Hur många dubbelbokade kort har vi?

Permalänk
Avstängd

Hur många dubbelbokade kort har vi?

@FreddeY2K ställde frågan i den andra tråden, tyckte det var intressant

Så hur många kort har ni bokade/beställda totalt? Själv har jag "bara" två då jag avbokade ett imorse.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv

En bokning bara för mig. Hade ett Zotac Trinity bokad på lanseringsdagen och bokade sedan ett TUF OC måndagen veckan efter då jag såg att de fortfarande gick att boka, och kortet jag var ute efter från början. Fredagen samma vecka avbokades Trinityt och när vi nu närmar oss fyra veckor efter lansering så lutar det åt att avboka.

Nyhetens behag är över, när väl min order är redo finns säkert nya kort redo.

Permalänk

Har 11 stycken bokad. x9 3080 och x2 3090. Väntar bara.

Permalänk

5 tror jag, varav tre på webhallen.
Två är jag nog inte ens intresserad av längre men de får ligga kvar ändå.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, det här förklarar ju en del...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mouldi145:

Har 11 stycken bokad. x9 3080 och x2 3090. Väntar bara.

Haha satan..

Fatta om alla råkade hamna i lager och skickas samma dag

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har inget bokat, och ångrar det lite. Hade tänkt mig det billigaste kortet, dvs Asus för 7825kr, men det går ju inte att boka längre..

Permalänk
Medlem

Hade 2 stycken Strix bokade men avbröt ordrarna då jag är mer än nöjd med TUF-modellen.

Permalänk
Medlem

2st 3090 TUF Komplett/Netonnet samt 2st 3080 (ett Strix non OC och ett TUF) Netonnet/Proshop. Inga av dom är till mig själv ska tilläggas utan till brorsan min och hans polare

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Haha satan..

Fatta om alla råkade hamna i lager och skickas samma dag

Har faktiskt inte tänkt på det haha. Kommer bara avboka så fort jag får ett kort, kommer det extra så säljer jag vidare till MSRP eller bara skickar tillbaka. Vill bara ha ett kort (och vattenblock) innan CP2077 kommer.

Permalänk
Medlem

Varför i helskotta skulle man boka fler kort än de man faktiskt tänker köpa. This is why we can't have nice things.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Varför i helskotta skulle man boka fler kort än de man faktiskt tänker köpa. This is why we can't have nice things.

Därför att ingen vet när kort kommer in och man vill få ett kort så fort som möjligt. Dålig kommunikation både från återförsäljare och tillverkare.

Permalänk
Medlem

4 3080 strix oc. Webbis, Inet, elgiganten och komplett. Pga osäkert vem som får störst tilldelning/kortast kö. Kommer förstås avboka tre så fort något är skickat. Hoppas det går till en av er! Ser det inte som ett problem, jag tror inte just dessa fyra butiker kommer få problem att sälja till någon annan och det kommer inte bli någon fördröjning för personer efter mig i kön,om jag inte har maximal otur och två skickas samtidigt och behöver skickas tillbaka .

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Avstängd

Ja hittills har vi ca 224 bokade kort på 105 personer

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av DUNXIII:

Varför i helskotta skulle man boka fler kort än de man faktiskt tänker köpa. This is why we can't have nice things.

Därför att vi vill att du ska få en positiv överraskning när kön före dig rasslar bort i takt med att folk bokar av sina extrabokningar.

Permalänk
Medlem

Hade 5 bokningar på 3090 TUF icke-OC. Men hade tur o lyckades få tag på ett 3080 så alla bokningar är avbokade.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JackeShan:

Därför att ingen vet när kort kommer in och man vill få ett kort så fort som möjligt. Dålig kommunikation både från återförsäljare och tillverkare.

Så bara för att de gör något dåligt, så tycker du det är ok att bete sig dåligt själv?

Sådana som gör såhär förvärrar hela situationen, själviskt och dumt. Det är ju sånt här som gör att leveransdatumen blir ännu mer osäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Så bara för att de gör något dåligt, så tycker du det är ok att bete sig som en röv själv?

Sådana som gör såhär förvärrar hela situationen, själviskt och dumt. Det är ju sånt här som gör att leveransdatumen blir ännu mer osäkra.

Har själv bara ett kort bokat för tillfället. Hade 3 st på releasedagen togs dock bort dagen efter. ser att det är många som ovan som tycker att det är dumt och själviskt att boka flera kort. Jag tror det har mer eller mindre NOLL betydelse för alla som väntar. Det enda det egentligen resulterar i är att kösystemet är missvisande. istället för att störa sig på bokningar så borde ALL kritik gå till Nvidia för en totalt värdelös release, En del kritik kan kanske gå till scalpers också

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Så bara för att de gör något dåligt, så tycker du det är ok att bete sig som en röv själv?

Sådana som gör såhär förvärrar hela situationen, själviskt och dumt. Det är ju sånt här som gör att leveransdatumen blir ännu mer osäkra.

Paragrafryttare... leveransdatumet är osäkert oavsett hur många beställningar som ligger eftersom det knappt skeppas några kort. Svårare än så är det inte. I och med att ingen heller vet vilken ÅF som får kort först så vill man gardera sig så nu får du lugna dig lite.

Inte nog med att det blir krig när man säljer kort vidare, nu får man inte ens boka flera...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrE1:

Har själv bara ett kort bokat för tillfället. Hade 3 st på releasedagen togs dock bort dagen efter. ser att det är många som ovan som tycker att det är dumt och själviskt att boka flera kort. Jag tror det har mer eller mindre NOLL betydelse för alla som väntar. Det enda det egentligen resulterar i är att kösystemet är missvisande. istället för att störa sig på bokningar så borde ALL kritik gå till Nvidia för en totalt värdelös release, En del kritik kan kanske gå till scalpers också

Ja och nej.

Nvidia förtjänar massvis med kritik och det får dom också. Men bara för att de är kassa, så betyder det inte att människor måste bete sig kasst också. Två fel blir inte ett rätt.

Påverkar det tiden man får vänta? Nej, kanske inte men som du säger blir kösystemet missvisande och det är tillräckligt. Det blir en ond cirkel av det hela.,

Skrivet av mastrovious:

Paragrafryttare... leveransdatumet är osäkert oavsett hur många beställningar som ligger eftersom det knappt skeppas några kort. Svårare än så är det inte. I och med att ingen heller vet vilken ÅF som får kort först så vill man gardera sig så nu får du lugna dig lite.

Inte nog med att det blir krig när man säljer kort vidare, nu får man inte ens boka flera...

Vad har det med paragrafrytteri att göra? Det är bara ett grafikkort, det är inte en bristmedicin för dödssjuka personer. Att bete sig såhär för att konsumera en datordel är ju ett sjukt beteende.

Om alla väntar på sin tur, så blir världen en trevligare plats istället för att försöka tränga sig förbi i kön. För det är i princip det man gör. Det här för ju tankarna till "toapapperskrisen" i början på året.

Patetiskt.

Permalänk
Medlem

Då leverans i år känns mer och mer osäkert av TUF OC, bokade jag igår ett av varje av ZOTAC HOLO korten och behåller det av de tre som levereras först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Patetiskt.

Nu tar du väl i liiiite väl mycket?

Hur anser du att man ska "vänta på sin plats" när olika ÅF får in korten vid olika tillfällen? Om jag beställer 2 veckor innan dig, men ditt kommer först från en annan ÅF, har du trängt dig då?

Det är 100 % Nvidias fel som inte ens kan i närheten möta efterfrågan med sin tillgång, tillsammans med obefintlig information om leveranser.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Nu tar du väl i liiiite väl mycket?

Hur anser du att man ska "vänta på sin plats" när olika ÅF får in korten vid olika tillfällen? Om jag beställer 2 veckor innan dig, men ditt kommer först från en annan ÅF, har du trängt dig då?

Det är 100 % Nvidias fel som inte ens kan i närheten möta efterfrågan med sin tillgång, tillsammans med obefintlig information om leveranser.

Det var nog lite otydligt men det jag tycker är patetiskt hur folk tar till flockbeteende för en datordel.

Ja det är Nvidias fel att de inte kan möta efterfrågan, men det är inte deras fel att folk beter sig som hyenor bara för att slippa vänta någon månad eller två extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja och nej.

Nvidia förtjänar massvis med kritik och det får dom också. Men bara för att de är kassa, så betyder det inte att människor måste bete sig kasst också. Två fel blir inte ett rätt.

Påverkar det tiden man får vänta? Nej, kanske inte men som du säger blir kösystemet missvisande och det är tillräckligt. Det blir en ond cirkel av det hela.,

Vad har det med paragrafrytteri att göra? Det är bara ett grafikkort, det är inte en bristmedicin för dödssjuka personer. Att bete sig såhär för att konsumera en datordel är ju ett sjukt beteende.

Om alla väntar på sin tur, så blir världen en trevligare plats istället för att försöka tränga sig förbi i kön. För det är i princip det man gör. Det här för ju tankarna till "toapapperskrisen" i början på året.

Patetiskt.

Jag förstår hur du tänker och håller egentligen med dig i sak men som jag skrev innan så har betydelsen för när du och jag får mitt kort inget att göra med dubbelbokningar. Är Nvidia som felat här. Jag förstår att folk bokar upp på flertalet ställen.

Toapapperskrisen och bristmedicin va helt sjukt efterblivet agerande av folk, lägger dock inte in det i dubbelbokningar av grafikkort i det. Tycker det är för olika jämförelser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Det var nog lite otydligt men det jag tycker är patetiskt hur folk tar till flockbeteende för en datordel.

Ja det är Nvidias fel att de inte kan möta efterfrågan, men det är inte deras fel att folk beter sig som hyenor bara för att slippa vänta någon månad eller två extra.

Håller också med i sak, men jämförelsen går inte att göra mot toapapper då det faktiskt tog slut pga folks hysteri, här är det ju slut långt innan folk ens bokat. Att boka på flera ställen och sen avboka är ju inte samma som att köpa på sig ett lager med toapapper som kommer räcka 4 år för en normal familj.

Och är det nån gång man ska gå lite crazy så är det väl just med datordelar som inte spelar någon roll egentligen, tillskillnad mot medicin för dödssjuka där det faktiskt är extremt viktigt att de som behöver det får tag i det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag beställde 2 på lanseringsdagen och 2 väääldigt mycket senare. Ser det inte precis som att jag tränger mig eftersom jag avbokar när jag får ett av dem. Det är ju ingen annan som får sitt kort senare pga av mig förutom de som är efter mig i kö på de kortet jag faktiskt får.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jaha, det här förklarar ju en del...

Ingenting som inte redan var uppenbart. Lanseringen var framstressad, korten för få och entusiasterna för många. Då blir det så här.

Skrivet av anon134512:

Det var nog lite otydligt men det jag tycker är patetiskt hur folk tar till flockbeteende för en datordel.

Ja det är Nvidias fel att de inte kan möta efterfrågan, men det är inte deras fel att folk beter sig som hyenor bara för att slippa vänta någon månad eller två extra.

Du är inte bättre än någon annan bara för att du får ditt kort Q2 nästa år. Allt det här kunde undvikas om nvidia skött sin lansering rätt. Att kunder väljer path of least resistance är bara konsekvensen av en katastrofrelease.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det var nog lite otydligt men det jag tycker är patetiskt hur folk tar till flockbeteende för en datordel.

Ja det är Nvidias fel att de inte kan möta efterfrågan, men det är inte deras fel att folk beter sig som hyenor bara för att slippa vänta någon månad eller två extra.

Du är medveten att du själv hamnar i kategorin patetisk enligt din egen definition genom att brusa upp så mycket? Du säger ju själv att det bara är ett grafikkort och inget att bry sig mycket om.

Så varför bryr du dig så mycket när du själv säger att det antagligen inte kommer påverka hur snabbt man får ett kort?

Sitter själv med en bokning på ett zotac Trinity på komplett, de var de enda som hade intro pris på den modellen. Bryr mig noll om folk har 5+ bokningar av kort och om de kommer sälja eller avboka. De var snabbare än mig i så fall.

Sedan är ju den här lanseringen utan dess like och tror inte något företag hade kunnat fixa ett sånt här stort tryck på annat sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Du är medveten att du själv hamnar i kategorin patetisk enligt din egen definition genom att brusa upp så mycket? Du säger ju själv att det bara är ett grafikkort och inget att bry sig mycket om.

Så varför bryr du dig så mycket när du själv säger att det antagligen inte kommer påverka hur snabbt man får ett kort?

Brusa upp är att ta i.

Det är inte grafikkortet som är problemet, det är flock och "måste ha"-beteendet som är ohållbart i vårt samhälle. Det kunde varit vilken produkt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Brusa upp är att ta i.

Det är inte grafikkortet som är problemet, det är flock och "måste ha"-beteendet som är ohållbart i vårt samhälle. Det kunde varit vilken produkt som helst.

Att kalla folk som beställer flera kort för rövar anser jag att "brusa upp".

Tråden handlar om hur många kort som är dubbelbokade och du går på häxjakt. Tycker vi håller oss till ämnet istället.