Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

(1) Nix. Det är både inkomst och erfarenhet. Men en lärdom jag hoppas du drar nytta av framöver.

(2) Jag hoppas att du söker runt bland t.ex. juniorpositioner och enklare ekonomijobb. För call center låter alltid som en levande mardröm när jag hör historier.

1. Japp har märkt de nu med en jag studerade, har bra jobb tack vare det.

2. Jo söker och är till och med beredd att flytta för att komma in i arbetsmarknaden (bor i Stockholm). Ja de kan vara så i callcenter men faktiskt riktigt bra här, annorlunda. Dock inte så utmanande och stimulerande. Sen har man gett upp hoppet och bli en stjärnsäljare ^^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Hej! roligt med en civilingenjör, tycker det är ganska få här i tråden. Jag har några frågor:
Vilken Civilingenjörsinriktning har du gått? Har du bytt jobb mycket under dina första fem år?
Hur viktigt upplever/tror du att betygen är för lönen eller "häftiga" företag/positioner, jag tänker speciellt vid de första jobben innan efter examen.

Tack!

Betyg är inte oväsentliga men det är helt omöjligt att säga hur viktiga de är, rent generellt. Som nyutexad är betyg ett av få sätt att sticka ut på ett relevant sätt.

Jag fick mitt exjobb delvis tack vare mina betyg, sedan ledde det till en anställning via konsultbolag och därefter vidare möjligheter. Det svåraste är nog att få in en fot i dörren.

/Civilingenjör i maskinteknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Hej! roligt med en civilingenjör, tycker det är ganska få här i tråden. Jag har några frågor:
Vilken Civilingenjörsinriktning har du gått? Har du bytt jobb mycket under dina första fem år?
Hur viktigt upplever/tror du att betygen är för lönen eller "häftiga" företag/positioner, jag tänker speciellt vid de första jobben innan efter examen.

Tack!

Inte mig du citerade men är också civilingenjör, maskinteknik.
Betygen spelar ingen större roll om du inte ska göra ett utbytesår eftersom urvalet av de populärare skolorna då sker på betygen.
När du väl söker jobb är det bästa att ha lite spritt mellan G/VG/MVG. Har du G rakt igenom tyder det på att du har svårt att lära dig och har du MVG rakt igenom är du mest troligen en pluggis som har svårt med den sociala biten på en arbetsplats.

Jag fick mitt drömjobb direkt vilket är lite jobbigt nu efter två år, när jag egentligen borde byta jobb för att öka lönen. Men tycker det jag jobbar med idag är på tok för roligt för att våga chansa hitta ett annat jobb.
Jag fick 34,3K direkt efter examen som utvecklingsingenjör inom fordonsdynamik.

Permalänk
Medlem

Nytt jobb snart.
Yrke: Universitetsadjunkt
Lön: 38.000
Utbildning: Magisterexamen (4 år)
Erfarenhet: 12 års professionserfarenhet
Förmåner: 35 dagars semester, bla.
Ålder: 40

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det skadar inte att ha bättre betyg än medel, om man säger så. Men det är nog ytterst sällan betygen var avgörande i en rekrytering. Många företag förlitar sig på olika fallenhetstester och långa intervjuprocesser, där betygen kanske sållat bort några kandidater allra tidigast i processen.

Ett antal år in i karriären är betygen knappast värt något.

/Civilingenjör i maskinteknik här också

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Norra Sverige? Hur håller du förhandlingen öppen? Antar du accepterat tjänsten?

Södra Sverige å Karlskrona för att vara närmare bestämt. Är regionala förhandlingar. Lönen låg på 34 700kr förra blocket men brukar höjas med någon eller några hundralappar varje år. Sen får jag lite extra för forskning + vikarierat på sjukhuset ett par månader. Så inga personliga förhandlingar. Har accepterat och börjar i februari!

Är du också läkare?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

1. Japp har märkt de nu med en jag studerade, har bra jobb tack vare det.

2. Jo söker och är till och med beredd att flytta för att komma in i arbetsmarknaden (bor i Stockholm). Ja de kan vara så i callcenter men faktiskt riktigt bra här, annorlunda. Dock inte så utmanande och stimulerande. Sen har man gett upp hoppet och bli en stjärnsäljare ^^.

Ge aldrig upp. Min brorsa sålde kalsonger i flera år, säljer nu IT-tjänster direkt till stora företag. Pratar ibland direkt med VD för olika företag osv. Drar väl in 60-70tkr de bästa månaderna. Dock rätt så lat så har en del sämre månader också men då mest för att han inte orkar.

Man ska inte underskatta arbetserfarenhet. Det brukar jag säga till yngre läkarstudenter som bor hemma (jag är färdig läkare nu), att man ska jobba på sommaren även om man bor gratis hemma. Det är betydligt enklare även som läkare att få bra vikariat om man har jobbat som undersköterska, läkarassistent och vikarierande läkare innan examen.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk

Yrke: Värmepumpstekniker (underhållsservice över hela landet)
Lön: 25k + traktamente
Utbildning: VVS på gymnasiet
Erfarenhet: 0 erfarenhet utöver praktiken på gymnasiet
Förmåner: Arbetsbil + telefon
Ålder: 19
Ort: Stockholm

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem

Biltekniker (och rekondare ibland)
28.5 före skatt
Arbetstidsförkortning 4tim/mån
Driver också eget Ljud & Ljus företag men tar inte ut några större summor därifrån utan det får stanna kvar till ny utrustning etc.

Jävligt underbetalt arbete med tanke på hur slitsamt det är samt kunskapsnivån. Kan laga en bil med förbundna ögon typ både mekaniskt & elektriskt.
Rekommenderar ingen att börja skruva bilar, ingångslönen e typ 19k.
Blir förvisso jävligt mkt jobb vid sidan om som man kan tjäna på om man är sugen.

Funderar starkt på att byta yrke o syssla med annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Men det måste väl ändå variera en hel del beroende på fält? Vet doktorandutbildningar som jag funderat på att söka som har 30k+ från start. Det va dock inom reglerteknik (dvs framför allt civilingenjörer som söker) så är säkert i det högre delen av spannet.

Är doktorand själv, i Sverige om man doktorerar på ett universitet (alltså inte industridoktorand) skulle jag säga/anta att Chalmers och KTH är löneledande med 30k som insteg på lönestegen. Dessa finns offentliga att googla upp.

Post-docs går in på ca 37 på min arbetsplats såvitt jag vet, lektorer ca 40 (en av nämnda universitet ovan). Det är inte förens man närmar sig professorskapet som ens lön kan dra iväg nämnvärt. Ska man tjäna som forskare så är det nog mer på RnD osv.

Själv så gick jag ju in på 5.5k mindre än vad jag hade fått på ett annat erbjudet jobb, men i slutändan kändes doktorerandet rätt för mig. Kombinationen av att ha otroligt kul på jobbet och att samtidigt känna att man påverkar/spelar roll för sitt fält gör det hela värt det. Att inte fastna i ett ekorrhjul ute i industrin och inte avancera på samma sätt kunskapsmässigt (givetvis utvecklas man där med, men inte riktigt på samma sätt) kändes viktigt för mig. Fick starkt känslan av att ju längre in man kom på mastern, desto mer varse var man av vad man fortfarande inte visste/kunde.

För att hålla mig till trådens ämne osv så summerar jag mitt val av lägre lön med att det vägs upp av
- Skitkul på jobbet
- Förtroendearbetstid
- Mycket resor med jobbet

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Tangerar snart 1 års arbetslöshet men idag blev det klart:
650.000 årslön, 10-20% av årslönen i årlig prestationsbonus, aktier och aktieutdelning i företaget.

Har inte fått alla detaljer om övrig bonus, men arbetstelefon, dator, friskvårdsbidrag, extra försäkringar ska också ingå.

Närmare 20 års erfarenhet av IT-branschen men detta är min första position med projektledare som officiell titel.

Var det då en frivillig arbetslöshet då nivån på ersättning på nya jobbet antyder att du är eftertraktad på arbetsmarknaden? Eller att det är ett riktigt skitjobb men det ska vi väl hoppas att det inte är

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Var det då en frivillig arbetslöshet då nivån på ersättning på nya jobbet antyder att du är eftertraktad på arbetsmarknaden? Eller att det är ett riktigt skitjobb men det ska vi väl hoppas att det inte är

Jag fick gå i sviterna av att Corona började härja i Asien då hälften av intäkterna i mina (föredetta) datacenter kom därifrån.
Kommunen, och i förlängningen företagen runtikring, där jag bor anställer hellre genom buksvågeri före kompetens/erfarenhet så det har inte varit en enda intervju för min del - inte ens till entrypositioner som first-line.

Det nya jobbet är ett mid-range jobb i ett av världens största företag som nu ska etablera sig i min närhet.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Jag fick gå i sviterna av att Corona började härja i Asien då hälften av intäkterna i mina (föredetta) datacenter kom därifrån.
Kommunen, och i förlängningen företagen runtikring, där jag bor anställer hellre genom buksvågeri före kompetens/erfarenhet så det har inte varit en enda intervju för min del - inte ens till entrypositioner som first-line.

Det nya jobbet är ett mid-range jobb i ett av världens största företag som nu ska etablera sig i min närhet.

Ah, är det månne Amazon som kommer tuffandes? Fast de har ju inte utdelning i och för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Ah, är det månne Amazon som kommer tuffandes? Fast de har ju inte utdelning i och för sig.

Nästan - "Den Andra"

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_hh:

Yrke: Rörläggare
Lön: 42k
Utbildning:gymnasium
Erfarenhet: ~15 år
Förmåner: 25 dagar sem. 40timmar arbetstidsförkortning
Ålder: 37
Ort: Uddevalla

Får man fråga åt vilket företag samt vilken typ av jobb du gör?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Inaktiv

När man ser vad många tjänar här så framstår man ju som fattig, Ändå tycker jag att jag tjänar bra med pengar och lever ett rikt liv. Det är iaf tydligt att utbildning kan ge enormt med klirr i kassan, och jag ser vissa som tjänar uppemot 50-60k i månaden, helt otroligt i min värld, men så har jag själv ochså noll utbildning och typ 8år i grundskola och jobbat sedan jag var 13år och heltid sedan jag var 16.

Jag siller själv ibland och funderar på vad min son som är 13år idag kommer att utbilda sig till, för jag har noll koll på vad de utbildar sig till idag, det enda jag märkt är att de utbildar sig många, många år.

Ja, nu blev det lite offtopic här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Hur många av era arbetsgivare har frusit löneökningen det här året p.g.a Corona? Min gjorde det.

Min blev frusit av Corona med tyvärr. :/

Permalänk
Skrivet av anon910:

När man ser vad många tjänar här så framstår man ju som fattig, Ändå tycker jag att jag tjänar bra med pengar och lever ett rikt liv. Det är iaf tydligt att utbildning kan ge enormt med klirr i kassan, och jag ser vissa som tjänar uppemot 50-60k i månaden, helt otroligt i min värld, men så har jag själv ochså noll utbildning och typ 8år i grundskola och jobbat sedan jag var 13år och heltid sedan jag var 16.

Jag siller själv ibland och funderar på vad min son som är 13år idag kommer att utbilda sig till, för jag har noll koll på vad de utbildar sig till idag, det enda jag märkt är att de utbildar sig många, många år.

Ja, nu blev det lite offtopic här.

Lön spelar inte så stor roll. Vad är skillnad efter skatt mellan 40 och 60 tusen? Inte särskilt mycket.
Mer avgörande för ens ekonomi är fastighetsaffärer, arv, investeringar på börsen och att ha eget företag där man kan styra lön kontra utdelning av kapital.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Lön spelar inte så stor roll. Vad är skillnad efter skatt mellan 40 och 60 tusen? Inte särskilt mycket.
Mer avgörande för ens ekonomi är fastighetsaffärer, arv, investeringar på börsen och att ha eget företag där man kan styra lön kontra utdelning av kapital.

Antar att du inte tjänar 60k? Det är stor skillnad. Många tusenlappar fler i pension bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Lön spelar inte så stor roll. Vad är skillnad efter skatt mellan 40 och 60 tusen? Inte särskilt mycket.
Mer avgörande för ens ekonomi är fastighetsaffärer, arv, investeringar på börsen och att ha eget företag där man kan styra lön kontra utdelning av kapital.

Fast det stämmer ju inte riktigt, skillnaden efter skatt är 10k/mån eller 25% mer vilket jag tycker är en betydande summa faktiskt. Det är ju dessutom pengar som kommer utöver det man redan har så med 60k/mån skulle man ju kunna spara hela den extra summan och leva exakt som den som tjänar 40k/mån. Sedan får de flesta i den situationen också ca 5,5k/mån extra avsatt till tjänstepension med den högre lönen (7,4k kontra 1,8k).

Permalänk

Jo visst är är det lite skillnad, men det är inget banbrytande. Man tjänar fortfarande mer på det jag skrev om.
Jag skulle hellre att jag och min fru arbetade på ICA och tjänade 25,000 var och ärvde en kåk för 6 miljoner jämfört med att vi var läkare och tjänade 50-60,000 kr utan arvet.

Skrivet av Abbs:

Antar att du inte tjänar 60k? Det är stor skillnad. Många tusenlappar fler i pension bland annat.

Jag tjänar inte det men nästan, och det känns som det spelar ingen roll oavsett hur sparsam jag är. Bekanta som ärvt fastigheter och liknande har ett mycket större försprång som man aldrig kommer ikapp.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Jo visst är är det lite skillnad, men det är inget banbrytande. Man tjänar fortfarande mer på det jag skrev om.
Jag skulle hellre att jag och min fru arbetade på ICA och tjänade 25,000 var och ärvde en kåk för 6 miljoner jämfört med att vi var läkare och tjänade 50-60,000 kr utan arvet.

Jag tjänar inte det men nästan, och det känns som det spelar ingen roll oavsett hur sparsam jag är. Bekanta som ärvt fastigheter och liknande har ett mycket större försprång som man aldrig kommer ikapp.

Du skulle vara i en markant sämre ekonomiskt sits om vi pratar livet som helhet om ni skulle jobba på Ica och ärva ett hus för 6 miljoner kontra att vara läkare och inte ärva. De som tjänar 55k/mån var istället för 25k/mån var kan spara 36k mer per månad samt får mycket mer i pension. Pensionen blir en rätt stor del av livsinkomsten faktiskt och den kommer vara katastrofalt dålig för de som arbetar på Ica.

Rent statistiskt är man ju oftast minst i 40-års åldern när man skulle ärva, då kan de med högre lön redan sparat ihop större delen av de där 6 miljonerna.

Permalänk
Medlem

Yrke: Sopgubbe
Lön: 27180 + 5kr/h i premiekomp. Dessutom blir det alltid ÖT timmar varje månad.
Förmåner: Friskvård 800kr/år (väldigt lågt, aldrig haft mindre än 1500kr på andra arbete)
Ort: Skåne

Pos: Trivs väldigt bra! Man rör på sig, är utomhus, håller sig i form, tiden går snabbt!

Neg: Slitsamt, gäller att hantera kärlen på korrekt sätt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem

Anledningen att man får mer efter den punkten är för att arbetsgivaravgiften inte längre går till din egen pension ,utan blir bara som en extra skatt . Dvs ,du får samma procent av din lön insatt som en pension men över den gränsen är det bara tjänstepension (och arbetgicaren betalar en extra, för dig osynlig skatt, på lönen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Anledningen att man får mer efter den punkten är för att arbetsgivaravgiften inte längre går till din egen pension ,utan blir bara som en extra skatt . Dvs ,du får samma procent av din lön insatt som en pension men över den gränsen är det bara tjänstepension (och arbetgicaren betalar en extra, för dig osynlig skatt, på lönen)

På vilket sätt är detta en osynlig skatt? Så länge jag kan minnas så har mina olika arbetsgivare spelat arbetsgivaravgiften på min löne spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt är detta en osynlig skatt? Så länge jag kan minnas så har mina olika arbetsgivare spelat arbetsgivaravgiften på min löne spec.

Aldrig hänt mig, men önskar det vore standard att redovisa avgifterna på lönespecen. Men även om det redovisas där gissar jag att det inte står att du inte får tillgodoräkna dig det till din pension om det överskrider den gränsen .

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt är detta en osynlig skatt? Så länge jag kan minnas så har mina olika arbetsgivare spelat arbetsgivaravgiften på min löne spec.

Hos oss är den ej specad, men man kan logga in i en förmånsportal och se alla ersättningar, försäkringar, avgifter och så vidare som arbetsgivaren betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Aldrig hänt mig, men önskar det vore standard att redovisa avgifterna på lönespecen. Men även om det redovisas där gissar jag att det inte står att du inte får tillgodoräkna dig det till din pension om det överskrider den gränsen .

Korrekt, det är en lönespec. Hade det varit en skattespec så kanske det hade varit lämpligt att redovisa vad skatten går till.

När det gäller brytpunkten där det inte längre sätts av pengar till den allmänna pensionen så framgår det väl av årsbeskedet från pensionsmyndigheten ("orangea kuvertet")?

En större tydlighet had hur som helst inte skadat.

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen aldrig jagat hög lön utan har alltid fokuserat på att ha roliga roller, i organisationer jag tycker om på samt alltid valt jobb efter hur väl jag "klickar" med rekryterade chef och ser att jag kan lära mig av dessa i framtiden. Vilket tydligen har varit en rätt bra omedveten strategi om än kombinerat med en rejäl binge bananskal att halka på också.

Yrke: Högre chef inom stort internationellt bolag. (Inom IT-arkitektur och utveckling)
Lön: 110.000 kr/mån + ca 300.000-800.000 kr/år i bonus - utöver det långtlöpande aktieoptioner beroende på prestation.
Utbildning: Systemvetenskap och ekonomi
Erfarenhet: 20 år
Förmåner: Standard för techbolag. D.v.s bra pension, sjukvårdsförsäkring, aktiesparprogram, friskvårdsbidrag.
Ålder: 44 år
Ort: Stockholm

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Jo visst är är det lite skillnad, men det är inget banbrytande. Man tjänar fortfarande mer på det jag skrev om.
Jag skulle hellre att jag och min fru arbetade på ICA och tjänade 25,000 var och ärvde en kåk för 6 miljoner jämfört med att vi var läkare och tjänade 50-60,000 kr utan arvet.

Jag tjänar inte det men nästan, och det känns som det spelar ingen roll oavsett hur sparsam jag är. Bekanta som ärvt fastigheter och liknande har ett mycket större försprång som man aldrig kommer ikapp.

Ja, vissa har tur å föds rikt eller med möjligheten att bli rika efter att föräldrarna gått bort. Klart att då spelar 40K eller 60K mindre roll, om man ändå har saker värda miljoner x flera. Själv är jag den första på väldigt många generationer (å absolut den första i "modern tid") i min familj som ens utbildar sig. Jag är nyexaminerad läkare medans morsan är undersköterska (hon kompletterade sin yrkeserfarenhet med en utbildning efter mig faktiskt). Farsan är programmerare men självlärd, började programmera på 80-talet. Skulle klå de flesta IT-tekniker här som har 2 års utbildning och 3 års erfarenhet men tjänar dubbelt så mycket. Jag märker redan nu hur stor skillnad ett par få tusenlappar gör för mig, när jag gått från 22 till 26 till 30 och nu snart 35. Denna månaden efter min första jourvecka får jag ut netto 30K. Så klart som fan att 60K jämfört med 40K skulle göra stor skillnad för oss som inte fått förutsättningar andra har.

Men visst. Min barndomskompis som är ensamt barn som kommer ärva både bostadsrätt och sommarställe kommer absolut ha större tillgångar än mig i en överskådlig tid framöver. Förhoppningsvis skapar jag förutsättningar åt mina (ej än producerade hehe) barn och kan ge mina föräldrar en något bättre pension.

PS: Jag lämnade faktiskt ett jobb i Norge som var av just den typen du hade valt, där jag hade 50K och 24% i total skatt. Pengar är inte allt. Jag ville ha ett yrke som gav mig mening och utveckling. Jag hade inte tackat nej till att få massa fina fastigheter men man skapar sin egen framgång (åtminstone vissa). För oss som inte fått fastigheter eller aktier å fonder värda flera miljoner så är det rätt stor skillnad på 60 å 40, eller 40 å 30 också för all del.

Å mina föräldrar har gett mig allt jag önskat. Jag har fått resa nästan varje år, fått stöd under min utbildning, kurslitteratur, haft fina datorer (egenintresse iofs från farsan) osv. Men några feta pengar kommer jag inte ärva.

tillägg sista stycket
Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE