En titt på Android-telefonerna hösten 2020

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Verdurakh:

Härligt att det blev en ordentlig tråd!

Att du tog upp glaset är bra för av någon anledning har ju Samsung petat på Gorilla Glass 3 på framsidan vilket enligt mig låter som flera steg bakåt i utvecklingen?
Jag brukar "peppar peppar" sällan tappa min telefon men har fått en repa på min nuvarande som är allmänt störande.

Några fler frågor:
Jag har ju själv testat Samsungen lite och hittade en trevlig funktion som heter typ säkert nätverk som stoppar mig från att stänga av gps/data om telefonen är låst, finns detta på Sonyn?

Hur står sig enhandsläget mellan Samsung och Sonyn? Jag tycker personligen det är väldigt bökigt att aktivera med svep nedåt på samsungen och brukar glömma av att det ens finns.

Det är ju lite viktskillnad också är det något som du märker av vid användning?

Har för mig att du sa att kameran var ungefär samma under dagtid men är det jättestor skillnad på nattetid? Jag är mest en shoot and forget person som inte pillar med massa inställningar.

Ja hur stort problem det är med "glasstic" på baksidan och Gorilla Glass 3 på fronten är svår att avgöra, har man otur går som sagt alla glassidor sönder, oavsett Corning-teknik som används. Men man kan väl anta att Sonyn tål repningar något bättre än Samsungen.

Det där om GPS/data har jag inte reflekterat över, får testa det när jag återvänder till lägenheten och S20 FE (är med familjen och firar farsan, Xperia 5 II i högsta hugg).

Enhandsläget är smidigare på Xperia 5 II. Man aktiverar det genom att dubbeltrycka på den smala vita remsan på skärmens kant och väljer enhandsfattning i menyn. Då krymps fönstret till ena hörnet, och man kan både flytta runt fönstret och ändra om det ska förankras på vänstra eller högra sidan av skärmen. Men jag använder inte det så mycket i och med att jag oftast sträcker mig uppåt för att dra ned notismenyn, och det kan man ju göra genom att dra nedåt mitt på skärmen. För de appar som har UI-element långt upp är det dock en smidig funktion att använda.

Xperia 5 II är märkbart lättare, men jag tycker inte att det påverkar särskilt mycket under daglig användning. I de fall där jag pratar med familjemedlemmar i timtal kanske det blir ett större problem, men det har inte hänt än under testperioden i alla fall Men rent ergonomiskt är Xperia 5 II fantastisk, det enda jag kan klaga på är att fingeravtrycksläsaren på högersidan blir osmidig när jag tvingas ta upp telefonen med vänster hand. Man kan försöka lägga in en av de vänstra fingrarna och sträcka detta runt telefonen till högra sidan, men precisionen blir alldeles för opålitlig då. För mig personligen händer det ganska ofta att jag gör så, och då blir det smidigare att bara lägga in en tumme till på Galaxy S20 FE:s optiska läsare.

Jag tycker både S20 FE och Xperia 5 II tar bra bilder i gynnsam belysning, men Sonyn kan överlag vara lite trögare att komma igång med. Samma sak med svag belysning, det går att få till bra bilder med båda men Sonyn kräver i regel lite mer handpåläggning innan ljussättning och brusnivåer blir ok. Så Samsung vinner ur perspektivet "one shot one kill där"

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av lastninja:

Jag är också intresserad av batteritester.

Samt mer kamera tester med S20 FE 5G. Kameran är väldigt viktig när den väl behövs. Jag brukar fota vilda djur på vägen till jobbet, och vissa tider på året kanske solen precis börjat gå upp när dessa är ute. Ja. Det är en hel del som fotas i halvmörker så det vore kul med lite indoor och outdoor tester i lowlight (utan fotolampa). Blir det relativt brusfritt? Blir det relativt motionblur fritt (djuren rör ju på sig)? Funkar stabiliseringen bra på motiv som är mer "stillastående"?

Jag ska försöka få till en liten fotorunda nu när jag har fler telefoner inne, och inte är iväg för att fira familjemedlemmar på annan ort Av mina snabba tester att döma uppstår det lättare brus med Xperia 5 II vid fotografi i besvärliga ljusförhållanden, och kameran kan överlag behöva analysera omgivningen längre för att ta vettiga bilder. Galaxy S20 FE tar överlag bättre bilder i skjutjärnsreporter-stil, både i bra och besvärlig belysning. Om man använder PhotoPro -läget med Xperia 5 II går det att få till betydligt bättre foto om man anstränger sig, men då ISO-omfånget inte är bättre än man erbjuds på telefoner går det inte att få till underverk.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Tack igen för allt jobb och tid du lägger ner på att ger oss denna info!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Kan för övrigt notera att Xperia 5 II glider extremt lätt. Telefonen har glidit av soffan två tre gånger ikväll, och har då glidit flera decimeter. Efter första två gångerna flyttade jag in den längre in på soffan, men den gled likt förbannat av.

Lärdomar från detta:
- Använd skal med Xperia 5 II
- Xperia 5 II tål att dra i golvet från en halvmeters höjd upprepade gånger utan att gå sönder

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Enhandsläget är smidigare på Xperia 5 II. Man aktiverar det genom att dubbeltrycka på den smala vita remsan på skärmens kant och väljer enhandsfattning i menyn. Då krymps fönstret till ena hörnet, och man kan både flytta runt fönstret och ändra om det ska förankras på vänstra eller högra sidan av skärmen. Men jag använder inte det så mycket i och med att jag oftast sträcker mig uppåt för att dra ned notismenyn, och det kan man ju göra genom att dra nedåt mitt på skärmen. För de appar som har UI-element långt upp är det dock en smidig funktion att använda.

Har du aktiverat enhandsanvändning på Samsungen? för att få liknade funktion som Sonyn så räcker det med ett svep neråt om du kör swipe eller dubbelklick på hemknappen om du kör med on screen knappar.

men som jag sagt tidigare så rekommenderar jag att installera Samsungs kraftfulla verktyg One Hand Operation +, där kan man med tex ett svep neråt från skärmens sida få allt att krympa till nedre delen av skärmen osv.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.samsung.and...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

Har du aktiverat enhandsanvändning på Samsungen? för att få liknade funktion som Sonyn så räcker det med ett svep neråt om du kör swipe eller dubbelklick på hemknappen om du kör med on screen knappar.

men som jag sagt tidigare så rekommenderar jag att installera Samsungs kraftfulla verktyg One Hand Operation +, där kan man med tex ett svep neråt från skärmens sida få allt att krympa till nedre delen av skärmen osv.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.samsung.and...

Tack för tipset, ska testa den appen nu då jag tycker att defaultsättet att aktivera det på är ganska otymplig

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Tack för tipset, ska testa den appen nu då jag tycker att defaultsättet att aktivera det på är ganska otymplig

np, detta är mina inställningar (kör samma för vänster och höger) men går ju ställa in som man vill.

https://imgur.com/q8cIpKz

https://imgur.com/B4EkK6q

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

https://swedroid.se/ har användaren dannejanne fått tag på en Sony Xperia 5 II tidigt och tagit en del bilder. Ni kan se dem på dessa sidor i tråden om mobilen.

https://swedroid.se/forum/threads/sony-xperia-5-mark-ii.18497...

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

np, detta är mina inställningar (kör samma för vänster och höger) men går ju ställa in som man vill.

https://imgur.com/q8cIpKz

https://imgur.com/B4EkK6q

Detta var faktiskt lite game changer i att använda en stor telefon.
Gick lite overboard och kör:
rakt ut: bakåt /snabbverktyg
snett upp: hemknapp/aviseringspanel
snett ner: enhandsläge/aktivitetsväxlare

Så kan nu nästan göra allt jag behöver från en position, enda jag saknar är ett sätt att öppna adressfältet i chrome, men funkar ju ish med enhandsläge.
Nu ska jag bara hitta ett bra sätt att hålla den så jag inte tappar den i ansiktet varje gång jag ska kolla youtube i sängen

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Detta var faktiskt lite game changer i att använda en stor telefon.
Gick lite overboard och kör:
rakt ut: bakåt /snabbverktyg
snett upp: hemknapp/aviseringspanel
snett ner: enhandsläge/aktivitetsväxlare

Så kan nu nästan göra allt jag behöver från en position, enda jag saknar är ett sätt att öppna adressfältet i chrome, men funkar ju ish med enhandsläge.
Nu ska jag bara hitta ett bra sätt att hålla den så jag inte tappar den i ansiktet varje gång jag ska kolla youtube i sängen

japp folk kritiserar fortfarande Samsungs UI utan att ha koll på saker och ting, anser att One UI är överlägset tex stock Android som inte ens är optimerat för enhandsanvändning.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag uppdaterade posten med fördelar och nackdelar om Xperia 5 II med två negativa aspekter jag lagt märke till de senaste dagarna. Dessa är:

- Kameran har mycket svårare med att fokusera på objekt nära linsen jämfört med både Galaxy S20 FE och Oneplus 8T, man tvingas flytta bakåt en hel del för att kunna få bra fokus. När jag försöker ta produktbilder blir detta en klar nackdel, men om man inte tar bilder på nära avstånd är det så klart inte ett bekymmer.
- Fingeravtrycksläsaren kan vara känslig för om man är fuktig om tummen, eller om någon form av avlagring eller smuts från tummen lagt sig över den. Det tog ungefär en veckas användning innan problemet uppstod, återstår att se hur vanligt förekommande det är.

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Gilgamesh:

japp folk kritiserar fortfarande Samsungs UI utan att ha koll på saker och ting, anser att One UI är överlägset tex stock Android som inte ens är optimerat för enhandsanvändning.

Jag håller med om det, Samsung har gjort sig skyldiga till gimmick-funktioner och en överbelamrad användarmiljö som presterar dåligt, men One UI är en genuint användbar användarmiljö sett till både UX och funktioner. Det är en av anledningarna till att jag lutar mer åt Galaxy S20 FE än Xperia 5 II och Oneplus 8T, trots att båda de senare har en väldigt nära ren Android-upplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Här är några snabba tankar om Oneplus 8T efter att ha använt den några dagar, listorna med fördelar och nackdelar fylls på efterhand som jag använder telefonen.

Plus:
+ Android 11-grunden i Oxygen OS 11 är bättre anpassad för enhandsfattning, flera delar som tidigare tvingade användaren till fingergymnastik kan nu med relativ enkelhet utföras med en hand.
+ Batteritiden verkar inte vara nämnvärt förbättrad, men inte heller nämnvärt försämrad. Att kunna snabbladda i 65 watt är dock riktigt trevligt, blir ytterst ovanligt att jag behöver oroa mig lämna hemmet med svag batteriladdning.
+ Den optiska fingeravtrycksläsaren är snabbare och mer precis än Samsungs i Galaxy S20 FE, och den har inte Xperia 5 II-problematiken med att upplåsning blir osmidig för den som använder telefonen med vänster hand (eller fuktig tumme).
+ Den har en platt skärm, vilket är ett plus i min värld. Trevligt att se att flera aktörer som Oneplus, Samsung och Sony förstår att det är något även mer premiumkunder eftertraktar.

Minus:
- Systemet som helhet presterar bra, men 120 Hz bilduppdatering märks inte alls av på samma sätt som med Galaxy S20 FE eller Xperia 5 II. Allmän navigering ger bra flyt, men att exempelvis scrolla på webbsidor eller applikationsbutiken har mer synligt lagg än både Sonyn och Samsungen. Något överraskande faktiskt, Oneplus brukar leverera bäst optimerad prestanda i Android-lägret.
- Överlag känns Oneplus 8T inte som en särskilt stor uppgradering över vare sig Oneplus 8 eller 8 Pro. Visst, 120 Hz och 65 watts snabbladdning är trevliga funktioner, men inte nog för att jag ska känna att den är ett huvudalternativ om jag skulle köpa ny telefon hösten 2020.
- Sett till ergonomi är den inte heller lika smidig då den är större än både Galaxy S20 FE eller Xperia 5 II. Sony är i en klass för sig här, men även Samsungs telefon ligger bättre i handen. Förbättringarna för enhandsläge mildrar detta problem, men den fysiska formen är inte en styrka för Oneplus 8T.
- Fotografi levererar överlag mindre imponerade resultat än både Sony och Samsung bjuder på. Att ta bilder på nära håll fungerar förvisso väldigt bra med makrokameran, men färgåtergivning, kontraster och nattfotografi ger klart sämre resultat med övriga kameror. Det gäller både standardkameran och vidvinkelkameran, där den senare levererar klart mindre inspirerande resultat vid exempelvis naturfotografi.

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Exempel - vidvinkelfoto med Oneplus 8T:

Exempel - vidvinkelfoto med Sony Xperia 5 II:

Exempel 2 - vidvinkelfoto med Oneplus 8T:

Exempel 2 - vidvinkelfoto med Sony Xperia 5 II:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2015 ringde och vill ha tillbaka OP8Ts kamera!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Under min dagliga långpromenad passade jag på att fotografera lite med Galaxy S20 FE, och den levererar riktigt bra resultat i mörkare omgivningar både med och utan nattläget aktiverat. När jag bara drar upp telefonen och bränner av bilder blir de nästan alla gånger riktigt bra, medan Xperia 5 II kräver mer justerande och handpåläggning innan det blir vettigt resultat. Den som vill ha en utmärkt "one shot one kill"-telefon gör alltså bäst investering i S20 FE. Oneplus 8T är rätt hopplös på den här punkten tyvärr.

Visa signatur

Permalänk

Riktigt kul att läsa dina intryck!

Överlag gillar jag s20 fe men upplever den som klumpig att hålla i en hand under längre tid, tror jag får sonyn nästa vecka så har jag något att jämföra med :).

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Verdurakh:

Överlag gillar jag s20 fe men upplever den som klumpig att hålla i en hand under längre tid, tror jag får sonyn nästa vecka så har jag något att jämföra med :).

Jasså? Ja det är ju subjektivt så klart, Xperia 5 II ligger betydligt bättre i handen och är smidigare att använda överlag, men jag har inga direkta problem med att använda S20 FE med en hand. Jag saknar dock Xperians möjlighet att få ned notismenyn genom att svepa nedåt från skärmens mitt, det är riktigt smidigt.

På tal om Samsung, hallå där Galaxy Z Fold 2!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

rekommenderar då vanliga S20 som är smidigare, dock får man importera S20 om man vill åt Snapdragon 865.

Skrivet av loevet:

Jag saknar dock Xperians möjlighet att få ned notismenyn genom att svepa nedåt från skärmens mitt, det är riktigt smidigt.

Det finns, bara att det inte är aktiverat (varför kan man undra) från start om man kör med stock One UI launcher, testa svepa en gång från vart som helst i hemskärmen och sedan en gång till.

https://imgur.com/lMP6OKN

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Gilgamesh:

rekommenderar då vanliga S20 som är smidigare, dock får man importera S20 om man vill åt Snapdragon 865.

Det finns, bara att det inte är aktiverat (varför kan man undra) från start om man kör med stock One UI launcher, testa svepa en gång från vart som helst i hemskärmen och sedan en gång till.

Ah se där, hade inte grävt mig vidare så långt i inställningsmenyn, tack för tipset! Ja varför indeed, att få fram appmenyn genom att svepa både upp och ned är tämligen meningslöst, att få ned notismenyn eliminerar ju en väldigt stor del av de gånger man tvingas sträcka sig upp till skärmens övre del. Det finns gott om appgränssnitt som fortfarande tvingar en till det, men One UI (och Android 11 för den delen) har blivit mycket bättre anpassade för stora skärmar jämfört med hur det var för 1-2 år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

Jag hade jättegärna skaffat vanliga s20 om den funnits med Snapdragon, tyvärr är import inte ett alternativ för mig i detta caset

Visa signatur

Permalänk

Måste ju även säga att jag saknar en notisled som jag har på Sonyn, Samsung ska ju ha något ljus i kanterna men verkar inte funka på messenger

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Måste ju även säga att jag saknar en notisled som jag har på Sonyn, Samsung ska ju ha något ljus i kanterna men verkar inte funka på messenger

notisleden behövs ej, bara köra denna app, varje gång jag får en notis så aktiveras AOD, så jag har det inställt på "Tryck för att visa" i appen.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jamworks.al...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

notisleden behövs ej, bara köra denna app, varje gång jag får en notis så aktiveras AOD, så jag har det inställt på "Tryck för att visa" i appen.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jamworks.al...

Nice, får testa den lite. Har du några andra smarta appar?

En grej som jag hittat nu är att jag använder ofta bluetooth.
Och i min nuvarande Sony kan jag hålla länge på bluetooth och hamna i en meny där jag kan välja att visa tidigare anslutna, i samsungen verkar det inte finnas utan får vänta medan den söker igenom allt som finns tills den jag vill ha dyker upp

nwm den verkar visst spara dom överst, bara annorlunda meny från vad jag tror är android stock

Visa signatur

Permalänk

Hej! Upplever ni med S20 FE detta fel med touchen? https://www.youtube.com/watch?v=zpHZsz3RHJY

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Står i valet och kvalet. Är det till våren nästa bunt mobiler släpps? Intressant att s20 FE 5G har snapdragon. Undrar om det gör den till ett bättre köp än S20 ultra? Exynos är ju inte direkt imponerande.

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Hej! Upplever ni med S20 FE detta fel med touchen? https://www.youtube.com/watch?v=zpHZsz3RHJY

Inte ens tänkt på men ibland har jag reagerat på att den inte trycker som jag vill så testade enligt videon och jag upplever samma problem, har dock sett att det finns en uppdatering att hämta så ska testa med den.

Nope fanns även kvar efter uppdateringen, typiskt också vad gör jag nu då, hade ju nästan bestämt mig för att behålla den

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Verdurakh:

Inte ens tänkt på men ibland har jag reagerat på att den inte trycker som jag vill så testade enligt videon och jag upplever samma problem, har dock sett att det finns en uppdatering att hämta så ska testa med den.

Nope fanns även kvar efter uppdateringen, typiskt också vad gör jag nu då, hade ju nästan bestämt mig för att behålla den

Tråkigt. Vad det denna uppdatering du hämtade hem?
https://m.imgur.com/Ikvh23k

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Verdurakh:

@dalledalle skumt, jag har kört samma test två gånger nu och upplever inte alls det. Har inte heller reflekterat över att den registrerar fel, verkar som att det kan bero på olika batchar av telefoner. Ni kör också 5G-versionen med Snapdragon 865?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av loevet:

@dalledalle skumt, jag har kört samma test två gånger nu och upplever inte alls det. Har inte heller reflekterat över att den registrerar fel, verkar som att det kan bero på olika batchar av telefoner. Ni kör också 5G-versionen med Snapdragon 865?

Intressant!
Detta tyder väl i så fall på hårdvarufel hos de enheter som är drabbade.
En snabb Googling på ”s20 fe touch” förtäljer att problemet tyvärr är väldigt utbrett

Visa signatur