Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX 3080 för markant bättre energieffektivitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Dum fråga kanske, men har ett äldre 980Ti (spelar typ aldrig nånting men blir det spel så är det strategi som gäller) men sån där graf finns inte som alternativ. Antar grafikkortet är för gammalt eller gör jag nåt fel. Ser varken knappen för att få fram graf eller CTRL+F (va det väl) funkar inte heller.

Har ju nåt som heter Power Limit och det kanske är det enda man kan underklocka med?

Oklart om funktionen fanns innan 1000 serien. Dock borde du ju teoretiskt kunna sänka power limit och höja klockfrekvensen i afterburner för sammma effekt. Men det är inget jag har provat.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Äh, ska blåsa upp mitt AORUS 3080 Master till MAX!!!!
Eftersom jag kommer ha 9 st 140mm fläktar i mitt chassi ska alla kopplas så de blir tysta när datorn 'vilar'. Spelar ingen roll för mig hur mycket den låter när jag spelar spelen.

Fast du kan skjuta dig själv i foten med den metoden:
Det kan vara så att det är Power-limit som sätter stopp för prestandan, och då kan sänkt spänning hjälpa även dig att nå högsta möjliga fps.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, visst är den här grafen väldigt ointuitiv av någon anledning? Vore det kanske naturligare om de skiftade X och Y axeln?

Jag har tänkt samma sak varenda gång jag sett den. Det känns väldigt bakvänt; det är väl mer logiskt att ställa in vilken spänning man har vid en viss frekvens, snarare än vilken frekvens man ska köra vid en viss spänning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Bra guide och intressant läsning, har själv undervoltat mitt 1080Ti till runt 0.975mV, vilket ger mycket bättre temperaturer.

Jag har dock suttit och dragit plupp för plupp i den där frekvenskurvan, smart att ställa ner -250 mhz och SEN justera, haha hade besparat mig många minuters frustation om man visste det innan

Jag drog också plupp för plupp när jag underklockade/undervoltade (olika profiler) för ett halvår sen typ.
Men även hela vägen ut till höger, den helraka linjen efter sista relevanta datapunkt.
Jag följde några olika tips på "gör si, gör så", men de funkade inte för mig så jag fick dra varenda jäkla punkt!
För tre olika profiler som jag skapade!
Sedan vill man ju få så mjuka övergångar mellan punkterna också, även om det kanske har mindre betydelse, men känns bäst så

Kanske tillkommit nyare funktionalitet sedan "gamla" versionen jag kör också...

Dessutom minns jag att det kan se trassligt ut om kortet är lite för varmt när man går in och kollar kurvan, för då kan punkterna se annorlunda ut än när kortet är helt nerkylt...

Sånt där trassel man är glad att man har gjort, och inte behöver göra om förrän man köper nytt kort

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Bra artikel! Synd för överklockingsentusiaster att man får nästan mera nytta av att undervolta än överklocka produkter i dessa dagar,

Du kan ju se det som att du faktiskt överklockar, för det är ju det man gör relativt spänningen, bara att man sedan inte låter spänningen nå sin peaknivå

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag skulle även vilja ha guide för detta. Hur undervoltar man för att kräma ut högsta prestandan?

Vet att någon skrev ett jättebra inlägg förut, kommer inte ihåg om jag sparade det. Med lite tur finns det i tråden om att överklocka 3000-serien. Den alltid trevligt med lite bilder etc

Kan säga hur jag gjorde men vill bara säga att det inte betyder att det kommer funka exakt likadant för dig. Vet heller inte om detta är en korrekt metod men, det funkade som sagt för mig så jag är nöjd.

Jag började med att överklocka med +50MHz, drog igång min fläktkurva, körde igång The Division 2 benchmarken och tittade noga på OSDn gällande spänning samt boostclock. Den hoppade som förväntat upp och ner en jävla massa men visste att jag skulle behöva hamna någonstans mellan 0,900-0,975 enligt vad man läst på nätet. Det jag gjorde nu var att nollställa OCn förutom Power sliden. Sen öppnade jag fönstret med kurvan (Ctrl-F tror jag det är) och drog ner Core clock reglaget med ca -100MHz. Sen letade jag upp 0,975mV, drog upp den till runt 2042MHz och tryckte på Apply på huvudskärmen.

Nu var det dags för en ny runda i The Division 2 och jag tittade återigen på spänningen för att se om den rörde på sig eller inte vilket den tyvärr gjorde samtidigt som att boostklockan också rörde på sig, dock mycket mindre än när jag körde enm rak OC. Jag nollställde OCn igen, sänkte klockan i huvudfönstret, tog en lägre spänningspunkt, höjde den till samma MHz som tidigare, låste och testade en ny runda. Tillsist kom jag fram till att 0,950mV var tillräckligt stabilt för att spänningen knappt skulle röra på sig, boostklockan skulle vara hyfsat stabil och värmen blev lite lägre än tidigare.

Är inte speciellt pedagogisk men hoppas det hjälper lite

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan säga hur jag gjorde men vill bara säga att det inte betyder att det kommer funka exakt likadant för dig. Vet heller inte om detta är en korrekt metod men, det funkade som sagt för mig så jag är nöjd.

Jag började med att överklocka med +50MHz, drog igång min fläktkurva, körde igång The Division 2 benchmarken och tittade noga på OSDn gällande spänning samt boostclock. Den hoppade som förväntat upp och ner en jävla massa men visste att jag skulle behöva hamna någonstans mellan 0,900-0,975 enligt vad man läst på nätet. Det jag gjorde nu var att nollställa OCn förutom Power sliden. Sen öppnade jag fönstret med kurvan (Ctrl-F tror jag det är) och drog ner Core clock reglaget med ca -100MHz. Sen letade jag upp 0,975mV, drog upp den till runt 2042MHz och tryckte på Apply på huvudskärmen.

Nu var det dags för en ny runda i The Division 2 och jag tittade återigen på spänningen för att se om den rörde på sig eller inte vilket den tyvärr gjorde samtidigt som att boostklockan också rörde på sig, dock mycket mindre än när jag körde enm rak OC. Jag nollställde OCn igen, sänkte klockan i huvudfönstret, tog en lägre spänningspunkt, höjde den till samma MHz som tidigare, låste och testade en ny runda. Tillsist kom jag fram till att 0,950mV var tillräckligt stabilt för att spänningen knappt skulle röra på sig, boostklockan skulle vara hyfsat stabil och värmen blev lite lägre än tidigare.

Är inte speciellt pedagogisk men hoppas det hjälper lite

Toppen, tackar!

Lite frågor på det.
Hur kom du fram till 2042MHz? Om du nu kunde dra ner volt för 2042MHz (gissar den låg mycket högre innan), borde man inte kunna köra högre frekvens vid den högre volten? Säg att vid standard låg 2042MHz vid 1050mV, borde man inte kunna köra typ 2100MHz vid 1050mV då? Eller blir kortet helt instabilt vid högre frekvens oavsett spänning?

Permalänk

@jonast Riktigt bra artikkel, mästerlig genomgång och kanonfina resultat, du är verkligen en Häxmästare!

Sist du pratade om 3080 så hade du inte fått tag i något kort, men jag antar att du fått lägga vantarna på ett FE via ett Torsdags-släpp?, skulle vara kul med en kommentar rundt detta på Fredagspanelen om ni hinner med, dvs hur du fikk tag i kortet, hur det är att spela med, och kort om hur mycket du gillar kortet efter denna prosedyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Äh, ska blåsa upp mitt AORUS 3080 Master till MAX!!!!
Eftersom jag kommer ha 9 st 140mm fläktar i mitt chassi ska alla kopplas så de blir tysta när datorn 'vilar'. Spelar ingen roll för mig hur mycket den låter när jag spelar spelen.

Men väldigt imponerande resultat.

Hjälper noll komma ingenting. Det är inte kylningen som är flaskhals, det är strömresurserna på kortet eller kortets bios. Spelar ingen roll om ditt kort klarar 2500mhz när du slår i powerlimit vid tex 2000mhz.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, visst är den här grafen väldigt ointuitiv av någon anledning? Vore det kanske naturligare om de skiftade X och Y axeln?

Skrivet av Thomas:

Jag har tänkt samma sak varenda gång jag sett den. Det känns väldigt bakvänt; det är väl mer logiskt att ställa in vilken spänning man har vid en viss frekvens, snarare än vilken frekvens man ska köra vid en viss spänning.

Yes. Jag håller med er helt och hållet. Det är för användaren inte nå vidare logiskt.
Man matar in värden där grafikkortet ska ha en viss spänning för frekvenser som absolut inte kommer fungera (i övre spannet).
Det ser ut som att man sätter upp grafikkortet för att tokhaverera när frekvenserna går upp ;). Yes!

Jag tror att det härstammar från att det finns någon form av mer avancerad logik i bakgrunden som väljer om det är läge att röra sig uppåt eller nedåt på den här skalan. Rimligen ställs frågan om frekvens/spänningsändring annorlunda än hur vi tänker kring det hela.
Nu är det säkert än mer komplext, men jag gissar på att funktionen ser ut som så att grafikkortet avgör om det finns utrymme kvar att höja frekvensen på nån vänster - och om frekvensen kan höjas så kräver kortet en viss nivå av spänningsökning en för att det ska godkännas.
Om värdet som man då ställt in i grafen inte tillåter den spänningsökningen som önskas så kommer kortet inte klocka upp mer. Typ.

Alltså poängen är att det finns en större underliggande logik och funktion kring regleringen som vi inte styr över så mycket egentligen. Vi kan påverka ett yttre värde - och utifrån hur den indre logiken fungerar är det säkert rimligt att ha en tabell som är utformad så som den visas i grafen.
De som utformat denna graf är väl vana vid hur tabellvärdena ser ut för den här lilla sista biten av frekvensreglering och de har bara plottat upp denna rakt av. I deras värd mest logiskt. Antar jag.

Men med det sagt - grafen är inte användarvänlig ändå ;). Man kan utforma gränssnitt som ger en lite skev bild av vad som händer i bakgrunden och som blir mer logisk för användaren.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det finns faktiskt lite tidigare guider för det här. Kom en förra sommaren från Jonas också ;).
https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...

Tack jo den har jag läst och kommenterat kring mina resultat för 2070Super, det jag menade var att detta var den mest väldokumenterade 3080-undervoltningen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindstroem:

Tack jo den har jag läst och kommenterat kring mina resultat för 2070Super, det jag menade var att detta var den mest väldokumenterade 3080-undervoltningen

Ahaa! Det är jag som är lite seg i kolan bara. My bad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast du kan skjuta dig själv i foten med den metoden:
Det kan vara så att det är Power-limit som sätter stopp för prestandan, och då kan sänkt spänning hjälpa även dig att nå högsta möjliga fps.

Min poäng är att kortet har jättehög värmeutveckling och med en massa fläktar kommer jag (troligtvis) inte ha värmeproblem ändå.
Nu var jag kanske lite universell med min skrivelse, menar att jag kommer söka det sätt jag kan maxa upp FPSen på, vare sig det är power limit, spänning, gpu, minne etc etc.

Skrivet av marcusOCZ:

Hjälper noll komma ingenting. Det är inte kylningen som är flaskhals, det är strömresurserna på kortet eller kortets bios. Spelar ingen roll om ditt kort klarar 2500mhz när du slår i powerlimit vid tex 2000mhz.

Intressant, eftersom vid de tidiga krascherna så var en möjlig anledning att de som boostar högst är de som kraschar, och de kom högst pga. bra kylning.

Plus som svar till er båda, det är väl självklart att bra kylning hjälper komponenterna oavsett mål.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Min poäng är att kortet har jättehög värmeutveckling och med en massa fläktar kommer jag (troligtvis) inte ha värmeproblem ändå.
Nu var jag kanske lite universell med min skrivelse, menar att jag kommer söka det sätt jag kan maxa upp FPSen på, vare sig det är power limit, spänning, gpu, minne etc etc.

Intressant, eftersom vid de tidiga krascherna så var en möjlig anledning att de som boostar högst är de som kraschar, och de kom högst pga. bra kylning.

Plus som svar till er båda, det är väl självklart att bra kylning hjälper komponenterna oavsett mål.

Första steg på Ampere när det gäller en liten throttle är så lågt som 12c eller nått sånt löjligt. Det ser aldrig vi vanliga användare dock.
Ditt kort blir inte snabbare för att du har 65 grader kontra en som har 80 grader. Det som kommer först är powerlimit. Först när vi får bios där vi kan lyfta powerlimit till tex 500w kan värme bli flaskhalsen. Det kan man göra på Turing, men inte på Ampere ännu. Det finns en del bios med lite högre lyft, men inget som ger märkvärdig förändring. Här är tex FE bios:

GPU Device Id: 0x10DE 0x2206
Version: 94.02.20.00.07
PG133 SKU 30 VGA BIOS
Copyright (C) 1996-2020 NVIDIA Corp.

Board power limit
Target: 320.0 W
Limit: 370.0 W
Adj. Range: -69%, +16%
Thermal Limits
Rated: 83.0C
Max: 90.0C

Har man ett kort med lägre limit kan man flasha till detta förutsatt att det passar PCB och minnestyp.
Efter vart kommer det fler hackade bios.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Blir o vänta och se hur dessa 3080 korten sköts framöver.
Tycker mycket weirdo saker med dessa korten som kommit fram.

Själv vill jag bara ha ett no bullshit kort som fungerar som det ska out of the box.
Vill inte underklocka eller överklocka utan ska fungera bra stock med ljudnivå, temp och utan konstiga hårdvarubuggar.

Blir intressant om 3070 korten kommer bli som 3080 korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Toppen, tackar!

Lite frågor på det.
Hur kom du fram till 2042MHz? Om du nu kunde dra ner volt för 2042MHz (gissar den låg mycket högre innan), borde man inte kunna köra högre frekvens vid den högre volten? Säg att vid standard låg 2042MHz vid 1050mV, borde man inte kunna köra typ 2100MHz vid 1050mV då? Eller blir kortet helt instabilt vid högre frekvens oavsett spänning?

2042MHz vad bara något jag tog Kändes inte som att mitt chip var någon golden sample varför jag inte ville gå för högt. Det är mycket möjligt att det går att putta upp den lite till.

Tror det handlar om en balans mellan frekvens och spänning och det är det som är det svåra att hitta då korten inte får tillräckligt med ström plus att varje chip är olika.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Läste artikeln, fick en idé. Drog ner voltage till stock voltage och helt plötsligt kunde jag överklocka core clock igen till det jag minns att jag hade den på innan jag bytte dator.
Så uppenbarligen betyder högre core clock inte nödvändigtvis att du måste öka spänningen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Varför höja till 975mv om standard var 1.1mv?

Haha stock var 1049mv nu kör jag 842mv 1845mhz och kortet blir som mest 56c.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Första steg på Ampere när det gäller en liten throttle är så lågt som 12c eller nått sånt löjligt. Det ser aldrig vi vanliga användare dock.
Ditt kort blir inte snabbare för att du har 65 grader kontra en som har 80 grader. Det som kommer först är powerlimit. Först när vi får bios där vi kan lyfta powerlimit till tex 500w kan värme bli flaskhalsen. Det kan man göra på Turing, men inte på Ampere ännu. Det finns en del bios med lite högre lyft, men inget som ger märkvärdig förändring. Här är tex FE bios:

GPU Device Id: 0x10DE 0x2206
Version: 94.02.20.00.07
PG133 SKU 30 VGA BIOS
Copyright (C) 1996-2020 NVIDIA Corp.

Board power limit
Target: 320.0 W
Limit: 370.0 W
Adj. Range: -69%, +16%
Thermal Limits
Rated: 83.0C
Max: 90.0C

Har man ett kort med lägre limit kan man flasha till detta förutsatt att det passar PCB och minnestyp.
Efter vart kommer det fler hackade bios.

Topp, då vet jag.
Men kortet mår väl "bättre" av att vara kallare oavsett?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Jag drog också plupp för plupp när jag underklockade/undervoltade (olika profiler) för ett halvår sen typ.
Men även hela vägen ut till höger, den helraka linjen efter sista relevanta datapunkt.
Jag följde några olika tips på "gör si, gör så", men de funkade inte för mig så jag fick dra varenda jäkla punkt!
För tre olika profiler som jag skapade!
Sedan vill man ju få så mjuka övergångar mellan punkterna också, även om det kanske har mindre betydelse, men känns bäst så

Kanske tillkommit nyare funktionalitet sedan "gamla" versionen jag kör också...

Dessutom minns jag att det kan se trassligt ut om kortet är lite för varmt när man går in och kollar kurvan, för då kan punkterna se annorlunda ut än när kortet är helt nerkylt...

Sånt där trassel man är glad att man har gjort, och inte behöver göra om förrän man köper nytt kort

Ja precis samma trassel hade jag, man får vänta en stund till kortet är avkylt och i vila innan man börjar hålla på att pilla. Det hade man ju gärna vetat innan

Sen hade jag ett annat bekymmer med att kortet inte riktigt använder sig av "föredra maximal prestanda" eller "optimerad kraft" i inställningarna, fick blåsa rent drivrutinerna innan det fixade sig.

Alltid nervös när drivrutiner eller Afterburner ska uppdateras, om mina inställningar finns kvar efterråt

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

CTRL-F funkar inte här, är det bara nyare grafikkort som man får upp kurvan med? Var mest nyfiken på hur den såg ut.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Satt och Meka med det igår kväll så jag är ingen expert men du kan ej gå förbi din max-clock utan oc.
Ju närmare ditt clock tak du är ju mer mellanrum behöver du för att öka spänning.

Du måste dra upp kurvan själv i det fallet.

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Oklart om funktionen fanns innan 1000 serien. Dock borde du ju teoretiskt kunna sänka power limit och höja klockfrekvensen i afterburner för sammma effekt. Men det är inget jag har provat.

Är så jag gjort, dvs sänkt power limit samt ökat hastigheten på GPU och minne. Är väl det sättet det går att underklocka på mitt gamla grafikkort förmodligen. Just nu är det mest surf, streaming och redigering av bild och film som gäller och har inte speciellt bråttom heller så 980Ti med lite OC räcker för mina ändamål.

Permalänk
Medlem

Bara Nvidia kommer igång med leveranserna snart, jag vill också ha ett RTX 3080 FE att undervolta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med hjälp av "undervoltning" kan man med enkla medel sänka effektuttag, temperatur och ljudnivå på grafikkortet Geforce RTX 3080.

Hur låg effektförbrukning kan du nå om du skruvar ned både spänning och frekvens? Ser vi på Max-Q-korten så kan de (taget från minnet) nå cirka 80 procent av prestandan vid 40 procent av effektförbrukningen gentemot desktop-varianten. Vilket givetvis även betyder en minskning med värmen med 60 procent, något som kan vara väldigt intressant för de med väldigt kompakta chassin.

Permalänk
Medlem

Grym guide! Ska testas lite sen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Hur låg effektförbrukning kan du nå om du skruvar ned både spänning och frekvens? Ser vi på Max-Q-korten så kan de (taget från minnet) nå cirka 80 procent av prestandan vid 40 procent av effektförbrukningen gentemot desktop-varianten. Vilket givetvis även betyder en minskning med värmen med 60 procent, något som kan vara väldigt intressant för de med väldigt kompakta chassin.

Testet kan vara intressant för sakens skull.
Men för kompakta chassin blir det antagligen lika svalt att i så fall välja ett RTX 3070 om man ska dra ner prestandan ordentligt.
Och en hel del billigare ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men för kompakta chassin blir det antagligen lika svalt att i så fall välja ett RTX 3070 om man ska dra ner prestandan ordentligt.

Nja, är det så säkert? Kan tänka mig att en 3080 ordentligt nedklockad kommer prestera bättre per watt än en 3070 i normalutförande (eller med sänkt spänning). Sedan stämmer det givetvis som du säger att priset blir högre, men många är bevisligen beredda att betala ganska bra för en bekvämare upplevelse framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hur låg effektförbrukning kan du nå om du skruvar ned både spänning och frekvens? Ser vi på Max-Q-korten så kan de (taget från minnet) nå cirka 80 procent av prestandan vid 40 procent av effektförbrukningen gentemot desktop-varianten. Vilket givetvis även betyder en minskning med värmen med 60 procent, något som kan vara väldigt intressant för de med väldigt kompakta chassin.

Skrivet av Söderbäck:

Testet kan vara intressant för sakens skull.
Men för kompakta chassin blir det antagligen lika svalt att i så fall välja ett RTX 3070 om man ska dra ner prestandan ordentligt.
Och en hel del billigare ;).

Skrivet av hakro807:

Nja, är det så säkert? Kan tänka mig att en 3080 ordentligt nedklockad kommer prestera bättre per watt än en 3070 i normalutförande (eller med sänkt spänning). Sedan stämmer det givetvis som du säger att priset blir högre, men många är bevisligen beredda att betala ganska bra för en bekvämare upplevelse framför datorn.

Har själv ett 3080 TUF OC i ett NR200P som jag lekt med en del den senaste tiden. Bland annat har jag experimenterat en del med undervoltning, vilket jag också har skrivit lite om i tråden för recensionen av det chassit. Testade idag bland annat att bencha och stresstesta kortet på 750 mv@1620 Mhz, vilket fick det att maxa ut på 209 W i Port Royal, med ett snitt på ca 200 W, och en temp på 58 C @ 1170 rpm fläkthastighet (56%). Datorn låter då marginellt mer än i idle. Får vid dessa inställningar drygt 15500 grafikpoäng i Time Spy, och drygt 9150 grafikpoäng i Fire Strike Ultra. Ska bli intressant att se hur 3070 presterar @ stock (220 W). Men om Asus använder samma kylare till 3070 varianten lär det i alla fall bli ett förbaskat svalt och tyst kort.

Permalänk
Medlem

Jag kände mig tvungen att testa lite undervoltning på mitt 3080 EVGA XC3 Ultra efter att jag lekt lite med överklockning.

Nöjde mig till slut med följande inställningar:
781 mv
1815 Mhz
EDIT: +1000 på minnet (21Gbps)

Är väldigt nöjd med resultatet.
Tystare, svalare och inte lika strömtörstigt.
Kommer bli den profil jag använder för det mesta om jag inte känner att jag vill klämma ur några få fps till.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |