Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av martinot:

Vad är fördelen med en Shield framför en PS eller en XB?

Har aldrig riktigt förstått det, så bara lite nyfiken vad andra ser som fördelen här.

Själv använder jag faktiskt inte Shielden som en spelkonsol. Skaffade den som en Streaming box. Så har alla streaming appar på den

Den är mycket snabbare än dom inbyggda Smart Funktionerna på en tv idag.

Sen så har den också en funktion som heter AI Upscaling som är riktigt trevlig när man har en 4K TV
https://blogs.nvidia.com/blog/2020/02/03/what-is-ai-upscaling...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Designen på "fjärkontrollen" ? Det finns väl inga direkta tekniska fördelar i övrigt, kanske ljudnivån för spelkonsolerna är generellt lite mer högljudda för de är ju designade för att kyla kanske 10 ggr så hög effektförbrukning som det kan bli vid spelande.
Det kan också vara nån liten skillnad beroende på vilken tv man har om man ska spela upp hdr filmer för där är det väl lite skillnader beroende på exakt vilka modeller man jämför.

Android med tillhörande appar är väl också en enorm fördel?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Det står på EGs hemsida följande:

Citat:

Funktioner och egenskaper
Anpassad tillGaming
Mekaniska brytareJa
BrytareRomer-G
TANGENTBORDSLAYOUT Brittisk engelska (QWERTY)
Bakbelyst tangentbordJa
RGB-belysningJa

Det är alltså en brittisk layout enligt Elgiganten själva ... Inte Nordiskt så se upp!

Edit: tittade genom bilderna på tangentbordet på Elgigantens hemsida för att se om Elgiganten skrev fel på specifikationerna.

Där kunde jag inte heller se några Å Ä Ö på tangentbordet, enligt bilderna. Det är ett typiskt Engelskt bord som det ser ut på dessa bilder.

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Själv använder jag faktiskt inte Shielden som en spelkonsol. Skaffade den som en Streaming box. Så har alla streaming appar på den

Den är mycket snabbare än dom inbyggda Smart Funktionerna på en tv idag.

Sen så har den också en funktion som heter AI Upscaling som är riktigt trevlig när man har en 4K TV
https://blogs.nvidia.com/blog/2020/02/03/what-is-ai-upscaling...

har den telia play? finns inte i vanliga android tv men tydligen i apples box

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

har den telia play? finns inte i vanliga android tv men tydligen i apples box

Nej, tyvärr inte. Jag modifierade deras Android-app till att fungera på Android TV (normalt kraschar den på grund av att Casting-stöd saknas på plattformen, samt att senare versioner tvingar portrait mode) men det är långt ifrån en perfekt lösning. På just den punkten är Apple TV bättre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nej, tyvärr inte. Jag modifierade deras Android-app till att fungera på Android TV (normalt kraschar den på grund av att Casting-stöd saknas på plattformen, samt att senare versioner tvingar portrait mode) men det är långt ifrån en perfekt lösning. På just den punkten är Apple TV bättre.

inte att apple tv är bättre.. mer att Telia är dumma i huvudet o inte släpper en riktig app till android tv då så många har det, dessutom nu när de lanserat sig som en fristående tjänst

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Skulle bara vilja säga allt är jätte roligt tills dagen efter garantin går ut, de här är notoriska för att få döende LEDs efter inte särskilt många år. Det har redan hänt mig 2 gånger, en under garantin och en efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

inte att apple tv är bättre.. mer att Telia är dumma i huvudet o inte släpper en riktig app till android tv då så många har det, dessutom nu när de lanserat sig som en fristående tjänst

Ja, jag håller med om att Shield TV är en bättre enhet egentligen. Om man är ute efter just Telia Play så blir ju Apple TV det bättre valet fram tills att Telia släpper en Android TV-app dock.

Det som är irriterande är att de relativt enkelt skulle kunna modifiera sin nuvarande Android-app och anpassa den mer till ett TV-gränssnitt. Om jag kan få den att fungera hyfsat utan källkod med någon timmes jobb borde de ha kunnat leverera något ganska välpolerat efter ett år eller mer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

HUR GICK DET SEN?

Ni som köpte Windows licens från PCWorld, Hur gick det med licenserna? Legit? Är/Var Windows 10 Pro retail?

Permalänk
Medlem

Nån som hittar bra pris på SD-kort antigen 256GB eller 512GB? Ska ha det till mobilen.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nacud:

HUR GICK DET SEN?

Ni som köpte Windows licens från PCWorld, Hur gick det med licenserna? Legit? Är/Var Windows 10 Pro retail?

Jag köpte en Home licens och har nyligen använt den i ett nytt datorbygge. Inga problem, det är en legitim nyckel.

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Det står på EGs hemsida följande:

Det är alltså en brittisk layout enligt Elgiganten själva ... Inte Nordiskt så se upp!

Edit: tittade genom bilderna på tangentbordet på Elgigantens hemsida för att se om Elgiganten skrev fel på specifikationerna.

Där kunde jag inte heller se några Å Ä Ö på tangentbordet, enligt bilderna. Det är ett typiskt Engelskt bord som det ser ut på dessa bilder.

Detta har jag också uppmärksammat att EG säljer förhållandevis många varianter med brittisk layout vilket jag inte begriper då ju de flesta i Sverige vill ha Nordisk samt så finns ju de flesta modeller de säljer med brittisk layout också med Nordisk tex detta G910 tangentbord. Märkligt måste jag säga, måste nog vara många returer från folk som beställt fel och blir besvikna vid leverans pga detta. Det är ju inte direkt tydligt på EG's hemsida att det förhåller sig på detta sättet. Bara folk som är uppmärksamma lägger märke till det! Sådana som du och jag!

Skrivet av Bastich:

Skulle bara vilja säga allt är jätte roligt tills dagen efter garantin går ut, de här är notoriska för att få döende LEDs efter inte särskilt många år. Det har redan hänt mig 2 gånger, en under garantin och en efter.

Det förhåller sig så vitt jag vet att det var första varianten som släpptes 2016 som hette G910 Orion Spark där vissa exemplar hade problem med detta pga dåliga lödningar. Men 2018 kom ju Orion Spectrum som är den som säljs nu och där ska det inte vara ett problem. Eller är det så att du har ett spectrum som du fått dessa problem med?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrJiM:

Nån som hittar bra pris på SD-kort antigen 256GB eller 512GB? Ska ha det till mobilen.

Det kom nått om nån kampanj på IT sajten, kolla fyndtråden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mans51:

Acer Aspire 15,6 tum laptop med 3700U
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Pris:4990
Rätt mycket bärbar för pengarna

Intressant! Såg att dom hade en i5 för samma peng. Nån som rakt uppochner vet vilken igpu som är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Intressant! Såg att dom hade en i5 för samma peng. Nån som rakt uppochner vet vilken igpu som är bäst?

3700U har bättre IGPU och i5 1035G1 har bättre CPU

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Detta har jag också uppmärksammat att EG säljer förhållandevis många varianter med brittisk layout vilket jag inte begriper då ju de flesta i Sverige vill ha Nordisk samt så finns ju de flesta modeller de säljer med brittisk layout också med Nordisk tex detta G910 tangentbord. Märkligt måste jag säga, måste nog vara många returer från folk som beställt fel och blir besvikna vid leverans pga detta. Det är ju inte direkt tydligt på EG's hemsida att det förhåller sig på detta sättet. Bara folk som är uppmärksamma lägger märke till det! Sådana som du och jag!

Det förhåller sig så vitt jag vet att det var första varianten som släpptes 2016 som hette G910 Orion Spark där vissa exemplar hade problem med detta pga dåliga lödningar. Men 2018 kom ju Orion Spectrum som är den som säljs nu och där ska det inte vara ett problem. Eller är det så att du har ett spectrum som du fått dessa problem med?

Jag fick ett Spectrum efter garantiärendet med Spark, och fick samma problem igen efter inte särskilt lång tid, men då hade garantin redan löpt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

3700U har bättre IGPU och i5 1035G1 har bättre CPU

Tack för info!

Permalänk
Medlem

Nån som har någon aning om hur dom där lurarna är? Supreme CD-99 alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Tack alla som har svarat på min fråga gällande Soundbaren, det blir att hålla utkik på Samsungs egna hemsida!

Tips: Skaffa Benify privat. Jag plockade hem HWQ96R - atmos soundbaren med 2 satelliter+sub för 7490 :- på kampanj samsungs hemsida via Benify privat. Riktigt nöjd!

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Tips: Skaffa Benify privat. Jag plockade hem HWQ96R - atmos soundbaren med 2 satelliter+sub för 7490 :- på kampanj samsungs hemsida via Benify privat. Riktigt nöjd!

Det tar sjukt långt tid att bli godkänd hos Benify....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Det tar sjukt långt tid att bli godkänd hos Benify....

Det tog mig en eller två arbetsdagar endast? Nu när man har konto behöver man ju aldrig vänta igen i alla fall.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Det tar sjukt långt tid att bli godkänd hos Benify....

Jag fick maila dom efter ett antal dagar när jag inte hörde något. Så om du inte fått något mail på några dagar så skicka mail och fråga. för mig ville de ha bevis på betalningen på dessa 10:- men då så löste dom ett konto till mig.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Det tog mig en eller två arbetsdagar endast? Nu när man har konto behöver man ju aldrig vänta igen i alla fall.

Jag ringde till deras support och killen i support lät väldigt sur och sa till mig det dröjer runt 2 veckor och detta (när jag ringde dem) var redan några arbetsdagar efter jag betalat. Jag kanske borde mailat in istället men jag vet inte om det gör någon skillnad.

Kan vara värt och tänka för de som impulsköper rabattvaror genom benify att registrera i tid så man inte går miste om kampanjen pga deadline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nån som har någon aning om hur dom där lurarna är? Supreme CD-99 alltså.

Försöker hitta information, men verkar dåligt med det.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilmako:

Produkt: Corsair A500 Tower CPU Kylare
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/311627-Corsair-A500-Towe...
Kategori: Kylning
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5262744
Pris: 485kr

OBS: Priset är ett medlemspris!

TLDW: Runt 8-9 dBa högre än Noctua NH-D15 men kyler ungefär lika bra.

Så den är nog värd att köpa för 400:- om man behöver en kylare.
Den kostar 400:- för mig på lvl 16

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Försöker hitta information, men verkar dåligt med det.

Har också letat lite, men verkar inte finnas nåt alls förutom det som säljaren säger (dom verkar vara en reviewer också antar jag?).
Å andra sidan så släpptes tydligen lurarna i augusti i år, men NÅT borde väl finnas. Kanske heter något annat i andra länder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Den kostar 400:- för mig på lvl 16

369:- på lvl 18, så för dom som har ännu högre lvl börjar det definitivt bli värt som ett" bra att ha köp" om man bygger system åt sig själv eller andra lite nu och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Tips: Skaffa Benify privat. Jag plockade hem HWQ96R - atmos soundbaren med 2 satelliter+sub för 7490 :- på kampanj samsungs hemsida via Benify privat. Riktigt nöjd!

Har det sedan länge, har även benify via jobbet Bra att tipsas om igen här, säkerligen flera som uppskattar det.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

@anon298854: Den du precis linkade:

https://www.webhallen.com/se/product/314004-AMD-Ryzen-9-3950X...

Visas den som tilgänglig för dig? Frågar för att jag inte helt fattar hur det funkar med fyndvaror hos webhallen. Har haft denna synlig, men som "utgått" sedan igår morgon, så var nyfiken på om andra såg annan info.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RunRookieRun:

@Ister: Den du precis linkade:

https://www.webhallen.com/se/product/314004-AMD-Ryzen-9-3950X...

Visas den som tilgänglig för dig? Frågar för att jag inte helt fattar hur det funkar med fyndvaror hos webhallen. Har haft denna synlig, men som "utgått" sedan igår morgon, så var nyfiken på om andra såg annan info.

Den fanns i lager nyss men nu står den som utgått igen, fyndvarorna brukar var kvar några dagar som utgått och finns sedan i lager igen när någon kommer in.