AMD ger riktlinjer till återförsäljare om "scalping" inför produktlanseringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tyvärr så ligger det väll inte alls i återförsäljarnas intresse att alla får ett kort utan bara att sälja. Tror Inet skiter fullständigt i ifall det är en bot som lyckats köpa vartända kort eller om varje kort sälja till en person. Dock kan man tycka att det ligger i Inets intresse att göra allt dom kan för sina kunder, jag har själv sagt i och med Amazons framfart i Sverige att jag kommer fortsätta handla från Svenska återförsäljare men vi får se.

En bot köper bara grafikkortet. En riktig person kan mycket väl köpa annat när man ändå uppgraderar/lägger en beställning. Så lite intresse borde dom ändå ha tycker jag.

Permalänk

Använde de inte ordet scalping i sitt utskick? För irrespektabelt?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Det är svårt för återförsäljare att implementera detta huxflux hur som helst. Antingen så har man system för att skydda mot sådant här på plats eller behöver utveckla dem över tid. Jag tror inte det är värt för "mindre" försäljare som inet, komplett, dustin, webbhallen att investera varken tid eller pengar på sånt här, det behövs ju knappast förutom vid extrema releaser som denna.

Däremot borde man kunna manuellt granska alla köp innan de godkänns när det ändå lär handla om ett mänskligt antal att gå igenom.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk

Nu erkänner jag faktiskt att min folie hatt sitter väldigt stadigt på mitt huvud.

Men jag funderade lite när jag satt i bilen, var inte Nvidias launch upplagd för Scalping?

Jag menar subventionerade priser som sedan skulle stiga, allt snack om låg tillgång och högt tryck etc.

Man kunde se detta på mils håll :/

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Ett riktigt bra initiativ utav AMD! Även om det var ett öppet mål för de efter NVIDIAS pappers lansering utav deras RTX 3000-serie.
Nu återstår bara att se om ÅF följer rekommendationerna. Man kan endast hoppas.
Jag köper mångas argument med att en ÅF största intresse är att sälja. Med det på facit så bryr de sig inte om scalpers köper upp allt då de redan tjänat sina pengar.
Men jag köper även andras argument med att detta skadar ryktet för ÅF som endast är då kan ses som giriga grisar som inte bryr sig i sin kund.

Precis som några andra nämnt så handlar jag inte utav t ex Komplett pga. olika anledningar och dåligt erfarenhet med dem.

Jag är en av de som kommer vänta med köp av ny Ryzen 5000-serie CPU tills dess att recensioner kommit ut. Det får helt enkelt ta den tid det tar.

Oavsett, Bra AMD!

Permalänk
Hjälpsam

För några år sedan var de en konsert i Göteborg, kommer inte ihåg vem det var.
Men biljetterna sålde inte slut, plötsligt stod alla svartabörsförsäljare, med högar av osålda biljetter, som de förtvivlat försökte rea ut.
Ah! fina minnen!

Uppmanar alla att inte köpa från Scalpers, deras förtvivlan över osålda kort, är värd all väntan på ett nytt kort, du kan vänta, de kan det inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tyvärr så ligger det väll inte alls i återförsäljarnas intresse att alla får ett kort utan bara att sälja. Tror Inet skiter fullständigt i ifall det är en bot som lyckats köpa vartända kort eller om varje kort sälja till en person. Dock kan man tycka att det ligger i Inets intresse att göra allt dom kan för sina kunder, jag har själv sagt i och med Amazons framfart i Sverige att jag kommer fortsätta handla från Svenska återförsäljare men vi får se.

Skrivet av Squallie:

En bot köper bara grafikkortet. En riktig person kan mycket väl köpa annat när man ändå uppgraderar/lägger en beställning. Så lite intresse borde dom ändå ha tycker jag.

Ni missar båda de viktiga konsekvenserna av att inte sköta sig.
Det är klart att det ligger i ÅF1's (återförsäljare 1) intresse att se till att deras kunder kan köpa kort och att inte sidan är fylld med botar.
Ni tror inte att folk hade valt att försöka få tag på ett kort på ÅF1's botfyllda hemsida när de mycket troligare kan få ett hos ÅF2 som sköter sig och har preventiva åtgärder?

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Fritt spekulerat så gissar jag att Inet hellre säljer 500 grafikkort till 500 riktiga kunder än till 50 scalpers och sen får en ofantlig kölista på icke levererbara grafikkort med medföljande kopiös mängd kundtjänstärenden och "bad will".

Tror alltså inte att Inet skiter fullständigt i detta. Sen är det en annan femma i hur enkelt allt detta är att implementera. Alla affärssystem har inte samma möjligheter trots allt.

Tror inte det är jätte svårt att implementera en captcha check. Eller bara lägga in 3 frågor med 3 alternativ till varje som kommer slumpmässigt hade räckt.

Permalänk
Inaktiv

Bra att fenomenet scalping får diskuteras nu vad det verkar, innan har man svingat banhammern.

Känns som chansen att få tag i komponenter blir svår året ut iallafall. 3080/3090 är det uppenbara bekymret men Ryzen 5000-serien blir nog svår med, likaså grafikkorten. Med eller utan scalpers finns fler faktorer med, konspirationsteoretikerna tror att Nvidia bluffar, finns kort i lager, redo att floda marknaden när AMD släpper kort. För att ta ett exempel.

Nyhetens behag med 3080 är för mig något över, kan lika väl bli AMD om deras kort presterar. Sen har vi många andra komponenter som är svåra att få tag i, men inte lika illa som med Nvidias 3000-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Ni missar båda de viktiga konsekvenserna av att inte sköta sig.
Det är klart att det ligger i ÅF1's (återförsäljare 1) intresse att se till att deras kunder kan köpa kort och att inte sidan är fylld med botar.
Ni tror inte att folk hade valt att försöka få tag på ett kort på ÅF1's botfyllda hemsida när de mycket troligare kan få ett hos ÅF2 som sköter sig och har preventiva åtgärder?

Men nu är det ju som så att ingen återförsäljare har några preventiva åtgärder som jag känner till ialf så det finns inget direkt incitament för en att börja. Men jag kan ha haft helt fel med mitt påstående att dom inte skulle bry sej i vilket fall som helst. Det var ett ogenomtänkt inlägg.

Permalänk
Medlem

Tror en del ÅF redan införde max 1 kort /person vid Vega releasen. Hoppas på samma igen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Moton:

Men nu är det ju som så att ingen återförsäljare har några preventiva åtgärder som jag känner till ialf så det finns inget direkt incitament för en att börja. Men jag kan ha haft helt fel med mitt påstående att dom inte skulle bry sej i vilket fall som helst. Det var ett ogenomtänkt inlägg.

Om inte minnet sviker mig så brukar Inet väldigt ofta ha "Max X köp per kund" på särskilt utvalda produkter. T ex, Intels 10900k. Så det finns vissa begränsningar införda redan hos vissa ÅF.

Så det skulle inte förvåna mig om Inet satte samma begränsningar på AMDs nya Ryzen 5000-serie cpuer. T ex Max en per kund. Men det återstår att se.

Permalänk
Medlem

Förväntat. Nvidia har ju i och med släppet av 3080 och 3090 i det närmaste gett ut en handbok i hur en lansering inte ska gå till, så det vore väldigt konstigt om AMD inte tog intryck av det. Tycker inte det är "billigt" av AMD utan snarare logiskt och förväntat. Nvidia hade gjort precis samma sak om situationen varit den omvända.

Förhoppningsvis så leder detta till permanenta åtgärder från ALLA företag att försöka få bort scalping. Det skadar ju både företagen och de riktiga kunderna, och det är de två som har en relation med varandra. den "Fria matknaden" där det är helt OK att sko sig på situationer där priset och tillgången understiger efterfrågan får helt enkelt finna sig i att det inte anses OK att göra så.

Jag kommer att tänka på snubben i USA som investerade sina livsbesparingar i handsprit och sedan gick ut och gnällde för att apotek etc inte ville köpa av honom för att det var uppenbart att han försökt sko sig på den höga efterfrågan. "Jamen vad ska jag göra nu?" Jadu... Sluta vara en gniden idiot så kanske saker ordnar sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

Det tror inte jag. Minst jobb och enklast hantering är som de flesta företag brukar vilja ha det.

Men jag är redo att scalpa ett r6000

Det är så fel det bara kan bli.
Kolla på Amazon, de blödde i 15 år och kolla vad de tjänar nu. I grund och botten handlar det
om nöjda kunder som återkommer.

Permalänk
Medlem

Detta kan ju lösas extremt enkelt av de återförsäljare som verkligen vill.
Kräv bara att man har ett verifierat konto, kopplat till ett verifierat mobilnummer, för att få köpa ETT exemplar (under en inledande period, kanske 3-5 månader, beroende på hur snabbt tillverkarna löser leveransproblemen). Ingen försäljning fysiskt i butik, förutom mot konto som vid nätköp. Då slipper man botar och man slipper sannolikt majoriteten av de köpare som enbart köper för att direkt sälja vidare till ett högre pris.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Om inte minnet sviker mig så brukar Inet väldigt ofta ha "Max X köp per kund" på särskilt utvalda produkter. T ex, Intels 10900k. Så det finns vissa begränsningar införda redan hos vissa ÅF.

Så det skulle inte förvåna mig om Inet satte samma begränsningar på AMDs nya Ryzen 5000-serie cpuer. T ex Max en per kund. Men det återstår att se.

Det har du helt rätt i! Jag skrev min kommentar alldeles för tidigt på morgonen, före kaffet och allt! Tycker att det är lite konstigt att dom inte la in samma begränsning på 30xx korten, dom får ju sålt dom ändå.

Vet du hur dom ser till att begränsningen följs? Aldrig köpt någon av dom varorna som dom säger enbart får köpas 1 av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Nu erkänner jag faktiskt att min folie hatt sitter väldigt stadigt på mitt huvud.

Men jag funderade lite när jag satt i bilen, var inte Nvidias launch upplagd för Scalping?

Jag menar subventionerade priser som sedan skulle stiga, allt snack om låg tillgång och högt tryck etc.

Man kunde se detta på mils håll :/

Men vad skulle Nvidia/återförsäljare tjäna på att scalpers köper upp deras kort istället för gamers?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

När kan man börja beställa?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Här kommer AMD och glider in graciöst, iklädd en glittrig balklänning, på en räkmacka efter Nvidias fiasko.
Riktigt bra, så länge återförsäljarna väljer att följa riktlinjerna också. Det är ju trots allt riktlinjer/rekommendationer och inga krav.

LoL
I mitt inre dök en bild upp på deras VD i ovan nämnda skrud....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Detta kan ju lösas extremt enkelt av de återförsäljare som verkligen vill.
Kräv bara att man har ett verifierat konto, kopplat till ett verifierat mobilnummer, för att få köpa ETT exemplar (under en inledande period, kanske 3-5 månader, beroende på hur snabbt tillverkarna löser leveransproblemen). Ingen försäljning fysiskt i butik, förutom mot konto som vid nätköp. Då slipper man botar och man slipper sannolikt majoriteten av de köpare som enbart köper för att direkt sälja vidare till ett högre pris.

Alternativt BankID + betala in redan vid lagd order, så inga fakturor, betala i butik och liknande. Mer smärtsamt för den som försöker scalpa.

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic:
Men hur fungerar det med garanti etc om man köper från en "scalper"?
Dvs om jag köper ett nytt kort via Blocket som inte fungerar?
Skickar "scalpern" verkligen med kvittot (på tex 10 kort)?

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Men vad skulle Nvidia/återförsäljare tjäna på att scalpers köper upp deras kort istället för gamers?

Nej jag menar inte att dom skulle tjäna på det, jag menar bara att det var upplagt för att det skulle hända.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tyvärr så ligger det väll inte alls i återförsäljarnas intresse att alla får ett kort utan bara att sälja. Tror Inet skiter fullständigt i ifall det är en bot som lyckats köpa vartända kort eller om varje kort sälja till en person. Dock kan man tycka att det ligger i Inets intresse att göra allt dom kan för sina kunder, jag har själv sagt i och med Amazons framfart i Sverige att jag kommer fortsätta handla från Svenska återförsäljare men vi får se.

Har aldrig hört talas om Botar som lyckas köpa från Svenska butiker. Är du säker på att det går?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Nej jag menar inte att dom skulle tjäna på det, jag menar bara att det var upplagt för att det skulle hända.

Ok. Jag antog att du menade att det låg en konspiration bakom eftersom att du nämnde foliehatt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Har aldrig hört talas om Botar som lyckas köpa från Svenska butiker. Är du säker på att det går?

Varför skulle inte de gå? Eller måste man vara registrerad för att köpa? Aldrig gjort ett köp oregistrerad från varken Inet, webhallen eller liknande så vet inte ifall det går eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tror inte det är jätte svårt att implementera en captcha check. Eller bara lägga in 3 frågor med 3 alternativ till varje som kommer slumpmässigt hade räckt.

Vågar inte uttala mig om det men mkt här i världen är inte så enkelt eller självklart som man kan tro. Finns säkert bra anledningarna till att utcheckning är uppbygda som de är hos de olika butikerna.

Man får också tänka på att 3080 är helt olikt allt annat som varit innan så det är lite konstigt att tänka att butikerna borde haft implementerat lösningar i förebyggande syfte sen vet jag heller inte hur vanligt scalping har varit hos oss förutom några typ FE? Det absoluta problemet här har ju trots allt varit kopiöst högre efterfrågan än tillgång.

Det löser liksom inte en captcha.

För mig känns detta utskick liiite som PR i form av förebyggande damage control av AMD som skyfflar skuldfokus mot butikerna i det fall de hamnar i exakt samma sits som Nvidia gjorde med för få kort.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Vågar inte uttala mig om det men mkt här i världen är inte så enkelt eller självklart som man kan tro. Finns säkert bra anledningarna till att utcheckning är uppbygda som de är hos de olika butikerna.

Man får också tänka på att 3080 är helt olikt allt annat som varit innan så det är lite konstigt att tänka att butikerna borde haft implementerat lösningar i förebyggande syfte sen vet jag heller inte hur vanligt scalping har varit hos oss förutom några typ FE? Det absoluta problemet här har ju trots allt varit kopiöst högre efterfrågan än tillgång.

Det löser liksom inte en captcha.

För mig känns detta utskick liiite som PR i form av förebyggande damage control av AMD som skyfflar skuldfokus mot butikerna i det fall de hamnar i exakt samma sits som Nvidia gjorde med för få kort.

Hmm jag vet inte, som en tidigare förklarade för mej så har ju tex. Inet redan "Max 1 per hushåll" på vissa produkter, aldrig köpt en sådan produkt så vet inte hur dom löser det men att dom inte gjorde detsamma med 30xx serien nu i början. Svårt att tänka mej att även om någon vill ha två kort så behöver dom ju inte två direkt från start. Men det är ju bara vad jag personligen tycker, hade förmodligen tyckt något helt annat ifall jag skulle ha två hehe.

Permalänk
Skrivet av Moton:

Det har du helt rätt i! Jag skrev min kommentar alldeles för tidigt på morgonen, före kaffet och allt! Tycker att det är lite konstigt att dom inte la in samma begränsning på 30xx korten, dom får ju sålt dom ändå.

Vet du hur dom ser till att begränsningen följs? Aldrig köpt någon av dom varorna som dom säger enbart får köpas 1 av.

Att svara innan kaffet kan anses vara lite magstarkt.
Angående din fråga så har jag tyvärr inget svar på det. Jag är själv väldigt intresserad av att se hur de efterföljer deras egna begränsningar.

Permalänk
Medlem

Det finns garanterat ett avtal i bakgrunden mellan butik och olika tillverkare/leverantörer som t.ex AMD, ASUS, Sony etc som ger butiken tillåtelse att sälja de produkter som tillhandahålls, om butiken skulle välja att strunta i tillverkarens riktlinjer och det kommer fram att dessa inte efterföljs dvs butiken bryter mot avtalet så kommer Butiken att få betala vite (skadestånd) till t.ex AMD eller vilka det nu gäller, i värsta fall kan Butiken förlora rätten att sälja exempelvis AMD's grafikkort vilket knappast är något som skulle var till någon fördel. Det bästa är att alltid ha rent mjöl i påsen det vinner alla på

Huruvida man skulle lösa det i praktiken med att förhindra "Scalper's" låter jag vara osagt men som jag förstod det så hade väl AMD förslag på hur detta skulle kunna genomföras sen om det är möjligt eller inte är en diskussion Butiken och AMD får ha sinns emellan

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Good guy AMD aja då har det nått (butikerna) att skylla på sen då om inte korten räcker