Hur avlägsnas 20 år gammal thermal glue/adhesive?

Permalänk

Hur avlägsnas 20 år gammal thermal glue/adhesive?

Ohoy!

Jag har ett gammalt GeForce 256 DDR som jag hade tänkt att byta fläns och fläkt på, men tji fick jag. Trots att det finns 3 par olika fästhål på kretskort tycks man ha valt att limma på flänsen... Det är iaf. min uppskattning, baserat på att flänsen inte är fastskruvad i något av de tidigare nämnda fästhålen.

Så, till min fråga. Hur avlägsnar jag bäst flänsen? Kan jag dunka hela kortet i aceton och lämna över natten? Hur undviker jag att acedonet dunstar? Eller är det en skitidé, och jag borde testa något annat istället?

Som backuplösning har jag har jag beställt en likadan ersättningfläkt, men om ni googlar på AP4512MX-G90 kommer ni säkert få kräksmak i munnen (precis som jag).

Update: Söker man på AP4512MX-G90-4P-TA-LF (fläns+fläkt) står det att thermal adhesive ingår.

Permalänk
Medlem

Haha, den där fläkten ser ut som nått jag brukar ha ihjäl så fort jag ser dom

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Som min farfar hade sagt: "Jesus grät när han såg Jerichos murar falla, men hade han sett det här hade han fan störtbölat."

Så du förstår mitt dilemma!

Permalänk
Medlem

Bort med skruvarna, vrid som om du menar det (skruvstäd om så behövs) så klickar det till och med lite tur sitter chippet kvar.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Bort med skruvarna, vrid som om du menar det (skruvstäd om så behövs) så klickar det till och med lite tur sitter chippet kvar.

Det här låter Sparta.gif, menar du att det skulle fungera på en så stor limtäckt yta?

Permalänk
Medlem

Chippet under är väl hyffsat litet. Jag swischar en hundring om det skiter sig

Permalänk

testa med varmluftspistol först sen vrid som f*n.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Har också stött på den där helvetesgeggan, har för mig den var gul eller rosa. Gick tillväga på samma vis som föregående skribent föreslår. Blåste på med varmluftpistolen, tror jag började med 80 grader, men fick gå vidare upp till över 100 innan det släppte med rimlig mängd våld.

Var försiktig med att värma plastdetaljer och elektrolytkondingar.

Det underlättar alldeles säkert om man kan spänna fast grafikkortet riktigt, istället för att hålla det i handen. Använd ordentliga handskar, tunna montagehandskar och liknande släpper igenom värme snabbt när du börjar ta i och vrida.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av monsteras:

Ohoy!

Jag har ett gammalt GeForce 256 DDR som jag hade tänkt att byta fläns och fläkt på, men tji fick jag. Trots att det finns 3 par olika fästhål på kretskort tycks man ha valt att limma på flänsen... Det är iaf. min uppskattning, baserat på att flänsen inte är fastskruvad i något av de tidigare nämnda fästhålen.

Så, till min fråga. Hur avlägsnar jag bäst flänsen? Kan jag dunka hela kortet i aceton och lämna över natten? Hur undviker jag att acedonet dunstar? Eller är det en skitidé, och jag borde testa något annat istället?

Som backuplösning har jag har jag beställt en likadan ersättningfläkt, men om ni googlar på AP4512MX-G90 kommer ni säkert få kräksmak i munnen (precis som jag).

Update: Söker man på AP4512MX-G90-4P-TA-LF (fläns+fläkt) står det att thermal adhesive ingår.

Orginal GeForce korten börjar bli sällsynta.
Så var försiktig med det!
Det går med våld att ta bort flänsen, men det är stor risk att skada kortet på kuppen.
Chippet är ju BGA och vid den här tiden kunde ju kort spräcka sina lödningar själva utan hjälp av brytande entusiaster
Bäst är ju att göra som du planerat, byta fläkten.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill minnas att en populär lösning förr i tiden, ungefär när korten var nya, var att stoppa in det i frysen några timmar.

Gjorde så när jag bytte kylfläns på mitt TNT2 Ultra och det behövdes inte mycket våld för att få loss kylflänsen på det. Bände lite försiktigt i ett hörn och sen släppte hela kylaren.

Kortet funkade bra för några veckor sedan så det verkar ha klarat sig även 15 år senare

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Aceton är min go-to. Tar lite tid men tillslut släpper den.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk

Update: Jag blev så trött på kortet att jag beslutade mig för att se det som trasigt, sen fick det bära eller brista om jag lyckades få av flänsen.

Efter att ha lagt kortet i t-röd i två dagar, och ha bänt försiktigt i hörnen, applicerade jag lite kraft och flänsen sköt iväg med ett M1 Garand-liknande ping. Dessvärre lossnade också vad jag, i min okunnighet, skulle kalla för ett "motstånd". Minsta jag någonsin sett, säkert max 2mm långt.

Nu ska kortet ligga kvar i spriten några timmar, så att geggan på kretsen löses upp, sen ska jag låta det torka och testa om det funkar. Kanske har jag dödat det helt, eller så kommer det att tuffa på ändå. Exciting times ahead!

Permalänk
Medlem
Skrivet av monsteras:

Update: Jag blev så trött på kortet att jag beslutade mig för att se det som trasigt, sen fick det bära eller brista om jag lyckades få av flänsen.

Efter att ha lagt kortet i t-röd i två dagar, och ha bänt försiktigt i hörnen, applicerade jag lite kraft och flänsen sköt iväg med ett M1 Garand-liknande ping. Dessvärre lossnade också vad jag, i min okunnighet, skulle kalla för ett "motstånd". Minsta jag någonsin sett, säkert max 2mm långt.

Nu ska kortet ligga kvar i spriten några timmar, så att geggan på kretsen löses upp, sen ska jag låta det torka och testa om det funkar. Kanske har jag dödat det helt, eller så kommer det att tuffa på ändå. Exciting times ahead!

Lär påpeka att utan fläns så eldar kortet upp sig självt på nolltid.
Har personlig erfarenhet av detta då jag köpte ett Asus GF-DDR som nytt där fläkten inte fungerade.
Quake 2 hann knappt igång innan det blev svart skärm -.-