HiFi-klubbens Samsungerbjudande -Diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Några tips när man ska packa upp den och sätta upp den? Ska ha på den fot som följer med.
Har 65 tum modellen.
Hur ska jag koppla den till receivern, ps4 pro samt kommande Series X?
Receivern är en "äldre" Onkyo. Vill att ps4 pro samt sedan Series X visar 4k ssmt HDR på tvn men att ljudet går via receivern och högtalarna.
Receivern, Onkyo TX-NR626, har 4K passthrough enligt klistermärke på den. Men löser det även HDR?

Permalänk
Medlem

Jag skrev å frågade om min leverans som är en 65Q90T och fick följande svar, känns inte så muntert:

”Tyvärr så har vi inget bekräftat leveransdatum just nu, men indikationerna pekar frammåt slutet av oktober, jag vill dock förvarna om att det finns en risk att det kan flytta på sig.”

Beigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Några tips när man ska packa upp den och sätta upp den? Ska ha på den fot som följer med.
Har 65 tum modellen.
Hur ska jag koppla den till receivern, ps4 pro samt kommande Series X?
Receivern är en "äldre" Onkyo. Vill att ps4 pro samt sedan Series X visar 4k ssmt HDR på tvn men att ljudet går via receivern och högtalarna.

Jag har typ samma uppsättning som du. Det är bara att plugga in ps4:an i TVn med en hdmi. Sen tar du en HDMI från TV:ns ARC HDMI-anslutning och pluggar in i monitor-porten på receivern. Sen ska allt funka, ev måste du fixa några inställningar i både TV och receiver med tilldening av portar.

Min receiver har också passthrough, dock är den av äldre variant (2013-14) och av någon anledning har jag inte fått den att skicka 4K signalen... Beror kanske på att en av mina HDMI-kablar inte har high-speedklassning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag skrev å frågade om min leverans som är en 65Q90T och fick följande svar, känns inte så muntert:

”Tyvärr så har vi inget bekräftat leveransdatum just nu, men indikationerna pekar frammåt slutet av oktober, jag vill dock förvarna om att det finns en risk att det kan flytta på sig.”

Beigt...

När beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolve:

När beställde du?

6 sept. kl 17.55

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

6 sept. kl 17.55

Skumt, jag beställde kl 14 samma dag och fick min levererad i torsdags förra veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolve:

Skumt, jag beställde kl 14 samma dag och fick min levererad i torsdags förra veckan.

Det gick nog in många beställningar då under kampanjen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolve:

Jag har typ samma uppsättning som du. Det är bara att plugga in ps4:an i TVn med en hdmi. Sen tar du en HDMI från TV:ns ARC HDMI-anslutning och pluggar in i monitor-porten på receivern. Sen ska allt funka, ev måste du fixa några inställningar i både TV och receiver med tilldening av portar.

Min receiver har också passthrough, dock är den av äldre variant (2013-14) och av någon anledning har jag inte fått den att skicka 4K signalen... Beror kanske på att en av mina HDMI-kablar inte har high-speedklassning.

Min är från 2013 också.
Med monitor menar du out main?
Ska man ha ps4 i hdmi 4 eller spelar det inte någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Min är från 2013 också.
Med monitor menar du out main?
Ska man ha ps4 i hdmi 4 eller spelar det inte någon roll?

Yes, PS4:an hade jag kopplat in i HDMI 4.
Ja HDMI-outporten heter nog lite olika på olika receivers men det är korrekt, koppla in den i out main.

Permalänk
Skrivet av maximm:

@chief wiggum:

Tack för årets deal, tror inte någon TV på BF kommer klå detta. Blev en QE55Q95T och en QE65Q90T. En ska till mina föräldrar och förmodligen byter vi ut min Philips OLED här hemma.

Ingen orsak. Dock kunde jag väl aldrig tro att det skulle bli ett så stort rabalder av mitt lilla tips. Nu hoppas jag bara att jag får hem min beställning inom kort.

Permalänk
Medlem

Försöker få ljudet från de inbyggda apparna till receivern samt ps4 pro men lyckas inte förstå hur jag ska få till det via hdmi (e-arc). Ljudet kommer enbart via tvn.
Chromecast som sitter i en hdmi i receivern, Onkyo TX-NR626, ger ljud via högtalare/receiver och bild via tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Försöker få ljudet från de inbyggda apparna till receivern samt ps4 pro men lyckas inte förstå hur jag ska få till det via hdmi (e-arc). Ljudet kommer enbart via tvn.
Chromecast som sitter i en hdmi i receivern, Onkyo TX-NR626, ger ljud via högtalare/receiver och bild via tvn.

