4K-TV med 1080-förstärkare

Permalänk
Moderator
Skrivet av benonikenobi:

Jag var medveten om att ARC skickar tv-ljud till förstärkaren men jag har alltid tänkt att det handlar om ljudet från tv-sändningar. Jag trodde inte att ljudet från en apple-tv som är inkopplad i tex ingång 1 på tv:n skickas till förstärkaren som är kopplad till ingång nr 2 på tv:n. Men funkar det så är jag inte annat än nöjd

Skrivet av benonikenobi:

Jag är inte så sugen på att byta till android-världen utan kommer köra med min Apple TV. Sen att TV:n har chromecast gör mig inget då det kan underlätta när vänner är på besök och vill visa nåt från sina androidlurar. Men själv är jag van vid apple så det får bli det..

Min TV skickar vidare ljudet från Apple TV som är inkopplad via en HDMI-port på TVn till receivern som är kopplad till ARC-porten. Dock som jag skrev innan så har de problem att förhandla fram vilken ljudstandard som ska användas, så jag har varit tvungen att låsa Apple TV'n till DD5.1 under inställningarna för ljud.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Buddaz112:

Rent tekniskt hanterar Android mer bildformat i form utav öppna standarder. Apple är låst till AAC/M4A/ALAC i ljudet medan Android kan hantera FLAC med fler bitar. Bilden är H265 om jag mins rätt på Apple. Android har VP9 och snart VP10 och h266. Det är problemet för det låsta äpplet medan droiden är öppen.
Det är två olika sidor utav ett mynt.

Och vilka appar påverkar detta menar du då? Inga som jag använder tydligen. Jag får bättre ljud från min Apple TV när jag kopplar den direkt till min receiver än jag får när jag använder TVns appar för tex Netflix. Paper specs i all ära, det som betyder något för mig är hur det faktiskt funkar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Vad syftar du på här egentligen?? Apple TV:n eller nåt annat?

Din Apple TV och TV. Misstolkaade säkert något. Bild och ljud måste du hålla isär när du pratar begrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Och vilka appar påverkar detta menar du då? Inga som jag använder tydligen. Jag får bättre ljud från min Apple TV när jag kopplar den direkt till min receiver än jag får när jag använder TVns appar för tex Netflix. Paper specs i all ära, det som betyder något för mig är hur det faktiskt funkar i praktiken.

Folk pratar ju hela tiden att Apple är bättre och Android är sämre. Rent tekniskt är de lika bra. Bara en påpekan inget annat.
M4a VS AV1/FLAC
Lite samma som att du kan höra vilken sampel det är på ljudspåret. Gissar mer på inställningarna som gör om man hör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har ni faktiskt provat Apple TV 4k? Jag har både en lös Android TV box, en ny Android TV från Sony och en Apple TV 4k. Apple TV'n springer i cirklar runt de andra två. Mycket mer responsiv och apparna är mer polerade.

Jämför du då med en Android TV i samma prisklass (Shield) för annars blir det en skev jämförelse?

Permalänk
Medlem

Något att hålla koll på dock innan man köper nytt i nuläget.

Denon, Marantz, Yamaha, HDMI 2.1 ISSUES | No 4K120 HDR or 8K60