Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Rippa en skiva tar vad 5 minuter?

Jag undrar de som inte har tid att rippa har ni tid dra igenom ett album eller bara en låt åt gången?

Känns lite som laddningstidsproblemet. Folk klarar inte av laddningstider över 15 sekunder i dagens superstressade samhälle.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Om ni har tid över så hittade jag denna lista där 170st hörlurar rankas med lite betyg och info. Intressant att alla hörlurar är testade med iFi Micro Black Label .
En del roliga kommentarer iaf
"Treble daggers applied directly into ear."
"The mystical acoustic properties of Gorilla Glass could not save this monstrosity."
"The headphone that the elites love to hate... isn't that bad. An alright starter headphone, if generally overrated."

https://crinacle.com/2020/10/10/the-spicy-update-170-headphon...
https://crinacle.com/rankings/headphones/

Kul, jag gillar också verkligen att de använder en iFi produkt för att kanske reta gallfeber på alla mätfreak (tänker tex på ASR), tror nämligen inte att Burr Brown chippet mäter lika bra som vissa andra chip men låter bra gör det, absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Rippa en skiva tar vad 5 minuter?

Jag undrar de som inte har tid att rippa har ni tid dra igenom ett album eller bara en låt åt gången?

Känns lite som laddningstidsproblemet. Folk klarar inte av laddningstider över 15 sekunder i dagens superstressade samhälle.

Hmmm, men varför liksom, jag är mera nyfiken på argumenten?

Köpa CD skivor och rippa när det numera finns bra lossless streamingtjänster? Jag kommer nog förstå detta snart men erkänner att jag har lite problem.

(Sedan som jag skrivit tidigare så låter visst FLAC filer toppen genom tex Foobar, visst är det så, jag har testat en hel del senaste månaden men känner att för mig så överväger bekvämligheten med streaming ändå, även om jag undviker Spotify.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Liten ny hög med CD skivor som skall gå i DVD brännaren och bli rippade. Bara skaffa mig en bra extern HD. Just nu streamar jag över wifi lagrat på telefonen. Ej hittat någon riktigt bra lösning. Vet ej vad som är bra. Behöver något med USB och har sin egen ström. Är inte mer än 50GB data så behöver inget extrem mängd på disken. Runt 265GB är lagom.

Jag kör med en Nas och externa HDDs samt en lagringsdisk i min desktop. Så finns backup tillräckligt. Vilken USB disk med 500GB lagring som helst borde fungera. Jag gick på Seagate Expansion senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jag kör med en Nas och externa HDDs samt en lagringsdisk i min desktop. Så finns backup tillräckligt. Vilken USB disk med 500GB lagring som helst borde fungera. Jag gick på Seagate Expansion senast.

Hur mycket diskutrymme är det ungefär som ett album i 24bit FLAC tar? Beror kanske på sampling frequency...

Sedan antar jag att många nöjer sig med 16 bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, men varför liksom, jag är mera nyfiken på argumenten?

Köpa CD skivor och rippa när det numera finns bra lossless streamingtjänster? Jag kommer nog förstå detta snart men erkänner att jag har lite problem.

(Sedan som jag skrivit tidigare så låter visst FLAC filer toppen genom tex Foobar, visst är det så, jag har testat en hel del senaste månaden men känner att för mig så överväger bekvämligheten med streaming ändå, även om jag undviker Spotify.)

Streamingtjänsterna ger inte samma kvalitet av någon anledning. Ingen aning om deras masters rippas fel eller det händer något med ettor och nollorna fram tills de kommer till din dator eller vad det är. Sen att många väljer bekvämlighet över några få procent ljudkvalitet är ju inte konstigt alls. Men det är ju ingen större energiåtgång som krävs för att rippa om man så önskar. In med skivan gör vad du vill under tiden

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Streamingtjänsterna ger inte samma kvalitet av någon anledning. Ingen aning om deras masters rippas fel eller det händer något med ettor och nollorna fram tills de kommer till din dator eller vad det är.

Ett för mig mycket intressant svar (kan ju eventuellt påverka min egen framtida hantering) och om det nu stämmer så ifrågasätter jag varje fall inte rippning och allt lagrande av lokala FLAC filer som vissa av er verkar hålla på med.

Vilka HD (lossless) streamingtjänster har du provat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Hur mycket diskutrymme är det ungefär som ett album i 24bit FLAC tar? Beror kanske på sampling frequency...

Metallica - Ride the lightning (remaster) i 96kHz och 24bits tar 1.07GB (med windows mått).

Permalänk
Skrivet av makatech:

Glöm inte att ladda upp filerna i molnet också via någon backuptjänst, kanske är jobbigt om disken går åt h-vete att rippa om allting?

Hur gör du med den enorma CD samling som jag antar att du bygger upp? Har du alla skivor snyggt framme eller undangömda i lådor?

Du betalar inte någon streamingtjänst alls utan använder Youtube för att ha koll på nyutkommet material?

Ändå lite fascinerad över att man orkar hålla på att rippa år 2020. Är huvudorsaken att du gör så att du tycker att du får bättre ljud jämfört med de olika HD/lossless streamingtjänster som finns att tillgå?

Ligger fint i en låda i en hyllbänk som jag har. Sedan på datorn, telefonen och backup på en extern HD.
Är på jakt efter en extern fiffig HD med egen ström som kan agera avspelare. Just nu kör jag streaming via telefon i wifi nät. Är smidigt. Tror det kan bli bättre via USB från en HD. Har en streamer i form utav Marantz NA6006 så den strömmar CD kvalitet utan problem. Tanken är att få det ett snäpp bättre.
Avbildar med EAC. App på telefonen jag kör med är HIFI Cast till Android.
Den musik jag gillar är snäppet bättre på CD. Låter bättre. Aldrig riktigt gillat Tidal eller Spotify. Sedan tycker jag det är roligare att äga musiken.
Man kan säga att jag streamar.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Kör automatiskt avbildning i EAC så det blir 16/44.1
Sedan kollar EAC så det ej finns problem mot databas. Bara en skiva jag ej fått att fungera. Jag orkade inte till sist. Tror den har copyright skydd.
30GB just för tillfället är mist 100CD.
Tog mig några veckor eftersom det tar tid. Stoppa i och se något på Netflix. Skitenkelt.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Har funderat. Ej hittat något passande. Går till Kjell och frågar så kan de hjälpa en. Blir något framöver. NAS blir svårt just nu. Kanske senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ett för mig mycket intressant svar (kan ju eventuellt påverka min egen framtida hantering) och om det nu stämmer så ifrågasätter jag varje fall inte rippning och allt lagrande av lokala FLAC filer som vissa av er verkar hålla på med.

Vilka HD (lossless) streamingtjänster har du provat?

tidal, spotify, apple music är de jag roterar runt kring. Finns det några fler värda att nämnas?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

En cd tar sällan över 400 Mbyte i Flac men 24 bit är inte en cd.
Själv har jag nånstans kring 1200 fysiska digitala musikskivor och det tar väl upp ungefär en bokhylla så inte särskilt stort jämfört med de som har en massa LP, å andra sidan ryms ju allt och mycket mer på en enda hdd, har inte spelat en cd "på riktigt" på säkert 15 år och har idag inte ens nån vanlig bra cd mekanik kvar och den sista seriösa cd jag hade var en Micromega Trio.

Vet inte hur många som tillverkades, jag har för mig att min var nr 50. Jag hade även original granitplattan att ställa den på.
https://www.ebay.ie/itm/Micromega-TRIO-CD-High-End-3-Box-CD-P...

Micromega Trio,

Jag skulle absolut inte vilja ersätta fysiska skivor med streming.
Jag litat framförallt inte alls på tillgängligheten hos streamingtjänsterna och de har inte alltid de bästa versionerna heller om en pressning finns med olika mastringar eller en skiva i olika versioner och dessutom gillar jag privatkopiering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

tidal, spotify, apple music är de jag roterar runt kring. Finns det några fler värda att nämnas?

Nu syftar jag i och för sig enbart på de streamingtjänster som levererar ljud i lossless kvalité och då är det nedanstående som är aktuella (dvs Spotify och Apple Music går bort, vore orättvist att jämföra dessa mot FLAC).

Tidal (enbart Hifi abonnemanget)
Qobuz
Deezer Music
Amazon HD (hmm, fungerar nog inte från Sverige ännu......)
Primephonic (tjänst för klassisk musik tror jag?

Permalänk
Medlem

Streaming duger helt okej (jag använder Qobuz), men jag litar som @oqvist inte på vilken pressning de använt samt att om en tjänst förlorar avtal med en distributör så försvinner helt plötsligt musiken. Jag kör väldigt mycket CD, som i mina öron låter bättre. Men det beror mycket på att jag väljer pressningar själv och att jag har en skaplig spelare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Har funderat. Ej hittat något passande. Går till Kjell och frågar så kan de hjälpa en. Blir något framöver. NAS blir svårt just nu. Kanske senare.

Missförstår jag dig när jag tycker du letar efter en externdisk som ska lagra FLAC?

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Missförstår jag dig när jag tycker du letar efter en externdisk som ska lagra FLAC?

Skall ha FLAC lagrat på en disk så det går via USB porten i min streamer istället för att streama över telefon och wifi. Det skall spelas av från disken. Lägga den smidigt undan och kunna vara tillgänglig 24/7 när man gillar lira musik.
Problemet är bara att jag ej kan ha en NAS. Har ej eget nät. Fick sist några förslag när jag var i butiken. Vet ej hur jag löser det bäst.

Permalänk
Medlem

När förvandlades tråden för hörlursgalningar till tråden för streaming/flacgalningar?

Permalänk
Medlem

Letar trådlösa lurar som är over ear, har sjuk rymd och detaljrikedom i ljudbilden och samtidigt ska kunna ge trycket motsvarande 4x10"-basar.

Ja och så bör de ha ANC.

Hit me.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på adapter som är xlr 4 pin till 6.3 eller 3.5 mm (female). Liknande https://drop.com/buy/drop-4-pin-xlr-to-trrs-adapter/ fast detta är 2.5 mm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Letar trådlösa lurar som är over ear, har sjuk rymd och detaljrikedom i ljudbilden och samtidigt ska kunna ge trycket motsvarande 4x10"-basar.

Ja och så bör de ha ANC.

Hit me.

Det finns inte, jag har däremot använt lurar tillsammans med basmoduler när jag var en "aktiv lurlyssnare" att återskapa vibrationer i kroppen är inget någon lur fysiskt kan göra oavsett hur bra den är så jag delade lurarna vid ca 120 Hz och hade ett par basmoduler under det, ett par Gradient SW 63 med 2x12" per kanal.
Lät mycket bra då man slapp det mesta av rummet påverkan på akustiken i de övre registren och ganska lätt kunde korrigera basen.
Men många skaffa ju lurar för att de inte kan ellel vill höra eller höras till omgivningen och då är det inte riktigt lämpligt att ha hörlurar och basmoduler även om det kan låta helt fantastiskt bra och mäta sig med riktigt bra högtalarsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är basshakers om man vill hålla sig lite bättre med grannar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att byta "headband" på LCD-2? Har idag den äldre smalare varianten och undrar om det är lönt att byta till denna: https://www.audeze.com/products/lcd-spring-steel-suspension-h...
Den smala blir ganska obekväm för mig efter ett tag, trycker en del på toppen av huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja och så bör de ha ANC.

Hit me.

Tror väl att de bästa trådlösa over ear med ANC är Shure Aonic 50, Bowers & Wil­kins PX7, Sennheiser Momentum 3 & Sony XM4 men vilka som du skulle gilla bäst och vilka som levererar mest bass har jag tyvärr ingen aning om. Finns nog en hel del reviews att läsa eller se på via Youtube samt butiker där man kan provlyssna. Sony brukar ju vara sjukt hypade och de har kanske också allra bäst ANC men jag tvivlar starkt på att de slår Sennheiser, Shure och B&W rent ljudmässigt när du lyssnar på musik så det beror på vad du prioriterar. Sony är plastiga men sitter väldigt skönt kan jag tycka.

Har haft Momentum 3 under några veckor själv och var mycket nöjd rent ljudmässigt men jag snålade och lämnade tillbaka dem ändå. Vissa klagar på bluetooth signalstyrkan för Momentum 3 men jag upplevde inte det problemet själv, jag har dock för det mesta mobilen i fickan. Orsaken till att jag lämnade tillbaka dem är att de Jabra Evolve 75 jag fått via jobbet är överraskande bra så det kändes overkill med ett par ANC lurar till (även om Momentum är bättre).

Skulle jag köpa ett par ANC lurar igen skulle det sannolikt bli Momentum 3 igen eftersom jag misstänker att man kan hitta bäst deals på dem (i synnerhet tex klass 1 fyndvara), vettig kombination av pris och vad man får.

Edit: Audio Technica ATH-ANC900BT som Buddaz112 tipsar om nedan är säkert toppen de också, jag har dock sämre koll på dem.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Ja och så bör de ha ANC.

Hit me.

Om du vill beställa online har du Audio Technica ATH-ANC900BT
Har själv AT fast ANC700BT riktigt bra ljud. AT 900 har bättre mic som reducerar bruset.
Finns inga hörlurar med överdimensionerade bas element. Rent tekniskt omöjligt att bygga sådant du letar efter i en enda lur. Det du kan göra är att köpa några beats med mycket dunk bas och sedan EQ som helvete med bas.

Permalänk
Fyndjägare

För er som sneglar på Topping så har Shenzhen Audio faktiskt gjort hemläxan på Amazon.se och Sverigeanpassat priserna. Allt slutar på .49 eller 99kr och vissa grejjer är iaf billigare än EURO priserna på Amazon.de

https://www.amazon.se/s?k=TOPPING&i=electronics&rh=n%3A205126...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Rätt mycket snack om Topping nu för tiden, på gränsen till hype. Jag köpte själv en begagnad A90 för någon månad sedan och är nöjd men hur står sig tex Österrikiska Pro-Ject Head Box DS2 B mot Topping A90? Är Pro-Ject Head Box DS2 B kanske t.o.m. ett bättre val för ungefär samma pris? Dessutom kan man köpa Pro-Ject i svensk hifibutik vilket är omöjligt med A90 (att skicka tillbaka en A90 som går sönder till Kina kanske inte är jättekul).

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makatech:

Rätt mycket snack om Topping nu för tiden, på gränsen till hype. Jag köpte själv en begagnad A90 för någon månad sedan och är nöjd men hur står sig tex Österrikiska Pro-Ject Head Box DS2 B mot Topping A90? Är Pro-Ject Head Box DS2 B kanske t.o.m. ett bättre val för ungefär samma pris? Dessutom kan man köpa Pro-Ject i svensk hifibutik vilket är omöjligt med A90 (att skicka tillbaka en A90 som går sönder till Kina kanske inte är jättekul).

Håller med, Topping syns mycket nu tack vare ASR och diverse youtubers som fått ett ex skickat till sig för "test". Inte hört någon så kan inte uttala mig om hur det låter.
Kul att du nämner Head Box DS2 var nära köpa en i somras för 2500kr, men tvekade eftersom jag redan har för mycket grejer. Försöker följa köp en/sälj en regeln men det är svårt Provlyssnade aldrig men den är klart klenare än A90 på pappret iaf. Dock spelar ju sådant bara roll för vissa lurar som mår bra av effekt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Drop har återupplivat Hifiman HE-500. Nån ny variant för 220$. Kul att man har originalet, den är bra. Mer pang på än mina nyare Hifiman som är lite mesiga i jämförelse. Gamla HE-500 gillar effekt för att det ska släppa, nya kanske är mer lättdriven.

https://drop.com/buy/drop-hifiman-he5xx

Visa signatur

Permalänk

Såg den där o blev lite sugen. Lite modifieringar verkar de ha gjort men skulle tro att det är rolig lur för slantarna.

Skrivet av Mumu55:

Drop har återupplivat Hifiman HE-500. Nån ny variant för 220$. Kul att man har originalet, den är bra. Mer pang på än mina nyare Hifiman som är lite mesiga i jämförelse. Gamla HE-500 gillar effekt för att det ska släppa, nya kanske är mer lättdriven.

https://drop.com/buy/drop-hifiman-he5xx

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP