3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nickers:

Bokar man Palit på webhallen så får man den nästa vecka verkar det som. Har aldrig haft ett Palit kort förut men dom kan ju inte vara så mycket sämre än de andra märkena. Typ inga bokningar alls på dom ju.

Jag har Palit 2070, och jag har inget alls negativt att säga om dom. Tror folk undviker dom lite för att det inte är ett särskilt känt märke?

Tyst fläkt, inget coilwhine. Presterar jättebra (jämfört med andra 2070). Var billigare än alla andra märken.

EDIT: Verkar vara samma typ av fläktar på mitt som det är på 3080:t också (fast en extra). Jag tror du kan va trygg.

Permalänk
Medlem

Jösses , jag hade bokat mitt 3080 tu oc rätt sent, så nu kunde man boka en annan version på webhallen då man ligger till bättre i kön där. Hade inte alls förväntat mig ett sånt tryck på tuf

Permalänk
Medlem

@Webhallen något sätt man kan få ett hum angående webhallen-config datorer beställda runt olika tidpunkter på lanseringsdagen? Hur räknar ni in dem i väntelistan?

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

@Webhallen något sätt man kan få ett hum angående webhallen-config datorer beställda runt olika tidpunkter på lanseringsdagen? Hur räknar ni in dem i väntelistan?

Döma av infon här https://www.webhallen.com/se/product/324062-ASUS-TUF-GeForce-... så bör du kunna få ett hum

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Mja tycker inte det blir så självklart. Stått och räknat baserat på just den datan men vet inte alls om en beställd config är med bland numrena där. Dessutom skulle de byggas utan OC-modellen, så har fått göra ny egen dålig matte på vad man kan tänkas ha för köplats (efter köptid) eftersom ingen tabell erbjöds på den varianten. Mer än att 297 hann bokas på den modellen.. om det inräknar config-datorerna vet jag inte.

För mig förefaller det rimligt att de försöker bygga med första bästa 3080 istället för de tänkta TUF-kortet. Förstår det som att de nått ut till några med just ett sånt förslag, men har en kompis som beställde 15:06 och inte har hört ett knyst.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Mja tycker inte det blir så självklart. Stått och räknat baserat på just den datan men vet inte alls om en beställd config är med bland numrena där. Dessutom skulle de byggas utan OC-modellen, så har fått göra ny egen dålig matte på vad man kan tänkas ha för köplats (efter köptid) eftersom ingen tabell erbjöds på den varianten. Mer än att 297 hann bokas på den modellen.. om det inräknar config-datorerna vet jag inte.

För mig förefaller det rimligt att de försöker bygga med första bästa 3080 istället för de tänkta TUF-kortet. Förstår det som att de nått ut till några med just ett sånt förslag, men har en kompis som beställde 15:06 och inte har hört ett knyst.

Tror de kommer välja OC om det trillar in före icke OC

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Beställde ett. Återkommer om jag får ett exemplar om 1 vecka. Palit gör bra kort. Bara inte ett så känt varumärke i Sverige.
Har en annan beställning på komplett som skulle kommit 26 sep. De ändrade dock till den 2 dec nu i veckan...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Beställde ett. Återkommer om jag får ett exemplar om 1 vecka. Palit gör bra kort. Bara inte ett så känt varumärke i Sverige.
Har en annan beställning på komplett som skulle kommit 26 sep. De ändrade dock till den 2 dec nu i veckan...

Blev samma för mig , får vi hoppas det går bra. Ser dock bättre ut än vissa modeller som har utbuktningar på en del av sidan vilket ser konstigt ut i mitt tycke (genomskinlig towersida)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murtag:

Blev samma för mig , får vi hoppas det går bra. Ser dock bättre ut än vissa modeller som har utbuktningar på en del av sidan vilket ser konstigt ut i mitt tycke (genomskinlig towersida)

Tänker bara om det är dussintals som beställt nu när de såg de låga bokningsnumret. Risigt vore det om antalet hoppar upp nu när webhallen uppdaterar imorgon.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Tänker bara om det är dussintals som beställt nu när de såg de låga bokningsnumret. Risigt vore det om antalet hoppar upp nu när webhallen uppdaterar imorgon.

Skulle dock inte räkna med att infon uppdateras imorgon då det står "uppdateras ej förens ny information finns".

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Skulle dock inte räkna med att infon uppdateras imorgon då det står "uppdateras ej förens ny information finns".

Om fler bokningar tas emot finns det väl ny information?
De kanske syftar på leveranser dock!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Om fler bokningar tas emot finns det väl ny information?
De kanske syftar på leveranser dock!

Tolkar det som leveranser, men det hade helt klart varit trevligt med uppdateringar om bokningar.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem

Har kört Palit på 10x serien tidigare, ful som stryk men ett av de bättre korten då. Palit och Gainward är väl typ samma företag vill jag minnas.

Bokade ett utifrån hur det såg ut med bokningarna. På papper verkar de övriga korten vara långt borta med 1-2 plus hundra bokningar per kort och knappa 10 kort på ingående..

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeddius:

Nu har det hänt grejer på Webhallens hemsida.
Kollar man på Asus 3080 Strix OC så står detta.

Uppdaterad 2020-10-06, uppdateras ej förens ny information finns
Antal bokningar 386
Nästa bekräftade leverans
7e till 8e oktober
Ej skeppade men allokerade
15-16e oktober

Står även liknande info på andra Grafikkort hos Webhallen.

@Inet ta efter detta ni med!

Permalänk

Oj, oj. Sjukt snyggt av @Webhallen! Nu kan man bilda sig en luddig uppfattning om hur man ligger till kö-mässigt på det man bokat, samt se hur det är fördelat mellan kort. Mer än så kan jag inte begära, även om en personlig nedräkning och påhejare vore trevligt

Edit: Märk väl att den här ändringen kom upp sent på kvällen också, väl utanför ordinarie arbetstid <3

Sen ska man ju komma ihåg att ingen information är vattentät och det här är nog lika mycket för att avlasta kundtjänst som det är för att stilla klådan hos oss otåliga. Webhallen gick ju ut pro-aktivt redan innan lanseringen med ett mail och förklarade läget där de t.ex. sa detta om köplatser:

Citat:

Vad har jag för köplats?
Vi går inte ut med vilken köplats det är på enskilda ordrar. Och det är inte för att vi vill hålla dig som kund i någon form av ovetande. Vårt ordersystem är inte perfekt. Varje butik och webblagret har sin egen interna köordning, och sedan finns det en övergripande ”global” kö. I enstaka fall kan det bli så att kort i butikers lager går till nästa person i butikens körordning och inte till den som är på den ”globala” kön. Det är en minimal del av våra kunder som påverkas av ett sådant fel, och då får rätt kund sitt kort vid nästkommande leverans.
Vid stora releaser kan det bli diskussioner på forum där man jämför köplats/bokningstid med när man får korten mot andra. Det leder enligt vår erfarenhet mest till stress hos vår personal och dig som kund. Vi frångår inte köordningen för någons skull oavsett om du är Webhallens VD eller vår största kund; Med det sagt hoppas vi på överseende vid de tillfällen som det kan bli fel.

Permalänk
Medlem

Nu har Webhallen uppdaterat sin kö för Palit, 33 personer i kö.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Verkar som siffrorna uppdaterats sedan igår kväll när de kom ut, flera kort har ökat i bokningar nu

Visa signatur

Intel i7 4970K / Corsair i100 , Corsair Veng. Pro DDR3 2400MHz 16GB , 2 x Geforce Gtx 760 , 2 x 120g SSD , Cooler Master V700 700W.
Acer Predator 144hz skärm .

Permalänk
Medlem

Det måste ha uppdaterats nu mellan 7-8. För klockan 0650 var det fortfarande 3 och 8 bokningar på de två olika korten. Förbannat! Nu lär jag bli utan, beställde 06:14.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem

Haha när jag såg detta inatt tänkte jag direkt nu har kön ökat såklart.
Gäller att vara snabb och ha tur med att råka se de precis när de kommer ut Flera timmar senare så är de kört

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Gick sms från Elgiganten nu att mitt Asus TUF OC har fått förväntad leverans uppskjutet till 19 Oktober 🥱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Gick sms från Elgiganten nu att mitt Asus TUF OC har fått förväntad leverans uppskjutet till 19 Oktober 🥱

Fick precis samma meddelande😒

Permalänk
Medlem

Fick det också nu att det är uppskjutet till 20 oktober. Hurra för giganten som är de ända som knappt verkar få in ett enda kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

samma. Ska FÖRSÖKA avboka.. verkar ju inte helt lätt alla gånger.

EDIT: Inga problem att avboka, får se om det faktiskt BLIR avbokat också. Beställde med betalning Klarna.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Haha när jag såg detta inatt tänkte jag direkt nu har kön ökat såklart.
Gäller att vara snabb och ha tur med att råka se de precis när de kommer ut Flera timmar senare så är de kört

Vaknade runt 02:00 av att jag kände en disturbance in the force (läs: var tvungen att gå på muggen). Mycket riktigt hände något på 3080-fronten.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Skrivet av Trombley:

Vaknade runt 02:00 av att jag kände en disturbance in the force (läs: var tvungen att gå på muggen). Mycket riktigt hände något på 3080-fronten.

Lmao. Samma här.

Visa signatur
Permalänk

Fick också mail från Elg, framskjuten från 8 till 19:e. Avbokade dock detta kort för flera dagar sedan, men Elg vägar äro outgrundliga 🤔

Visa signatur

Intel i7 4970K / Corsair i100 , Corsair Veng. Pro DDR3 2400MHz 16GB , 2 x Geforce Gtx 760 , 2 x 120g SSD , Cooler Master V700 700W.
Acer Predator 144hz skärm .

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Fick det också nu att det är uppskjutet till 20 oktober. Hurra för giganten som är de ända som knappt verkar få in ett enda kort.

Kanske är så att Felgiganten sitter på massa kort alt väntar med att beställa till dom har fått till en bra deal med leverantörerna.
Vilket fall att bara skjuta upp en gången i veckan betyder ju att dom tror att det ska lösa sig snart.
Det hjälper ju inte oss som väntar men ändå.

Har vi otur så kommer ett sms där det står "Vi kan tyvärr inte leverera den produkt till det tidigare priset då vår återförsäljare har gjort en oväntad pris höjning... blabla.. "

Bättre kommunikation med kunderna hade dom kommit långt på, även uppdaterat deras kundtjänst om exakt vad deras plan är
så hade det sparat tid för både dom och kunderna.

Deras datum kan man lika gärna ignorera och vad kundtjänst säger/lovar
dom kan komma tidigare eller senare det är ingen som vet
det blir speciellt tydligt då dom sätter samma datum på alla leverantörer

Permalänk
Medlem

Nu verkar webbis ha börjat lägga in ungefärliga positioner i kön på korten också

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

Kanske är så att Felgiganten sitter på massa kort alt väntar med att beställa till dom har fått till en bra deal med leverantörerna.
Vilket fall att bara skjuta upp en gången i veckan betyder ju att dom tror att det ska lösa sig snart.
Det hjälper ju inte oss som väntar men ändå.

Det är ett scamföretag som lurar folk att beställa genom att säga att de har 100 kort i lagret. Ingen kommer att få någon kort 19:e, det blir en ny "försening". Men visst vill du vara optimist tro på deras godhet...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV