Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Jo visst är är det lite skillnad, men det är inget banbrytande. Man tjänar fortfarande mer på det jag skrev om.
Jag skulle hellre att jag och min fru arbetade på ICA och tjänade 25,000 var och ärvde en kåk för 6 miljoner jämfört med att vi var läkare och tjänade 50-60,000 kr utan arvet.

Jag tjänar inte det men nästan, och det känns som det spelar ingen roll oavsett hur sparsam jag är. Bekanta som ärvt fastigheter och liknande har ett mycket större försprång som man aldrig kommer ikapp.

Är det så vanligt att man ärver fastigheter osv innan man är 50-60?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matjon:

Yrke: Sopgubbe
Lön: 27180 + 5kr/h i premiekomp. Dessutom blir det alltid ÖT timmar varje månad.
Förmåner: Friskvård 800kr/år (väldigt lågt, aldrig haft mindre än 1500kr på andra arbete)
Ort: Skåne

Pos: Trivs väldigt bra! Man rör på sig, är utomhus, håller sig i form, tiden går snabbt!

Neg: Slitsamt, gäller att hantera kärlen på korrekt sätt.

Från en fellow sopgubbe som kommer från norr så är det intressant att få läsa folk som har samma yrke men även andra olika yrken som folk i tråden har skrivit om. En fråga, 27180kr är det före i skatt? Mvh

Ps. Håller med dig gällande det positiva samt negativa i yrket!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt är detta en osynlig skatt? Så länge jag kan minnas så har mina olika arbetsgivare spelat arbetsgivaravgiften på min löne spec.

Låter otroligt att du skulle haft det hos alla dina arbetsgivare när det vad jag vet är väldigt ovanligt att det ens är med på lönespecen. Iaf har jag aldrig haft det med och kan inte påminna mig att jag hört att någon annan skulle haft det. Men större under har väl hänt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Låter otroligt att du skulle haft det hos alla dina arbetsgivare när det vad jag vet är väldigt ovanligt att det ens är med på lönespecen. Iaf har jag aldrig haft det med och kan inte påminna mig att jag hört att någon annan skulle haft det. Men större under har väl hänt

Alla mina anställningar har haft alla skatter och avgifter på lönespec i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Låter otroligt att du skulle haft det hos alla dina arbetsgivare när det vad jag vet är väldigt ovanligt att det ens är med på lönespecen. Iaf har jag aldrig haft det med och kan inte påminna mig att jag hört att någon annan skulle haft det. Men större under har väl hänt

Jag kollade lite närmare i morse, det är bara mina två av mina senaste arbetsgivare som har haft det men det är ändå under 18 av 25 år som jag har haft arbetsgivaravgiften specad.

Permalänk
Skrivet av niklasjh:

Jag tog examen nyss och inte hittat ett relevant jobb.

Har spretig cv och haft avbrott på utbildningen så nog inte den bästa kombinationen. Förhoppningsvis är arbetet tillfälligt och jag hittar något.

Tänkte någon kunde skriva lite mindre lyckade exempel där en hög utbildning inte behöver leda till höga löner.

Dock ska man komma ihåg att jag har ingen relevant erfarenhet.

Borde inte tackat nej till extra jobb inom bank när jag studerade 🤦

Äsch mannen det är bara coronan nu. Många arbetsgivare vågar inte satsa. Det löser sig nog inom 1-2 år så har du schyst jobb sen även om det är motigt nu. Fortsätt söka jobb bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

När man ser vad många tjänar här så framstår man ju som fattig, Ändå tycker jag att jag tjänar bra med pengar och lever ett rikt liv. Det är iaf tydligt att utbildning kan ge enormt med klirr i kassan, och jag ser vissa som tjänar uppemot 50-60k i månaden, helt otroligt i min värld, men så har jag själv ochså noll utbildning och typ 8år i grundskola och jobbat sedan jag var 13år och heltid sedan jag var 16.

Jag siller själv ibland och funderar på vad min son som är 13år idag kommer att utbilda sig till, för jag har noll koll på vad de utbildar sig till idag, det enda jag märkt är att de utbildar sig många, många år.

Ja, nu blev det lite offtopic här.

Beror på hur man ser på sitt jobb, hur många har kul och känner att de trivs på jobbet?
Är jobbet roligare för att man tjänar mer, även om jobbet gör en deprimerad?

Jag skulle iaf välja 30k och ett roligt, trivsamt jobb med bra kamrater före 50k där jag varje dag funderar på olika sätt hur jag ska ta livet av mig

Har du barn och jobbar 7-16 hinner du alltså träffa ungarna ca 3-4tim / dag innan de ska hoppa i säng.
Så jag värderar såklart ett mer fristående jobb där jag kan ta ledigt när jag vill etc utan att produktionen stannar av.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jo, såklart är det bättre med ett jobb man trivs med i längden, och bortajobb och övertid slutade jag med då jag fick barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

Jag tog examen nyss och inte hittat ett relevant jobb.

Har spretig cv och haft avbrott på utbildningen så nog inte den bästa kombinationen. Förhoppningsvis är arbetet tillfälligt och jag hittar något.

Tänkte någon kunde skriva lite mindre lyckade exempel där en hög utbildning inte behöver leda till höga löner.

Dock ska man komma ihåg att jag har ingen relevant erfarenhet.

Borde inte tackat nej till extra jobb inom bank när jag studerade 🤦

Får man fråga var du bor?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

1. Japp har märkt de nu med en jag studerade, har bra jobb tack vare det.

2. Jo söker och är till och med beredd att flytta för att komma in i arbetsmarknaden (bor i Stockholm). Ja de kan vara så i callcenter men faktiskt riktigt bra här, annorlunda. Dock inte så utmanande och stimulerande. Sen har man gett upp hoppet och bli en stjärnsäljare ^^.

Skrivet av Dahle86:

Får man fråga var du bor?

Redan besvarat. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

När man ser vad många tjänar här så framstår man ju som fattig, Ändå tycker jag att jag tjänar bra med pengar och lever ett rikt liv. Det är iaf tydligt att utbildning kan ge enormt med klirr i kassan, och jag ser vissa som tjänar uppemot 50-60k i månaden, helt otroligt i min värld, men så har jag själv ochså noll utbildning och typ 8år i grundskola och jobbat sedan jag var 13år och heltid sedan jag var 16.

Jag siller själv ibland och funderar på vad min son som är 13år idag kommer att utbilda sig till, för jag har noll koll på vad de utbildar sig till idag, det enda jag märkt är att de utbildar sig många, många år.

Ja, nu blev det lite offtopic här.

Nja, denna tråden är inte riktigt rättvis egentligen. Det är knappast så att alla som jobbar som lagerbetare kommer hit och skryter.
Medianlönen i Sverige ligger strax över 30.000 brutto. Och med mer utbildning kommer bättre lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Nja, denna tråden är inte riktigt rättvis egentligen. Det är knappast så att alla som jobbar som lagerbetare kommer hit och skryter.
Medianlönen i Sverige ligger strax över 30.000 brutto. Och med mer utbildning kommer bättre lön.

Ja, fast det tråkiga är att riktigt viktiga samhällsyrken som går på knäarna, som tex polis, läkare eller sjuksköterskor tjänar extremt lite i förhållande till det de gör.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

QEHS-Chef inom kemikalieindustrin, Göteborgsområdet.
Lön:50000 i månaden + 2 månadslöner om året i bonus vid uppnått resultat.
Erfarenhet: 11 år
Ålder: 35 år
Förmåner: Telefon, dator, hemmakontor, förmånsbil 13 PBB (Vid val av elbil), 6 veckor semester.
Nackdelar: Ej betald övertid, hög arbetsbelastning, alltid "on call".

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Yrke: Fastighetsförvaltare
Lön: 52 200kr/mån
Erfarenhet: 8 år
Förmåner: 30 dagar semester, 2000kr/år friskvård, mobil/dator via jobbet.
Ålder: 35
Län: 08
Nackdelar: Ej betald övertid, hög arbetsbelastning, alltid "on call".

Blev uppsagd(med överenskommelse) i slutet av februari pga av corona. Har min månadslön året ut och är aktivt jobbsökande.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Alla mina anställningar har haft alla skatter och avgifter på lönespec i alla fall.

Kan ändå inte skaka av mig känslan av att folk kanske blandar ihop vad arbetsgivaravgiften är med andra skatter och förmåner. T.ex. Ekonomifakta skriver:

"Trots dess stora betydelse är kunskapen om arbetsgivaravgiften inte särskild god bland allmänheten. En trolig förklaring till detta är att den sällan redovisas på lönebesked."

Vilket ligger väl i linje med mina egna erfarenheter. Ska dock inte påstå att jag gjort några egna större efterforskningar i ämnet.

Permalänk
Medlem

Yrke: Nätverkstekniker
Lön: 32 500/mån
Erfarenhet: 7 år
Förmåner: 4000kr/år friskvård, mobil/dator via jobbet,
Ålder: 31
Län: Västra Götaland
Nackdelar: Låg lön? Men annars har jag inte mycket att klaga på.

Ingen löneökning än då den ligger fryst tills bla kollektivavtalet är färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Är doktorand själv, i Sverige om man doktorerar på ett universitet (alltså inte industridoktorand) skulle jag säga/anta att Chalmers och KTH är löneledande med 30k som insteg på lönestegen. Dessa finns offentliga att googla upp.

Post-docs går in på ca 37 på min arbetsplats såvitt jag vet, lektorer ca 40 (en av nämnda universitet ovan). Det är inte förens man närmar sig professorskapet som ens lön kan dra iväg nämnvärt. Ska man tjäna som forskare så är det nog mer på RnD osv.

Själv så gick jag ju in på 5.5k mindre än vad jag hade fått på ett annat erbjudet jobb, men i slutändan kändes doktorerandet rätt för mig. Kombinationen av att ha otroligt kul på jobbet och att samtidigt känna att man påverkar/spelar roll för sitt fält gör det hela värt det. Att inte fastna i ett ekorrhjul ute i industrin och inte avancera på samma sätt kunskapsmässigt (givetvis utvecklas man där med, men inte riktigt på samma sätt) kändes viktigt för mig. Fick starkt känslan av att ju längre in man kom på mastern, desto mer varse var man av vad man fortfarande inte visste/kunde.

För att hålla mig till trådens ämne osv så summerar jag mitt val av lägre lön med att det vägs upp av
- Skitkul på jobbet
- Förtroendearbetstid
- Mycket resor med jobbet

Det här gällde LiU, men det kan mycket väl vara så som du säger att det va 30k (inte 30k+). Av ren nyfikenhet, skiljer det sig något om man har några års relevant erfarenhet eller är samma för alla? Skulle absolut kunna tänka mig att doktorera någon gång i livet, men redan efter några år ute i industrin är ju 30k ett rätt stort steg ner.

Skrivet av Aktsu:

Du skulle vara i en markant sämre ekonomiskt sits om vi pratar livet som helhet om ni skulle jobba på Ica och ärva ett hus för 6 miljoner kontra att vara läkare och inte ärva. De som tjänar 55k/mån var istället för 25k/mån var kan spara 36k mer per månad samt får mycket mer i pension. Pensionen blir en rätt stor del av livsinkomsten faktiskt och den kommer vara katastrofalt dålig för de som arbetar på Ica.

Rent statistiskt är man ju oftast minst i 40-års åldern när man skulle ärva, då kan de med högre lön redan sparat ihop större delen av de där 6 miljonerna.

Håller med dig om angående livslön, men ett att spara motsvarande ett arv av ett fint, obelånat hus tar lång tid och hårt sparande. Som exempel, att spara ihop 6 mkr innan 40 motsvarar att spara ca 18k i månaden och få 8% utveckling på pengarna (förutsatt att man börjar jobba när man är 25). Det klarar inte många.

Permalänk
Medlem

Yrke: Polis
Lön: 26500:- innan skatt
Erfarenhet: 2 år
Ålder: 28 år
Förmåner: Köra fort, slippa tänka på vad jag ska ha för kläder, hög lön osv.
Nackdelar: Inga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Yrke: Polis
Lön: 26500:- innan skatt
Erfarenhet: 2 år
Ålder: 28 år
Förmåner: Köra fort, slippa tänka på vad jag ska ha för kläder, hög lön osv.
Nackdelar: Inga

Nåt skevt i det här landet... Norrmännen har 50-60 tusen i snittlön för sina poliser.
Att riskera att få stenar kastade på en, att hålla på och LOBa alkisar och narkomaner, att riskera att bli stucken med hepatit nålar osv för 26500kr... Poliskåren är underbetald. Men hatten av till dig och till dina kollegor. Ni behövs verkligen.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nåt skevt i det här landet... Norrmännen har 50-60 tusen i snittlön för sina poliser.
Att riskera att få stenar kastade på en, att hålla på och LOBa alkisar och narkomaner, att riskera att bli stucken med hepatit nålar osv för 26500kr... Poliskåren är underbetald. Men hatten av till dig och till dina kollegor. Ni behövs verkligen.

Det inte personen nämnde är deras skifttillägg och att de ofta jobbar övertid som resulterar i högre lön. Det är inte ovanligt att poliser får ungefär sin grundlön netto. Iaf om de jobbar yttre tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan ändå inte skaka av mig känslan av att folk kanske blandar ihop vad arbetsgivaravgiften är med andra skatter och förmåner.

Svårt att misstolka lönespecen när det står arbetsgivaravgift och ett belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nåt skevt i det här landet... Norrmännen har 50-60 tusen i snittlön för sina poliser.
Att riskera att få stenar kastade på en, att hålla på och LOBa alkisar och narkomaner, att riskera att bli stucken med hepatit nålar osv för 26500kr... Poliskåren är underbetald. Men hatten av till dig och till dina kollegor. Ni behövs verkligen.

http://polistidningen.se/2012/06/olika-sa-in-i-norden/

I Sverige ligger polisen drygt 15% över snittlön per capita och Norge 19% över snittlön per capita, nog för att jag tycker polisen i Sverige bör ha bättre betalt men vi kan väl hålla oss med korrekta siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Det här gällde LiU, men det kan mycket väl vara så som du säger att det va 30k (inte 30k+). Av ren nyfikenhet, skiljer det sig något om man har några års relevant erfarenhet eller är samma för alla? Skulle absolut kunna tänka mig att doktorera någon gång i livet, men redan efter några år ute i industrin är ju 30k ett rätt stort steg ner.

Jag skulle inte tro att det är omöjligt, men VÄLDIGT ovanligt. Det är en speciell kompetens man drar på sig här som man helt enkelt inte har oavsett var man kommer ifrån (om att yrke som akademiker med allt som tillhör det då menar jag), även om du i så fall har en annan sorts expertis med dig som är lockande för en professor. Med det sagt så tror jag att man kan inte förhandla till sig 40k t.ex., med all säkerhet så är det doktorandstegen som gäller och inget annat. Om inte du gör det för den lönen så finns det massor andra som gör det för den lönen.

Efter googlat så ser jag att liu har ingångslön för doktorander 26350 - 31700, där jag skulle tro att 26 350 gäller för den stora majoriteten och andra siffror gäller för sådana med annan kompetens som kommer. KTH 30 000, Chalmers 30 700, Lund 29 200, Luleå 30 300, Blekinge tekniska högskola 26 300.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

http://polistidningen.se/2012/06/olika-sa-in-i-norden/

I Sverige ligger polisen drygt 15% över snittlön per capita och Norge 19% över snittlön per capita, nog för att jag tycker polisen i Sverige bör ha bättre betalt men vi kan väl hålla oss med korrekta siffror.

Är det fortfarande samma relation mellan polislönen idag och snittlönen per capita? Siffrorna du hänvisade till känns inte så aktuella om de är från 2011-2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Håller med dig om angående livslön, men ett att spara motsvarande ett arv av ett fint, obelånat hus tar lång tid och hårt sparande. Som exempel, att spara ihop 6 mkr innan 40 motsvarar att spara ca 18k i månaden och få 8% utveckling på pengarna (förutsatt att man börjar jobba när man är 25). Det klarar inte många.

Folk klarar det inte för att de väljer att spendera mer när de kan. Men om de skulle leva likadant som om de hade markant lägre inkomst hade de klara det, vilket ju var poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det fortfarande samma relation mellan polislönen idag och snittlönen per capita? Siffrorna du hänvisade till känns inte så aktuella om de är från 2011-2012.

Ser nu att jag tog den äldre källan, här är en nyare från en polispublikation också.
Lönen i Sverige har alltså gått upp och den i Norge verkar ha stått relativt still, troligtvis relaterat till växlingskursen däremot.

http://blaljus.nu/nyhetsartikel/264-norska-poliser-till-sveri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

http://polistidningen.se/2012/06/olika-sa-in-i-norden/

I Sverige ligger polisen drygt 15% över snittlön per capita och Norge 19% över snittlön per capita, nog för att jag tycker polisen i Sverige bör ha bättre betalt men vi kan väl hålla oss med korrekta siffror.

Jag håller i sak med dig men den där artikeln är inte helt up to date då den är från 2012.
Söker man på Statistisk Sentralbyrå så kommer iallafall jag fram till att poliserna i norge å fjol hade en snittårslön på 650640 nok vilket blir 54220 nok i månaden. (med OB och övertid inräknat)

Så uttalandet om att "Norrmännen har 50-60 tusen i snittlön för sina poliser" är korrekt skulle jag vilja påstå.
Samtidigt så är det inte rättvist att jämföra löner mellan land så som jag tror det är du menar.
Så jag ger er båda rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Jag skulle inte tro att det är omöjligt, men VÄLDIGT ovanligt. Det är en speciell kompetens man drar på sig här som man helt enkelt inte har oavsett var man kommer ifrån (om att yrke som akademiker med allt som tillhör det då menar jag), även om du i så fall har en annan sorts expertis med dig som är lockande för en professor. Med det sagt så tror jag att man kan inte förhandla till sig 40k t.ex., med all säkerhet så är det doktorandstegen som gäller och inget annat. Om inte du gör det för den lönen så finns det massor andra som gör det för den lönen.

Efter googlat så ser jag att liu har ingångslön för doktorander 26350 - 31700, där jag skulle tro att 26 350 gäller för den stora majoriteten och andra siffror gäller för sådana med annan kompetens som kommer. KTH 30 000, Chalmers 30 700, Lund 29 200, Luleå 30 300, Blekinge tekniska högskola 26 300.

De kursare till mig som tog en doktarandtjänst på LiU (Instutionen för Reglerteknik, ISY) hade mer eller mindre samma ingångslön som oss som gick till industrin i stan, ~32k. Andra instutioner på LiU har dock sämre löneläge än ISY. Löneutvecklingen verkar dock klart mer utstakad för de jämfört med oss som härjar runt på företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Folk klarar det inte för att de väljer att spendera mer när de kan. Men om de skulle leva likadant som om de hade markant lägre inkomst hade de klara det, vilket ju var poängen.

Givetvis går det, men att spara 18k/mån från 25-40 innebär ju att man får leva VÄLDIGT spartanskt. Som sagt, jag håller med dig om att hög lön lönar sig mer än arv sett över hela livet. Men samtidigt kräver det mycket tid och ganska stora avkall för att "spara ikapp" ex. ett stort arv eller stora husvinster.

Men nu börjar det bli väldigt offtopic, så vi kanske ska nöja oss med att vi tycker olika?

Permalänk
Medlem

Produktions ansvarig för ett tryckeri.
ca 770K i årslön + en massa resande i EU

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??