Veckans fråga: Kommer du börja handla hos svenska Amazon?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Kommer du börja handla hos svenska Amazon?

Nu när Amazons utbud kan utforskas på svenska undrar vi om det är den lokala eller internationella varianten du tänker handla i.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pris som brukar i första hand avgöra vart jag köper saker ifrån tbh.

Men drar mig även till bra öppet köp, retur regler och hur enkelt det är att ta itu med saker om något går snett.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Nope, gynnar hellre lokala bolag.

Permalänk
Viking

Annat. Fixar de till sin webbsida kanske jag kan börja tänka på saken.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Till och med wish har en bättre och mer lättnavigerad webbutik. Fördelen där är ju att man vet att man får skräp, med amazon känns det som att det är lite av ett lotteri om man får en äkta vara

Permalänk
Medlem

Svarade "Annat" då mitt svar är "Kanske". Jag är inte säker på om jag kommer handla hos Amazon eller inte. Det beror nog på pris men också hur lätta de är att göra med, support och returer tänker jag på då. Om det inte skiljer mycket i pris blir det nog ett Svenskt företag, men om det skiljer flera hundralappar i pris kanske det blir Amazon i alla fall.

Edit: Har också försökt söka runt på lite grejer och tycker det inte är helt lätt att hitta det jag söker i många fall.

Permalänk
Medlem

Om Amazon erbjuder det lägsta priset på varan jag vill köpa, absolut.

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt klart på priset, men om det diffar runt 10 spänn köper jag nog hellre från inet eller webbis. Patrik aka @Webhallen gjorde en fin gärning i 3080/3090 tråden igår och sånt ska uppmuntras!

Permalänk
Medlem

Hittade en kabel till mina hörlurar där som ingen annan ÅF har, men det är väl det enda jag tänkt inhandla i dagsläget.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Röstade "Nej, gillar inte Amazon av principiella skäl". Om de har någon extremt bra deal så lär jag handla där, men inte om vi pratar om att spara 5-10% eller liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Eftersom jag redan handlat från den amerikanska portalen finns det nog stor risk att jag även kommer att handla på den svenska framöver. Det är dock mest böcker och varor som inte har gått att få tag på hos andra butiker som jag köpt där så jag är inte direkt någon storkonsument hos Amazon.

Permalänk
Medlem

Valde annat: Kollar först upp varan via Prisjakt och kommer nog att i framtiden fortsätta handla främst från Komplett, Webbhallen eller Inet.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Annat. Fixar de till sin webbsida kanske jag kan börja tänka på saken.

Sidan är redan fixad som de vill ha den. Syftet är inte att låta kunder hitta varor snabbt och enkelt, syftet är att kunder skall köpa så mycket som möjligt. Genom att exponera kunderna för långt fler produkter och unika erbjudanden och rabatter som tar slut alldeles snart så skynda skynda köper kunderna mer grejer än vad som ursprungligen var tänkt.

En användarvänlig upplevelse kan man se sig i månen efter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Saknade alternativet:
Ja, men vänder mig även till andra Amazon sidor samt andra svenska och internationella butiker.

Dvs amazon.se är bara en butik till i mängden

Permalänk
Medlem

Jag köper antingen där de har bäst leveranstid. Hatar att vänta på saker, eller så väljer jag det stället som är billigare.

Kostar en sak 500kr mindre på ställe X, så köper jag den där givetvis, men skiljer det 100kr, så tar jag det hellre ifrån stället där jag vet att jag får sakerna imorgon.

Nackdelen med Amazon är att det dels tar offantligt lång tid väldigt ofta att få saker, och att i 9 fall av 10 så är paketet helt demolerat när det kommer fram.
Skulle aldrig beställa dator-delar eller hårddiskar ifrån Amazon, då vet man att de har sparkat fotboll med paketet, och kört över det med gaffeltrucken 14ggr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av twit:

Sidan är redan fixad som de vill ha den. Syftet är inte att låta kunder hitta varor snabbt och enkelt, syftet är att kunder skall köpa så mycket som möjligt. Genom att exponera kunderna för långt fler produkter och unika erbjudanden och rabatter som tar slut alldeles snart så skynda skynda köper kunderna mer grejer än vad som ursprungligen var tänkt.

En användarvänlig upplevelse kan man se sig i månen efter.

Okej, men sidan är ändå sämst.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte den grötig webbsida svårt att få översikt. Så de blir mina gamla favoriter..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Knappast efter den här värdelösa starten

Permalänk
Medlem

Pris och Utbud avgör var jag handlar ifrån, sen är det klart finns det i lokala webhallen eller det går snabbare att få hem från någon annan ja, då kan jag förstås betala visst premium för bekvämligheten. Lägger inte några känslor i val av butiker lika lite som jag gör det när det gäller val av bank, försäkringsbolag o.s.v. Varför skulle man, kommer butiken bry sig om mig efter köptillfället?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Stöttar hellre inhemska återförsäljare. Kanske om någon superdeal finns på amazon som inte våra svenska ÅF kan matcha, så är ett köp aktuellt men kommer aldrig gå till amazon som förstahandsval.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Amazon kan dra åt h*vete.

Permalänk
Medlem

Valde annat. Kommer köpa saker där som inte finns att få tag på annars, kikar främst på en DDR dansmatta, verkar dock inte finnas någon bra inne där just nu. Köpa från USA kostar skjortan med frakt så får bli att vänta.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om det är billigare där så är det självklart att jag kommer köpa av dem. Förhoppningsvis läggs de in i Prisjakt, för det är omöjligt att hitta saker om man inte söker efter något väldigt specifikt. Och just nu är det lite väl mycket "bajs", "dildo" och "kuk" av oklar anledning.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Ja, har redan hunnit handla där. Gör en avvägning mellan pris, tillgänglighet och service som avgör var jag handlar.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kommer enbart handla det som jag ej kan få tag på annars, är ganska trogen webhallen & när jag bodde i Göteborg Inet, Kommer fortsätta med webbhallen.'
Ogillar verkligen de fördelar de verkat fått i jämförelse med andra aktörer på marknaden, dessutom är de en notorisk antifacklig aktör, Så för mig så får de gärna konka här i Sverige.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Kommer bara handla på svenska amazon om priset är lägre eller samma som hos amazon.de eller amazon.co.uk. Men har redan lagt första beställningen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ja, men vänder mig även till andra svenska butiker

Pratar vi om att spara hundralappar på att handla hos Amazon istället för en annan butik så kommer jag köra på Amazon. Är det någon hundring billigare så kommer jag fortsätta köpa via butiker jag har erfarenhet av.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Pris och Utbud avgör var jag handlar ifrån, sen är det klart finns det i lokala webhallen eller det går snabbare att få hem från någon annan ja, då kan jag förstås betala visst premium för bekvämligheten. Lägger inte några känslor i val av butiker lika lite som jag gör det när det gäller val av bank, försäkringsbolag o.s.v. Varför skulle man, kommer butiken bry sig om mig efter köptillfället?

Till skillnad från de nordiska bolagen vi är vana vid så har Amazon ett ruttet rykte som arbetsgivare:

2020
2019
2018
2017
Osv

Permalänk
Avstängd

Kommer inte helt att undvika det, ibland så har de säkerligen något som inte andra har.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR