Kan jag koppla en extern subwoofer till mina högtalare?

Permalänk
Medlem

Kan jag koppla en extern subwoofer till mina högtalare?

Dessa högtalarna jag har just nu:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/bluetooth-hog...

Det jag undrar är, kan jag koppla en externa subwoofer till dessa högtalare? Och om jag kan göra detta, har ni några tips på subwoofers (Under 900 kr)?

Tacksam för svar

Permalänk

Kanske. Hur tänker du koppla in högtalarna? Om du tänker koppla med lågnivå kan du leta en subwoofer som har rcakontakter i stereo med både in och utgång. Du kopplar isf från källan till basen, och sedan från basen till högtalarna.

Ett alternativ kan vara en subwoofer med högnivåingång. Den kan du i så fall koppla mellan högtalarna. Du får dock bara ena kanalen vilket kan bli ett problem.

Inga tips så billigt förutom att leta begagnat.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kanske. Hur tänker du koppla in högtalarna? Om du tänker koppla med lågnivå kan du leta en subwoofer som har rcakontakter i stereo med både in och utgång. Du kopplar isf från källan till basen, och sedan från basen till högtalarna.

Ett alternativ kan vara en subwoofer med högnivåingång. Den kan du i så fall koppla mellan högtalarna. Du får dock bara ena kanalen vilket kan bli ett problem.

Inga tips så billigt förutom att leta begagnat.

Tack för svaret! Jag är inte så insatt i detta med högtalare och vet därför inte riktigt hur jag ska koppla in dom... Men hur kommer det sig att det inte finns någon billigare ny variant?

Permalänk
Skrivet av Gappy:

Tack för svaret! Jag är inte så insatt i detta med högtalare och vet därför inte riktigt hur jag ska koppla in dom... Men hur kommer det sig att det inte finns någon billigare ny variant?

Det kan såklart finnas någon billig som funkar, men jag har tyvärr inget bra tips.. däremot går ju trenden mot mer slimmade prylar, och det dyker hela tiden upp billiga och bra högtalare på begagnatmarknaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Det kan såklart finnas någon billig som funkar, men jag har tyvärr inget bra tips.. däremot går ju trenden mot mer slimmade prylar, och det dyker hela tiden upp billiga och bra högtalare på begagnatmarknaden.

Okej! Och sista frågan nu, men hur var det du menade med hur jag kan koppla den till högtalarna?

Permalänk
Skrivet av Gappy:

Okej! Och sista frågan nu, men hur var det du menade med hur jag kan koppla den till högtalarna?

Ska se om jag kan fixa en bild eller nåt senare, om ingen hinner före.

Edit: Hittade en bild från rehifi.se på baksidan av en Dali SWA12 som när den var ny kostade omkring 5000kr. (Är ju skit samma i sammanhanget men bara en indikation på nivån på subben, dvs mellanklass på sin höjd)

Du ser att det både finns lågnivåanslutning (rca) och högnivåanslutning (klämlist).
Om vi tänker oss att din ljudkälla är en dator som har 3.5mm uttag för ljudet ser vi:

Lågnivå (att föredra):
Från datorns 3.5mm ut -> kabel (3.5mm-rca) -> line in på subben
Från line ut på subben -> kabel (rca-rca) -> line in på högtalarna

Högnivå (blir bara ena kanalen):
Från högtalarens högnivåutgång -> högtalarkabel -> högnivå in på subben (högtalaranslutningen)
Från högnivå ut på subben -> högtalarkabel -> till andra högtalaren

Det skulle isf fungera så att ena högtalaren är förstärkare även till den andra. Där kan du koppla en sub emellan. Men! Som du gissar så får du bara med den ena kanalen då.

Komplettering
Visa signatur