Permalänk
Medlem

Kommer inte åt bios

Kommer inte in i bios på datorn. har ett MSI moderkort och Delete knappen funkar inte. HAR PROVAT F2 tangenten. provat hålla inne shift tengenten och välja starta om, välja Felsökning/avancerade inställningar och välja starta EFI?. antar att win botar snabbt och ett usb keybord kommer igång när win botar. Får inte till någon lösning.
har ni tacksam för tips.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpo03:

Kommer inte in i bios på datorn. har ett MSI moderkort och Delete knappen funkar inte. HAR PROVAT F2 tangenten. provat hålla inne shift tengenten och välja starta om, välja Felsökning/avancerade inställningar och välja starta EFI?. antar att win botar snabbt och ett usb keybord kommer igång när win botar. Får inte till någon lösning.
har ni tacksam för tips.

Testat en annan USB-port? (Kanske fungerar t.ex. USB2-portarna tidigare än USB3-portarna, eller möjligen tvärt om)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Kan även vara F8, F10 eller F12.

Permalänk
Medlem

F1, F2, F10, F11, F12, Delete är väl bland de vanligare som kan tänkas användas för att smita in i UEFI.
Börja tryck på den gällande knappen direkt efter att du slår till strömmen till datorn, innan du ens får bild.
Det kan även vara så att du har det inställt så att den skall skippa ge ström till USB-enheter före UEFI lämnat över till Boot-loadern.
Är detta fallet så är ett sätt att gå tillväga enligt "shift-felsöknings-metoden" som du nämnde ovan, ett annat är att koppla ut hårddisken från moderkortet ett tredje är att göra en "clear CMOS", "CLR_RTC" eller liknande någonstans på moderkortet.

Du får läsa i manulen hur denna procedur genomförs, alternativt skriva ut vilken modell av moderkort du har om du inte klurar ut det själv.

Ett annat sätt är att göra "clear CMOS" är att ta ut batteriet från moderkortet efter att du kopplat bort strömsladden till datorn från vägguttaget, sedan trycka på "starta-datorn-knappen" några gånger för att sedan sätta tillbaka batteriet och sedan ansluta strömsladden till vägguttaget igen.

Permalänk
Medlem

har ett MSI B450 TOMAHAWK MAX i burken, Har et annat tgb ska prova det i en annan port. återkommer

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem
Citat:

Power on and press Delete key to enter BIOS Setup menu.

https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/E7C02v1.3.pdf

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Datorn blir helt svart inget händer när jag provat trycka in del eller f11. Startar om på Power knappen. Dator bootar upp win 10 pro som vanligt.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Avstängd

Gammalt knep var ju att hålla inne en hel bunt tangenter samtidigt under post, man fick då keyboard-error och kom in i bios.
Vet inte hur väl det fungerar med modernare datorer med gaming-tangentbord och n-key rollover dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpo03:

Datorn blir helt svart inget händer när jag provat trycka in del eller f11. Startar om på Power knappen. Dator bootar upp win 10 pro som vanligt.

Pumpa knappen tidigare och snabbare.
Koppla ur alla diskar se om det går bättre.

Kommer du in i bios så borde du ha fast boot eller nått som kanske gör att du inte hinner trycka.

Gick det att komma in i bios förut?
Nollställ bios. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund. Strömkabeln ska vara utdragen.

Permalänk
Medlem

Det löste dej. Kommer nu in i bios. Det som krånglade var troligt vis mjukvara. Gick in i kontrollpanelen under System och Säkerhet,
Energi Alternativ, sedan under ANGE HUR Strömbrytarna ska fungera klickade jag ur den boxen. Tack till berörda.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk

Bumpar den här tråden eftersom den är högt rankad i Googles sökresultat och jag vill gärna berätta hur jag gjorde ifall någon annan desperat stackare just hittat hit.

Precis som för TS var mitt problem att skärmen blev svart när jag försökte starta BIOS, men tryckte jag inte på något så kom jag in i Windows som vanligt. I mitt fall löste jag det genom att pilla ur CMOS-batteriet med en platt skruvmejsel och sedan sätta tillbaka det igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit