3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Jag som beställde mitt Strix 3080 non-OC den 20e. Tror ni jag får den till 2023?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Februari 2021 kanske, lagom tills kortet är pasé

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

eh ok, det dementerar jag från vår sida...så länge inte Elgiganten själva tackar nej till dem när leveransen kommer då såklart

Intressant att du kunde dementera denna uppgift om RTX 3090, men när jag ställde exakt samma fråga till dig några timmar tidigare (fast primärt avseende era RTX 3080-kort) ville du inte svara. Jag drar mina slutsatser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

Blev het diskussion kring detta med Youtube videon, jag bara förmedlar vad som sas. Jag är inte tillräckligt insatt för att säga buu eller bää kring alla argument. Det som känns högst korrekt och relevant i min högst amatörmässiga åsikt är detta att återförsäljare spenderar alla sina GPU på de dyrare modellerna. Det är ju bara kolla antal reviews, antal kort återförsäljare fått in osv så ser man ju det rätt klart. Sen tror jag inte direkt att det är en slump att Nvidia store har stängt ner helt, när de endast har en 10% marginal på founder korten när dom antagligen tjänar 10 tals ggr mer per såld GPU till AIB(An AIB supplier or an AIB partner is a company that buys the AMD (or Nvidia) Graphics Processor Unit to put on a board and then bring a complete and usable Graphics Card or AIB to market)

Många skriver konspirationsteorier och det kanske jag kan hålla med om men faktum kvarstår att senast i förrgår deletades ett inlägg här i tråden av moderator. Jag skrev att en leverantör pratade "skitsnack" när de förnekade att de fokuserade mer på OC och dyrare varianter än deras icke OC och billiga varianter. Motivering var att dom inte ville att jag skulle förstöra deras fina relation med återförsäljare genom att skrämma iväg dom ifrån Forum delen. Vi får väl se om detta inläggs försvinner nu också

Var nog snarare var din ton som fick ditt inlägg att försvinna.

Angående FE säljs de ju I USA via BestBuy när det finns lager och de letar ju efter lösning i Europa. Helt förståeligt att de inte vill tillverka så många som efterfrågas, de är ju riktigt heta och skulle konkurrera alldeles för mycket med tillverkares modeller.

Permalänk
Medlem

avokat 3090 TUF på Komplett

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Undra hur många som ligger på första 20 sekunderna på 15.01 på webhallens 3090 strix OC.. Kommit två leveranser nu utan att jag fått grön bock och då tog det mig 10-15 sekunder att klicka in den i korgen samt beställa..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Fick mitt ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC skickat från Komplett idag.
Jag fick min beställning bekräftad klockan 15:03 på lanseringsdagen. Kommer bli en låååång helg

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870-F | ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower |

Permalänk
Medlem

Egentligen borde man visa lite mänsklig power of the people och alla helt enkelt bara avbeställde sina 3080/90 kort för att visa Nvidia vart skåpet skall stå. Nvidia skulle inte göra samma miss två gånger då och dess aktieägare skulle tyvärr få betala en del av priset.
Om AMD har kort som presterar någorlunda likvärdigt och har tillgång på korten så kommer de sälja som smör i solskenet.

Upplever även om kritiken till Nvidia har funnits att den är väldigt lågmäld i förhållande vilken enorm brist det är och ser ut att vara i månader framöver.
Tidigare papperslanseringar som trots allt haft högre procentuellt leveransgrad mot beställningar upplever iafall jag har fått mer kritik än denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Fick mitt ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC skickat från Komplett idag.
Jag fick min beställning bekräftad klockan 15:03 på lanseringsdagen. Kommer bli en låååång helg

Grattis! Åååh fyfasen vad härligt att veta att komplett fått lite kort också. Har också en på komplett 15.04

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

Eftersom OC-korten är testade på högre, så borde det vara mer stabilt att köpa OC-korten och klocka dem normalt än att köpa de normala korten och köra dem normalt väl?

Är ju inget som hindrar att du köper OC och till o med klockar dem under normal med.. i just 30xx fallet så verkar det som att de rekommenderade normalvärdena ligger "för högt" till att börja med (haha lite som att svära i kyrkan här på den här siten och med en mindre underklockning sjunker effektförbrukningen och tempen radikalt.

Borde kanske starta sweunderclockers.com

Min prioritet var stabilitet, jag tänker inte överklocka kortet då de inte skall användas så mycket för gaming ändå. Men om det du säger är fallet att jag får ett kort som inte klarar göra mina grejer i stock clock för att jag inte tagit ett OC kort så reklamerar jag såklart kortet då produkten är per definition trasig. Vi får se hur det går, det kan bli en lärorik läxa. Som jag förstått det så har de flesta sagt att fabriksöverklockade kort är en waste of money men om de korten handplockas för att bli överklockade känns det som en liten slant att lägga 500kr extra på att garantera sig ett bra exemplar då kortet kostar 20k.

Om kortet kan fungera normalt i stock är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Hur resonerar folk om 10gb vs 20gb versionerna? När behövs egentligen 20gb

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

När behövs egentligen 20gb

Inte alls nu för spel, men kanske behövs om några år om du har kortet kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

I visst professionellt bruk samt i nisch-scenarion. Kan visa sig vara rätt val för desto fler om kanske två år. Men tänker mig att det kanske blir ca 2000kr extra på prislappen samt en liten bump i TDP.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Jag ser det som totalt onödigt för spel för den största majoriteten personer. Tror det kommer dröja många år till innan spel kommer kräva så mycket och då kommer det finnas nya, bättre grafikkort med tillräcklig mängd VRAM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Ja, det är väl främst för de som kör 4k eller högre, känns väl mer framtidssäkert om inte annat.
Sen vet väl ingen hur kommande konsoller kommer påverka spelen som kommer framöver vad det gäller minnesanvändning.

Om ryktet nu stämmer angående december månad för 3080 20GB så kan det betyda att det är lättare att komma över ett sådant kort än att sitta kvar i kön på t ex ett 3080 TUF 10GB.

Jag skulle själv kunna tänka mig ta ett sådant istället om det samtidigt betyder att jag behöver vänta kortare tid, men har samtidigt planer för en eventuell uppgång till ultrawide eller 4k. Men vill först se RDNA2.

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Red Onion:

Intressant att du kunde dementera denna uppgift om RTX 3090, men när jag ställde exakt samma fråga till dig några timmar tidigare (fast primärt avseende era RTX 3080-kort) ville du inte svara. Jag drar mina slutsatser

Tror du läser in för mycket nu 😉...vi har redan levererats 3080/3090 till Elgiganten och vi kommer säkerligen leverera mer innan året e slut. Kan dock skilja per modell och version.
Men vill inte gå in på tilldelning/antal/modeller..
Sorry om det var något missförstånd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LastNinjas:

Vad tror du om teorierna om att Nvidia har ställt till med en här situationen medvetet? xD

Du behöver inte svara, bara blinka två gånger om det stämmer.

Haha, jag tror inte det är medvetet. Både dem och vi behöver sälja för att tjäna pengar, så det är såklart väldigt frustrerande att inte kunna tillgodose efterfrågan. Jag tror personligen dem skyndade sig lite för mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dakke:

Min prioritet var stabilitet, jag tänker inte överklocka kortet då de inte skall användas så mycket för gaming ändå. Men om det du säger är fallet att jag får ett kort som inte klarar göra mina grejer i stock clock för att jag inte tagit ett OC kort så reklamerar jag såklart kortet då produkten är per definition trasig. Vi får se hur det går, det kan bli en lärorik läxa. Som jag förstått det så har de flesta sagt att fabriksöverklockade kort är en waste of money men om de korten handplockas för att bli överklockade känns det som en liten slant att lägga 500kr extra på att garantera sig ett bra exemplar då kortet kostar 20k.

Om kortet kan fungera normalt i stock är jag nöjd.

I teorin bör OC korten vara "ännu stabilare" iom att dem är binnade för att klara OC bättre. Än mer om man tar ned dem till standard värden.

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Grattis! Åååh fyfasen vad härligt att veta att komplett fått lite kort också. Har också en på komplett 15.04

Tack När är ditt beräknat att dyka upp?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870-F | ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Tack När är ditt beräknat att dyka upp?

22 oktober enligt komplett, stämde ditt datum överens? Hade 17 oktober från början :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Tror du läser in för mycket nu 😉...vi har redan levererats 3080/3090 till Elgiganten och vi kommer säkerligen leverera mer innan året e slut. Kan dock skilja per modell och version.
Men vill inte gå in på tilldelning/antal/modeller..
Sorry om det var något missförstånd.

Tack det var det jag ville höra. Visste väl att Elgigantens support var små lögnare när de säger att de inte fått in ett enda kort än

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

22 oktober enligt komplett, stämde ditt datum överens? Hade 17 oktober från början :/

Har alltid stått 17 oktober för mig, håller tummarna för dig att du får ditt kort nästa vecka före helgen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det gäller just Elgiganten så skulle vi behöva ha svar från någon högre upp i kedjan än dessa stackare hos kundtjänsten (som troligen är en outsource:ad sådan). Frågan är hur man skulle komma åt dessa då kundtjänsten förmodligen inte ens kan få tag på dem, inte bara för att kontrollera inköp/leveranser iaf. @Elgiganten finns ju här på forumet, har däremot ingen aning om kontot är för den vanliga kundtjänsten eller om det är för någon/några lite högre upp. Men det ser hopplöst ut på den fronten vilket som då kontot lyser med sin frånvaro just nu.

De kan tänkas vara medvetna om problemen gällande deras lagerstatus i och med att vissa här har fått ett sådant meddelande där systemfel nämns. Sen om detta är en ärlig ursäkt eller inte kan man bara spekulera om med tanke på att kundtjänsten har varit ganska kreativa med sina ursäkter hittills.

Förhoppningsvis så skäms väl någon hos Elgiganten att detta har kunnat skett och kanske kollar över hur det kan göras bättre, men detta är inget nytt för dem tyvärr, så jag förblir skeptisk tillsvidare.

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Verkar som priserna höjdes direkt kring midnatt på Webhallen iaf

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Verkar som priserna höjdes direkt kring midnatt på Webhallen iaf

Priserna är ändrade till 9199 från 7990 på OC och 8990 från 7825 på icke OC. (ASUS Tuf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

När det gäller just Elgiganten så skulle vi behöva ha svar från någon högre upp i kedjan än dessa stackare hos kundtjänsten (som troligen är en outsource:ad sådan). Frågan är hur man skulle komma åt dessa då kundtjänsten förmodligen inte ens kan få tag på dem, inte bara för att kontrollera inköp/leveranser iaf. @Elgiganten finns ju här på forumet, har däremot ingen aning om kontot är för den vanliga kundtjänsten eller om det är för någon/några lite högre upp. Men det ser hopplöst ut på den fronten vilket som då kontot lyser med sin frånvaro just nu.

De kan tänkas vara medvetna om problemen gällande deras lagerstatus i och med att vissa här har fått ett sådant meddelande där systemfel nämns. Sen om detta är en ärlig ursäkt eller inte kan man bara spekulera om med tanke på att kundtjänsten har varit ganska kreativa med sina ursäkter hittills.

Förhoppningsvis så skäms väl någon hos Elgiganten att detta har kunnat skett och kanske kollar över hur det kan göras bättre, men detta är inget nytt för dem tyvärr, så jag förblir skeptisk tillsvidare.

Elgiganten har inget eget lager utan de beställer från annan part som i sin tur beställer från tillverkaren.

Deras lagerstatus är ren fantasi och kan frånses helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Undrar om Elgiganten beställer från Captech/Exertis? De är ju en sådan mellanpart och de har haft problem med att få fram grafikkort i någon stor mängd har jag hört.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, LG 45GX950A-B, Meganex 8k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

I teorin bör OC korten vara "ännu stabilare" iom att dem är binnade för att klara OC bättre. Än mer om man tar ned dem till standard värden.

Jag hoppas du får övertidsersättning för dina timmar här. Tack buddy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Jag ser det som totalt onödigt för spel för den största majoriteten personer. Tror det kommer dröja många år till innan spel kommer kräva så mycket och då kommer det finnas nya, bättre grafikkort med tillräcklig mängd VRAM.

Den som driver 2+ 4k skärmar och/eller flera olika appar/spel samtidigt kan nog stöta på det här betydligt tidigare, men det är verkligen niche-case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Jag spelar flertalet spel där mängd vram använding går över 10gb, sniffar runt 15gb i vissa spel.

Microsoft flight simulator bland annat är en riktigt vram-bov.