3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Vi som inte har fått har ju möjligheten att köra AMD istället. Deras kommande kort verkar ju se lovande ut om man ska tro dom senaste läckorna.

Det är vad jag försöker intala mig själv också.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av Cequence:

Ang Klarna vs Qliro, någon som vet om butikerna har får betala olika för det 2, har varit så glad att många kör med Klarna och det är så smidigt och funkar prefa hur man löser betalningar o sånt.
Men nu skall butikerna ha en massa olika lösningar och det blir bara skit av allt, inte ett fan alls av Qliro

Jobbade i ett e-handel företag der vi precis gick över till klarna innan jag slutade.

Tog tid för oss att gå över då dom var klart mycket dyrare enn va vi hadde innan.

Var först när kundtjänsten hos det andra företaget gick åt skogen som vi testade att byta. Vad man hör från tidligare kollegor är man nöjda, men att det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Jobbade i ett e-handel företag der vi precis gick över till klarna innan jag slutade.

Tog tid för oss att gå över då dom var klart mycket dyrare enn va vi hadde innan.

Var först när kundtjänsten hos det andra företaget gick åt skogen som vi testade att byta. Vad man hör från tidligare kollegor är man nöjda, men att det kostar.

Jag tror att återförsäljare tjänar i slutändan på att ha klarna som alternativ, om jag som konsument köper något på avbetalning och väljer mellan en butik som har klarna och en som inte har det, så blir det givetvis den som har klarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Jag tror att återförsäljare tjänar i slutändan på att ha klarna som alternativ, om jag som konsument köper något på avbetalning och väljer mellan en butik som har klarna och en som inte har det, så blir det givetvis den som har klarna.

Vi va med och utvecklade Klarnas tjänst, de flesta fintech lösningar som dyker upp nu vill ha volymer därmed pressas priserna och det dyker upp fler aktörer. Tycker personligen Klarna är smidigast och ger bäst användarupplevelse, men förstår att företag väljer de som de får bäst pris från. Fördelen med Klarna är att de va först och därmed störst marknadsandel.

Qliro erbjuder avbetalning också btw.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Vad kostar det för en återförsäljare att använda klarna mellan tummen och pekfingret?
Jag tänkte om det är en procentsats eller en fast summa och om det påverkar priset av dyra produkter, såsom 3090.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Vi som inte har fått har ju möjligheten att köra AMD istället. Deras kommande kort verkar ju se lovande ut om man ska tro dom senaste läckorna.

Vilken jävla anarki det kommer bli på forumen när hyllorna tömts på första batchen AMD-kort också

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vilken jävla anarki det kommer bli på forumen när hyllorna tömts på första batchen AMD-kort också

Har inte AMD förvarnat att de tror den första batchen kommer vara slutsåld på ungefär samma tid som 3080 och 3090?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Har inte AMD förvarnat att de tror den första batchen kommer vara slutsåld på ungefär samma tid som 3080 och 3090?

Japp, precis som Nvidia varnade. Det kommer vara en exakt likadan shitstorm, förutom att butikerna kanske lärt sig

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Vad kostar det för en återförsäljare att använda klarna mellan tummen och pekfingret?
Jag tänkte om det är en procentsats eller en fast summa och om det påverkar priset av dyra produkter, såsom 3090.

Kan jag inte svara på tyvärr. Är företagen av en viss storlek går det mindre på kost per krona eller transaksjon och heller på andra KPI'er där Klarna är med och driver en väkst i omsetningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Vi va med och utvecklade Klarnas tjänst, de flesta fintech lösningar som dyker upp nu vill ha volymer därmed pressas priserna och det dyker upp fler aktörer. Tycker personligen Klarna är smidigast och ger bäst användarupplevelse, men förstår att företag väljer de som de får bäst pris från. Fördelen med Klarna är att de va först och därmed störst marknadsandel.

Qliro erbjuder avbetalning också btw.

Qliro erbjuder avbetalning med ränta, det är väll det som är skillnaden för konsumenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Qliro erbjuder avbetalning med ränta, det är väll det som är skillnaden för konsumenten?

Jag tror det är upp till företaget som har tjänsten. I och med att det finns en risk kopplat till att erbjuda avbetalning så gissar jag att Qliro erbjuder avbetalning räntefritt men mot en högre premie.

Alla fintech är ju i princip rika ägare som startar en finansiell verksamhet för att få större avkastning på sina pengar. Det eller fastigheter är ju bästa avkastningen 😀

Ps. Beroende på din ekonomi som konsument så erbjuds du med eller utan ränta. Återigen kopplat till risk

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Fick precis pling i mobilen.
Inet packar mitt gigabyte gaming oc rtx 3080.

samma här, blev chockad och GLAD :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Jag tror det är upp till företaget som har tjänsten. I och med att det finns en risk kopplat till att erbjuda avbetalning så gissar jag att Qliro erbjuder avbetalning räntefritt men mot en högre premie.

Alla fintech är ju i princip rika ägare som startar en finansiell verksamhet för att få större avkastning på sina pengar. Det eller fastigheter är ju bästa avkastningen 😀

Ps. Beroende på din ekonomi som konsument så erbjuds du med eller utan ränta. Återigen kopplat till risk

Tror inte det stämmer, Qliro listade sin räntesats för delbetalning innan de kollade upp mig och mitt köp. Något som Klarna aldrig gjort. Klarna har aldrig begärt ränta på något delbetalningsköp jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Tror inte det stämmer, Qliro listade sin räntesats för delbetalning innan de kollade upp mig och mitt köp. Något som Klarna aldrig gjort. Klarna har aldrig begärt ränta på något delbetalningsköp jag gjort.

okej, skumt. Sist jag handlade med Qliro (tror det var via Inet) så fick jag erbjudande om räntefri delbetalning. Kan ju ha med fakturabelopp att göra också

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av LastNinjas:

Fattar inte. Har du inte samma som mig i kassan? Har konto, 3, 6, 12 och 36 mnd, varav 3,6 och 12 är 0% ränta (uppläggning och gebyrer undantaget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Fattar inte. Har du inte samma som mig i kassan? Har konto, 3, 6, 12 och 36 mnd, varav 3,6 och 12 är 0% ränta (uppläggning och gebyrer undantaget).

Det där känner jag igen iaf... styrker min teori om att det görs en kreditprövning som i sin tur avgör om du är kvalificerad för räntefritt eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Att handla på kredit är inget jag brukar göra, men jag gick in på Inet för att kolla och fick samma alternativ som RunRookieRun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Jag, som arbetslös (och har levt på försörjningsstöd), har 0% ränta. Det är inte så att det är uppläggningsavgift du tänker på? Har aldrig sett ränta på 12 månaders avbetalning på varken Klarna eller Qliro.

Edit: Svarade fel person.

Visa signatur

CPU: 7950X | RAM: 32GB | GPU: 3090 w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Jag, som arbetslös, har 0% ränta. Det är inte så att det är uppläggningsavgift du tänker på?

Haha fast det säger ju inget om din ekonomiska bakgrund 😀 UC är ju från taxerad inkomst = föregående år

Edit: ah okej 😁

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mickur:

Hoppas! Prestanda per krona brukar de ju vara bra på oavsett. Men förhoppningsvis kommer de upp i 3080s nivåer någorlunda i alla fall.

Permalänk
Skrivet av RunRookieRun:

Kan jag inte svara på tyvärr. Är företagen av en viss storlek går det mindre på kost per krona eller transaksjon och heller på andra KPI'er där Klarna är med och driver en väkst i omsetningen.

Skrivet av LastNinjas:

Skrivet av mastrovious:

Skrivet av LastNinjas:

Skrivet av mastrovious:

okej, skumt. Sist jag handlade med Qliro (tror det var via Inet) så fick jag erbjudande om räntefri delbetalning. Kan ju ha med fakturabelopp att göra också

Skrivet av RunRookieRun:

Skrivet av mastrovious:

Det där känner jag igen iaf... styrker min teori om att det görs en kreditprövning som i sin tur avgör om du är kvalificerad för räntefritt eller ej.

Skrivet av Nayiki:

Att handla på kredit är inget jag brukar göra, men jag gick in på Inet för att kolla och fick samma alternativ som RunRookieRun.

Skrivet av Mickur:

Jag, som arbetslös (och har levt på försörjningsstöd), har 0% ränta. Det är inte så att det är uppläggningsavgift du tänker på? Har aldrig sett ränta på 12 månaders avbetalning på varken Klarna eller Qliro.

Edit: Svarade fel person.

Skrivet av mastrovious:

Haha fast det säger ju inget om din ekonomiska bakgrund 😀 UC är ju från taxerad inkomst = föregående år

Edit: ah okej 😁

Det här fick spinn! 😆

Jag jobbar med kredittjänster hos en konkurrent till Klarna och Qliro. Klarnas krediter har cirka 19% nominell ränta. Den effektiva räntan är högre. På låsta delbetalningar finns det massa olika erbjudanden som handlaren väljer mellan. Då finns även räntefri ”fast delbetalning”.

Allt sker ju lite under huven, men vad jag förstått beror huruvida man kan få det eller ej dels på om handlaren köpt den tjänsten och på ens kreditbetyg som konsument. Fast avbetalning är mer risk i regel, än flexibla avbetalningar. Det görs en prediktiv analys före man handlar som sedan avgör om man kan få den tjänsten. Edit: Klarna erbjuder handlarna ”100% godkända ansökningar” vilket innebär att man genom den prediktiva analysen helt enkelt inte erbjuder kunder med för dålig score vissa alternativ. Då slipper handlaren att kunder trillar ut köpprocessen pga att de nekats en kredit.

Vad jag känner till så justerar de inte den nominella räntan på flexibla lån alls. Den effektiva räntan påverkas däremot definitivt av beloppsstorleken, vars limit i sig beror på din risk-scoring. Som student innebär man hög risk, generellt sett, så därmed är det sannolikt att man som student endast har ett litet kredittutrymme.

Uppläggnings och aviavigfter står ofta för en mycket stor del av den effektiva räntan, så räkna inte bort det även om det är ett ”räntefritt lån”. Mer att läsa finns här: https://www.klarna.com/se/kundservice/vad-kostar-delbetalning...

Qliro har historiskt sett åtminstone ibland varit billigare, men vet inte hur de ligger till nu. De är utmanare och är därför borde de vara billigare för både konsument och handlare än Klarna.

Ps. Klarna gör vad jag förstått inte alltid (läs sällan) riktiga kreditupplysningar och de de gör gör de ofta via Creditsafe; men de använder säkert Bisnode och UC också. De har massa egen data som de kollar upp en med.
Kreditupplysningar använder sig för övrigt även av andra parametrar än taxerad inkomst, så som boendetyp, betalningsanmärkning, förfrågningar, ägande av bolag, flytt och massa annat.

Nu tillbaka till Topic tycker jag.

Har korrigerat lite grejer som var fel i mitt ursprungliga meddelande.
Permalänk
Skrivet av Gorgi15:

Tack! Klickade hem ett bara för att jag är sjukt less på att vänta på när (!?) jag eventuellt får hem mitt 3080 TUF OC från Webhallen. Inväntar att jag faktiskt har det på utlämningsstället på tisdag (Förväntat enligt Inet) innan jag avbokar mitt 3080.
Visst är det roligt att leveranstakten på korten har ökat men problemet är ju snarare volymen i leveranserna.

Visa signatur

Burk: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit, PSU: ASUS ROG Strix 850W, CPU: Intel Core i9 9900K, MB: MSI Z390 MEG ACE, Lagring: Kingston KC2000 1TB x2, Barracuda 3TB, GPU: ASUS 3080 TUF OC, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 64GB Kylning: Noctua NF-F12 iPPC-3000RPM x10st, Noctua NH-D9L, Ljud: ASUS ROG Theta 7.1 Skärmar: Samsung Oddysey G9 49", Asus VG279QM 27" 280hz x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatnBold9yo:

Tack! Klickade hem ett bara för att jag är sjukt less på att vänta på när (!?) jag eventuellt får hem mitt 3080 TUF OC från Webhallen. Inväntar att jag faktiskt har det på utlämningsstället på tisdag (Förväntat enligt Inet) innan jag avbokar mitt 3080.
Visst är det roligt att leveranstakten på korten har ökat men problemet är ju snarare volymen i leveranserna.

Samma här, dock på företagskontot så jag kan säkert inte lämna tillbaka det om de kort jag egentligen vill ha dyker upp.
Det skall levereras den 27/10 till mig. - Är det att lita på när det fanns inne i webblager?

Ventus FFS, vet inte vad det är för kort, hittar inga vettiga reviews men va fan.
Jag missade ett 3090 FE som vart lite för dyrt och nu är jag trött på att vänta...

Hur får man tag i ett "GeForce RTX 3080 iGAME VULCAN OC"

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb [Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5950x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd, fortfarande 2025!
Nytt skal lianli V3000 med rads men utan något annat än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Tyvärr är spelreglerna från Nvidia att man ska ha sitt kort utlevererat den 29e Oktober för att ta del av kampanjen. Så spelar ingen roll om när man bokade inom kampanjperioden utan när du hämtar ut kortet inom kampanjkoden.

Vi gick ut i början och skrev:
"INGÅR ETT SPEL NÄR MAN BOKAR RTX 3080?
Du som har köpt ett Geforce RTX 3080 kort och fått det skickat/hämtat från oss innan den 29 oktober 2020 får du med en spelkod till Watch Dogs: Legion och GeForce Now i ett år. "

Source: https://www.webhallen.com/se/campaign/8555-Nvidia-GeForce-RTX...

Med det sagt, få inte panik, kan inte säga mer just nu.

/Patrik

Hur fungerar det där?

Försöker förstå men tappar bort mig någonstans.
Ingick spel och GeForceNow i mitt köp av 3090 Strix OC?

blir inte direkt sur om det inte gjorde det men ett spel till skadar aldrig

Permalänk
Skrivet av Monnier:

Hur fungerar det där?

Försöker förstå men tappar bort mig någonstans.
Ingick spel och GeForceNow i mitt köp av 3090 Strix OC?

blir inte direkt sur om det inte gjorde det men ett spel till skadar aldrig

Beror typ på när du får det levererat, men vi kom inte riktigt fram till om det verkligen gällde eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Beror typ på när du får det levererat, men vi kom inte riktigt fram till om det verkligen gällde eller ej.

Kortet installerades igår. Men har inga koder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monnier:

Kortet installerades igår. Men har inga koder.

För mig dröjde det ca en vecka har jag för mig innan jag fick koderna via mejl (andra veckan i oktober). Detta var från Komplett. Hade faktiskt inte räknat med att få koderna eftersom jag hade läst att de var slut.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Nice det verkar som att proppen har lossnat nu? Har ingen aning om egentliga siffror på hur många som fått korten men har för mig att det bara var mellan 5-7 procent på nån undersökning förra veckan som fått sina. känns som att den siffran borde stigit avsevärt denna vecka (=(=. Tror de 2 kommande veckorna att leveranserna kommer att öka exponentiellt och att över 50 procent av de som beställde den 17/9 borde få sina 3080 inklusive mig själv (=

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

För mig dröjde det ca en vecka har jag för mig innan jag fick koderna via mejl (andra veckan i oktober). Detta var från Komplett. Hade faktiskt inte räknat med att få koderna eftersom jag hade läst att de var slut.

Jag beställde också mitt kort på komplett. Och jag fick koderna på mailen samma dag som kortet skickades. Så verkar vara väldigt annorlunda för alla

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen släpp Qliro/Klarna-sidospåret och återgå till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...