Googles nya Chromecast stöder inte speltjänsten Stadia från start

Permalänk
Melding Plague

Googles nya Chromecast stöder inte speltjänsten Stadia från start

Den nya versionen av Chromecast får mer avancerad mjukvara, men saknar möjligheten att strömma spel via Stadia från start.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte ens Google tror på Stadia.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Inte ens Google tror på Stadia.

Nä herregud vad de inte vill att det ska lyckas.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Tror absolut Stadia och den tekniken kommer vara framtiden. Men är vi där än? Verkar inte så.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Google doing Google things. Ibland undrar man om det företaget ens pratar med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Google doing Google things. Ibland undrar man om det företaget ens pratar med varandra.

Känns som de leker med olika saker och kastar på väggen och ser vad som fastnar.

De verkar inte bry sig mycket om det mesta de gör

Permalänk
Medlem

Bara 14 månader kvar till nedläggning av Stadia så. Dags att börja vänja folk vid att stödet sakta försvinner

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Google är ett reklamförsäljningsföretag så tror jag de skiter i allt annat de håller på med, så länge de fortfarande tjänar grova pengar på reklam. Stadia, Youtube, Google (sökmotorn), Google smarta hem osv är bara sätt att antigen tvinga ner reklam hos användaren eller få reda på så mycket om dig så att de kan sälja dig mer reklam.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Avstängd

Man vill inte spela i 4k60, lägst 120hz oavsett upplösning och då ska fps överstiga hz..

(4:4:4)
HDMI 2.1

Permalänk
Medlem

Rip Stadia helt enkelt.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Stadia kommer till den, är redan sagt. Verkar som det kommer Q1 nästa år dock.
Inget som de inte redan har pratats om.

Verkar också som fler länder får tillgång till nya Chromecast i Google butiker innan årets slut.
Vilket förhoppningsvis ger oss möjligheten då, även om man nu kan beställa via Fnac eller Google DE.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nä herregud vad de inte vill att det ska lyckas.

Är det inte jätteovanligt att du väljer att inte signera dina kommentarer? Är allt bra? Är du en impostor?

Hulle är sus.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oztin:

Tror absolut Stadia och den tekniken kommer vara framtiden. Men är vi där än? Verkar inte så.

Stadia specifikt eller spelströmning generellt? Jag har svårt att se specifikt Stadia att lyckas.

Spelströmning är bara en del av en långsiktig tendens inom databranschen att pendla mellan distribuerad beräkningskraft och centraliserad beräkningskraft. Gräset är alltid grönare på andra sidan.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste också få fråga, är designen på nya Chromecast inspirerade av Jensen Huangs kök?

Färgglada spatlar på ett köksbord...

Anledningen att nya Chromecast inte får stöd för Stadia är för att Stadia bygger på Radeon-grafik.

Samtidigt så har ju Valve också lagt ner tillverkningen av sin egna Steam Link...

Notera sedan att det är 3 chromecasts på bilden! HALF-LIFE 3 CONFIRMED

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Är det inte jätteovanligt att du väljer att inte signera dina kommentarer? Är allt bra? Är du en impostor?

Hulle är sus.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Var det inte så att gamla Chromecast 4k inte heller hade stöd för Stadia vid release utan fick det efter en uppdatering av mjukvaran senare?
Det är ju bekräftat att även den nya Chromecast skall öppnas för Stadia så jag ser inget problem.
Frågan är om Stadia är något att fundera på ens? Speciellt nu när Microsoft härjar hårt i spelvärlden.

EDIT: Det går tydligen att fixa så Stadia funkar på denna.
https://www.theverge.com/2020/9/29/21494161/google-chromecast...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nya Chromecast går att få i tre färger!
Puder-vit, baby-blå och barnmats-röd.

Permalänk
Medlem

Denna har inte stöd för 4K@120Hz, eller hur? Fortfarande enbart 4K@60Hz?

Om så är fallet, spelar det någon roll? Är det enbart när man spelar på vissa next gen spel eller kommer all media börja gå över till det?

Permalänk
Medlem

Nämen, Google. Vilka halvmesyrer det blir i år, då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Stadia specifikt eller spelströmning generellt? Jag har svårt att se specifikt Stadia att lyckas.

Spelströmning är bara en del av en långsiktig tendens inom databranschen att pendla mellan distribuerad beräkningskraft och centraliserad beräkningskraft. Gräset är alltid grönare på andra sidan.

Spelströmning syfta jag på

Permalänk
Medlem

Tänk om de har gett upp hoppet med Stadia på grund av att de tänker på att köpa en annan tjänst?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Det var ju typiskt att Google inte ska lansera den i Sverige inom rimlig framtid. Som alltid hamnar vi efter vid lanseringar och ses inte som ett viktigt land. Det var synd eftersom jag blev helsugen på att byta ut min första generations chromecast till denna. Eftersom det dröjer och jag inte har lust att vänta får det bli en Mibox 4 S i stället för mig. I princip samma funktionalitet, och den finns att få tag på i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det var ju typiskt att Google inte ska lansera den i Sverige inom rimlig framtid. Som alltid hamnar vi efter vid lanseringar och ses inte som ett viktigt land. Det var synd eftersom jag blev helsugen på att byta ut min första generations chromecast till denna. Eftersom det dröjer och jag inte har lust att vänta får det bli en Mibox 4 S i stället för mig. I princip samma funktionalitet, och den finns att få tag på i Sverige.

Ja det är synd för jag var verkligen sugen att byta ut mina 2st Gen1 Chromecasts, en i stugan och en i sovrummet. Har kört Nvidia Shield 1st Gen sedan releasen 2015 och det som hållit mig från att köpa en FireTV eller något annat mög är att jag vill ha Android TV. Och I just dom två ställen där jag har Chromecast 1st Gen så är det just formfaktorn som är viktig, dom försvinner in bakom TVn liksom och jag kan ge ström från USB-uttaget som finns i TVn så jag behöver inte dra en strömsladd till upp dit, så en Mi Box är inget alternativ för mig. Även det är ett bra alternativ rent tekniskt så är det just en dongle jag är ute efter. Man får väl snällt vänta eller hoppas på att det kommer några rimliga import möjligheter.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Med tanke på att Google är ett reklamförsäljningsföretag så tror jag de skiter i allt annat de håller på med, så länge de fortfarande tjänar grova pengar på reklam. Stadia, Youtube, Google (sökmotorn), Google smarta hem osv är bara sätt att antigen tvinga ner reklam hos användaren eller få reda på så mycket om dig så att de kan sälja dig mer reklam.

Jo, det är ju själva kärnan i Googles DNA och affärsverksamhet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Är det inte jätteovanligt att du väljer att inte signera dina kommentarer? Är allt bra? Är du en impostor?

Hulle är sus.

???

Vad avses? Förstår inget av ditt inlägg. Vem signerar saker på Swecs forum? Det behövs väl inte?

/martin - bara för att slippa kritik...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/