ProcessorIndex - Vill du vara min djävulens advokat?

Permalänk

ProcessorIndex - Vill du vara min djävulens advokat?

Varning för lite pris/prestanda-nörderi.

För att hålla koll på vilken processor som är den mest prisvärde uppgraderingen just nu, har jag ett litet system och en tabell jag använder.

Jag tänkte dela med mig av den för att få den ifrågasatt och kanske berikad med nya infallsvinklar.

Bild på Tabellen

Jag utgår ifrån mina befintliga delar och den sammanlagda kostnaden av processor och moderkort i min tabell.

Denna kostnaden dividerar jag med den procentuella förbättringen gentemot nuvarande processor, 9600k.

Data kommer ifrån Userbenchmark som ofta får kritik för att dem lägger mer vikt vid entrådad och fåtrådad prestanda i sin "Effective Speed" vilket därmed i dagsläget också premierar Intel.
Jag försöker komma runt denna problematik genom att ta ut prestandaförbättringen för de enskilda testen, se tidigare bildlänk.

Listan är sorterat på "Pris / Octa Core" vilket jag förmodligen kommer utgå ifrån vid nästa processor-köp.
Någon annan kanske väljer "Pris / 64 Core" vilket då ger AMD en fördel i tabellerna.

OBS: Avsaknaden av AMD-processorer är inte ett medvetet val utan enligt datakällan visade det sig att 9600k var snabbare i dem fåtrådade testen vilket ledde till minussiffror som inte gjorde sig bra i tabellen.

Fetmarkerar lite viktig information.
Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som prisvärdaste alternativet är att inte uppgradera
Har du något script som hela tiden uppdaterar priser och modeller?
Tänker att det blir mycket att hålla uppdaterat annars.

Permalänk
Medlem

Skulle inte lyssna på userbenchmark om du vill ha korrekt data.

De är kända för att vara intel chills som ger de bättre resultat osv.

Det blev en rätt stor grej för ca ett år sedan. Du kan kika på denna t.ex

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag tolkar det som prisvärdaste alternativet är att inte uppgradera
Har du något script som hela tiden uppdaterar priser och modeller?
Tänker att det blir mycket att hålla uppdaterat annars.

haha, jo, det är ju också helt sant!
Nej, något script ligger där inte, listan uppdateras manuellt och i princip bara när det kommer nya processorer eller jag tycker mig hitta ett bra pris på någon specifik modell!
Jag köpte min 9600k för kanske 6 månader sen (den var mest prisvärd på föregående lista mot min i7-6700) så finns inte direkt något aktivt intresse i dagsläget.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Skulle inte lyssna på userbenchmark om du vill ha korrekt data.

De är kända för att vara intel chills som ger de bättre resultat osv.

Det blev en rätt stor grej för ca ett år sedan. Du kan kika på denna t.ex

https://www.youtube.com/watch?v=AaWZKPUidUY

Har lyssnat på merparten av videon nu!

Det dem pratar om är ju hur dem viktar deras indexvärde "Effective Speed" vilket borde vara orelevant kritik i min tabell eftersom jag går direkt på källinformationen, dvs de enskilda testarena på singel, Quad, Octa och 64 Core testerna.
Sen sorterar jag tabellen på det som är mest intressant för mig, skulle jag någonsin börja redigare bilder/videor så hade jag ju bara brytt mig om pris/prestanda i 64 core testerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Listan är sorterat på "Pris / Octa Core" vilket jag förmodligen kommer utgå ifrån vid nästa processor-köp.
Någon annan kanske väljer "Pris / 64 Core" vilket då ger AMD en fördel i tabellerna.

Hur går det ihop?

Du tar väl pris per kärna och det blir x4 för Quad/x8 för Octa eller vad är det du räknar? Priserna ser ju helt fel ut i listan...

UserBenchmark ska man inte använda till något, otroligt dåligt och utdaterat verktyg.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Hur går det ihop?

Du tar väl pris per kärna och det blir x4 för Quad/x8 för Octa eller vad är det du räknar? Priserna ser ju helt fel ut i listan...

UserBenchmark ska man inte använda till något, otroligt dåligt och utdaterat verktyg.

Ursäkta otydligheten, rubriken är lite komprimerad.

Det är alltså pris / den procentuella ökningen i 8-core testet jämfört med nuvarande processor.

Visa signatur

Permalänk

Det beror ju mest på vilken typ av program som avgör. Spelprestanda bör vara med men även video-editering, kombinerad komprimering/dekomprimering, kompilering av tex linux eller chromium

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Det beror ju mest på vilken typ av program som avgör. Spelprestanda bör vara med men även video-editering, kombinerad komprimering/dekomprimering, kompilering av tex linux eller chromium

Du menar typ en kolumn med fps?
Det har jag på min GPU-tabell men tycker inte att skillnaden mellan 9600k och övriga processorer är meningsfull i 1440p, som jag spelar i.
Se senaste sweclockers-testet här:

Man hade absolut kunnat lägga till en kolumn med prestandasiffror för de tester du nämner, förutsatt att man hittar en bra källa, slå ut en procentuell ökning och sen sortera på det om man är intresserad av den typen av prestanda.

Notera att jag inte menar att min lista gäller för alla, det är högst personligt vad man använder datorn till och därmed också vad för typ av hårdvara som faktiskt är prisvärd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skall en processor slå över till minus i den valda kolumnen för att den skall vara värd att byta till, eller hur funkar det?
De olika värdena i single/dual/osv, är det i förhållande till den nuvarande?

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Skall en processor slå över till minus i den valda kolumnen för att den skall vara värd att byta till, eller hur funkar det?
De olika värdena i single/dual/osv, är det i förhållande till den nuvarande?

Nej, utan ett minusvärde skulle indikera att processorn är sämre i just den kolumnen.

Korrekt, det är alltså den procentuella förbättringen gentemot nuvarande processor.

Du hänvisar till 3900X och tittar du längst ut till höger så ser du att den har bäst pris/prestanda vad gäller 64 Core testet!

Visa signatur

Permalänk

Uppdaterade tabellen med lite korta förklaringar under kolumnerna.

Tog även bort Effective Speed eftersom detta värde som Userbenchmark verkar fått mycket kritik för.

Här är ett uppdaterat skärmklipp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev inspirerad av dig och skapade ett eget, fast jag väljer att förenkla det och baserar det endast på Cinebench och Geekbench poäng. Får inte ett lika detaljerat resultat som dig men det ger en fingervisning om skillnaderna mellan processorerna.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Blev inspirerad av dig och skapade ett eget, fast jag väljer att förenkla det och baserar det endast på Cinebench och Geekbench poäng. Får inte ett lika detaljerat resultat som dig men det ger en fingervisning om skillnaderna mellan processorerna.

Kul att höra! Precis det som var meningen, att indexera processorerna efter egna preferenser och behov!

Visa signatur

Permalänk

Uppdatering 2021-03-31

Tänkte att det kanske var intressant med ett uppdaterat index nu när Intels nya processorer nått marknaden och blivit testade!

Här är ett skärmklipp av tabellen!

Visa signatur