Permalänk
Medlem

Billig espressomaskin?

Så här i jobba hemma tider går min kaffekvarn och bryggare frekvent. Men jag saknar då och då att kunna ta en espresso eller lungo. Funderar därför på att skaffa mig en billigare espressomaskin och fastnade lite för Electrolux EEA111 för runt 800.
Har tänkt att kanske köra den en gång i veckan eller så men blir lite fundersam med tanke på priset. Kommer jag att så att säga skjuta mig själv i foten? Är det bättre att ändå investera i något rejälare? De recensioner jag hittat verkar hamna runt 3-4 av 5, men så finns det ett par ettor...

Permalänk
Medlem

Är det bara någon gång ibland skulle jag köpt en sån här:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4235347

Kaffet är dyrt per kopp, men enkelt och blir helt ok. Riktig espresso måste du upp i pris på maskinen (och kvarnen) för.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Så här i jobba hemma tider går min kaffekvarn och bryggare frekvent. Men jag saknar då och då att kunna ta en espresso eller lungo. Funderar därför på att skaffa mig en billigare espressomaskin och fastnade lite för Electrolux EEA111 för runt 800.
Har tänkt att kanske köra den en gång i veckan eller så men blir lite fundersam med tanke på priset. Kommer jag att så att säga skjuta mig själv i foten? Är det bättre att ändå investera i något rejälare? De recensioner jag hittat verkar hamna runt 3-4 av 5, men så finns det ett par ettor...

Kan rekommendera att kolla igenom lite youtubeklipp med denna snubben, borde göra ditt val lite lättare iaf

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna då mina föräldrar har en och jag alltid tyckt om kaffet. Valde att ta en utan mjölkskummare och köra på en separat eftersom de är något enklare att rengöra.

Jag räknade på det en sommar efter hur många koppar jag fick per gram vid vid något tillfälle, jag kommer inte ihåg detaljerna men efter drygt 600 koppar så lönar det sig att köra på detta istället för en med kapslar. Tror jag räknade med att den med kapslar kostade 800 kr då.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzefix:

Kan rekommendera att kolla igenom lite youtubeklipp med denna snubben, borde göra ditt val lite lättare iaf

Kan bara instämma, en väldigt vettig men samtidigt djupgående kanal

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem

Köp inget från Electrolux. Du kommer ångra dig när - inte om - något går sönder.

Permalänk
Medlem

Du ska inte köra på en mockabryggare då? Det blir ju inte "riktig" espresso, men jag har en sån och jag tycker den är ett bra komplement till vanligt bryggkaffe.

Permalänk
Medlem

Tack, har fått en del att tänka på.

Skrivet av izzie:

Köp inget från Electrolux. Du kommer ångra dig när - inte om - något går sönder.

Har inte haft problem med Electrolux tidigare, men de verkar ha tappat en del på senare tid. Kanske ska satsa på en DeLonghi Dedica EC 685 istället.

Skrivet av IsseBisse:

Du ska inte köra på en mockabryggare då? Det blir ju inte "riktig" espresso, men jag har en sån och jag tycker den är ett bra komplement till vanligt bryggkaffe.

Funderade på en sådan för ett par år sedan men gav upp tanken då det verkade bero för mycket på vilken spis man hade, men får titta nämare på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aene:

Så här i jobba hemma tider går min kaffekvarn och bryggare frekvent. Men jag saknar då och då att kunna ta en espresso eller lungo. Funderar därför på att skaffa mig en billigare espressomaskin och fastnade lite för Electrolux EEA111 för runt 800.
Har tänkt att kanske köra den en gång i veckan eller så men blir lite fundersam med tanke på priset. Kommer jag att så att säga skjuta mig själv i foten? Är det bättre att ändå investera i något rejälare? De recensioner jag hittat verkar hamna runt 3-4 av 5, men så finns det ett par ettor...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=756943

Haft min i över 7 år och den funkar perfekt fortfarande.
Har haft flera Nespresso bryggare och visst de blir gott kaffe men extremt dyrt i längden, efter 3-4 år så har du köpt kaffe för flera tusen kronor och du är uppe i en dyr kaffemaskin.
Jag handlade kaffe för ca 1000-1500 kr ungefär var 3e månad och som sagt på ett år så har du köpt kaffe jämförbart med en dyr kaffemaskin.

Numera kostar kaffet nån hundring per månad max så de är värt att lägga pengar på en bra maskin istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Är det bara någon gång ibland skulle jag köpt en sån här:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4235347

Kaffet är dyrt per kopp, men enkelt och blir helt ok. Riktig espresso måste du upp i pris på maskinen (och kvarnen) för.

Efter 2-3 år har du handlat kaffe kapslar som motsvarar en helautomatisk maskin som kostar runt 20 tusen.

Jag räknade ut att på ett år så köpta jag nespresso kapslar för ungefär 4-6 tusen kronor så nespresso är extremt dyrt kaffe.

Permalänk
Avstängd

Mockabryggare är definitivt ett billigt och enkelt sätt att få bättre kaffe. Har du induktionshäll så bör du undvika sådana helt av aluminium förstås, men det gäller ju alla kokkärl så det borde man ha koll på tycker jag.

En Nespresso eller liknande kan vara trevligt men det blir väldigt snabbt väldigt dyrt. Å andra sidan är det ju väldigt enkelt då man slipper en massa manuellt arbete och rengöring och så. I mina ögon passar det bäst för kontor, väntrum, hotell och liknande där många vill ha olika kaffesorter, koffeinfritt, varm choklad och liknande.

Permalänk
Medlem

En tanke angående Nespresso och andra kapselmaskiner är att du kan köpa kompatibla kaffekapslar väldigt mycket billigare på t.ex. Amazon.de.

Till och med Lidl säljer "nespresso"-kapslar från eget märke, men de har jag aldrig smakat.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Efter 2-3 år har du handlat kaffe kapslar som motsvarar en helautomatisk maskin som kostar runt 20 tusen.

Jag räknade ut att på ett år så köpta jag nespresso kapslar för ungefär 4-6 tusen kronor så nespresso är extremt dyrt kaffe.

Som @hulle skrev så finns det billigare i mataffärerna numer, men jag håller med, tänker man dricka mycket och gillar espresso m.m. så skulle jag hellre köpa något sånt här:

https://www.kaffecompagniet.se/kaffemaskiner/espressomaskiner...
eller en Gaggia Classic + kvarn (blir något billigare men räkna med ca 2000kr för en kvarn), t.ex.
https://www.baristashopen.se/kaffe/kvarnar-espressokvarn-bryg...

Har en Gaggia Classic själv som är många år, men still-going-strong. (men ibland blir jag lat och kör en snabb kopp lungo i nespresson. )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag har en nespresso-kapsel maskin. Är skit nöjd, kaffe on-demand, ingen planering behövs.
2kr kapsel ca om man köper i matvaruaffären.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Om man ska göra espresso på riktigt så ska man ha en separat kvarn och en espressomaskin alternativt en helautomatisk. Att mala kaffe i en vanlig kvarn för bryggkaffe blir inte fint nog för espresso oavsett om du kör på minsta malningsgrad.

Det bästa för pengarna om man ska seriöst göra espresso är en gaggia classic espressomaskin samt en riktig espressokvarn. Grejen är att en bra espressokvarn kostar nästan lika mycket som en maskin och gärna något man "glömmer". Tex Rancilio rocky är en bra kvarn och kostar 3000:-. En Gaggia classic ligger väl någonstans runt 4500:-

Jag har inte själv kört helautomatisk utan körde manuell maskin med separat kvarn tidigare. Tröttnade dock på meckandet det innebär att göra espresso. Har vänner som har Sage helautomatisk maskin men där snackar vi 12000:- ca.

Finns billiga helautomatiska maskiner som denna för 4500:- (nedsatt från 7500:-) https://www.kaffecompagniet.se/kaffemaskiner/espressomaskiner...

Har dock ingen koll på hur bra den är eftersom den är så mycket billigare än de flesta andra helautomatiska men kaffecompagniet är vettiga och har ändå den i sitt sortiment så den kanske är ok.

Jag skulle inte köpa en Electrolux eller liknande för espresso för det kan helt enkelt inte bli ett lika bra resultat som med riktiga maskiner. Då kör jag hellre på vanligt bryggkaffe tex eller en nespressomaskin för just espresso.

Permalänk
Inaktiv

Min Melitta Caffeo CI gör godare kaffe en Nespresso maskiner som jag har haft flera olika av som jag nämnde tidigare.

De enda som krävs är rengöring ungefär 1 gång per månad, då tar man isär hela maskinen och spolar rent allt och sedan kör man ett rengöringsprogram som tar ca 20 min, man använder en speciell tablett.

Avkalkning säger maskinen själv till när de är dags, den säger till om all rengöring om man bara tutar och kör men jag har som vana att rengöra 1 gång per månad.

Har passerat 4000 koppar nu och kaffet är lika gott som då den var ny.
Kör sällan med mjölk till eftersom de kräver extra rengöring minst 1 gång per vecka.

Har skapat en personlig bryggning som jag alltid använder, man kan programmera mängd,styrka och hur varmt man vill att kaffe ska bli, hur som helst är jag extremt nöjd med min maskin och kommer använda den så länge den håller och ger gott kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

...

Funderade på en sådan för ett par år sedan men gav upp tanken då det verkade bero för mycket på vilken spis man hade, men får titta nämare på det.

Tänker du på induktion vs. vanlig? I så fall finns det som sagt mockabryggare som är gjorda för induktion. Dom minsta bryggarna kan dock vara lite struliga med induktion (även om dom är gjorda för det) eftersom plattan inte känner av dom och då vägrar starta. Det går att lösa med en kastrull bredvid på samma platta, men det blir ju lite krångligare.