Försvarsutskottet vill utöka FRA:s övervakning av datatrafik och samtal

Permalänk
Medlem

Jag tycker de är bra med ett psykologiskt försvar, nånting som är viktigt mer och mer idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Som individer behöver vi försvara oss mot alla som kränker vårt privatliv oavsett om det är staten, google, hackers, ryssar, kineser eller vad det vara månne. För att göra detta behövs kryptering utan bakdörrar. Man ska inte tro att staten / polisen kommer att kunna hindra obehöriga att hitta dessa bakdörrar som öppnas upp. Varje bakdörr som skapas kommer drabba försvar, polis och befolkning negativt. Man orsakar större skada än nytta när man klubbar igenom nya avlyssningsmetoder. Alla som förstår hur internet fungerar förstår också detta. Det sorgliga är att våra politiker är okunniga och inget förstår. Kan någon förklara för dem?

Permalänk
Medlem

Det är nog få - om ens någon - i detta forum som har insikten/kompetensen att ha en relevant åsikt i den här frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Det är nog få - om ens någon - i detta forum som har insikten/kompetensen att ha en relevant åsikt i den här frågan.

Däremot kan man givetvis diskutera frågan, inte minst på politisk nivå - så får den stötas och blötas i utskott och med hjälp av sakkunniga. Det är ju liksom så en representativ demokrati grovt förenklat är tänkt att fungera.

Det hade varit väldigt få frågor som hade kunnat diskuteras av en bred allmänhet om kompetenskrav hade funnits på att ens ha åsikter. Däremot gäller det att granska och sålla ordentligt på vägen därifrån till vad som blir beslut och inte minst laggrundande sådana.

Permalänk
Medlem

Förstår inte upprördheten. Har man inget att dölja så behöver man inte vara orolig.

Så ser jag det.

Idag verkar många terrorister utgå från Sverige därför att vi är så slappa antagligen. Vi har skjutningar så att det känns som att bo i Mexiko eller något. Vi har gäng som hotar affärsinnehavare och andra. Inte ens biblioteken är säkra längre.

Ju mer maktmedel myndigheterna har desto bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Förstår inte upprördheten. Har man inget att dölja så behöver man inte vara orolig.

Alla har något att dölja. Alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Alla har något att dölja. Alla.

Nej, inte jag.

I alla fall inget som jag är rädd skulle avslöjas p.g.a. ökad bevakning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Nej, inte jag.

I alla fall inget som jag är rädd skulle avslöjas p.g.a. ökad bevakning.

Bara för att du inte vet eller förstår bättre betyder det inte att du har rätt.

Däremot är det inte du eller jag som är primära måltavlor för övervakningen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

On topic: Hur exakt skall avlyssningen ske? All trafik är mer eller mindre krypterad nu så det spelar ju ingen roll om de kan köra en man in the middle? Eller kan man snappa upp krypteringsnycklarna om man ligger man in the middle utan att upptäckas? Som jag förstår det måste de ha någon slags programvara som de infekterat enheten med innan de kan komma åt informationen.

Nu vet jag inte så mycket om detta men är det inte så att polisen fick tillåtelse/möjlighet att läsa krypterade mobilsamtal?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bara för att du inte vet eller förstår bättre betyder det inte att du har rätt.

Däremot är det inte du eller jag som är primära måltavlor för övervakningen.

Ok, kan du ge exempel på någon jag inte förstår?

Nej, tror inte heller att du eller jag är primära måltavlor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet med utökad övervakning, däremot ser jag problemet med den ökade hotbilden mot samhället.
Ser mer utökad övervakning som en produkt av just den ökade hotbilden mot samhället!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Innan folk börjar skrika "1984" så borde ni läsa förslaget (och artikeln här på Sweclockers). Det handlar om en liten utvidgning av redan existerande lagar och som bara kommer göra det möjligt att följa folk som tagit sig över svenska gränser istället för som tidigare.. avsluta spaning så fort de når gränsen.

Skrivet av Erik_T:

Vem sade att det här rör allmän övervakning?

Artikeln är inte riktigt klar över om det handlar om massövervakning eller mer riktad övervakning.

Är det fråga om massövervakning av datatrafik så är min åsikt samma som jag tror de flesta här på Sweclockers har - Nej Tack.

Handlar det däremot om riktad övervakning mot specifika misstänkta individer (liknande polisiär telefonavlyssning) så har jag inga större invändningar i princip, förutsatt att rimlig hänsyn tas till privatliv och personlig integritet.

Eftersom det verkar fortfarande kräva beslut från domstol så är det med största sannolikhet bara en aning utvidgad del av den riktade spaningen. Med andra ord.. EJ massövervakning.

Skrivet av Semjonov:

Vi har ju sponsrat Isis med både folk och pengar, så är man ett terrornäste är det ju inte så svårt att se hotbilden..

Kort och gott. Nej det har "vi" inte.

Skrivet av anon150792:

Sverige borde ha portat dem, och de som slank in igen borde ha åtalats för mord och annat som begåtts eller ha blivigt utvisade och hemskickade till deras hemländer.

Att vi i Sverige ska behöva dras med debatter om hur vi ska övervakas är löjligt, anställ fler poliser, rota ut problemen och ha en ordentlig utvisnings policy: Ska du bo här, sköter du dig, eller blir utvisad.

Blir bara mer och mer arg över hur våra politiker INTE tar tag i alla "no-go" zoner och låter kriminella samlas i dessa områden, för att sen använda samma områden som en ursäkt för att kunna säga "Men titta på alla kriminella, vi behöver övervakning för att trygga folket!".

Antal poliser är i sig inte en lösning på antal brott. Finns tonvis med forskning inom ämnet som pekar mot just dessa. Inte heller har Sverige "no-go zoner" eftersom kriterium för dessa inte uppfylls och den som ursprungligen kom med påståendet har både dragit tillbaka det och visat sig ljuga om sin bakgrund. Att "rota ut problemen" är inte heller så enkelt eftersom dessa är ingrodda i vårat samhälle och därför måste ske en förändring över tid.. oftast med medel som polisen inte har tillgång till så som skola och utbildning eller för den delen lösa integrationsproblemen.

Att skärpa asyl och invandringspolitiken har man gjort successivt i över 20 år och allt det lyckats med är att skicka ut fel folk för att de råkat hamna mellan två stolar. Så även där har det inte lett till något annat än misär.

Skrivet av dakke:

Detta bror på ju att sverige och yttrandefrihet är lite av en idyll, visst du kan säga vad du vill... men räkna med att bli uthängd, sparkad och förlöjligad av den officella (värdelösa btw) journalistkåren som vi har i sverige. Förtrycket är enormt och har du en officel position måste du alltid hålla med etablissemanget annars blire ut huvudet först, inte ens diskutera problem får man göra i dessa kretsar. Detta skapar de politiska problemen vi ser idag där politiker alltid ligger 5-10 år efter på bollen för att de inte vågar diskutera problemen när de uppstår, detta gör också att extremare partier i båda ändarna får fotfäste för problemen växt så mycket och folk tappar tillförlit i mellanmjölk partierna som inte vågar ta diskutionerna i tid utan ligger alltid försent ute.

PK är sveriges förfall

Är det inte lite ironiskt att problemen diskuterats i över 40 år? Så detta kan inte skyllas på "PK" (som verkar vara den lates go to argument) utan problemen uppstår när man satsar fel och inte har en långsiktig lösning. Det har inget med PK att göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Verkar behövas i det nya Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Nej, inte jag.

Va bra att du inte har nånting att dölja! I så fall var vänlig och publicera offentligt här ditt namn, adress, personnummer, telefonnummer, bankid lösenord, e-post, e-post lösenord och huvud lösenord för din lösenordshanterare, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Va bra att du inte har nånting att dölja! I så fall var vänlig och publicera offentligt här ditt namn, adress, personnummer, telefonnummer, bankid lösenord, e-post, e-post lösenord och huvud lösenord för din lösenordshanterare, tack!

Det där är ju trams. Naturligtvis vill jag inte att detta ska bli tillgängligt för kreti och pleti.

Det handlar om myndigheterna. Vill de få dessa uppgifter kan de säkert får dem redan nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Inte för att jag köper personens argument MEN både du och jag borde inse att han inte menade bokstavligen allt utan bara det som är av vikt för utredningar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte för att jag köper personens argument MEN både du och jag borde inse att han inte menade bokstavligen allt utan bara det som är av vikt för utredningar.

Exakt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, kan du ge exempel på någon jag inte förstår?

Nej, tror inte heller att du eller jag är primära måltavlor.

Du kan PM:a mig dina kontouppgifter för din privata e-post. Det borde inte vara ett problem eftersom du inte har något att dölja.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kan PM:a mig dina kontouppgifter för din privata e-post. Det borde inte vara ett problem eftersom du inte har något att dölja.

Lägg ner halmgubbarna, tack?

Permalänk
Medlem

"Syftet med förslaget är därför att att ge svenska myndigheter möjlighet att inrikta signalspaning mot misstänkt systematisk spridning av desinformation mot landets intressen.".. alla politiska motståndare och oliktänkande dvs.. samt folk som privatkopierar...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du får samma svar som Tipko, det är trams.

Det handlar om ifall myndigheterna skulle misstänka mig för något och då bedriva spaning.

Naturligtvis har jag något att dölja för diverse ljusskygga personer.

Förresten är det nämna personer som skulle ha mest att frukta från övervakning.

Inte för att jag säger att ni är ljusskygga men jag tror du förstår poängen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det som han menar är att han är redo att ge bort sin frihet i utbyte mot en illusion av säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

"Syftet med förslaget är därför att att ge svenska myndigheter möjlighet att inrikta signalspaning mot misstänkt systematisk spridning av desinformation mot landets intressen.".. alla politiska motståndare och oliktänkande dvs.. samt folk som privatkopierar...

Nu blir jag uppriktigt ganska nyfiken, hur får du privatkopiering (eller piratkopiering, om det nu skulle vara det du råkar mena mellan raderna) till desinformation?

Skrivet av Tipko:

Det som han menar är att han är redo att ge bort sin frihet i utbyte mot en illusion av säkerhet.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Det handlar inte enbart om man har något att dölja eller inte, det handlar om rätten till ett privatliv. Förr brukade man värna om den personliga integriteten men den saknar visst värde idag.

Tror ni verkligen att det är så enkelt? Så svart och vitt?
Att frihet och/eller säkerhet är så enkelt definierbara som ni antyder? Så absoluta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Kanske är det friheten som är en illusion...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Du får samma svar som Tipko, det är trams.

Det handlar om ifall myndigheterna skulle misstänka mig för något och då bedriva spaning.

Naturligtvis har jag något att dölja för diverse ljusskygga personer.

Förresten är det nämna personer som skulle ha mest att frukta från övervakning.

Inte för att jag säger att ni är ljusskygga men jag tror du förstår poängen.

Det handlar inte enbart om man har något att dölja eller inte, det handlar om rätten till ett privatliv. Förr brukade man värna om den personliga integriteten men den saknar visst värde idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Nu blir jag uppriktigt ganska nyfiken, hur får du privatkopiering (eller piratkopiering, om det nu skulle vara det du råkar mena mellan raderna) till desinformation?

jag sa privatkopiering med vilje :). det lär bli mot landets intresse om folk privat kopierar, det kommer ju ske ändamåls gliding med detta också som allt annat när det kommer till övervakning i svea rike..

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Finns det nån statistik på hur många terrorangrepp FRA har stoppat hittills?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, men det handlar också om den lilla risken att någon skulle felaktigt misstänka dig och sätta upp övervakning kontra alla verkliga hot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

jag sa privatkopiering med vilje :). det lär bli mot landets intresse om folk privat kopierar, det kommer ju ske ändamåls gliding med detta också som allt annat när det kommer till övervakning i svea rike..

Det faller fortfarande inte under desinformation. Ironiskt nog kan det vara desinformation att aktivt försöka sprida den rent objektiva felaktigheten att handlingar som omöjligt kan falla under det skulle göra det. ^^
Inte minst för att försöka undergräva den demokratiska process som ett sådant här förslag innebär.

Sen finns det massor med saker att diskutera kring sådana här förslag (för det är fortfarande bara ett förslag), men bara för att det finns ex. ideologiska motsättningar så kommer inte rena felaktigheter magiskt bli korrekta.

Var emot det så mycket och så starkt du vill, men du får räkna med att eventuella felaktigheter bemöts.
Prognoser, gissningar och beräkningar däremot? Well, de får du givetvis ha, men jag personligen har "lite" svårt att se att det här förslaget skulle slå mot någon som privatkopierar. Alls, faktiskt. Då finns det en rad andra saker som mer sannolikt skulle slå mot dessa individer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Tror du verkligen att det är så enkelt? Så svart och vitt?
Att frihet eller säkerhet är så enkelt definierbara som du antyder? Så absoluta?

Idag är det "vi behöver en backdoor för e2e-kryptering för säkerhetsskull" och imorgon kommer en svensk Bush/Obama med svensk PRISM. Vi skulle vara tacksamma till EU och deras lagar annars skulle Säpo löpa amok, de döljer inte ens sin avsikt.

Skrivet av Larsp777:

Kanske är det friheten som är en illusion...

Kanske! Jag utesluter inte möjligheten att du har rätt om det. Men vilken trist verklighet skulle den vara.