Nya CAT7-kablar fungerar knappt? (Tar tid innan det börjar fungera)

Permalänk

Nya CAT7-kablar fungerar knappt? (Tar tid innan det börjar fungera)

Jag behövde nya nätverkskablar och såg ett erbjudande på nätet där ett gäng jag tyckte såg flashiga ut hade nedsatt pris just den dagen. Kablarna i fråga är följande: https://www.amazon.de/gp/product/B08438X9TF/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Fick hem dem idag, och när jag kopplade in en av dem mellan datorn och routern så fick jag ingen förbindelse. Bytte till en ny, samma sak. Bytte till en tredje, samma sak igen. Kablarna var helt oskadda, så jag fattade ingenting. Satt och googlade i fem minuter från telefonen, och då plötsligt såg jag att jag var uppkopplad. Det tog alltså ungefär fem minuter innan det började fungera utan att jag hade gjort något. Provade genast att byta tillbaka till en av de tidigare kablarna, och det fungerade fortfarande. Tänkte inte mer på det och stack iväg till träningen, och nu när jag kom hem och satte på datorn så fungerade det plötsligt inte igen. Men så väntade jag i fem minuter, och jodå, då plötsligt gick det. Vad är detta för trolleri? Vad kan det beror på att kablarna inte fungerar direkt jag startar datorn?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Permalänk
Medlem

I vilken hastighet kopplas de upp? Det kan ta lång tid om hårdvaran inte lyckats handskaka gigabitanslutning utan får går ner på lägre hastighet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

I vilken hastighet kopplas de upp? Det kan ta lång tid om hårdvaran inte lyckats handskaka gigabitanslutning utan får går ner på lägre hastighet.

Minns att autoinställningen krånglade för ett par år sedan, så jag ställde in den på 1 Gbit/s manuellt i nätverksinställningarna. Jag har 1000/50 och får ut nästan full fräs nu när jag kör ett hastighetstest. Jag är inte så haj på sånt här, men mina kablar är tydligen cat7 skärmade patchkablar, vilket tydligen inte verkar vara standard i hemnätverk. Valde bara några som hade goda omdömen och såg stabila ut, då jag haft problem med att kablar lägger av med tiden. Känns bara knäppt att det fungerar, men först efter ett tag. :/

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Minns att autoinställningen krånglade för ett par år sedan, så jag ställde in den på 1 Gbit/s manuellt i nätverksinställningarna. Jag har 1000/50 och får ut nästan full fräs nu när jag kör ett hastighetstest. Jag är inte så haj på sånt här, men mina kablar är tydligen cat7 skärmade patchkablar, vilket tydligen inte verkar vara standard i hemnätverk. Valde bara några som hade goda omdömen och såg stabila ut, då jag haft problem med att kablar lägger av med tiden. Känns bara knäppt att det fungerar, men först efter ett tag. :/

Det där med skärmning behöver inte nödvändigtvis ha med kategori (cat) att göra - se ex. här för lite kort info.
Det finns skärmade Cat5e-kablar, exempelvis, men samtidigt finns det krav på skärmning i högre kategorier.

Cat7 är i praktiken överhoppad för vanliga Ethernet-installationer, den är inte heller formellt godkänd av TIA/EIA.

Det finns däremot att köpa, om man nu skulle vilja.

Cat8 är i praktiken nästa "riktiga" steg upp från Cat6A, verkar vara ett rätt gammalt inlägg @hasenfrasen länkar, då standarden varit färdig ett tag och produkter finns att få tag på. Cat8.1-kablar har RJ45-kontakter och är kompatibla med lägre kategorier.

TL;DR: bättre är att skaffa en Cat6A-kabel av någorlunda bra märke och kvalitet. Med Cat7 med RJ45 vet du i princip inte vad du får.

Något som kan vara värt att testa är att stänga av saker som EEE (Energy Efficient Ethernet) - görs i drivrutinsinställningarna i vanliga fall.

Permalänk

Hm, efter en natt med avstängd dator så verkar det fungera igen. Mina kablar var tydligen i tekniskt annorlunda utförande vad jag förstår, men vad det än handlar om så tycks datorn iaf ha vant sig vid det nu. Aja, skönt det iaf!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Hm, efter en natt med avstängd dator så verkar det fungera igen. Mina kablar var tydligen i tekniskt annorlunda utförande vad jag förstår, men vad det än handlar om så tycks datorn iaf ha vant sig vid det nu. Aja, skönt det iaf!

Gött att höra att det funkar nu i alla fall! Hoppas det fortsätter tuffa på!

Permalänk

Gillar att TS totalt verkar ignorera att flera härinne försöker påpeka att Cat7 standarden inte finns och inte är godkänd standard men TS låtsas som ingenting.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Gillar att TS totalt verkar ignorera att flera härinne försöker påpeka att Cat7 standarden inte finns och inte är godkänd standard men TS låtsas som ingenting.

Jag ignorerade det för att det inte var trådens ämne, och jag struntar i standarden så länge den är över Cat5e. Jag valde dessa kablar för att de var på erbjudande och såg robusta ut, då jag haft problem med att kablar gått sönder rent fysiskt. Att vissa sedan länkar till diverse sidor där Cat7-standarden ifrågasätts är knappast svar på min fråga, och huruvida standarden är officiellt godkänd eller ej ser jag inte som något likhetstecken med att webshoppar i hela världen säljer fakekablar som inte går att använda. Mina kablar har över 150 positiva omdömen, och det var vad jag gick efter. Som sagt så fungerar allt nu.

Visa signatur