Enkel backup till mindre arbetsplats

Permalänk
Medlem

Enkel backup till mindre arbetsplats

Hej!

Vi är fem personer på ett kontor som framförallt arbetar med excel/word i mindre format. Inga större filer egentligen och ingenting är av större värde än för oss att kunna gå tillbaka och titta på hur man har gjort tidigare.

Efter att en kollegas disk kraschade i våras så uppdagades behovet av backup. Jag själv använde regelbundet en extern hårddisk då jag jobbade mycket på olika platser men resterande som varit mer bundna vid kontoret har inte haft några kopior på deras filer.

Med ungefär absolut noll erfarenhet av olika NAS-lösningar så efterfrågar jag expertis/råd/kommentarer/gliringar för att vi inte redan har någon backup eller allmän pepp kring vad som kan/bör införskaffas.
Det spelar egentligen ingen större roll om det är en lokal backup eller om det är via en cloud-tjänst, det enda viktiga är att man kan automatisera säkerhetskopiering en gång per vecka eller månad. Filerna i sig kommer inte att nyttjas regelbundet eller off-site så behovet av att kunna ansluta till den på resande fot eller med vilken hastighet man kommer åt lagrade filer spelar ingen större roll.

Sist men inte minst så bör det vara relativt enkelt. Jag har väl viss erfarenhet av datorer men användarvänlighet är key.

Tack på förhand!
/Max

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Inaktiv

Microsoft Onedrive?

Permalänk
Medlem

OneDrive är absolut lättast. I Windows så funkar det som vilken lokal mapp som helst, men allt synkas till molnet kontinuerligt så fort en ändring görs.

Jag hade nog skaffat en Microsoft 365-subscription som passar er. Sitter ni redan på Officelicenser så behöver ni bara köpa OneDrive for Business.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Microsoft Onedrive?

Skrivet av Arzei:

OneDrive är absolut lättast. I Windows så funkar det som vilken lokal mapp som helst, men allt synkas till molnet kontinuerligt så fort en ändring görs.

Jag hade nog skaffat en Microsoft 365-subscription som passar er. Sitter ni redan på Officelicenser så behöver ni bara köpa OneDrive for Business.

Tack för tipset, ser definitivt ut som att deras lösning hade passat oss!

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Beroende på vad ni har för e-postlösning så hade jag tittade på att gå över till office 365 och onedrive eller google suite med google drive. Det går även att skaffa separata fil-lagringstjänster så som Dropbox och Storegate, men ni får med bang for the buck om ni skaffar det ihop med en riktig e-postlösning.

Permalänk
Medlem

Har redan kommit förslag på cloud-lösningar men om ni vill ha något lokalt så kan jag rekommendera Macrium Reflect. Använder det själv för schemalagd image-backup av systemdisken samt backup av vissa mappar på en extern hårddisk (som krypteras och läggs i OneDrive mappen så att de laddas upp där.)
Vet inte om jag skulle säga att programmet är lättanvänt, har en hel del inställningar och funktioner för olika situationer. Möjligtvis lite overkill om allt som behövs är backup av vissa filer och inte en hel disk. Förutsatt att det är Windows som gäller såklart, tror Mac och Linux har andra mer relevanta program.

Edit: Rent generellt kan det dock vara en bra idé att ha offsite-backups också även om ni har lokala backups vid fall av exempelvis brand som förstör lokala kopior. Så cloud-lösningar kan vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Det finns helt okej inbyggd backup i Windows 10 också, om ni vill backa såpass mycket att onedrive blir dyrt eller att ni helt enkelt inte vill ha det i molnet.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4027408/windows-10-b...
En NAS kan ju vara bra att ha för annat också i vilket fall, beroende på hur ni jobbar, och då kan ni backa till den.
Om man inte har NASen enbart för backupen kan nog detta bli billigast.

En annan variant är ju att köra folder redirection i Windows 10. Kort och gott så kommer det ni lägger på era datorer egentligen sparas på en NAS (genomskinligt för användaren), och ni kan därefter backa den NASen. Då kan ni centralisera backupen så det är lättare att ha koll på att sakerna faktiskt backas bland andra fördelar.
Kanske inte så nödvändigt med så få anställda dock, och ni kommer troligtvis behöva extern hjälp för att sätta upp det.. men rätt smidigt för framtiden kanske.

Men som folk redan sagt, om det är kontorsjobb med ganska lite lagring för ganska få personer är ju onedrive faktiskt ett klockrent alternativ som dessutom är prismässigt bra om man ändå köper andra 365-licenser.