Källor bekräftar: Amazon kommer till Sverige i höst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Tja, min senaste beställning från amazon.de skickades från "Amazon Eu S.à R.l., Swedish Branch" i Örebro så dom har väl smygstartat lite.

Vad beställde du? Så man kan tänkas veta vilka typer av prylar de säljer här.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad beställde du? Så man kan tänkas veta vilka typer av prylar de säljer här.

Det var en https://www.amazon.de/Bosch-Professional-System-Stichs%C3%A4g...

Permalänk
Medlem

Handlade nyligen en Pixel5 från Amazon.co.uk - på min invoice står det:

Permalänk
Skrivet av Xanrag:

Tja, min senaste beställning från amazon.de skickades från "Amazon Eu S.à R.l., Swedish Branch" i Örebro så dom har väl smygstartat lite.

Postades försändelsen alltså i Örebro, eller hur kommer Örebro in i bilden? Jag trodde att Amazons svenska lagerlokal låg i Södermanland.

Så här står det på kvittot på en beställning från Amazon.fr:

Citat:

Vendu par
Amazon EU S.à r.l., Sverige Filial
Kungsgatan 49
111 22 Stockholm
Suède
TVA SE516412220101

Försändelsen går inte att spåra, men Amazon hävdar att den skickades med brittiska posten, så jag antar att den postades i Storbritannien:

Citat:

Votre colis est expédié par Royal Mail et les informations de suivi ne sont pas disponibles.

Inte ett ord om Örebro någonstans. Försändelsen skickades idag, så den har självklart inte kommit fram ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Postades försändelsen alltså i Örebro, eller hur kommer Örebro in i bilden? Jag trodde att Amazons svenska lagerlokal låg i Södermanland.

Slängt paketet nu men har kvar i postnord-appen. Det ser ut så i alla fall.

16:20 The electronic shipping instructions have been received
21:06 The shipment is under transportation. Örebro, SE.
04:08 Segeltorp, SE

Google säger lagret ska vara i Eskilstuna som är en timme ifrån Örebro så kanske nån knutpunkt där. Känns dumt åka väst för att sen vända åt andra hållet då det skulle till Stockholm men kan väl finnas något logistiskt skäl till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Handlade nyligen en Pixel5 från Amazon.co.uk - på min invoice står det:

https://i.imgur.com/xaNgY5O.jpg

Gott - då är det äntligen på gång!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Sajten verkar vara uppe nu

Permalänk
Medlem

Inte bara på gång - dra på trissor:

Amazon.se

Är Live!

Permalänk
Medlem

Sedan blir ju det första intrycket inte så positivt:

Hade hoppats på att de skulle sälja sina egna prylar och arbetat på att översätta gränssnitten.

Nu finns det inga Amazon FireTV att köpa alls i den svenska butiken och de Kindle eboksläsare är samma som säljs i de utländska Amazon butikerna.

Alltså ingen svensk översättning i gränssnittet och inte inte ens några svenska böcker i affären ? (!)

Får väl hoppas att de har en plan för förbättring iallafall.

Permalänk
Medlem

Känns som om det är ett gäng lite roliga maskinöversättningar. Kollade på Ryobis one+ system och det står endast kropp på allt som inte har batteri med.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Sedan blir ju det första intrycket inte så positivt:

Hade hoppats på att de skulle sälja sina egna prylar och arbetat på att översätta gränssnitten.

Nu finns det inga Amazon FireTV att köpa alls i den svenska butiken och de Kindle eboksläsare är samma som säljs i de utländska Amazon butikerna.

Alltså ingen svensk översättning i gränssnittet och inte inte ens några svenska böcker i affären ? (!)

Får väl hoppas att de har en plan för förbättring iallafall.

Känns som om det kan ha blivit så att sidan gick live av misstag. Annars väldigt konstigt att Amazon kör noll marknadsföring om att de öppnat och inga reor etc.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Känns som om det kan ha blivit så att sidan gick live av misstag. Annars väldigt konstigt att Amazon kör noll marknadsföring om att de öppnat och inga reor etc.

Kan ju vara så att de "smygstartar" för att se att allting fungerar innan de har något erbjudande som kommer belasta system och logistik också.

Permalänk

De verkar köra "blixt reor" på ett fåtal produkter. Men hemsidan är live, gjorde precis en beställning.

Permalänk
Inaktiv

Definitivt live. Har en produkt jag tänkt köpa på .de ett tag så ska se om jag hittar den här. En snabbtitt på saker jag kollar på emellanåt, Sandisk 400GB microSD och Western Digitals större externa hårddiskar, pekar på ett betydligt högre pris. Så dessa blir att handla från .de som det ser ut.

Kul att butiken äntligen kom upp, hoppas de uppdaterar med hur förutsättningarna ser ut för Prime samt Amazons egna produkter. Och hur priserna blir på vissa produkter. Handlas kommer det göras, men på .de eller .se beroende på vart det är billigast.

Permalänk
Medlem

RIP svenska åf.

Blir intressant att jämföra med t ex .de . Är det samma produkter? Samma priser? Frakten? etc
Intressant, tyska recensioner här t ex: https://www.amazon.se/Mobil-Super-2000-X1-10W-40/dp/B00307LZQ...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spelaspel:

Känns som om det kan ha blivit så att sidan gick live av misstag. Annars väldigt konstigt att Amazon kör noll marknadsföring om att de öppnat och inga reor etc.

Jag har i vart fall fått en massa reklam på svenska med början i förra veckan, så mycket att jag faktiskt funderade på att skriva i tråden här och fråga om nån hört nått konkret om de skulle dra igång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

RIP svenska åf.

Blir intressant att jämföra med t ex .de . Är det samma produkter? Samma priser? Frakten? etc

Tror inte det kommer ha så stor inverkan på svenska ÅF. Dock vinner vi konsumenter på detta genom, förhoppningsvis, lägre priser!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tror inte det kommer ha så stor inverkan på svenska ÅF. Dock vinner vi konsumenter på detta genom, förhoppningsvis, lägre priser!

Den som lever får se.

Amazon borde kunna sälja produkter och tjänster med förlust för att deras andra tjänster täcker upp för det, t ex AWS. De har flera ben att stå på vilket mindre aktörer som t ex inet och liknande inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Den som lever får se.

Amazon borde kunna sälja produkter och tjänster med förlust för att deras andra tjänster täcker upp för det, t ex AWS. De har flera ben att stå på vilket mindre aktörer som t ex inet och liknande inte har.

Har dock inte sett att Amazon skulle ha bättre priser än andra ÅF i Tyskland eller Storbritannien. Amazon.se verkar inte erbjuda Amazon prime heller. Tror dock att detta kan ha större inverkan på andra marknadsplatser så som CDON.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Den som lever får se.

Amazon borde kunna sälja produkter och tjänster med förlust för att deras andra tjänster täcker upp för det, t ex AWS. De har flera ben att stå på vilket mindre aktörer som t ex inet och liknande inte har.

Problemet med amazon är väl att deras butik är en röra, helt omöjlig att hitta något vettigt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Problemet med amazon är väl att deras butik är en röra, helt omöjlig att hitta något vettigt i.

Absolut. För min del är Amazon bara vettigt om man vet vad man letar efter, t ex artikelnummer eller liknande. Perfekt för reservdelar.

Permalänk
Medlem

Nu kör de!

https://www.gp.se/ekonomi/amazon-i-sverige-lanserat-i-dag-1.3...

Fri frakt från 229 kr. Ingen Prime, Amazon Music eller Echo-assistenter.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

RIP svenska åf.

Blir intressant att jämföra med t ex .de . Är det samma produkter? Samma priser? Frakten? etc
Intressant, tyska recensioner här t ex: https://www.amazon.se/Mobil-Super-2000-X1-10W-40/dp/B00307LZQ...

Om du går in på en produkt på tyska sidan och ändrar adressen så det står .se istället för .de och enter så om den finns på svenska sidan så kommer du komma till den sidan, annars får du felmeddelande. Ett enkelt sett o se om samma vara finns på .com som på .de, .se .co.uk och så vidare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Amazon utan Prime känns ju ganska meh.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har i vart fall fått en massa reklam på svenska med början i förra veckan, så mycket att jag faktiskt funderade på att skriva i tråden här och fråga om nån hört nått konkret om de skulle dra igång.

Det är ju det, känns som om de skulle marknadsföra ett specifikt datum när de öppnar och ha någon typ av rea om det var tänkt att sidan skulle gå live. Som det är nu så har det varit ganska tyst så jag trodde de kanske hade ångrat sig om att öppna i Sverige. Skulle inte ens veta att Amazon.se existerar om det inte vore för att folk skrev det här.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spelaspel:

Det är ju det, känns som om de skulle marknadsföra ett specifikt datum när de öppnar och ha någon typ av rea om det var tänkt att sidan skulle gå live. Som det är nu så har det varit ganska tyst så jag trodde de kanske hade ångrat sig om att öppna i Sverige. Skulle inte ens veta att Amazon.se existerar om det inte vore för att folk skrev det här.

De tjänat troligen inte mycket på en massa allmän reklam just nu för jag tror inte de får mycket nya kunder utan de flyttar bara kunder från andra länder och dessutom lär det vara en hel del strul i början så det är nog också mycket en publik testversion för att bli av med de värsta felen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Någon som ser hur sorteringen av länder längst ner på sidan är utformad?

Citat:

Australien Brasilien Kanada Kina Tyskland Spanien Frankrike Indien Italien Japan Mexiko Nederländerna Saudiarabien Singapore Turkiet FAE Storbritannien USA

Länderna står inte i bokstavsordning på svenska. Jag tänkte att de kanske behållit sorteringen från något annat språk, men kommer inte på vilket språk det skulle vara. Tyskland verkar sorteras under "D" som på tyska medan Spanien står under "E" som på spanska och jag kommer inte på något språk där Tyskland börjar på D samtidigt som Spanien börjar på E. Det är inte heller så att de sorterats på namnet på respektive lands språk eftersom Kina står under C istället för Z och Japan under J istället för N.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Någon som ser hur sorteringen av länder längst ner på sidan är utformad?Länderna står inte i bokstavsordning på svenska. Jag tänkte att de kanske behållit sorteringen från något annat språk, men kommer inte på vilket språk det skulle vara. Tyskland verkar sorteras under "D" som på tyska medan Spanien står under "E" som på spanska och jag kommer inte på något språk där Tyskland börjar på D samtidigt som Spanien börjar på E. Det är inte heller så att de sorterats på namnet på respektive lands språk eftersom Kina står under C istället för Z och Japan under J istället för N.

D är deutschland vilket är tyskland på tyska E är España. Troligtvis har de skrivit länderna på sina egna språk.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Jag har letat massa men inte hittat info om hur det bli med Kina avgifter om man beställer saker från Amazon där säljaren finns i Kina. Någon som har koll på detta? Jag förutsätter att man kommer få samma avgift som från postnord

Mvh Jonas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ortovox:

Hejsan,
Jag har letat massa men inte hittat info om hur det bli med Kina avgifter om man beställer saker från Amazon där säljaren finns i Kina. Någon som har koll på detta? Jag förutsätter att man kommer få samma avgift som från postnord

Mvh Jonas

Det beror på varifrån sakerna skickas och inte var säljaren befinner sig, en del lagerhåller inom EU fastän de är i kinabutiker och Amazon är ju också ett logistikföretag som kan sköta leveransen från ett av sina lager i EU.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.