Har någon köpt en Komplett Khameleon?

Permalänk
Medlem

Har någon köpt en Komplett Khameleon?

Jag börjar bli lite sugen på en sådan, är det någon på Sweclockers som har köpt en sådan?
Jag hade gärna velat se lite bilder på en IRL om någon har det, för det är lite oklart på Kompletts bilder om det är renders
eller riktiga bilder.

Permalänk
Skrivet av madz9007:

Jag börjar bli lite sugen på en sådan, är det någon på Sweclockers som har köpt en sådan?
Jag hade gärna velat se lite bilder på en IRL om någon har det, för det är lite oklart på Kompletts bilder om det är renders
eller riktiga bilder.

Jag är också intresserad av P9:an och har kommit fram till att det är exakt samma chassi, skärm och specc på en Eluktronics MAG-15 och har hittat lite videos på youtube av bland annat JayzTwoCents om just MAG-15. Finns även text reviews på nätet på MAG-15.

Permalänk

Jag har för mig att komplett khameleon är samma oem grund som xmg mag 15 och eluktronics mag 15.

Finns en hel del material på youtube, ser ut att vara en bra laptop med kräm som inte skriker p12.

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk
Medlem

@Canada_Adde:

Jo precis, det är därför de är frestande. Priserna är så pass bra på dem att jag inte blir jätteledsen över att det inte är Renoir CPUs i dem.
Det jag funderar mest på är hur den faktiska komplett-brandingen ser ut. Den ser... rätt kass ut på bilderna på deras sida.

Sen om saken ändå är på tal, är det någon som vet vad skillnaden på "vanilla" och pro-modellen är? Jag ser ingen skillnad i specs eller chassi, förutom möjligen att pro-modellerna är svartare. Men om det skulle vara den enda skillnaden är prisskillnaden sann nonsens för mig.

Permalänk

@madz9007

Så illa är det inte, tykcer deras branding är subtil nog för att man kan ha överseende med det, sen skillnaden mellan Pro och inte verkar löjligt nog bara vara vilken windows version som kommer med, Home eller Pro xD, det är i alla fall enda skillnaden jag kan se. Sen resten kan man ändra på konfiguratorn ändå, vilket jag tycker är nice, man tar billigaste bas konfigen och ställer in den man vill ha

stavfels korrigering
Permalänk
Medlem

Wow. Frestande

Jag har gått över helt till laptop. Spelar inte så mycket av de senare spelen, lite dels för att jag är ganska förtjust i mina gamla favoritspel, men också lite dels för att jag inte kan
Därför har man väl tänkt tanken att nästa laptop skulle vara lite mer gaminginriktad. Men det är just det, gaminglaptops generellt brukar vara fruktansvärt fula, skriker "häftig design eller P12 som någon sa. Det är nästan så att man tror att gaminglaptops tillverkas av Razer

Och denna såg ju clean och fin ut. Ganska normal och passar in lite överallt. Kikade lite på Eluktronics MAG-15, och en fundering som dyker upp är: Är ju inte ovanligt med folk här på Swec som köper laptops osv utomlands ifrån. Hur gör ni med det att det inte är svenskt tangentbord på de, stör det er inte?

Men såg riktigt fin ut denna. Har en jag just nu är nöjd med men den är mer kontorsinriktad. Kommer nog ha den länge och vara nöjd med den ett bra tag, men om den går sönder så..

//Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

Ingen som har köpt någon av dom modellerna som finns som kan berätta lite här om deras upplevelse av Laptoparna, har som sagt tittat på videos på MAG-15 men hittar inte mycket om Kompletts variant annat än några handfulla rescensioner på sidan

Permalänk
Medlem

Hur är batteritiden ungefär på Khameleon P9?
https://www.komplett.se/product/1147203/gaming/speldator/barb...

Battery: 94 Wh, 8200mAh låter ju dock lovande...

Bra spec (!) men lite tveksamheter för byggkvalité, att den ska vara lite plastig, vek etc?

https://global.techradar.com/no-no/reviews/test-komplett-kham...

https://global.techradar.com/no-no/reviews/test-komplett-kham...

https://www.reddit.com/r/GamingLaptops/comments/e1xti6/just_g...

Permalänk

Har haft min Khameleon i cirka 3 månader. Har versionen med 2070, i7 med sex kärnor och 32gb ram.

Blev lovad innan köp att den skulle vara TYST, och då jag haft MacBook pro tidigare så har jag ganska höga standards gällande ljudvolym. Den var inte tyst och fläktarna går upp och ner trots att man inte har några applikationer öppna. Så det är ett stort minus för mig, inte minst eftersom jag blev lovad att den skulle vara tyst. Vid gaming osv förstår jag att den låter, men surfar jag eller gör annat lättare så vill jag att den ska vara i princip ljudlös.

I övrigt ganska plastig kan jag känna, men den är åtminstone väldigt tunn i relation till hårdvaran. Galet kraftfull när det kommer till gaming ska jag ge den.

Hade det inte varit för ljudvolymen hade jag nog varit betydligt mer nöjd, hade inte köpt den om Komplett varit ärliga med det från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Har haft min Khameleon i cirka 3 månader. Har versionen med 2070, i7 med sex kärnor och 32gb ram.

Blev lovad innan köp att den skulle vara TYST, och då jag haft MacBook pro tidigare så har jag ganska höga standards gällande ljudvolym. Den var inte tyst och fläktarna går upp och ner trots att man inte har några applikationer öppna. Så det är ett stort minus för mig, inte minst eftersom jag blev lovad att den skulle vara tyst. Vid gaming osv förstår jag att den låter, men surfar jag eller gör annat lättare så vill jag att den ska vara i princip ljudlös.

I övrigt ganska plastig kan jag känna, men den är åtminstone väldigt tunn i relation till hårdvaran. Galet kraftfull när det kommer till gaming ska jag ge den.

Hade det inte varit för ljudvolymen hade jag nog varit betydligt mer nöjd, hade inte köpt den om Komplett varit ärliga med det från början.

Ajdå, trist frågan är hur mycket av ljudnivån som beror på 2070 kortet. Laptops med 2070 eller vassare är ju inte helt vanligt. Hjälper det inte heller vilken power mode du kör laptopen i?

Det här med ljudnivå även under light load verkar för övrigt vara ett problem för ganska många power/gaming laptops som är kraftfullt bestyckade. Om jag förstår det rätt så lider även tex helt nya Asus Zephurys G14 av detta.

Permalänk
Inaktiv

Synd de inte finns med Ryzen 4000-serien bara, har inte sneglat alltför noga men tycker ändå de ser rätt intressanta ut. Betydligt mer diskreta än konkurrenterna designmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Synd de inte finns med Ryzen 4000-serien bara, har inte sneglat alltför noga men tycker ändå de ser rätt intressanta ut. Betydligt mer diskreta än konkurrenterna designmässigt.

Finns ganska gott om reviews om man söker på Eluktronics MAG-15 istället för Khameleon P19 vilket jag tror är samma laptop.

Den är helt klart bra men synd om den är lite högljudd även under lätt last som det skrevs om här i tråden, möjligen kan det också skilja lite mellan 1660Ti och 2070, vet ej.

Sist men inte minst är det mycket tuff konkurrens i detta pris segment mellan ca 14500-17000 (2070 utrustad dock dyrare).

Lite luddigt om Khameleon P9 (15,6 tum med 1660Ti) är utrustad med Thunderbolt 3 eller inte men jag tror det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Hmmm, här är någon som istället hävdar att den är tyst under lätt last men möjligt den är 1660TI utrustad.
https://www.reddit.com/r/GamingLaptops/comments/gab0nw/commen...

Permalänk
Skrivet av makatech:

Ajdå, trist frågan är hur mycket av ljudnivån som beror på 2070 kortet. Laptops med 2070 eller vassare är ju inte helt vanligt. Hjälper det inte heller vilken power mode du kör laptopen i?

Det här med ljudnivå även under light load verkar för övrigt vara ett problem för ganska många power/gaming laptops som är kraftfullt bestyckade. Om jag förstår det rätt så lider även tex helt nya Asus Zephurys G14 av detta.

Nej, power mode hjälper inte nämnvärt. Har testat massa grejer men fläktarna verkar vara låsta.

Damn, surt isåfall, jag hade väl inget direkt behov av ett 2070 men tänkte att jag likaväl kan passa på och handla nått rejält. Funderar på att bygga nån låda och ställa in den i, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Nej, power mode hjälper inte nämnvärt. Har testat massa grejer men fläktarna verkar vara låsta.

Damn, surt isåfall, jag hade väl inget direkt behov av ett 2070 men tänkte att jag likaväl kan passa på och handla nått rejält. Funderar på att bygga nån låda och ställa in den i, haha.

Skumt, är den så jäkla högljudd även under mycket lätt last menar du? Även när du kör på batteri med den mest strömsparande mode/funktionen aktiv? Balanced, Battery mode eller vad nu dessa modes kan heta.

Bios etc är uppdaterat? Att en power laptop med 2070 är högljudd under last är ingen överraskning men om den även är det på lätt last under batteridrift är det illa (typ Youtube, Chrome).

Permalänk
Skrivet av makatech:

Hmmm, här är någon som istället hävdar att den är tyst under lätt last men möjligt den är 1660TI utrustad.
https://www.reddit.com/r/GamingLaptops/comments/gab0nw/commen...

Ja, vad som är högljutt är väl subjektivt antar jag, men en MacBook pro är i princip helt ljudlös under lätt last och det är vad jag jämför med.
Det värsta är nog att fläkten ibland är helt stilla, ibland går den ett bra tag (30 minuter eller mer) och ibland går den med varierande styrka upp och ner vilket känns helt ologiskt.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Skumt, är den så jäkla högljudd även under mycket lätt last menar du? Även när du kör på batteri med den mest strömsparande mode/funktionen aktiv?

Bios etc är uppdaterat? Att en power laptop med 2070 är högljudd under last är ingen överraskning men om den även är det på lätt last under batteridrift är det illa (typ Youtube, Chrome).

Ja, fläktarna hörs iallafall och går upp och ner i varierande styrka, även om jag bara har skrivbordet framme. Den är ju inte extremt högljudd men jag hatar fläktljud och är van vid att datorer är tysta.
Inte testat att uppdatera bios men det kanske kan hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Ja, fläktarna hörs iallafall och går upp och ner i varierande styrka, även om jag bara har skrivbordet framme. Den är ju inte extremt högljudd men jag hatar fläktljud och är van vid att datorer är tysta.
Inte testat att uppdatera bios men det kanske kan hjälpa?

Inte helt hundra men tror väl att Khameleon P9 är samma som Eluktronics Mag-15 samt XMG Fusion 15 så du bör kunna hitta en hel del info på nätet, utländska forum, Reddit samt Youtube.
https://www.eluktronics.com/

T.o.m. välkända Youtubern JayzTwoCents har gjort en snabbreview.
https://youtu.be/EgFFWUAiyP8

Permalänk
Skrivet av makatech:

Inte helt hundra men tror väl att Khameleon P9 är samma som Eluktronics Mag-15 så du bör kunna hitta en hel del info på nätet, utländska forum, Reddit samt Youtube.
https://www.eluktronics.com/

T.o.m. välkända Youtubern JayzTwoCents har gjort en snabbreview.
https://youtu.be/EgFFWUAiyP8

Tack! Någon skrev att uppdatering av bios kan fixa vissa grejer så ska väl testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Tack! Någon skrev att uppdatering av bios kan fixa vissa grejer så ska väl testa det.

Observera att jag har inte datorn själv, enbart sådant jag försökt läsa mig till nu eftersom jag är nyfiken på Khameleon P9 själv.

Permalänk

Insåg efter att ha kollat runt lite att jag inte ens testat de tre olika energilägena (performance, balance, battery saver) som man kan ändra med en fysisk knapp eller i datorns control center. Komplett tipsade mig inte om det heller när jag ringde supporten och klagade på fläktarna....

Hursom så testade jag att sätta den i balance/battery saver-mode och det fungerar ju extremt mycket bättre. Har inte hunnit testa jättelänge men hittills har fläktarna inte gått upp och ner när jag surfat som den gjorde tidigare, så jag skulle säga att jag överlag är nöjd med datorn nu faktiskt. Får väl skylla mig själv för att jag inte läst på mer om detta, samtidigt tycker jag att Komplett kunde gett mig info om hur datorn faktiskt fungerade när jag ringde supporten.

Ursäkta kapning av tråd och tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Insåg efter att ha kollat runt lite att jag inte ens testat de tre olika energilägena (performance, balance, battery saver) som man kan ändra med en fysisk knapp eller i datorns control center. Komplett tipsade mig inte om det heller när jag ringde supporten och klagade på fläktarna....

Hursom så testade jag att sätta den i balance/battery saver-mode och det fungerar ju extremt mycket bättre. Har inte hunnit testa jättelänge men hittills har fläktarna inte gått upp och ner när jag surfat som den gjorde tidigare, så jag skulle säga att jag överlag är nöjd med datorn nu faktiskt. Får väl skylla mig själv för att jag inte läst på mer om detta, samtidigt tycker jag att Komplett kunde gett mig info om hur datorn faktiskt fungerade när jag ringde supporten.

Ursäkta kapning av tråd och tack för hjälpen

Toppen, det borde hjälpa en del med batteriförbrukningen även om du kan behöva kolla Nvidia Control så att din dator enbart använder ditt 2070 kort när det behövs förutom då du använder grafikintensiva program eller spelar, då vill du ha fullt blås (och strömsladd).
Här någon supportsida hos HP som är läsvärd, bör bli något liknande för din tror jag.
https://support.hp.com/hk-en/document/c03519217

Här också kanske något läsvärt om laptops och batteri.
https://jarrods.tech/are-gaming-laptops-good-for-everyday-use...

Man vill att en laptop ska vara tyst under lätt last och batteridrift. Sedan har vi faktumet att många gaming laptops låter mycket under belastning vilket är ett problem för de flesta lätta/tunna gaming laptops på marknaden tror jag. Folk verkar tex gnälla över det nu med den nya AMD 4000 utrustade Asus G14 serien också (ljudnivå under last), samma "problem" för nya G15 också vad jag vet. Går väl att tygla lite med undervolt och andra trix men enbart marginellt.

Vi ska inte glömma bort att Khameleon P9 enbart väger 1,9kg vilket är imponerande för all kraft den har (i synnerhet ditt maxade ex med 2070), de krossar en del konkurrenter här sett till vikt/prestanda. Att sedan strömagget verkar vara en tegelsten är en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madz9007:

@Canada_Adde:

Jo precis, det är därför de är frestande. Priserna är så pass bra på dem att jag inte blir jätteledsen över att det inte är Renoir CPUs i dem.
Det jag funderar mest på är hur den faktiska komplett-brandingen ser ut. Den ser... rätt kass ut på bilderna på deras sida.

Sen om saken ändå är på tal, är det någon som vet vad skillnaden på "vanilla" och pro-modellen är? Jag ser ingen skillnad i specs eller chassi, förutom möjligen att pro-modellerna är svartare. Men om det skulle vara den enda skillnaden är prisskillnaden sann nonsens för mig.

Vad är det som är så kasst med Komplett brandingen menar du? Vad jag ser är den oerhört diskret? Visst, möjligen kan man störa sig på att det står Komplett på den i översta vänstra hörnet av tangentbordet men i övrigt väldigt diskret branding? Komplett loggan på framsidan också diskret. Stör man sig på det går det att beställa skins från dbrand.com för just Khameleon P9 även om jag är osäker på hur bra det blir.

https://www.komplett.se/img/p/2400/1147194_3.jpg

https://www.komplett.se/img/p/1200/1147194_5.jpg

Permalänk
Medlem

Beställde precis en P9 med 1660Ti, 32gb ram, 1 tb ssd. Finns för närvarande nedsatt från 17tkr till 14tkr:https://www.komplett.se/product/1147199/gaming/speldator/barbar/komplett-khameleon-p9-barbar-gaming-pc

Kollade runt en jäkla massa på nätet innan jag bestämde mig, var just chassit som gjorde att jag valde denna istället för en legion, samt att den var nedsatt. Hoppas valet blir rätt :). Återkommer med en verdict.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckarn:

Beställde precis en P9 med 1660Ti, 32gb ram, 1 tb ssd. Finns för närvarande nedsatt från 17tkr till 14tkr:https://www.komplett.se/product/1147199/gaming/speldator/barbar/komplett-khameleon-p9-barbar-gaming-pc

Kollade runt en jäkla massa på nätet innan jag bestämde mig, var just chassit som gjorde att jag valde denna istället för en legion, samt att den var nedsatt. Hoppas valet blir rätt :). Återkommer med en verdict.

Bra deal där med 32GB RAM, en liten ulv i fårakläder.

Jag tror du kommer bli nöjd, dottern fick en av mig nu inför hennes Universitetsstudier för några månader sedan i maj/juni ungefär. Finns inte så många bärbara som klarar "allt" men det gör i stort sett denna, den är mycket allround. Praktiskt att det finns stöd för att undervolta den i bios också, tror vi lagt oss på -90mv om jag inte minns fel.

Passar både för nytta & nöje samtidigt som den inte är för stor/klumpig med bra batteritid. En nackdel är att nätagget är en tegelsten dock. Om jag förstår henne rätt har hon inte haft en enda krasch i Win 10 hittills (en bedrift i sig).

Det här är en laptop framtagen i nära samarbete med Intel och den figurerar i lite olika namn oss återförsäljare världen över. Det finns drivrutiner på Intels sajt också men tycker det är bättre att ladda ner tex från XMG (betydligt tydligare sammanställning). Tror laptopen kallas LAPQC71B hos Intel om jag inte minns fel.

XMGs support (via Reddit) är helt löjligt bra och alla drivrutiner de lägger ut passar för din (inklusive control center appen). Med undantag av control center så tar de nog alla drivrutiner från Intel men de har en mycket snyggare sammanställning med guider.
https://download.schenker-tech.de/package/xmg-fusion-15-xfu15...

De har ovanligt bra närvaro, diskussionstrådar och support på Reddit, så vill man hålla sig uppdaterad vad som gäller för P9an så är överlägset bättre att läsa om XMG Fusion 15 där.

https://www.reddit.com/r/XMG_gg/

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Bra deal där med 32GB RAM, en liten ulv i fårakläder.

Jag tror du kommer bli nöjd, dottern fick en av mig nu inför hennes Universitetsstudier för några månader sedan i maj/juni ungefär. Finns inte så många bärbara som klarar "allt" men det gör i stort sett denna, den är mycket allround. Praktiskt att det finns stöd för att undervolta den i bios också, tror vi lagt oss på -90mv om jag inte minns fel.

Passar både för nytta & nöje samtidigt som den inte är för stor/klumpig med bra batteritid. En nackdel är att nätagget är en tegelsten dock. Om jag förstår henne rätt har hon inte haft en enda krasch i Win 10 hittills (en bedrift i sig).

Det här är en laptop framtagen i nära samarbete med Intel och den figurerar i lite olika namn oss återförsäljare världen över. Det finns drivrutiner på Intels sajt också men tycker det är bättre att ladda ner tex från XMG (betydligt tydligare sammanställning). Tror laptopen kallas LAPQC71B hos Intel om jag inte minns fel.

XMGs support (via Reddit) är helt löjligt bra och alla drivrutiner de lägger ut passar för din (inklusive control center appen). Med undantag av control center så tar de nog alla drivrutiner från Intel men de har en mycket snyggare sammanställning med guider.
https://download.schenker-tech.de/package/xmg-fusion-15-xfu15...

De har ovanligt bra närvaro, diskussionstrådar och support på Reddit, så vill man hålla sig uppdaterad vad som gäller för P9an så är överlägset bättre att läsa om XMG Fusion 15 där.

https://www.reddit.com/r/XMG_gg/

Nice! Tack så mycket för infon, känns betryggande att din dotter är nöjd :).

Ska kolla in drivrutinerna och jämföra med det förinstallerade, vet du om det är några drivrutiner man bör hålla sig borta från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckarn:

Nice! Tack så mycket för infon, känns betryggande att din dotter är nöjd :).

Ska kolla in drivrutinerna och jämföra med det förinstallerade, vet du om det är några drivrutiner man bör hålla sig borta från?

Nu var det någon dryg månad sedan sist jag höll på, hon måste ju lära sig hålla datorn uppdaterad själv men inte haft några problem när jag laddat ner de aktuella drivarna från tex XMG. Datorn lär ju dock levereras uppdaterad får man hoppas om du inte installerar Windows själv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandgren:

Exakt, Intel Whitebook LAPQC71 säljs under några olika namn världen över, MAG-15 också. XMG (Schenker) har dock helt överlägset bäst support av alla vilket är smidigt att nyttja (tex bra närvaro på Reddit). Finns dock nedladdningssida för bios etc även hos Intel.

Här en ganska ny men bra review:
https://youtu.be/mJyYvS3djqI

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag återupplivar tråden en aning.

Någon som levt med datorn en längre tid och har en åsikt att dela med sig?
Komplett rear ut dessa datorer nu och för en, snart medelålders man, är kraven inte så höga längre. Känns som en bra deal och datorn verkar inte besitta några förödande svagheter… eller?

https://www.komplett.se/product/1155859/gaming/speldator/barb...

Skrivet av Sweckarn:

Stavfel