Elgigantens felaktiga datorerbjudande- diskussion

Permalänk

Säg att man nu skulle ta detta till ARN. Det tar kanske 8 månader innan de ens börja läsa igenom ens ärende. Säg att man vinner. Vad händer då? Får man köpa datorn för 6600 kr då om Elgiganten vill slippa svarta listan? Finns den ens kvar? Om inte, vad händer? Får man köpa dator med motsvarande prestanda? Som då kostar ca 6600 kanske, d.v.s man har inte vunnit något mer än att äga elgiganten. Eller får man köpa en dator motsvarande orginalpriset på ca 17k för sina 6600?

Känns liksom inte värt att dra detta vidare så länge inte nämndens rekomendation blir det senare (som elgiganten inte ens behöver följa).

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Yeah idk man. Lödkolven med 50% off på Kjell då? Är det samma där?
Hela tiden ser man ju produkter med 40-70% rabatt, jag tycker lite att branschen har skapat den här "superrabattkulturen", och får stå för den också.

Kombinera det med orden "Tillfällig utförsäljning!" så är det fullt rimligt att anta att inget fel begåtts. Tycker jag.

Tänker definitivt ta det till ARN om jag inte får datorn (vilket jag tvivlar på), så ska bli spännande att se vad de säger

Jag gjorde en ARN anmälan förra veckan, håller er uppdatterade hur det går.

Permalänk
Inaktiv

Nämn en mer ikonisk duo.
SweClockers medlemmar och få vredesutbrott när man försökt snika till sig en deal som var blatant fel.

Folk i tråden som känner sig berättigade prylar vem som helst förstår inte är rimligt prissatta - det är pga er man tömmer webbhistoriken efter man besökt sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Nämn en mer ikonisk duo.
SweClockers medlemmar och få vredesutbrott när man försökt snika till sig en deal som var blatant fel.

Folk i tråden som känner sig berättigade prylar vem som helst förstår inte är rimligt prissatta - det är pga er man tömmer webbhistoriken efter man besökt sidan.

Jag tycker argumentet att det är ett uppenbart fel inte riktigt håller. Igår sålde de t.ex. en dator med likvärdig prestanda för 7500 kr, dvs en tusenlapp mer. Den sålde slut väldigt fort och verkar inte ha varit felaktig, och då är det alltså bara en tusenlapp som diffar ner till den dator som var "blatant fel". Hur motiverar du det?

Oavsett felaktig prissättning eller inte så är frågan ändå relevant och klart värd att skicka vidare till ARN under förutsättningen att man har varit i dialog med Elgiganten. Har man inte gjort det finns det utfall hos ARN som ger säljaren rätt att tacka nej till affären men det som skiljer sig mot tidigare fall är att flertalet pratat med Elgiganten och fått bekräftat att priset är rätt och att produkten kommer levereras.

Jag använder samma exempel som tidigare i tråden:
Du är ute och letar efter en bil och åker in till en bilhandlare, du hittar en bil du gillar men reagerar på att priset är nästan hälften mot vad du sett på blocket. Du tittar på bilen, provkör och vill köpa den. Du ställer en kontrollfråga till en säljare om priset verkligen stämmer och får ja till svar. Ni kommer överens om att göra affär och att du ska hämta bilen om tre dagar. När du kommer tillbaka säger de att priset var fel men vill nu inte sälja bilen till dig överhuvudtaget.

Hur hade du reagerat? Antingen med "Jag förstår, tack för mig och trevlig helg" eller hade du diskuterat med dem för att ni kommit överens om både pris och leverans?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steamroad:

Jag använder samma exempel som tidigare i tråden:
Du är ute och letar efter en bil och åker in till en bilhandlare, du hittar en bil du gillar men reagerar på att priset är nästan hälften mot vad du sett på blocket. Du tittar på bilen, provkör och vill köpa den. Du ställer en kontrollfråga till en säljare om priset verkligen stämmer och får ja till svar. Ni kommer överens om att göra affär och att du ska hämta bilen om tre dagar. När du kommer tillbaka säger de att priset var fel men vill nu inte sälja bilen till dig överhuvudtaget.

Det är inte samma sak.

Har du länk till specsen på den andra datorn du nämner?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag säger bara lycka till med ARN.

Detta var ju ett uppenbart misstag av Elgiganten och från tonen på forumet så har ju egentligen ingen här som köpt datorn handlat i "god tro" i och med att detta handlade om att, let's face it, utnyttja ett uppenbart fel i deras prissättning.

Dessutom, OM detta skulle gå vidare till tingsrätten så finns det ju en hel del bevis på detta forum att vi allihopa förstod klart och tydligt att något var fel, särskilt med den kunskapen om prissättningen på enskilda komponenter ställt mot vad datorn gick för.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är inte samma sak.

Har du länk till specsen på den andra datorn du nämner?

Nej det är såklart inte samma sak, men det är ett exempel på en snarlik situation. Motivera gärna varför du tycker det inte går att använda det som exempel.

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:PMUP9qf...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steamroad:

Nej det är såklart inte samma sak, men det är ett exempel på en snarlik situation. Motivera gärna varför du tycker det inte går att använda det som exempel.

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:PMUP9qf...

Ja, var ska vi börja..

Det känns betydligt svårare att "missa" och sätta fel pris på en bil. Sen kan man ju tycka att en försäljare borde ha full koll på priset på bilarna den säljer, medan en stackare på kundtjänst på Elgiganten har 0 insikt i prissättningen och ser bara "Ja den kostar X, så det måste ju vara rätt", tror du de har kunskapen att bedöma om priset är fel?

Att råka sätta fel pris på en produkt bland flera tusentals, ja det händer ju rätt enkelt (och ofta). Detta var dock lite för billigt för att man skulle tro på priset.

Hade man däremot frågat en säljare i butiken på Elgiganten som jobbar på avdelningen med datorer och fått av den att priset stämmer hade jag nog ansett att kunden ska få datorn för det priset, men jag väger inte in den allmänna kundtjänstens ord som något speciellt tungt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Jag säger bara lycka till med ARN.

Detta var ju ett uppenbart misstag av Elgiganten och från tonen på forumet så har ju egentligen ingen här som köpt datorn handlat i "god tro" i och med att detta handlade om att, let's face it, utnyttja ett uppenbart fel i deras prissättning.

Dessutom, OM detta skulle gå vidare till tingsrätten så finns det ju en hel del bevis på detta forum att vi allihopa förstod klart och tydligt att något var fel, särskilt med den kunskapen om prissättningen på enskilda komponenter ställt mot vad datorn gick för.

Du missar poängen, även om priset var felaktigt så kan de inte reservera sig för generella tryckfel. De skriver i sin bekräftelse nedanstående text och enligt ARN och andra sidor finns det ingen "laglig grund" för generella friskvningar.
Detta är inte en juridiskt bindande orderbekräftelse och vi förbehåller oss rätten att avbryta din order på grund av tryckfel, tekniska problem, leveranssvikt och liknande situatione

Vad de däremot gör rätt är att faktiskt berätta att bekräftelse på ordern gått igenom kommer separat. Det är här som det blir klurigt, flertalet har varit i kontakt med Elgiganten och fått en muntlig bekräftelse, någon har fått ett kvitto och den faktiskt bekräfltesen skickat till sig och någon har till och med hämtat ut sin dator. Helt plötsligt är det inte så uppenbart felaktigt som du får det att låta som och kvar står en handfull konsumenter som inte längre får köpa produkten för att Elgiganten har "ångrat sig". Det är där min motsättning ligger, för mig är prissättningen i detta nu sekundär utan jag hakar upp mig på deras sätt att hantera situationen och tycker personligen att de har agerat fel.

Skrivet av Lagerlöf:

Ja, var ska vi börja..

Det känns betydligt svårare att "missa" och sätta fel pris på en bil. Sen kan man ju tycka att en försäljare borde ha full koll på priset på bilarna den säljer, medan en stackare på kundtjänst på Elgiganten har 0 insikt i prissättningen och ser bara "Ja den kostar X, så det måste ju vara rätt", tror du de har kunskapen att bedöma om priset är fel?

Att råka sätta fel pris på en produkt bland flera tusentals, ja det händer ju rätt enkelt (och ofta). Detta var dock lite för billigt för att man skulle tro på priset.

Hade man däremot frågat en säljare i butiken på Elgiganten som jobbar på avdelningen med datorer och fått av den att priset stämmer hade jag nog ansett att kunden ska få datorn för det priset, men jag väger inte in den allmänna kundtjänstens ord som något speciellt tungt.

Nu är du inne på ett intressant område och där det faktiskt också finns utfall från ARN som ger konsumenten rätt. Det är inte upp till konsumenten att veta vem på företaget som är expert över vad och i det specifika fallet handlade det om en praktikant som lämnat ett "felaktigt pris" som var cirka 60% lägre än ordinarie pris men det ansågs ändå vara rimlig och konsumenten fick rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Jag säger bara lycka till med ARN.

Detta var ju ett uppenbart misstag av Elgiganten och från tonen på forumet så har ju egentligen ingen här som köpt datorn handlat i "god tro" i och med att detta handlade om att, let's face it, utnyttja ett uppenbart fel i deras prissättning.

Dessutom, OM detta skulle gå vidare till tingsrätten så finns det ju en hel del bevis på detta forum att vi allihopa förstod klart och tydligt att något var fel, särskilt med den kunskapen om prissättningen på enskilda komponenter ställt mot vad datorn gick för.