Kolla in den här https://youtu.be/x8QfxFV1Au4 du måste sannolikt ändra en inställning i receivern.

Permalänk
Medlem

Thomas

Skrivet av D3str0yer:

Ställer du in bildläget till Filmmaker mode så är TVn riktigt bra, men använder du andra bildlägen som t ex Dynamisk eller om du sätter på "intelligent mode". För vanliga konsumenter så kanske det inte är så optimalt att "intelligent mode" drastiskt försämrar bildkvalitén.

Hej, om du läser senaste Hemmabio så har Thomas Ytterberg "Laxpudding" testat en Q80 men som han skriver så kan du använda inställningarna på alla Q modellerna och han stängde av t.e.x. Dynamiskt.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hej, om du läser senaste Hemmabio så har Thomas Ytterberg "Laxpudding" testat en Q80 men som han skriver så kan du använda inställningarna på alla Q modellerna och han stängde av t.e.x. Dynamiskt.
Mvh Paul

Lust och dela med dig av inställningarna ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem

Fick ett gäng mail om att den ska vara registrerad för postnord så den bör skickas, gissar på att 55 tummaren dyker upp i slutet av veckan.

Permalänk
Medlem

Inställningar generellt

Skrivet av The man swe 90:

Lust och dela med dig av inställningarna ?

Samsung Q
Detta är naturligtvis generella inställningar och det beror på om du har ett ljust eller mörkt rum så kan du behöva justera några parameter upp eller ned.
Filmläge, Ljusstyrka 8-14, Kontrast ej över 40, Lokal nedtoning Låg, Skuggdetaljer ok, Brus/Skakreducering stäng av, Spelläge ligger under Allmänna, Extern enhetshanterare, Inställningar för spelläge inga kommentarer mer än att de ökar latensen från 15ms till 25ms. Allmänna, Ekolösning, Identifiering av omgivningsljus- Stäng av. Om ni vill ha mer detaljerat så finns det på Youtube ex.
https://www.youtube.com/watch?v=l36ol3svIF8 https://www.youtube.com/watch?v=6SBC6QWQSSw https://www.youtube.com/watch?v=XZ_jUQ38G50
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolve:

Jag kör också så. Bara en hdmi för ljudet till förstärkaren (viktigt med rätt port i TVn) och sen konsol in i TVn. Om ni lägger till konsolen så att den får en ikon så kommer den starta varje gång du startar TVn. Rätt drygt och fick leta lite innan jag kom på vad det var. Var bara att ta bort den som en enhet så löste sig problemet.

Permalänk
Medlem

Min anlände också idag, ingen uppbärning ingick trots fraktavgiften men postgubben hjälpte till ändå - sjukt uppskattat! Inga problem att registrera cashback, men man får som sagt kolla serienumret på baksidan av TVn då det på kartongen saknade en bokstav.

Vill man registrera cashbacken innan man tar TVn ur kartongen kan man hissa ner en mobil och ta kort på klisterlappen med serienumret på baksidan, men det är trångt..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

För mig så matchade inte serienumret varken på kartongen, kvittot eller baksidan av TVn, alla saknade en bokstav/siffra som jag fann när jag kollade upp serienumret direkt i mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Hur har ni tänkt när ni valt bonusprodukt?
Har egentligen inget behov av någon för tillfället men vet inte hur lätt det är att sälja dem och till vilket pris.
Har tre barn så mobiler är ju ibland en förbrukningsvara...
Min mobil är en LG G7 thinq som är 2 år men ändå verkar vara bättre än den som erbjuds så den känns inte aktuell att byta ut.
Jag har en gsync monitor på 27 tum redan samt 23 tums ips från dell så, har nog inte plats med en till.
Känns som att monitorn ändå kommer hålla sitt värde längre än mobilen.
Vad har ni valt och tänkt?
Nedan är länk till jämförelse mellan samsung och min befintliga monitor:
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5258107,3696088?cate...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Hur har ni tänkt när ni valt bonusprodukt?
Har egentligen inget behov av någon för tillfället men vet inte hur lätt det är att sälja dem och till vilket pris.
Har tre barn så mobiler är ju ibland en förbrukningsvara...
Min mobil är en LG G7 thinq som är 2 år men ändå verkar vara bättre än den som erbjuds så den känns inte aktuell att byta ut.
Jag har en gsync monitor på 27 tum redan samt 23 tums ips från dell så, har nog inte plats med en till.
Känns som att monitorn ändå kommer hålla sitt värde längre än mobilen.
Vad har ni valt och tänkt?

Monitorn kommer lätt hålla sitt värde mycket längre i tid, den säljs redan nu för ca 2000 kr mer än mobilen, den enda fördelen med mobilen är väl att det är betydligt smidigare att skicka om du ska försöka sälja den.

Det enda som håller tillbaka monitorn är väl att den inte är 32 tum, i övrigt så har den toppmoderna specs som säkerligen kommer vara imponerande även om 5+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Min anlände också idag, ingen uppbärning ingick trots fraktavgiften men postgubben hjälpte till ändå - sjukt uppskattat! Inga problem att registrera cashback, men man får som sagt kolla serienumret på baksidan av TVn då det på kartongen saknade en bokstav.

Vill man registrera cashbacken innan man tar TVn ur kartongen kan man hissa ner en mobil och ta kort på klisterlappen med serienumret på baksidan, men det är trångt..

Står dock klart och tydligt på HiFi's egna hemsida, är ju alltid en go idé att alltid se över butikens leveransvillkor:

Leverans av varor från webbutiken direkt till kund
Vid beställning debiteras, utöver varans pris, en eventuell fraktkostnad på 99 kr, fri frakt på order över 1 000 kr*. Normal leveranstid är 1–4 dagar om varan/varorna finns i lager. Beställda varor skickas med PostNord eller motsvarande. Varor som skall köras ut till mottagaren överlämnas vid tomtgräns (villa) eller vid port (lägenhet). Utkörning till privatperson sker efter överenskommelse med mottagaren.

OBS: Alla TV som är 49 tum eller större skickas alltid med hemleverans.

Beställning för uthämtning i våra butiker
Butiken kontaktar kunden när de har vara i butiken. Produkter som kan skickas som postpaket skickas direkt till butiken. Större produkter (t.ex. TV) kommer till butiken med nästa normal butiksleverans (3-7 dagar).

En affär med HiFi Klubben är inte avslutad förrän du godkänt de produkter som du beställt. Blir du inte nöjd eller ångrar dig så gäller följande: Kontakta oss senast 14 dagar efter varans mottagande så byter vi den eller ger dig pengarna tillbaka.

Om du beställer varor som är tillfälligt slutsålda meddelar vi förväntad leveranstid via e-post eller telefon. Om du inte längre vill ha varan på grund av den förlängda leveranstiden kan du naturligtvis avbeställa den.

Alla priser är i svenska kronor (SEK) och inklusive moms.

*Alla TV som är 49 tum eller större skickas automatisk med hemleverans för 399:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Står dock klart och tydligt på HiFi's egna hemsida, är ju alltid en go idé att alltid se över butikens leveransvillkor:

Leverans av varor från webbutiken direkt till kund
Vid beställning debiteras, utöver varans pris, en eventuell fraktkostnad på 99 kr, fri frakt på order över 1 000 kr*. Normal leveranstid är 1–4 dagar om varan/varorna finns i lager. Beställda varor skickas med PostNord eller motsvarande. Varor som skall köras ut till mottagaren överlämnas vid tomtgräns (villa) eller vid port (lägenhet). Utkörning till privatperson sker efter överenskommelse med mottagaren.

OBS: Alla TV som är 49 tum eller större skickas alltid med hemleverans.

Beställning för uthämtning i våra butiker
Butiken kontaktar kunden när de har vara i butiken. Produkter som kan skickas som postpaket skickas direkt till butiken. Större produkter (t.ex. TV) kommer till butiken med nästa normal butiksleverans (3-7 dagar).

En affär med HiFi Klubben är inte avslutad förrän du godkänt de produkter som du beställt. Blir du inte nöjd eller ångrar dig så gäller följande: Kontakta oss senast 14 dagar efter varans mottagande så byter vi den eller ger dig pengarna tillbaka.

Om du beställer varor som är tillfälligt slutsålda meddelar vi förväntad leveranstid via e-post eller telefon. Om du inte längre vill ha varan på grund av den förlängda leveranstiden kan du naturligtvis avbeställa den.

Alla priser är i svenska kronor (SEK) och inklusive moms.

*Alla TV som är 49 tum eller större skickas automatisk med hemleverans för 399:-

Jag har/hade läst avtalet.

Sen kan jag ärligt erkänna att jag tycker det är fullkomligt värdelöst att Postnord inte har uppbärning på hemleverans närmare 500kr som alla andra speditörer för liknande summor, exempelvis DHL, DSV eller lokala ditton. Beställer man direkt från Samsung t ex anlitar dom ett lokalt bolag som bär upp TVn och erbjuder t om att installera den åt en... utan någon fraktkostnad alls. Det är lite skillnad på vad man får för pengarna!

Som sagt, inget fel men uppskattar att snubben från Postnord hjälpte till ändå - då jag vet att han inte hade behövt!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Jag fick också hjälp av PostNord snubben att bära in min 75 tum tv. Väldigt nöjd med tvn och 1917 ser mycket bra ut https://imgur.com/gallery/aMgyAeJ

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,

Permalänk
Medlem

Leverans

Skrivet av The man swe 90:

Jag fick också hjälp av PostNord snubben att bära in min 75 tum tv. Väldigt nöjd med tvn och 1917 ser mycket bra ut https://imgur.com/gallery/aMgyAeJ

Samma här, leverans upp till sjätte våningen och inburet i vardagsrummet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Samma här, leverans upp till sjätte våningen och inburet i vardagsrummet.

Japp, frågade snällt och fick hjälp av att bära upp tv:n. Dock beställde jag bara Q95T55, hade förmodligen lyckats få upp den själv om inte Postnord var villiga att hjälpa. Fick dock förklarat av postgubben att det är deras chefer som inte vill att de ska hjälpa att bära upp.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Grey Uniformity hos er?

För min egen del så ser det väl helt ok ut: https://imgur.com/a/CliX2Fp

Bilden representerar ganska bra ut av det jag såg i verkligheten, det kanske är en aning värre i verkligheten dock.

Permalänk
Medlem

Löste mitt problem med receivern och tvn så nu fungerar det
Jag fick också hjälp med att bära tvn vilket var uppskattat då jag var ensam hemma och har lite ryggproblem ibland.
Föraren körde inte hela vägen fram med lastbilen till vårt hyreshus så det skulle inte gå annars.

Fick ni någon bekräftelse på bonusvara?
Jag fick ett bekräftelsemail men där står det inga uppgifter ang. sina val eller vad man fyllt i.
Bara att man har gjort ett val och de (Veddesta) kommer titta på det inom 72 timmar.
Inget verifikationsnummer eller liknande man kan hänvisa till.
Valde till slut mobilen då det visade sig idag att en av mina döttrars mobiler var "lite" sprucken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Jag var helnöjd med min TV... tills jag bestämde mig för att kolla på hockey. DSE:n är helt jävla brutal, tror nästan det är en deal breaker för mig då jag följer mycket NHL/SHL.

Det ser liksom ut som isen är "smutsig", speciellt när kameran rör sig snabbt...

Jag trodde det var ännu något som bara inbitna TV-nördar märkte av, som så många andra tekniska problem med bildskärmar... Men herregud vad hockey är dålig på TVn.

Upplever ni andra samma problem när ni kollar på ishockey?

Ja, precis samma scenario som mig, jag hoppas verkligen inte det blir några problem... Inte mitt fel att supporten hos båda parterna är totalt värdelösa. Jag väntade 40 min i Samsung-chatten utan framgång i Fredags.

Jag fick tag på chatsupporten! De tipsade mig om att kontakta Veddestasupporten (vilket jag redan gjort)

Mitt ärende som jag fyllde i hos Veddesta fick ett svar också. Jag fyllde i det här formuläret: https://www.veddestagruppen.se/campaign-support-3/
och fick svar från dem via mejl. Min registrering hade gått igenom när jag skickade iväg begäran på Samsungsidan, men något gått fel med återkopplingen. Min skärm skulle i alla fall anlända i slutet på oktober:

"Jag kan se att du skickade in din registrering 2020-09-17, 18:10:07. Din vara kommer att skickas ut mellan 30 och 40 dagar från den dagen registreringen validerades, vilket har tidstämpel 2020-09-18, 11:29.

Din vara kommer således att skickas ut mellan 19de och 28de Oktober.

MVH,
Veddesta Distribution."

Så jag det verkar som allt har gått som det skulle i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag fick tag på chatsupporten! De tipsade mig om att kontakta Veddestasupporten (vilket jag redan gjort)

Mitt ärende som jag fyllde i hos Veddesta fick ett svar också. Jag fyllde i det här formuläret: https://www.veddestagruppen.se/campaign-support-3/
och fick svar från dem via mejl. Min registrering hade gått igenom när jag skickade iväg begäran på Samsungsidan, men något gått fel med återkopplingen. Min skärm skulle i alla fall anlända i slutet på oktober:

"Jag kan se att du skickade in din registrering 2020-09-17, 18:10:07. Din vara kommer att skickas ut mellan 30 och 40 dagar från den dagen registreringen validerades, vilket har tidstämpel 2020-09-18, 11:29.

Din vara kommer således att skickas ut mellan 19de och 28de Oktober.

MVH,
Veddesta Distribution."

Så jag det verkar som allt har gått som det skulle i alla fall

Jag har inte fått något mail på mitt formulär jag skickade in i fredags så har skickat en ticket till Veddesta, tog det lång tid innan de svarade ?

Visa signatur