Härligt att det blev en ordentlig tråd!
Att du tog upp glaset är bra för av någon anledning har ju Samsung petat på Gorilla Glass 3 på framsidan vilket enligt mig låter som flera steg bakåt i utvecklingen?
Jag brukar "peppar peppar" sällan tappa min telefon men har fått en repa på min nuvarande som är allmänt störande.
Några fler frågor:
Jag har ju själv testat Samsungen lite och hittade en trevlig funktion som heter typ säkert nätverk som stoppar mig från att stänga av gps/data om telefonen är låst, finns detta på Sonyn?
Hur står sig enhandsläget mellan Samsung och Sonyn? Jag tycker personligen det är väldigt bökigt att aktivera med svep nedåt på samsungen och brukar glömma av att det ens finns.
Det är ju lite viktskillnad också är det något som du märker av vid användning?
Har för mig att du sa att kameran var ungefär samma under dagtid men är det jättestor skillnad på nattetid? Jag är mest en shoot and forget person som inte pillar med massa inställningar.
Ja hur stort problem det är med "glasstic" på baksidan och Gorilla Glass 3 på fronten är svår att avgöra, har man otur går som sagt alla glassidor sönder, oavsett Corning-teknik som används. Men man kan väl anta att Sonyn tål repningar något bättre än Samsungen.
Det där om GPS/data har jag inte reflekterat över, får testa det när jag återvänder till lägenheten och S20 FE (är med familjen och firar farsan, Xperia 5 II i högsta hugg).
Enhandsläget är smidigare på Xperia 5 II. Man aktiverar det genom att dubbeltrycka på den smala vita remsan på skärmens kant och väljer enhandsfattning i menyn. Då krymps fönstret till ena hörnet, och man kan både flytta runt fönstret och ändra om det ska förankras på vänstra eller högra sidan av skärmen. Men jag använder inte det så mycket i och med att jag oftast sträcker mig uppåt för att dra ned notismenyn, och det kan man ju göra genom att dra nedåt mitt på skärmen. För de appar som har UI-element långt upp är det dock en smidig funktion att använda.

Xperia 5 II är märkbart lättare, men jag tycker inte att det påverkar särskilt mycket under daglig användning. I de fall där jag pratar med familjemedlemmar i timtal kanske det blir ett större problem, men det har inte hänt än under testperioden i alla fall Men rent ergonomiskt är Xperia 5 II fantastisk, det enda jag kan klaga på är att fingeravtrycksläsaren på högersidan blir osmidig när jag tvingas ta upp telefonen med vänster hand. Man kan försöka lägga in en av de vänstra fingrarna och sträcka detta runt telefonen till högra sidan, men precisionen blir alldeles för opålitlig då. För mig personligen händer det ganska ofta att jag gör så, och då blir det smidigare att bara lägga in en tumme till på Galaxy S20 FE:s optiska läsare.
Jag tycker både S20 FE och Xperia 5 II tar bra bilder i gynnsam belysning, men Sonyn kan överlag vara lite trögare att komma igång med. Samma sak med svag belysning, det går att få till bra bilder med båda men Sonyn kräver i regel lite mer handpåläggning innan ljussättning och brusnivåer blir ok. Så Samsung vinner ur perspektivet "one shot one kill där"
"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas