AMD ger riktlinjer till återförsäljare om "scalping" inför produktlanseringar

Permalänk
Melding Plague

AMD ger riktlinjer till återförsäljare om "scalping" inför produktlanseringar

Med Radeon RX 6000 och Ryzen 5000 vill AMD motverka så kallad "scalping" där grafikkort köps upp för att sedan säljas vidare dyrt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så ligger det väll inte alls i återförsäljarnas intresse att alla får ett kort utan bara att sälja. Tror Inet skiter fullständigt i ifall det är en bot som lyckats köpa vartända kort eller om varje kort sälja till en person. Dock kan man tycka att det ligger i Inets intresse att göra allt dom kan för sina kunder, jag har själv sagt i och med Amazons framfart i Sverige att jag kommer fortsätta handla från Svenska återförsäljare men vi får se.

Permalänk

Lyckas detta och det finns nog med kort så kommer det bli en tuff höst för Nvidia.
Är dessutom korten jämnförbara med åtminstone 3080 så kommer nog många som skulla ha valt Nvidia välja AMD.

Permalänk
Medlem

Här kommer AMD och glider in graciöst, iklädd en glittrig balklänning, på en räkmacka efter Nvidias fiasko.
Riktigt bra, så länge återförsäljarna väljer att följa riktlinjerna också. Det är ju trots allt riktlinjer/rekommendationer och inga krav.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Bra av AMD! Är nästan helt säker på att detta läktes av AMD själva då det är gratis PR efter NVidias fiasko till lansering. AMD behöver inte implementera något själva och kan se bra ut medan allt ligger på återförsäljarnas lyckas stoppa alla scalpers.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att AMDs aktiekurs ligger på ATH! Gillart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Här kommer AMD och glider in graciöst, iklädd en glittrig balklänning, på en räkmacka efter Nvidias fiasko.
Riktigt bra, så länge återförsäljarna väljer att följa riktlinjerna också. Det är ju trots allt riktlinjer/rekommendationer och inga krav.

Det är enklare att göra rätt efter att ha sett någon som misslyckats
Om vi vänder på steken så tror jag Nvidia hade gjort samma sak, om AMD hade lanserats sina produkter först och blivit drabbad på samma sätt.

DVS OM dom blivit drabbad på samma sätt. Det ser ju onekligen ut att bli väldigt bra produkter så nog tror jag dom blir väldigt populära vid release.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av D1PPEN:

Inte konstigt att AMDs aktiekurs ligger på ATH! Gillart!

ATH? Den har legat betydligt höre för några veckor sedan men är betydligt lägre nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tyvärr så ligger det väll inte alls i återförsäljarnas intresse att alla får ett kort utan bara att sälja. Tror Inet skiter fullständigt i ifall det är en bot som lyckats köpa vartända kort eller om varje kort sälja till en person. Dock kan man tycka att det ligger i Inets intresse att göra allt dom kan för sina kunder, jag har själv sagt i och med Amazons framfart i Sverige att jag kommer fortsätta handla från Svenska återförsäljare men vi får se.

En potentiell kund som kan köpa ett kort är högst troligt en återkommande kund, det ligger definitivt i återförsäljarnas intresse att förhindra scalping, speciellt när samtliga kort lär sälja ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är enklare att göra rätt efter att ha sett någon som misslyckats
Om vi vänder på steken så tror jag Nvidia hade gjort samma sak, om AMD hade lanserats sina produkter först och blivit drabbad på samma sätt.

DVS OM dom blivit drabbad på samma sätt. Det ser ju onekligen ut att bli väldigt bra produkter så nog tror jag dom blir väldigt populära vid release.

Självklart hade Nvidia gjort precis som AMD om det varit tvärtom, det lönar sig inte alltid att vara först ut

Men som sagt, det här är ju inte upp till AMD om det blir en bra launch eller inte gällande bots/scalpers. Det är faktiskt helt och hållet upp till återförsäljarna.

Och en återförsäljare som INTE lärt sig efter Nvidias launch och iallafall vidtagit de enkla åtgärderna såsom captcha vid checkout, är inte en kundfokuserad återförsäljare enligt mig. Det borde ligga högt upp på prioriteringslistan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Så AMD kommer bara släppa ett fåtal kort och därav försöker spela duktiga med detta meddelande?
Producera kort så det räcker istället?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Som att det skulle göra någon skillnad om AMD släpper något som har ungefär samma eller bättre pris/prestanda som 3080@MSRP. Ska vi ta och gissa hur länge korten är kvar i lager efter release? 1-3 min? 5 min om inte ordersystemen riktigt pallar med?

Permalänk

Grejen är ju den att jag tror ÅF som Inet/Komplett etc, ser hellre att en faktisk kund får kortet istället för att någon bot handlar upp allt. Visst det ger mer pengar idag men frågan är om mer vinning idag är värt det på lång sikt.

Kunder kommer ju inte komma tillbaka och handla på ett ställe, eller rekommendera det för bekanta om det är ett företag som bara gör saker för att maximera vinsten dag för dag. Det ger inte en köpare förtroende för framtiden och hjälper inte för att växa företaget heller.

Pretty basic stuff, även om många sjabblat till det ändå i historiens gång.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Så AMD kommer bara släppa ett fåtal kort och därav försöker spela duktiga med detta meddelande?
Producera kort så det räcker istället?

Räcker? till alla? Det kommer aldrig hända med en ny launch av en produkt. Det är ALLTID en brist om det är en eftertraktad produkt.
Däremot kan man hoppas att de har fler än 500 kort worldwide i lager. Ja. Men att ALLA ska kunna få exakt det som de vill ha, samma dag det släpps, det är att leva i en orealistisk drömvärld.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tyvärr så ligger det väll inte alls i återförsäljarnas intresse att alla får ett kort utan bara att sälja. Tror Inet skiter fullständigt i ifall det är en bot som lyckats köpa vartända kort eller om varje kort sälja till en person. Dock kan man tycka att det ligger i Inets intresse att göra allt dom kan för sina kunder, jag har själv sagt i och med Amazons framfart i Sverige att jag kommer fortsätta handla från Svenska återförsäljare men vi får se.

Fritt spekulerat så gissar jag att Inet hellre säljer 500 grafikkort till 500 riktiga kunder än till 50 scalpers och sen får en ofantlig kölista på icke levererbara grafikkort med medföljande kopiös mängd kundtjänstärenden och "bad will".

Tror alltså inte att Inet skiter fullständigt i detta. Sen är det en annan femma i hur enkelt allt detta är att implementera. Alla affärssystem har inte samma möjligheter trots allt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Självklart hade Nvidia gjort precis som AMD om det varit tvärtom, det lönar sig inte alltid att vara först ut

Men som sagt, det här är ju inte upp till AMD om det blir en bra launch eller inte gällande bots/scalpers. Det är faktiskt helt och hållet upp till återförsäljarna.

Och en återförsäljare som INTE lärt sig efter Nvidias launch och iallafall vidtagit de enkla åtgärderna såsom captcha vid checkout, är inte en kundfokuserad återförsäljare enligt mig. Det borde ligga högt upp på prioriteringslistan.

Skrivet av The_St1g:

Så AMD kommer bara släppa ett fåtal kort och därav försöker spela duktiga med detta meddelande?
Producera kort så det räcker istället?

Det var min första tanke. Att nu blir det mer "OK" för AMD om det inte finns tillräckligt många produkter vid release.
Men jag hoppas verkligen att det finns, och mer än vad Nvidia lyckades med... Åtminstone kortare leveranstider.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Så AMD kommer bara släppa ett fåtal kort och därav försöker spela duktiga med detta meddelande?
Producera kort så det räcker istället?

Hur skulle du se att dom gör?

Finns väl två alternativ som jag ser det:

1.
Tillverka tillräckligt med kort så att ALLA som vill ha ett kan få ett innan man börjar sälja.
Fördelar: Inget jävla gnäll från folk som inte får ett + marknaden för scalpers försvinner.
Nackdelar: Tar längre tid innan någon öht får ett kort.

2.
Tillverka tillräckligt med kort så att de FLESTA som vill ha ett kan få ett. Skicka även ut riktlinjer till ÅF för att förhindra scalpers -> fler kan få tag på kort.
Fördelar: Tidigare release
Nackdelar: Folk blir ledsna för att dom inte får det direkt när andra får det. 'orättvist', osv.

Som jag ser det så får man inte ett kort tidigare i alternativ ett, bara att det inte blir 'orättvist'.
Alternativ två ger en åtminstone möjligheten att få ett kort tidigt, även om scalpers snor en del, vilket AMD faktiskt ändå försöker förhindra så gott de kan.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Fritt spekulerat så gissar jag att Inet hellre säljer 500 grafikkort till 500 riktiga kunder än till 50 scalpers och sen får en ofantlig kölista på icke levererbara grafikkort med medföljande kopiös mängd kundtjänstärenden och "bad will".

Tror alltså inte att Inet skiter fullständigt i detta. Sen är det en annan femma i hur enkelt allt detta är att implementera. Alla affärssystem har inte samma möjligheter trots allt.

Det tror inte jag. Minst jobb och enklast hantering är som de flesta företag brukar vilja ha det.

Men jag är redo att scalpa ett r6000

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tyvärr så ligger det väll inte alls i återförsäljarnas intresse att alla får ett kort utan bara att sälja. Tror Inet skiter fullständigt i ifall det är en bot som lyckats köpa vartända kort eller om varje kort sälja till en person. Dock kan man tycka att det ligger i Inets intresse att göra allt dom kan för sina kunder, jag har själv sagt i och med Amazons framfart i Sverige att jag kommer fortsätta handla från Svenska återförsäljare men vi får se.

Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men jag har ett bra minne när det gäller sånt här och vänder mig hellre till återförsäljare som ger mig en bra upplevelse och betalar lite extra för det.

T.ex. är Komplett på min "naughty list" en stund framöver efter att de öppnade RTX 3000-försäljningen innan kl 15. Elgiganten för att de listar "100+" produkter i lager, när de uppenbarligen inte har ett enda på lager.

Bygger just nu en hemmaserver som hamnar på ca 35 000 kr, och allt detta har nu landat hos Proshop, när Komplett vanligtvis hade fått pengarna, och den ASUS RTX 3080 som var reserverad hos Elgiganten som hade leveransdatum 1 oktober har blivit avbeställt.

Så åtminstone av min personliga upplevelse så lönar det sig att behandla alla sina kunder bra och rättvist.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hur skulle du se att dom gör?

Finns väl två alternativ som jag ser det:

1.
Tillverka tillräckligt med kort så att ALLA som vill ha ett kan få ett innan man börjar sälja.
Fördelar: Inget jävla gnäll från folk som inte får ett + marknaden för scalpers försvinner.
Nackdelar: Tar längre tid innan någon öht får ett kort.

2.
Tillverka tillräckligt med kort så att de FLESTA som vill ha ett kan få ett. Skicka även ut riktlinjer till ÅF för att förhindra scalpers -> fler kan få tag på kort.
Fördelar: Tidigare release
Nackdelar: Folk blir ledsna för att dom inte får det direkt när andra får det. 'orättvist', osv.

Som jag ser det så får man inte ett kort tidigare i alternativ ett, bara att det inte blir 'orättvist'.
Alternativ två ger en åtminstone möjligheten att få ett kort tidigt, även om scalpers snor en del, vilket AMD faktiskt ändå försöker förhindra så gott de kan.

Ett tredje alternativ är att sätts ett pris som motiveras av tillgång och efterfrågan. Är priset högt nog så försvinner kön av köpare och de tjänar mer på de sålda korten. Sedan när fler kort tillverkas sänker de priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men jag har ett bra minne när det gäller sånt här och vänder mig hellre till återförsäljare som ger mig en bra upplevelse och betalar lite extra för det.

T.ex. är Komplett på min "naughty list" en stund framöver efter att de öppnade RTX 3000-försäljningen innan kl 15. Elgiganten för att de listar "100+" produkter i lager, när de uppenbarligen inte har ett enda på lager.

Bygger just nu en hemmaserver som hamnar på ca 35 000 kr, och allt detta har nu landat hos Proshop, när Komplett vanligtvis hade fått pengarna.

Så åtminstone av min personliga upplevelse så lönar det sig att behandla alla sina kunder bra och rättvist.

Jag tror många(inklusive mig själv) tänker som du!
'Vanliga' företag (alltså inte webbutiker då) behöver inte alls tänka på det här viset då de inte livnär sig på sitt goda rykte och good will.
Jag personligen handlar helst inte på Webhallen av diverse anledningar

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Problemet jag ser med CAPTCHA-system bara för en produkt kan ses som en onödig investering för återförsäljare samt att det max kanske bara används några 1-2 gånger per år i normala fall så vill återförsäljare aldrig gör köp upplevelsen mer krånglig.

De flesta andra riktlinjer följs väl redan så ingen större förändring från tidigare lanseringar.

Edit Enkla CAPTCHA-system är också vad jag har läst ganska enkla att kringgå och komplicerade CAPTCHA-system går också att kringgå och är inte speciellt trevliga för användare upplevelsen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Så de återförsäljare som inte har de komponenterna idag. Lär inte ha det i tid tills lansering.
Jag tror AMD har liknande problem och de försöker köpa goodwill snarare än lösa problemet.
Det kommer vara liknande problem som hos Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det tror inte jag. Minst jobb och enklast hantering är som de flesta företag brukar vilja ha det.

Men jag är redo att scalpa ett r6000

Lär ju vara betydligt enklare hantering att leverera så många ordrar som möjligt som kommer in och slippa överbelamrad kundtjänst och arga kunder. Det är ju inte så att orderhanteringen försvinner bara för att scalpers tar en del av korten. Det är bara ett problem som butiken i så fall får framför sig, plus försämring av rykte.
Man får inte glömma här att Inet trots allt har sveriges bästa rykte bland kunder inom branschen. Jag tror inte dom hamnat där genom total likgiltighet inför kunden och noll eftertanke på hur deras beslut påverkar deras rykte samt kunders köpomdömen.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker att svenska återförsäljare kanske kunde använda sig av bankid för att köpa? Förmodar att många här är emot att använda det, men känns som det ultimata sättet att limitera kort köpta per person och eliminerar bots fullständigt.

Man kan då limitera det till ett köp per person (öppna upp efter ett tag), och en bot kan inte köpa upp alla enheter. Inte på samma sätt i alla fall.

Edit: Ingen aning om hur det hade fungerat i andra länder. Tror vi är ganska unika i vårat system.

Permalänk
Medlem

är inte detta åtgärder som de flesta svenska återförsäljare försökte sig på med RTX-3000 korten?

Permalänk
Inaktiv

Mycket stolt över AMD. 💪🤑👍
..........................................🦵🦶

Permalänk
Medlem

Bättre vore att när kort lanserades kommer de med dubbla priset och sedan sänkts det med 10% i veckan eller något till normala priset nåtts. På så sätt kan de som verkligen vill ha dem fort få dem och betala för det och pengarna hamnar i alla fall i rätt ficka där de används för att ta fram nya kort istället för en scalpers ficka.

Om folk är villiga att betala mer för dem är ju värdet på dem högre än de säljs för. Sen när de som inte är villiga att betala så mycket eller kan vänta inte köper då sänks priset naturligt.

Jag skulle aldrig betala mer när jag tycker priset ör för högt redan. 4-5k är max vad jag kan tänka mig lägga på grafikkort men finns de som kan betala mer. Tillgång och efterfrågan styr priset i normala fall men om efterfrågan är högre än tillgången är det naturligt att priset är högre och när alla som var ivriga stt köpa hsr köpt då sänks priset naturligt för att de ska kunna sälja mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

gött att se att AMD går ut med denna info, frågan är om det kommer leda någonvart.

hoppas verkligen inte det blir någon 3 månaders väntan på återfyllnad av prylar om det nu tar slut efter 10 sec precis som vid nvidias launch

nu visar det ju sig att det är lite av en "blessing in disguise" att man inte fick ett 3000 kort då serien lider av instabiliteter specielt i arbetslaster som inte är gaming och då jag inte spelar spel hade jag nog blivit tokig av detta och det hade slutat med att jag satt in mitt 2080ti igen i arbetsdatorn så jag kan utföra arbete utan att datorn krashar/strular.

nu kan jag vänta i lugn och ro tills grejerna fungerar/drivrutinerna är optimerade och då köpa.

Permalänk
Medlem

Detta ligger även i återförsäljarnas intresse

Att scalpers köper upp samtliga kort med "dålig" marginal gynnar inte en ÅF utan man ska se dessa mer som lockvaror med möjlighet till merförsäljning, sälja på lite annat i varje affär tex kablar, fläktar, en mus eller till någon som vill bygga ett helt nytt system

så max 1-2 per kund är rimligt tills tillgången överträffar efterfrågan

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix