Fredagsfokus 5: Flaskhalsar

Permalänk
Melding Plague

Fredagsfokus 5: Flaskhalsar

Behöver du den dyraste processorn till ett Geforce RTX 3080 och måste man ha 600 FPS? Tvisten får nästan Anton att trilla ur rutan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs! Äntligen fredag! Och ett mycket bra och relevant ämne nu så här i denna historiska uppgraderingshöst! Trevlig helg!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Får man 600 fps i dagens spel så känns det som att datorn inte behöver uppgraderas på ett par år.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Intressant ämne!
Om man t.ex spelar i 4K 60Hz, vad ska en FPS-limiter vara inställd på? 60, 59, 61 för att slippa tearing?
Och framförallt, är det någon skillnad på drivrutinernas inbakade FPS-limiter mot tredjepart?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Intressant ämne!
Om man t.ex spelar i 4K 60Hz, vad ska en FPS-limiter vara inställd på? 60, 59, 61 för att slippa tearing?
Och framförallt, är det någon skillnad på drivrutinernas inbakade FPS-limiter mot tredjepart?

Beror på spel. G-SYNC gillar högre framelimit typ 58 funkar.
AMD behöver lägre för funka med free-sync
Skillnad på ingame och 3e är gigantisk.
https://www.youtube.com/watch?v=Gub1bI12ODY

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Keeper of the Bamse

@undac: kan du vidareutveckla vad du menar med "ökade latenser" när man har hög GPU-belastning? Vilken latens introduceras när jag ligger på 100% gpu-utnyttjande jämtemot om jag ligger på säg 80%?

Jag har ju en Gsync-skärm och vill ju gärna ligga på så hög FPS som möjligt, upp till taket på 165hz, är det dumt?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är en sån där lortig "not a real gamer" Vsync-användare (spelar inte fps då) och således blir min GPU sällan belastad till fullo. Jag drar ju däremot inte nytta av någon särskilt minskad latens antar jag, just pga att jag slår på vsync.

Borde kanske gpu-drivrutiner ha en framerate-cap påslaget "by default" i vissa spelprofiler (baserat på ens monitors refreshrate då) eller känns det dumt om de skulle införa det?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

@undac: kan du vidareutveckla vad du menar med "ökade latenser" när man har hög GPU-belastning? Vilken latens introduceras när jag ligger på 100% gpu-utnyttjande jämtemot om jag ligger på säg 80%?

Jag har ju en Gsync-skärm och vill ju gärna ligga på så hög FPS som möjligt, upp till taket på 165hz, är det dumt?

Dumt och dumt, men det kan klart vara märkbart, ja. Jag rekommenderar starkt Blur Busters G-sync-guide. Mycket att läsa, men är man intresserad så är det bara kul.
Läs åtminstone sidorna om de optimala inställningarna och deras FAQ.

Den korta versionen är att en FPS limit på 2-3 fps under skärmens Hz (med G-sync påslaget) oftast är optimalt. Du märker förstås ingen skillnad i flyt på 3 fps, men du kan få märkbart lägre input lag pga att antalet köade frames minskar.
Hur man sätter gränsen spelar också roll, där en limit i spelmotorn oftast är bäst, följt av en gräns satt i RTSS (oftast 1 frame extra latency).

Jag testade runt med detta nyligen när jag köpte ny skärm, och märker någorlunda tydlig skillnad i Unreal Tournament mellan 162 och 165 fps. I CS: GO däremot märkte jag noll skillnad av någon anledning.

@Teddis Om jag inte missförstått så kan nvidias Low Latency-läge och sannolikt även nya Reflex sköta sånt automatiskt (dvs begränsa framerate åt dig). Jag är dock inte så påläst om just de grejerna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

Denna är rätt bra om man vill ha lite info om fps högre än skärmens Hz.

Man tjänar rätt mycket på högre fps än skärmens max Hz.

https://blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-refr...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Teddis:

Jag är en sån där lortig "not a real gamer" Vsync-användare (spelar inte fps då) och således blir min GPU sällan belastad till fullo. Jag drar ju däremot inte nytta av någon särskilt minskad latens antar jag, just pga att jag slår på vsync.

Borde kanske gpu-drivrutiner ha en framerate-cap påslaget "by default" i vissa spelprofiler (baserat på ens monitors refreshrate då) eller känns det dumt om de skulle införa det?

En till fördel med begränsare, när grafikkortet inte går för fullt, blir datorn tystare.
Eftersom också kortet är svalare, kan det "boosta" mer, om grafiken blir riktigt tuff ett litet tag t.ex vid en explosion i spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

@anon298854 Absolut, kör man V-sync off så är högre alltid bättre för input lag. Men man kan oftast få liknande input lag med G-sync på och FPS limit, åtminstone när vi börjar snacka 144+ Hz och inte 60.

Ninja-edit: Källa på det ovanstående: https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...
OK, så vid 144 Hz är det c:a 5 ms fördel till V-sync off med 288 fps, men det kan jag gott ta för att slippa tearing. Kör inte många spel där så många FPS är aktuellt heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det där med input-fördröjningar vid hög GPU-belastning är lite komplicerat. Säg att man verkligen vill åt låg latency och dessutom konsekvent låg sådan. Då måste man ju först spela några vändor utan cappad FPS och se vilket värde man får som lägst (minus uteliggarna). Så om man får resultatet att FPS spänner mellan 86-128 så får man cappa FPS vid säg 80 för GPU alltid ska hålla sig ifrån de där 98-100% load där fördröjningarna uppstår. Det innebär ju då också att GPU ofta kommer ligga långt ifrån max load. Svalt och fint visserligen men man kan ju också se det som att man inte utnyttjar sin hårdvara fullt ut.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

tyckte detta test var intressant för se skillnad på 2080ti och 3080ti och 10900k och 3950
https://www.youtube.com/watch?v=Aj7h4uc3A4U&t=424s

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med ett bra test på detta:
10900K, 3600, 3570K
3090, 5600XT, RX570

Kör dessa med ett spel från:
2016, 2018, 2020 i upplösningarna
720p, 1080p, 4K

Då skulle allt bli glasklart för alla typ...

@UndaC?

Permalänk

Tiderna förändras. När jag var liten var cpu det viktigaste, man pratade om vilken cpu man hade, hur mycket ram, hdd etc. Grafikkort var något man valde till i all hast, de flesta tänkte inte så mycket på denna före runt 1996. Jag minns ingen polare pratade om grafikkort modell på denna tid. Däremot om man hade 640*480 eller 600*800 upplösning.
Jag minns datortidningar från denna tid där de diskuterade hårdvaruval, där det stod att cpun är datorn hjärna och det är framförallt denna som avgör hur snabb en dator är.

Det som har hänt är 2 saker. Vanliga saker i operativ systemet flyter på, man behöver ej ha en dator för 25 000kr för att det ska gå att surfa smidigt. Dessutom har nästan alla en dator idag, vilket har ändrat vad för typ av användare som generellt har en dator. Det är inte längre nörden som älskar att koda utan mer averge joe.

Permalänk
Medlem

Har det inte betydelse för cpu på hur många, hårddiskar, usb & andra enheter som cpu ska köra samtidigt som det ska klara av att skicka max i/o till gpu samtidigt när man spelar ett spel tex? ssd största vinsten är låg latens inte max hastighet. Även om det spelar en (mindre) roll är väl mest vid laddning av ett spel man kan tjäna 1 sek eller nåt med en m.2 istället för en sata ssd. Ser fram mot direct storage även om många verkar ha en överto på det.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Kul video!

Kände till nästan allt ni tog upp, men det där med "frame rate limiter" och att det kan vara positivt för latenser är helt nytt för mig!

Jag har fått för mig att det med min gamla skärm (som kör 60 Hz) blir lägst latens i spel genom att stänga av V-sync och låta datorn generera så många FPS den orkar, men så är det alltså inte?

Spelar mest Apex Legends nuförtiden och snittar på cirka 100 FPS i det spelet (grafikinställningar på max) enligt AMDs kontrollpanel. Något tips på vad jag ska sätta för eventuell begränsning för att försöka få ned latensen? Just nu har jag alla funktioner AMD erbjuder i sin kontrollpanel gällande detta avstängda då jag spontant tyckte det blev sämre med dem på. Men tacksam för förslag – vet att en ny skärm (och nyare dator...) med variabel Hz hade varit bäst, men vi får bortse från det i nuläget.:)

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

@star-affinity Vad jag vet (och Blur Blusters siffror tycks visa) så är unlimited bäst när V-sync är av. När V-sync är på (inkl med G-sync/Freesync) är det däremot annorlunda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

När man bara spelar känns det lite mindre panikartat att uppgradera, men visst oroar man sig för flaskhalsning alltid oavsett. Just nu ska det matchas ihop ett 3080 med en skärm som jag känner är allt jag vill ha...men det tar tid oavsett vilka delar man ska köpa. Hellre researcha lite extra än att skicka tillbaka och krångla.

Tacka vet jag gamla goda tiden när jag och polarn spelade ett av alla Asteroid hunter spel på nån gammal konsol som drevs typ på disel och ångest.

Uppgraderingen där var att man tejpade fast ett plastfilter över sin TV och fick färgeffekt ( läs typ )
Jag var fan hypad en halv dag efter den upplevelsen minst.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av star-affinity:

Kul video!

Kände till nästan allt ni tog upp, men det där med "frame rate limiter" och att det kan vara positivt för latenser är helt nytt för mig!

Jag har fått för mig att det med min gamla skärm (som kör 60 Hz) blir lägst latens i spel genom att stänga av V-sync och låta datorn generera så många FPS den orkar, men så är det alltså inte?

Spelar mest Apex Legends nuförtiden och snittar på cirka 100 FPS i det spelet (grafikinställningar på max) enligt AMDs kontrollpanel. Något tips på vad jag ska sätta för eventuell begränsning för att försöka få ned latensen? Just nu har jag alla funktioner AMD erbjuder i sin kontrollpanel gällande detta avstängda då jag spontant tyckte det blev sämre med dem på. Men tacksam för förslag – vet att en ny skärm (och nyare dator...) med variabel Hz hade varit bäst, men vi får bortse från det i nuläget.:)

Hög fps är bra.
För hög/maxad GPU utilization inte bra.
Väldigt variabel fps är inte bra.
Ofta hänger de ju ihop dock.

Men i regel kan man säga, så hög och jämn fps som möjligt utan att slå i 100% GPU load är önskvärt.
Lättaste sättet att uppnå det är med en frameratecap, gsync etc. Low latency mode i både nvidias och amds drivrutiner kan hjälpa en del men nvidias reflex (som dock kräver stöd i spelen och kan inte tvingas i kontrollpanelen) verkar väldigt lovande.

Battlenonsense gjorde två väldigt bra videos på ämnet nyligen:
https://youtu.be/Gub1bI12ODY
https://youtu.be/QzmoLJwS6eQ

Olika spel reagerar på olika sätt också så det är inte helt straight forward. Och som vi nämnde i videon finns det vissa spelmotorer där ens framerate kan påverka andra saker i spelmotorn (fysik, timers osv). Klassisk exempel är väl om det var CS eller Quake där vissa hopp bara går att klara om man är över en viss framerate.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ni sa att ni skulle köra framtida CPU tester med RTX 3090, kan ni släppa dem nu eller måste man vänta in test på AMD Z3N 3?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Klassisk exempel är väl om det var CS eller Quake där vissa hopp bara går att klara om man är över en viss framerate.

Quake 3

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Ni sa att ni skulle köra framtida CPU tester med RTX 3090, kan ni släppa dem nu eller måste man vänta in test på AMD Z3N 3?

Fokus härnäst blir att testa Zen 3, vi kommer inte hinna göra något innan det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

för 2 år sen ägde jag en intel celeron processor med grafikkort 7750... flaskhalsen va då processorn som gick alltid på 100%... men va hände med FPS delen i spelet... jo den va fast... men helt plötsligt framedroppade den ned till extremt låg fps... men varför blir man irriterad då när det laggade... jo bakgrundsprocesser vill ha cpu kraft och genom det inte fanns någon kraft kvar blev det fps drop....

så min egen slutsats är: bättre med ett starkt cpu än ett starkt gpu.... om du förstår vad jag menar....

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av stargolder:

för 2 år sen ägde jag en intel celeron processor med grafikkort 7750... flaskhalsen va då processorn som gick alltid på 100%... men va hände med FPS delen i spelet... jo den va fast... men helt plötsligt framedroppade den ned till extremt låg fps... men varför blir man irriterad då när det laggade... jo bakgrundsprocesser vill ha cpu kraft och genom det inte fanns någon kraft kvar blev det fps drop....

så min egen slutsats är: bättre med ett starkt cpu än ett starkt gpu.... om du förstår vad jag menar....

Jo med en alldeles för svag processor som dessutom bara har två kärnor och utan SMT/HT så drabbas man absolut också illa av att vara CPU-flaskad

Vi förespråkar inte att folk ska köpa ett 3090 med en Celeron här.
Snarare att man inte måste punga ut för en 10900K eller kommande 5900X för att känna att man ut värde ur ett 3080 t.ex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Att nvidias Ultra läge inte fungerar bra har varigt känt sedan det kom. Framföralt konstiga belastningar på CPU. Därav har jag inte testat det på länge.
Att nvidia g-synk får sämre latensy än v-sync av har varigt kännt sedan det kom och att fixen var att lägga den några fps under max hz på skärmen.

Low Latency On var då det kom det gamla 1fps render ahead. Samt att man la till VR render a head där man satte 1 som standard.
Smatidigt tog man bort det gamla stödet för 0fps. Så satte man det i t.ex. i frostbyte motorn så fick man 3fps vilket var samma som Off. Man kan fortfarande ställa in 2 och mer än 3 i nvidiaprofileinspector men inte testat. Jag kör 1.
Som @Ratatosk nämnt så kan fps limiter göra att kortet inte blir så varm så boot clocken inte behöver klocka ner vid tillfälliga höga laster. Kan ge en klart finare och gämnare FPS. Samt att en framelimiter kan få bort flygande kossor i skyrim, samtidigt som fixa delar av mouse acceleration gentemot v-synk på.
Har däremot inte märkt att en fps skulle må bra av en fps limiter snarare än bara v-synk av. Tycker jag får mer konsekventa musrörelser och mer info på skärmen trotts 100% GPU load i spel som t.ex BF3 då det bega sig, BF4 BF5. CS. Har inte testat hur det är i Overwatch Bara kört v-synk av där.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är högt FPS-värde "sexigt", men i de flesta fall är 60 helt tillräckligt och mer än 120 så ligger begränsningen i mänskliga ögat och hjärnan ändå.

Permalänk
Inaktiv

Efter att en tid ha kört på låst 140fps kan jag omöjligt gå tillbaka till olåst framerate på 200fps ish det känns så fruktansvärt ojämnt och inputlag är mycket ojämnare jämfört med stenstabil 140fps. Spelar endast first person shooters, fick tipset av Battlenonsense på Youtube.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Efter att en tid ha kört på låst 140fps kan jag omöjligt gå tillbaka till olåst framerate på 200fps ish det känns så fruktansvärt ojämnt och inputlag är mycket ojämnare jämfört med stenstabil 140fps. Spelar endast first person shooters, fick tipset av Battlenonsense på Youtube.

@anon201296

Du får mindre inputlag mm med högre fps.
Gör om gör rätt.

https://blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-refr...

Permalänk
Skrivet av anon298854:

@Korpisavu

Du får mindre inputlag mm med högre fps.
Gör om gör rätt.

https://blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-refr...

Inte läst din artikel. Men stabila 140 fps är väl att föredra över en som hoppar mellan 140 till 220 hela tiden? Jag brukar själv försöka låsa min fps så att det blir hyfsat stabilt istället för att låta den hoppa runt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb