Tips på VR och spel för äldre sökes

Permalänk
Medlem

Tips på VR och spel för äldre sökes

Om man vill till äldre (inte frisk) person börja med VR och köra igång
- kan ni ge tips på vart man börjar och bör köpa för att komma igång?!

Helst som första steg för PC men kan tänka gå vidare upp till PS4 eller Xbox senare.

Prisklass max ca 6000 kr för allt?!

Datorn som det i så fall gäller har moderkort Gigabit H97N-WIFI och grafik Intel® HD Graphics 4600.

Ge också tips på vilka VR spel (namnge dem, tack) som är LUGNA, typ gå runt promenad och besöka parker, sociala spel, besöka städer, åka bil och tåg kanske, lugna äventyr (inte action och berg-o-dalbana). Mer terapi än action.
Har ni några bra idéer?

Permalänk
Medlem

Köp en Quest 2

Hej! För det du vill ha tror jag en Quest 2 räcker gott och väl. Du behöver ingen dator till den.

Kostar från 3690kr

Har en quest 1 själv och den fungerar utmärkt.

Där har du olika spel som du efterfrågar.

Billigare än så kommer du inte.

Permalänk
Medlem

Definitivt Oculus Quest 2. Ingen fråga om saken. Enkelheten och trådlösheten kan inte klås.

Det finns många olika spel som kan vara bra för en person med begränsad rörlighet. Några som jag kommer att tänka på är Google Earth VR (riktigt häftigt!), Tilt Brush, Nature Treks, Moss och Angry Birds.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Gillar han bilar så kan jag alltid slå ett slag för Dirt Rally, men tvekar på att det fungerar med nämnd dator. Tror inte intel hd drar något vr spel.
I quest så tror jag inte dirt rally finns.
Tilt brush är ganska mysigt när man väl lärt sig.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Moderator
Moderator

Beroende på vilket sätt personen är sjuk kanske VR blir helt fel? Det är ju i dagsläget inte precis en ersättare för verkligheten, utan ganska krävande för många då kroppens sinnen levererar motstridiga signaler.
Åka tåg och bil kanske inte alls fungerar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack alla! Det blir definitivt en Oculus Quest 2 och Google Earth, Tilt Brush, Nature Treks och Moss till att börja med. Det är själva grejen att möjligheten finns då att få en paus från just verkligheten vi är ute efter. Bli distraherad med att tänka på annat en stund.
Har ni fler tips och råd kring detta så fyll gärna på i kommentarsfältet!

Permalänk
Medlem

Spelet Moss är supergulligt och avkopplande. Lite aktion, men inte så mycket och inte i första person. Rekommenderar starkt.
Tilt brush är ett målar-program i 3d. Kan vara avkopplande och kul.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Men....vart beställer man spelen ifrån? Appen Oculus eller Steam? Och kör man via Steam måste man väl ha kabel mellan dator och headset men trådlöst med appen?
För att köra allt måste jag ju hämta spelen ifrån någonstans eftersom inget installeras i Oculus Quest's eget minne väl?