Även om du har rätt i teorin, så behöver ju inte den som eventuellt stämmer Elgiganten lyfta upp denna trådens existens och än mindre att man deltagit i den för rättens ledamöter. Så jag ser faktiskt inte riktigt vad det spelar för roll, annat än att det möjligtvis säger något om den kärandes moral.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steamroad:

Nu är du inne på ett intressant område och där det faktiskt också finns utfall från ARN som ger konsumenten rätt. Det är inte upp till konsumenten att veta vem på företaget som är expert över vad och i det specifika fallet handlade det om en praktikant som lämnat ett "felaktigt pris" som var cirka 60% lägre än ordinarie pris men det ansågs ändå vara rimlig och konsumenten fick rätt.

Absolut. Det är ju en svår bedömning, för man kan ju anse att vi här faktiskt förstod att det är fel. Men de som inte är så insatta har ju ingen aning

Däremot tycker jag att det är extremt larvigt att sitta och hålla på med ARN i detta läge och vad, hoppas på att få köpa den till det priset som man visste var fel? Ingen har lagt nån energi på det mer än tryckt på köp. De enda som förtjänar någon slags kompensation är väl de som kanske åkte bil långt för att köpa eller liknande. Men att sitta och be om kompensation när man försökt köpa på nätet är.. Hysteri

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Absolut. Det är ju en svår bedömning, för man kan ju anse att vi här faktiskt förstod att det är fel. Men de som inte är så insatta har ju ingen aning

Däremot tycker jag att det är extremt larvigt att sitta och hålla på med ARN i detta läge och vad, hoppas på att få köpa den till det priset som man visste var fel? Ingen har lagt nån energi på det mer än tryckt på köp. De enda som förtjänar någon slags kompensation är väl de som kanske åkte bil långt för att köpa eller liknande. Men att sitta och be om kompensation när man försökt köpa på nätet är.. Hysteri

Jag är som sagt inte så säker på att jag tycker det är glasklart fel. Jag är inte fullt så bevandrad inom datorkomponenter som många andra, oavsett det så tyckte jag att priset kändes lågt men det var samtidigt en utförsäljning med ett begränsat antal produkter och jag har gjort liknande affärer förut som gått bra. Men av just den anledning valde jag (med flera) att personligen kontakta Elgiganten två dagar efter att beställningen var gjord och fick bekräftat att priset var korrekt. Vad mer kan man förväntas göra som konsument?

Du fick en jämförelse på en snarlik dator som är en tusenlapp dyrare - vart går gränsen på uppenbart fel och inte för oss som konsumenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Elgiganten i trådens fall hade helt enkelt satt fel pris på webbsidan, och hävde de digitala ordrarna som kommit in under "kvällen". De kan göra så, så länge de inte tagit betalt. Helt säkert. Men det blir väldigt knepigt om de tagit betalt och därefter så att säga "ångrar sig".

Om de tagit betalt eller ej spelar ingen roll, det som avgör är om det ingåtts ett avtal eller ej.

Permalänk
Medlem

Jämför inte med en bilaffär mellan firma och privatperson för där gäller helt andra regler för när ett avtal är bindande.

I MRF:s regelverk gäller: 1. När både kund och företrädare för säljaren skrivit under. 2. Säljföretaget skickar en orderbekräftelse till kunden senast inom en vecka efter beställning.

Med företrädare avses här inte en enskild försäljare heller, att anmäla en bilfirma för att det uppskyltade priset blivit fel och att säljaren inte vill sälja till det kan bara lyckas i det fall som köpeavtalet har skrivits och godkänts av bägge parter enligt ovan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steamroad:

Jag är som sagt inte så säker på att jag tycker det är glasklart fel. Jag är inte fullt så bevandrad inom datorkomponenter som många andra, oavsett det så tyckte jag att priset kändes lågt men det var samtidigt en utförsäljning med ett begränsat antal produkter och jag har gjort liknande affärer förut som gått bra. Men av just den anledning valde jag (med flera) att personligen kontakta Elgiganten två dagar efter att beställningen var gjord och fick bekräftat att priset var korrekt. Vad mer kan man förväntas göra som konsument?

Du fick en jämförelse på en snarlik dator som är en tusenlapp dyrare - vart går gränsen på uppenbart fel och inte för oss som konsumenter?

Varför skulle du behöva göra något mer? Priset var ju fel och då annullerades alla ordrar. Du hade kunnat valt "hämta i butik", verkar vara de enda som faktiskt fick datorn Inte hört nå mer om ifall de skulle få faktura på resten av beloppet, för det däremot låter väldigt fel.

Den kändes lite mer rimlig i och med att den måste byggas ihop själv, vilket jag skulle säga är ca 1000 kr i "värde".

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag med ett presentkort på 400kr och är supernöjd med humöret i behåll och äran okränkt. Det får bli ett Cyberpunk för pengarna :-), men ni andra får lycka till med ARN. Jag själv känner att jag har bättre saker att lägga den lilla energin jag har kvar efter att ta hand om två sjuka barn på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Och här sitter jag med ett presentkort på 400kr och är supernöjd med humöret i behåll och äran okränkt. Det får bli ett Cyberpunk för pengarna :-), men ni andra får lycka till med ARN. Jag själv känner att jag har bättre saker att lägga den lilla energin jag har kvar efter att ta hand om två sjuka barn på.

Det är bra, kul att du fick kompenstation. Vid vilken kontaktväg kom ni överens om denna kompensation? Hoppas barnen kryar på sig så du kan fortsätta följa tråden med intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Det är bra, kul att du fick kompenstation. Vid vilken kontaktväg kom ni överens om denna kompensation? Hoppas barnen kryar på sig så du kan fortsätta följa tråden med intresse.

Ringde supporten och sa att jag blev besviken över att inte ha fått en dator, men förstod att de har rätt att göra så.

Gällande barnen så är de sjuka resten av livet, då har man rätt att beklaga sig ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNzANe1000:

Jag gjorde en ARN anmälan förra veckan, håller er uppdatterade hur det går.

Nice. Jag kommer också göra en, när de väl återkommer och vägrar!
Lycka till

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Yeah idk man. Lödkolven med 50% off på Kjell då? Är det samma där?
Hela tiden ser man ju produkter med 40-70% rabatt, jag tycker lite att branschen har skapat den här "superrabattkulturen", och får stå för den också.

Kombinera det med orden "Tillfällig utförsäljning!" så är det fullt rimligt att anta att inget fel begåtts. Tycker jag.

Tänker definitivt ta det till ARN om jag inte får datorn (vilket jag tvivlar på), så ska bli spännande att se vad de säger

Återigen finns det teknikprodukter som säljs med långt mycket större rabatt än så (-81%, exempelvis), det betyder inte att samtliga produkter på marknaden kan anses vara rimliga att köpa med samma procentuella nedsättning.

Exakt var gränsen går, dock? För specifika produkter eller produktkategorier? Svårt att säga.

Skrivet av Networker:

Alltså det där sista kan jag då inte hålla med om, om det du skriver att "erbjudandet skulle vara orimligt":
Har handlat elektronik sedan 1970-talet, finns inga "rimliga priser" i elektronikbranschen. Speciellt inte hos "Elgiganten", Siba, On-Off, Ljud&Bild och allt de hetat sedan tvåkammarriksdagens avskaffande:

Samma apparat i ena affären kan säljas på "drajv" till halva priset jämfört med andra "giganten" på andra sidan gatan. Kan dra ett exempel från 1984; Ljud&Bild sålde Panasonics nyaste Hifi-VHS för 5000 kronor. På "introduktionserbjudande". Resten av apparaterna som fanns i butiken var brusiga mono-maskiner av förra generationen som kostade minst 5000, eller tusenlappar mer.

(Hifi-VHS var hett 1984 för den som inte minns. Ungefär som Ryzen 5000 idag).
Gick jättebra att köpa. Dvs. man kan inte dra slutsatser av butikens övriga sortiment att en apparat skulle så att säga vara "orimligt billig" och kunden är i ond tro om kunden köper apparaten.

Elgiganten i trådens fall hade helt enkelt satt fel pris på webbsidan, och hävde de digitala ordrarna som kommit in under "kvällen". De kan göra så, så länge de inte tagit betalt. Helt säkert. Men det blir väldigt knepigt om de tagit betalt och därefter så att säga "ångrar sig".

Nja, men det kan ge större förutsättningar för presumtiv kund att inse att priset är en felskrivning, och det är det lagen handlar om. Att enskild aktör i praktiken skulle ge bort varor i något specifikt scenario gör inte att lagen blir totalt otillämplig för alla andra scenarier - det gäller att se en helhetsbild, och det är också därför instanser som ARN finns och bedömer den här typen av ärenden. Vad som bort inses och inte går inte att dra slutsats från av enskilda fall så som det du nämner från 1984.

Avtalet är för övrigt inte att anse som fullgjort förrän båda parter levererat i enlighet - alltså i praktiken att betalning erlagts och varan levererats. Att enbart betalning gjorts innebär inte att avtalet är "färdigt", och det kan fortfarande hävas om ex. § 32 i AvtL (eller annan tillämpbar lag gör avtalet ogiltigt) är tillämplig.

Se kort förklaring på Lawline.

Skrivet av kangarooster:

Säg att man nu skulle ta detta till ARN. Det tar kanske 8 månader innan de ens börja läsa igenom ens ärende. Säg att man vinner. Vad händer då? Får man köpa datorn för 6600 kr då om Elgiganten vill slippa svarta listan? Finns den ens kvar? Om inte, vad händer? Får man köpa dator med motsvarande prestanda? Som då kostar ca 6600 kanske, d.v.s man har inte vunnit något mer än att äga elgiganten. Eller får man köpa en dator motsvarande orginalpriset på ca 17k för sina 6600?

Känns liksom inte värt att dra detta vidare så länge inte nämndens rekomendation blir det senare (som elgiganten inte ens behöver följa).

ARN gör bedömningar från fall till fall, och rekommendationen är oftast relevant för det specifika fallet. Kundens krav spelar in, likaså kravets/kravens skälighet och återförsäljarens möjlighet att tillmötesgå detta/dessa krav.

Skrivet av Steamroad:

Du fick en jämförelse på en snarlik dator som är en tusenlapp dyrare - vart går gränsen på uppenbart fel och inte för oss som konsumenter?

Det här är den spännande frågan, och värd att trycka på ytterligare en gång - lagstiftningen är inte så precis att det är enkelt att svara på den. Det är också därför en juridisk process (alt. lösning hos ARN) är relevant, bedömningen är inte glasklar.
Jag skulle argumentera (och bl.a. använda inläggen i den andra tråden som grund) för att priset varit uppenbart felaktigt, men det är inte säkert att ARN ser det så (av flera anledningar, många som nämnts tidigare i tråden), eller att rätten gör det om det nu mot all förmodan skulle dras vidare.

Det handlar dessutom de jure inte om vad någon annan än parterna i avtalet borde insett (annars hade man kunnat försvara orimliga priser med att köparen får antas vara en totalt oinsatt person med begåvningssvårigheter som omöjligen kan inse några som helst prisfelaktigheter alls - observera att detta är ett extremt exempel, men det går inte att använda den typen av argumentation vid avtalsjuridik, det går inte att försvara sig mot allt med hävdad okunskap), det handlar om vad du som köpare och part i avtalet borde insett.

Problemet är ju att påvisa detta. Det finns argument som kan användas åt båda håll, precis som vi håller på med i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Återigen finns det teknikprodukter som säljs med långt mycket större rabatt än så (-81%, exempelvis), det betyder inte att samtliga produkter på marknaden kan anses vara rimliga att köpa med samma procentuella nedsättning.

Exakt var gränsen går, dock? För specifika produkter eller produktkategorier? Svårt att säga.

Nja, men det kan ge större förutsättningar för presumtiv kund att inse att priset är en felskrivning, och det är det lagen handlar om. Att enskild aktör i praktiken skulle ge bort varor i något specifikt scenario gör inte att lagen blir totalt otillämplig för alla andra scenarier - det gäller att se en helhetsbild, och det är också därför instanser som ARN finns och bedömer den här typen av ärenden. Vad som bort inses och inte går inte att dra slutsats från av enskilda fall så som det du nämner från 1984.

Avtalet är för övrigt inte att anse som fullgjort förrän båda parter levererat i enlighet - alltså i praktiken att betalning erlagts och varan levererats. Att enbart betalning gjorts innebär inte att avtalet är "färdigt", och det kan fortfarande hävas om ex. § 32 i AvtL (eller annan tillämpbar lag gör avtalet ogiltigt) är tillämplig.

Se kort förklaring på Lawline.

Blir väldigt knepigt om "affären" så att säga godtagit försäljningen, tagit betalt (kunden har betalet) och sedan ångrar sig "affären"/näringsidkaren. Så vitt jag vet är ett köp slutfört om säljaren tar emot betalningen. Någon "ångerrätt" existerar inte för företag. Enbart konsumenter har "ångerrätt" i någon vecka.

Klart som korvspad är dock att inte ännu betalda ordrar kan "kancelleras". Men blir minst sagt mystiskt om kunden redan har betalt varan och näringsidkaren "ångrar sig". Knepigt och mystiskt.

Som jag sa i föregående inlägg i tråden, finns det inga "vettiga priser" inom elektronikmarknaden. Det är liksom inte som så att priserna är direkt "fasta", utan snarare fallande. En konsument kan inte avgöra om det är "fel pris" (för lågt) ett företag saluför produkterna för. Drar en jämförelse: HDMI-sladdar. Här i Sverige kostar dessa sällan under hundra spänn, snarare 2-300. I USA kan man köpa motsvarande för $3-4, i Kina "på fabriken" för cirka 50 cents.

Vad är ett "vettigt pris" då? Skulle en svensk kund vara i "ond tro" om han köper sladden för 30 kronor istället för 300?

Det jag skulle säga, och säger: Företag har ingen "ångerrätt" mot konsument, om affären är slutförd. Har företaget en dator som både "tar betalt", drar pengar från kundens "VISA" omedelbart, så får "affären skylla sig själv".

De borde ha bättre koll på sin "AI", eller uppgradera systemet snarare. Men ordrar som "affären" ännu inte tagit betalt av från kunden som är inte slutförda, och kan avbrytas/"ångras av företaget".

I alla fall blir det en del "badwill" när sådant händer som har hänt i tråden. Men givetvis har jag full förståelse för att det kan bli "fel i bland" och när sådant sprider sig hit, att någon på företaget reagerar när de får "en massa" beställningar på datorer på någon timme eller två..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Blir väldigt knepigt om "affären" så att säga godtagit försäljningen, tagit betalt (kunden har betalet) och sedan ångrar sig "affären"/näringsidkaren. Så vitt jag vet är ett köp slutfört om säljaren tar emot betalningen. Någon "ångerrätt" existerar inte för företag. Enbart konsumenter har "ångerrätt" i någon vecka.

Klart som korvspad är dock att inte ännu betalda ordrar kan "kancelleras". Men blir minst sagt mystiskt om kunden redan har betalt varan och näringsidkaren "ångrar sig". Knepigt och mystiskt.

Som jag sa i föregående inlägg i tråden, finns det inga "vettiga priser" inom elektronikmarknaden. Det är liksom inte som så att priserna är direkt "fasta", utan snarare fallande. En konsument kan inte avgöra om det är "fel pris" (för lågt) ett företag saluför produkterna för. Drar en jämförelse: HDMI-sladdar. Här i Sverige kostar dessa sällan under hundra spänn, snarare 2-300. I USA kan man köpa motsvarande för $3-4, i Kina "på fabriken" för cirka 50 cents.

Vad är ett "vettigt pris" då? Skulle en svensk kund vara i "ond tro" om han köper sladden för 30 kronor istället för 300?

Det jag skulle säga, och säger: Företag har ingen "ångerrätt" mot konsument, om affären är slutförd. Har företaget en dator som både "tar betalt", drar pengar från kundens "VISA" omedelbart, så får "affären skylla sig själv".

De borde ha bättre koll på sin "AI", eller uppgradera systemet snarare. Men ordrar som "affären" ännu inte tagit betalt av från kunden som är inte slutförda, och kan avbrytas/"ångras av företaget".

I alla fall blir det en del "badwill" när sådant händer som har hänt i tråden. Men givetvis har jag full förståelse för att det kan bli "fel i bland" och när sådant sprider sig hit, att någon på företaget reagerar när de får "en massa" beställningar på datorer på någon timme eller två..

Ångerrätt är inte detsamma som att avtalet skulle vara ogiltigt enligt gällande lagstiftning. Så länge avtalet inte är fullgjort kan det fortfarande ogiltigförklaras (alltså även efter betalning erlagts) - sen hur ofta det faktiskt händer i den här typen av scenarier är en annan femma. ^^

Vad gäller det där med pris är det som du är inne på ganska luddigt, och det är många aspekter som spelar in - grejen är dock att enskilda exempel inte omöjliggör felskrivningar och lagskydd för näringsidkare där sådana görs.
Det finns inget (grovt förenklat, finns givetvis en drös lagar och regler som alltid är tillämpliga) som hindrar en näringsidkare från att sälja ut några produkter med stor förlust - det innebär varken att det är en felskrivning eller att alla andra aktörer som felskrivit ned någon likvärdig produkt till motsvarande prisnivå inte gjort en felskrivning.

Vi kan vända på det också, och prata saker som uppsåt och god tro - varför ska näringsidkarens ord om felskrivning tvivlas på från första början (skyldig tills motsatsen bevisas?) medan konsumentens ord om god tro tas för sanning?
Det känns alldeles för ofta som att det är vääääldigt lätt att göra en sådan här sak svart och vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ångerrätt är inte detsamma som att avtalet skulle vara ogiltigt enligt gällande lagstiftning. Så länge avtalet inte är fullgjort kan det fortfarande ogiltigförklaras (alltså även efter betalning erlagts) - sen hur ofta det faktiskt händer i den här typen av scenarier är en annan femma. ^^

Vad gäller det där med pris är det som du är inne på ganska luddigt, och det är många aspekter som spelar in - grejen är dock att enskilda exempel inte omöjliggör felskrivningar och lagskydd för näringsidkare där sådana görs.
Det finns inget (grovt förenklat, finns givetvis en drös lagar och regler som alltid är tillämpliga) som hindrar en näringsidkare från att sälja ut några produkter med stor förlust - det innebär varken att det är en felskrivning eller att alla andra aktörer som felskrivit ned någon likvärdig produkt till motsvarande prisnivå inte gjort en felskrivning.

Vi kan vända på det också, och prata saker som uppsåt och god tro - varför ska näringsidkarens ord om felskrivning tvivlas på från första början (skyldig tills motsatsen bevisas?) medan konsumentens ord om god tro tas för sanning?
Det känns alldeles för ofta som att det är vääääldigt lätt att göra en sådan här sak svart och vit.

Jovisst. De som lagt sina ordrar "när flodvågen av ordrar kommer" beroende på att det "läckt ut på internet", och får dessa avvisade, no problems. Alla fattar varför, och även de "drabbade" som försökt med en så kallad rövare.

Men det blir knepigare för en affär (ett företag avses här med "affär") att sälja en produkt, ta betalt, och sedan likt Britney Spears säga "Oops, I did it again!" backa från redan färdig försäljning där man tagit betalt...

Antar att ett företag förlorar goodwill om de håller på så. Dock "fattar alla" att de som klickat på "köp" men inte har betalat, är ute i ogjort väder. Dessa har ingen sak. Men stor skillnad om betalning redan överförts.

Företag har heller ingen "ångerrätt" för att backa från avta/varor de redan sålt och tagit betalt för.
-Även om de råkade "sälja till fel kurs". (Jag ångrar mig att jag sålde ABB-aktierna till fel kurs förra veckan, jag tar tillbaka dom! -Nä, varken börsen eller näringslivet har sådana "get-out-of-jail-free-cards"..)

Så det blir en knepig fråga om folk har köpt och betalat datorn, men sedan vägras leverans. Med då tyngdpunkten BETALAT. Kan bli intressant att följa!

stavfel
Permalänk
Medlem

@Networker: pengar drogs från kortet, sen typ 4 dagar senare gick de tillbaka in

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ångerrätt är inte detsamma som att avtalet skulle vara ogiltigt enligt gällande lagstiftning. Så länge avtalet inte är fullgjort kan det fortfarande ogiltigförklaras (alltså även efter betalning erlagts) - sen hur ofta det faktiskt händer i den här typen av scenarier är en annan femma. ^^

Vad gäller det där med pris är det som du är inne på ganska luddigt, och det är många aspekter som spelar in - grejen är dock att enskilda exempel inte omöjliggör felskrivningar och lagskydd för näringsidkare där sådana görs.
Det finns inget (grovt förenklat, finns givetvis en drös lagar och regler som alltid är tillämpliga) som hindrar en näringsidkare från att sälja ut några produkter med stor förlust - det innebär varken att det är en felskrivning eller att alla andra aktörer som felskrivit ned någon likvärdig produkt till motsvarande prisnivå inte gjort en felskrivning.

Vi kan vända på det också, och prata saker som uppsåt och god tro - varför ska näringsidkarens ord om felskrivning tvivlas på från första början (skyldig tills motsatsen bevisas?) medan konsumentens ord om god tro tas för sanning?
Det känns alldeles för ofta som att det är vääääldigt lätt att göra en sådan här sak svart och vit.

"Possesion is nine tenths of the law" eller liknande brukar det heta. Funderar på om Elgiganten skulle ta sig rövaren att kräva tillbaka redan ivägskickade datorer/dra mer på kundernas konton?

Hursom: Jag anser om kunden betalat varan, så är ett köp "färdigt". Om Elgiganten (eller övriga liknande) tillåter sina automatiserade system att "ta betalt", observera enligt mig den springande punkten) så känns det fel i min själ om de tagit betalt och sedan så att säga "ångrar sig". Många kunder får ju också beloppet "spärrat" om man får tro tråden, fyra dagar eller så. Dåligt skött Elgiganten! -Synnerligen dåligt skött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

"Possesion is nine tenths of the law" eller liknande brukar det heta. Funderar på om Elgiganten skulle ta sig rövaren att kräva tillbaka redan ivägskickade datorer/dra mer på kundernas konton?

Hursom: Jag anser om kunden betalat varan, så är ett köp "färdigt". Om Elgiganten (eller övriga liknande) tillåter sina automatiserade system att "ta betalt", observera enligt mig den springande punkten) så känns det fel i min själ om de tagit betalt och sedan så att säga "ångrar sig". Många kunder får ju också beloppet "spärrat" om man får tro tråden, fyra dagar eller så. Dåligt skött Elgiganten! -Synnerligen dåligt skött.

Nå, själva juridiken kan vi nog egentligen lämna - det ska bli intressant att se vad ARN anser, om de tar sig an ärendet.
Beloppsreservation görs oftast av bank via kortleverantör (beroende på hur den kedjan ser ut), vid kortbetalning. Det handlar egentligen inte om handlaren i sig.

Permalänk

Går säkert att vrida och vända i det oändliga utan att nå en lösning som alla är nöjda med. Det jag tycker är av intresse gäller dom som har betalt och hämtat ut sin dator, är det överhuvudtaget möjligt för säljaren att skicka ytterligare faktura på en redan avslutad affär. När det gäller bilar och båtar anses ju affären vara genomförd när föremålet är flyttat från säljaren. Gäller ju även vid ev. konkurs, är den inte flyttad tas den ju in i konkursboet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Går säkert att vrida och vända i det oändliga utan att nå en lösning som alla är nöjda med. Det jag tycker är av intresse gäller dom som har betalt och hämtat ut sin dator, är det överhuvudtaget möjligt för säljaren att skicka ytterligare faktura på en redan avslutad affär. När det gäller bilar och båtar anses ju affären vara genomförd när föremålet är flyttat från säljaren. Gäller ju även vid ev. konkurs, är den inte flyttad tas den ju in i konkursboet.

Har både betalning erlagts och varan överlämnats så är nog avtalet att anse som fullgjort (om det inte innehåller något annat, har spontant svårt att se det), då ser jag det som rätt besvärligt att kräva något ytterligare inom avtalsrätten i alla fall. Det behöver dock inte betyda att alla avtal med samma parametrar automatiskt blir otvetydigt giltiga innan fullgörelse.

Avtalsjuridik är förvisso inte min starkaste gren, men det är intressant att gräva i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Har både betalning erlagts och varan överlämnats så är nog avtalet att anse som fullgjort (om det inte innehåller något annat, har spontant svårt att se det), då ser jag det som rätt besvärligt att kräva något ytterligare inom avtalsrätten i alla fall. Det behöver dock inte betyda att alla avtal med samma parametrar automatiskt blir otvetydigt giltiga innan fullgörelse.

Avtalsjuridik är förvisso inte min starkaste gren, men det är intressant att gräva i.

Är det konsumentköplagen vi snackar om, dvs. kunden är en "vanlig nisse", inte en företagare, så är ett sådant köp absolut slutgiltigt. En liknelse skulle kanske vara att ICA "ångrar sig" för att de sålt köttfärs till dig "på för billigt rea-pris" och vill ha hundra spänn mer veckan efteråt. Och drar det egenmäktigt från ditt kort efteråt.. Typ.

Men generellt, så är "upphävda ordrar" inget man kan klaga på. Skulle då vara om pengarna/betalningen redan har erlagts av kunden..

Möjligtvis (otroligt) kan Elgiganten bli skadeståndsskyldigt för att "lagt beslag på kundernas pengar" i fyra dygn för annullerade ordrar. Det måste väl ni också tycka, att när man betalar med kort så dras pengarna omedelbart, men vid "återbetalning" tar samma manöver många dagar? -Grr..

Tja, hela tråden är egentligen en liten storm i en ankdamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Är det konsumentköplagen vi snackar om, dvs. kunden är en "vanlig nisse", inte en företagare, så är ett sådant köp absolut slutgiltigt. En liknelse skulle kanske vara att ICA "ångrar sig" för att de sålt köttfärs till dig "på för billigt rea-pris" och vill ha hundra spänn mer veckan efteråt. Och drar det egenmäktigt från ditt kort efteråt.. Typ.

Men generellt, så är "upphävda ordrar" inget man kan klaga på. Skulle då vara om pengarna/betalningen redan har erlagts av kunden..

Möjligtvis (otroligt) kan Elgiganten bli skadeståndsskyldigt för att "lagt beslag på kundernas pengar" i fyra dygn för annullerade ordrar. Det måste väl ni också tycka, att när man betalar med kort så dras pengarna omedelbart, men vid "återbetalning" tar samma manöver många dagar? -Grr..

Tja, hela tråden är egentligen en liten storm i en ankdamm.

Om varan är överlämnad, ja. Och det inte handlar om ex. en löpande tjänst av något slag. (Då brukar avtalet vara lite utförligare kring dessa aspekter.) Annars blir det givetvis inte jämförbart, betalningen innebär verkligen inte allt i avtalet.

Och en beloppsreservation på ett betal- eller kreditkort är återigen inte något som handlaren rår över.
Se det som en delay vid transaktion (som görs för att säkerställa att kontot har täckning för transaktionen), och den är i allra högsta grad existerande för båda parter - när en reservation läggs på ett belopp från ditt kort är inte beloppet tillgängligt för försäljaren direkt heller. Att de inte finns tillgängliga för dig på ditt konto kan du inte beskylla eller kräva ersättning från annan part för.

Mer info finns hos bankerna, se ex. kortfattad info från ICA Banken.