man har sett i benchmarks online.

Hur ser det ut för er andra med 3090 FE? Har ni tysta kort vid 99% GPU load? Vad ligger er fan-speed på direkt ur lådan(ej custom fan-curve)?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hur ser ventilationen ut i chassit?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Kör två 140mm NF-P14s i fronten på ett Meshify C som jag har ställt in så de snurrar så högt de kan utan att överrösta andra komponenter. Ventilationen har aldrig varit bättre, iallafall för CPU:n som droppa 10-15c sen jag tog bort en radiator i fronten.

::Drog upp front-fläkten som blåser direkt på gpu:n till 100%. Gjorde noll skillnad, den drar upp till 74% fan-speed innan den börjar sjunka några procent.