Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

De koncentrerar vinst på ett obehagligt sätt som verkar resultera, utan undantag, till att det land och dess kunder som de etablerar sig i får ut absolut minsta möjliga andel av vinsten av den business de står för medan så mycket vinst som bara möjligt flyttas ut för att hamna i Bezos och andras fickor.

De lägger sig aggressivt i lokalpolitik och söker att manipulera lagar för att passa sin affärsmodell, vilket de tyvärr är stora nog att kunna komma undan med.

Precis som vilka storbolag som helst. Ingen skillnad emot Apple, Google, Microsoft, Facebook, IKEA, Biltema, mflr. Hoppas att du är konsekvent och vägrar de också på samma sätt.

Trist med inkonsekventa människor som hycklar. Hoppas att du inte tillhör den skaran.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Antar du även vägrar allt som har att göra med IKEA, Biltema, Apple, Microsoft, Google och Facebook?

Har inte någonsin sagt att jag vägrar att ha allt med Amazon att göra... bara att det inte kommer att bli min primära köpställe (det finns ett högt pris med för mycket girighet, något som politiker sällan tänker på när de vill bli återvalda).
Om man ska dra in andra företag in i samtalet så måste man analysera var för sig, men nu råkar ju Amazon faktiskt vara i toppen bland de värsta:
https://www.theguardian.com/business/2019/dec/02/new-study-de...
De har nu möjligheten att sälja under en lång tid för kraftigt reducerade priser och slå ut övriga konkurrenter. Och sedan höja som de vill, de har som jag tidigare har sagt en utgångspunkt som inte lämpar för sig en marknad där företag bör tävla om kunderna.

Sedan så är det förstås en självklarhet att företag som gör enorma vinster inte bör få massa skattereduktioner.

(men nu börjar det bli upprepningar från mig redan, dessa diskussioner har skett under månader här på Swec..)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aldrig att jag köper från Amazon.

Skurkföretag från USA.

Riktigt vidriga är dem.

Värre än Google?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Värre än Google?

Google kan knappast sätta t.ex. Inet och komplett i konkurs eller?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har inte någonsin sagt att jag vägrar att ha allt med Amazon att göra... bara att det inte kommer att bli min primära köpställe

Det är det inte för mig heller. Men ett bra komplement och alternativ när produkter inte finns hos vanliga butiker.

Skenheligheten hos många är dock rätt stor (inget specifikt mot dig).

Folk handlar glatt på IKEA, med nyinköpt iPhone, men klagar på att Amazon skatteplanerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det postnord som hanterar momsen om man köper på amazon.se från en kinesisk säljare till exempel?
Jag har utgått från att det är det, men nu ser jag att det specifikt står på en kinesisk säljares sida att "De priser som visas på Amazon.se är inklusive moms"

Ska gräva lite mer i det här... Hm.

Ser nu att säljaren tydligen är ansvarig för moms/tull?

Undrar om/hur det fungerar.
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/ref=help_...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nej, men de kanske sätter andra bolag i konkurs som vill konkurrera med dem?

De har åtalats för det i EU tidigare, och nu även i USA.

För övrigt; Amazon.se kommer inte att sätta varken norska komplett eller inet i konkurs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Värre än Google?

Mycket.

Inte som Apple dock.

De är no1 skurkarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Precis som vilka storbolag som helst. Ingen skillnad emot Apple, Google, Microsoft, Facebook, IKEA, Biltema, mflr. Hoppas att du är konsekvent och vägrar de också på samma sätt.

Trist med inkonsekventa människor som hycklar. Hoppas att du inte tillhör den skaran.

Är det verkligen precis så då? Jag har interagerat en hel del med personal på Ikea bakom kulisserna och det är inte alls den bild jag fått av dera arbetssituation. Folk på Google och Microsoft verkar inte känna sig använda som slit och släng mankraft.

Facebook är ett problem helt för sig, inte helt förvånande med en ledare som är besatt av Augustus/Gaius Octavius till den nivå att han kopierat hans frisyr de senaste typ tio åren.

Känner ingen på biltema men har svårt att tro att de har samma interna kultur som Amazon? Menar du att de alla är lila i grader och därmed lika i slutänden, typ på så vis som att en polis som tar emot en gratis kanelbulle på 7-11 är precis lika illa som en polischef som tar emot en muta i miljonbelopp och därmed om man ogillar korruption bland polischefen så borde man avsky polisen på gatan som tar emot kanelbullen precis lika mycket?

Eller menar du att hyckleri betyder att man kan aldrig kritisera handen som föder, man kan aldrig kritisera en tjänst man använder/behöver och aldrig kritisera ett företag vars produkter man köper?

Låter jobbigt, man ska då alltså vara någon slags konsumentslav och hålla käft tills man bli miljardär och kan köpa sin egen produktionskedja?

Jag kanske är inkonsekvent och en hycklare då som du säger.

Du är ju själv väldigt konsekvent, från dit ayn rand citat till din antydan att det är hyckleri att vilja se förbättring i det samhälle i vars tjänst vi lever och dör.

Jag gillade också atlas shrugged första gången jag läste den, andra gången jag läste den fick jag en ångest-klump i magen då jag denna gång faktiskt såg den för vad den är och plötsligt fick börja undra hur mycket av min egen geist jag hade baserat på självtjänande individualist-onani i bokform

Vad är du själv konsekvent mot?
Har du principer? Är du ansvarig gentemot någon annan än dig själv? Är det bättre att leva utan principer än att leva med principer man inte alltid kan följa?

Är inte upprörd men tänker inte tystas av lite slött slängda anklagningar om hyckleri.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Nej, men de kanske sätter andra bolag i konkurs som vill konkurrera med dem?

De har åtalats för det i EU tidigare, och nu även i USA.

För övrigt; Amazon.se kommer inte att sätta varken norska komplett eller inet i konkurs.

Som t.ex. Microsoft? Som t.ex. skulle kunna göra en bättre sökmotor än Bing om de verkligen sätte igång.
Nej, situationen är inte jämförelsebar, Amazon är en koloss till företag som kan påverka samhället mycket mer än en gratis sökmotor.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30217-amazons-krav-ar-inte-...

Ex: "Utöver fakturavillkor har Amazon också krav på extremt låga inköpspriser, men mer anmärkningsvärt är krav på att deras leverantörer ska hantera produktegenskaperna på Amazons hemsida. Detta är vanligtvis en uppgift som faller på återförsäljaren och kräver alltså än mer resurser från grossisterna. Detta är en modell Amazon anammat i de länder de är aktiva i sedan tidigare, men det blir en nyhet för stora delar av den svenska marknaden."

Det blir mer pengar i Bezos ficka istället för svenska fickor. Knappast gynnsamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var inte och tittade nyss på sidan... Skulle se om jag ska köpa en ny skärm, blir inte hos amazon iallafall. Enda du har att välja är storlek på skärm, inget annat. Inget val för att filtra bort det man inte är intresserad av, riktigt jobbig skit sida.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Google, om någon, har den makten. De i det närmaste är internet idag. 99% av webbläsarna är Chrome eller chromium baserade. Deras sökmotor är gigantisk. Vill de ha bort, som i ditt exempel, Inet och Komplett kan de blockera åtkomst till webbutiken eller länka till andra butiker istället. Eller desinformation.

Finns mycket sattyg man kan hitta på när man sitter på monopol. Vi vet redan vad bubbling gjort med världen och där är Google och förstås Facebook skyldiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är det verkligen precis så då? Jag har interagerat en hel del med personal på Ikea bakom kulisserna och det är inte alls den bild jag fått av dera arbetssituation. Folk på Google och Microsoft verkar inte känna sig använda som slit och släng mankraft.

Facebook är ett problem helt för sig, inte helt förvånande med en ledare som är besatt av Augustus/Gaius Octavius till den nivå att han kopierat hans frisyr de senaste typ tio åren.

Känner ingen på biltema men har svårt att tro att de har samma interna kultur som Amazon? Menar du att de alla är lila i grader och därmed lika i slutänden, typ på så vis som att en polis som tar emot en gratis kanelbulle på 7-11 är precis lika illa som en polischef som tar emot en muta i miljonbelopp och därmed om man ogillar korruption bland polischefen så borde man avsky polisen på gatan som tar emot kanelbullen precis lika mycket?

Eller menar du att hyckleri betyder att man kan aldrig kritisera handen som föder, man kan aldrig kritisera en tjänst man använder/behöver och aldrig kritisera ett företag vars produkter man köper?

Låter jobbigt, man ska då alltså vara någon slags konsumentslav och hålla käft tills man bli miljardär och kan köpa sin egen produktionskedja?

Jag kanske är inkonsekvent och en hycklare då som du säger.

Du är ju själv väldigt konsekvent, från dit ayn rand citat till din antydan att det är hyckleri att vilja se förbättring i det samhälle i vars tjänst vi lever och dör.

Jag gillade också atlas shrugged första gången jag läste den, andra gången jag läste den fick jag en ångest-klump i magen då jag denna gång faktiskt såg den för vad den är och plötsligt fick börja undra hur mycket av min egen geist jag hade baserat på självtjänande individualist-onani i bokform

Vad är du själv konsekvent mot?
Har du principer? Är du ansvarig gentemot någon annan än dig själv? Är det bättre att leva utan principer än att leva med principer man inte alltid kan följa?

Är inte upprörd men tänker inte tystas av lite slött slängda anklagningar om hyckleri.

https://i.kym-cdn.com/photos/images/facebook/001/330/819/e47.png

Han syftade nog på t ex skatteplanering och det faktum att dessa företag får gratis el i Sverige i tron om att deras serverhallar skapar massor av jobb. Man kan tänka sig att alla vinster från amazon.se lämnar Sverige direkt.

Men även andra storföretag som t ex Biltema, skattar ju inte ordentligt för varorna heller, var ett reportage i ug för ett tag sedan. Och Ikea, Volvo etc har väl de mesta pengarna utomlands.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Jäklar vad få sökparametrar det fanns (när jag t.ex. nu kollar bland skärmar).

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Hittade ett enkelt sätt att navigera på amazon hemsidan nu när det är väldigt dåligt översatt. Gå in på en annan Amazon hemsidan, t.ex. den amerikanska amazon.com. Hitta produkten där istället. När du har öppnat produkten ändra webbadressen direkt från .com till .se så kommer du till svenska sidan för samma produkt. Har prövat båda tyska och amerikanska och det fungerar. Olika produkter också testade.

Annat alternativ är att gå in på tyska amazon hemsida och kopiera ASIN från den tyska produkt sidan och söka på den svenska sidan.

Skrivet av Mansonite:

Så där har jag gjort länge. Hittar man en sak på .com sidan så är det bara o byta ut.com till .de (eller .co.uk om man vill se om den finns på UK sidan) och finns den på de sidan så kommer man rätt
Är det postnord som hanterar momsen om man köper på amazon.se från en kinesisk säljare till exempel?
Jag har utgått från att det är det, men nu ser jag att det specifikt står på en kinesisk säljares sida att "De priser som visas på Amazon.se är inklusive moms"

Ska gräva lite mer i det här... Hm.

https://i.imgur.com/J30vEY2.png

Ser nu att säljaren tydligen är ansvarig för moms/tull?

https://i.imgur.com/lPaJfyC.png

Undrar om/hur det fungerar.
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/ref=help_...

Ja, det stämmer. Jag hade samma problem tidigare i år. Köpte en sak som kom via Belgien, men som PostNord sa hade kommit utanför EU. Kontaktade säljaren, han ville inte stå för kostnaderna. Kontaktade då Amazon som också kontaktade säljaren, och då gick han med på o stå för kostnaderna. Hade han fortsatt vägra hade Amazon tagit kostnaden sa dem på tyska Amazon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja det är viktigt att se till att det är ”sold by amazon” eller ”dispatched by amazon” för att slippa såna otrevligheter.

(Dispatched by amazon = säljs av tredjepart men lagerhålls av amazon i deras lager)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja det är viktigt att se till att det är ”sold by amazon” eller ”dispatched by amazon” för att slippa såna otrevligheter.

(Dispatched by amazon = säljs av tredjepart men lagerhålls av amazon i deras lager)

Även när det är tredjepartssäljare så får de inte göra så att det blir några mer kostnader.
"Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet

Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter." Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Checkade listningen och stod faktiskt angivet att det var en kompatibel penna (inte original).

Däremot så är säljarens namn fel (Samsung säljer inte direkt på Amazon, varken deras original, eller tredjepartsprodukter).

Produktens namn: Samsung S Pen
Av: SAMSUNG
Tillverkare: Samsung
Egenskap: Ersättning för original S penna (min första tolkning är att det är en ersättare till en förlorad/trasig penna, inte att den är tredjepartstillverkad då det står Samsung överallt)

Om man säger att man säljer en "Samsung S Pen", hur är det då okej att skicka hem något annat?

Nu när jag kollar Prisjakt och Proshop (https://www.proshop.se/Tablet-Other-accessories/Samsung-S-Pen...) så ser jag samma-ish modellbeteckning (EJ-PN970) som på Amazon. Det kan vara så att listningen på Amazon faktiskt är för en orginalprodukt men att vissa av säljarna kränger billigare kopior istället (vilket enligt dig är okej, eller hur?). Som köpare vet man isåfall inte om man får än orginalpenna eller en kopia, festligt! Amazon, det nya kinderägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Checkade listningen och stod faktiskt angivet att det var en kompatibel penna (inte original).

Däremot så är säljarens namn fel (Samsung säljer inte direkt på Amazon, varken deras original, eller tredjepartsprodukter).

Om det står högst upp, så är det inte säljaren, säljaren står på höger sida, precis under köp nu knappen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Han syftade nog på t ex skatteplanering och det faktum att dessa företag får gratis el i Sverige i tron om att deras serverhallar skapar massor av jobb. Man kan tänka sig att alla vinster från amazon.se lämnar Sverige direkt.

Men även andra storföretag som t ex Biltema, skattar ju inte ordentligt för varorna heller, var ett reportage i ug för ett tag sedan. Och Ikea, Volvo etc har väl de mesta pengarna utomlands.

Jag tror jag skulle vilja höra personen i fråga förklara vad de syftade på isåfall då jag tror att du ser lite väl positivt med ett inlägg som slutar med "Trist med inkonsekventa människor som hycklar. Hoppas att du inte tillhör den skaran."

Men ja, den delen är ett problem, och iallafall microsoft verkar villiga att använda sitt namn för att förhandla till sig bra läge osv. Jag skulle argumentera att microsoft bidrar mer dock än Amazons marknadsdel då väldigt många företag sitter delvis på microsofts infrastruktur. Amazons serverhallar är en annan sak än deras marknad. Att dessa företag skulle vara precis samma som Amazon kan jag inte hålla med om dock.
IKEA och Volvo har investerat mycket utomlands och ja, pengar flyttas ut. Jag har aldrig påstått att det är bra.
Problemet med alla dessa är främst att de är ju redan här.

Det här är bara ren och skär whataboutism- jag tycker inte att det är en bra sak att Amazon flyttar in då de har visat tydligare att de har noll intresse att bidra lokalt och generellt kommer vara en parasit på varje land det etablerar sig i. Det faktum att andra företag har dåliga practices lokalt betyder inte att det nu förevigt måste vara acceptabelt att andra göra samma sak. Och att kalla någon hycklare för att till exempel använda microsofts produkter och kritisera amazon samtidigt är samma bullshit som det alltid har varit med att försöka invalidera någons åsikter baserat på ett tomt argument. Om inte de konsumenter som köper produkter från företag kan kritisera dem- vem ska då göra det?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Alltså konkurrens ju. Varför så negativa. Svenska återförsäljare lär börja sänka priserna.

Amazon är just nu bara början på sin lansering. Kommer bli bättre senare.

Svenska leverantörer har redan extremt låga marginaler på de flesta elektronikprylar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Som om de skulle rulla in med samma situation som i USA, ett land där anställningsskydd är främmande och låter vagt kommunistiskt. Nä, de kör på så gott de kan inom svenska modellen, bara bemanningsföretag så de snabbt kan skala ner personalen vid behov, och sparka de som de tycker inte presterar (istället för att utbilda/hitta andra uppgifter som svensk lag kräver för faktiskt anställda).

Det hindrar också arbetarna från att fackligt organisera sig inom Amazon, de är inte anställda där, de får så gärna vara fack anslutna via sitt bemanningsföretag men facket kommer aldrig få förhandla med Amazon, bara mot bemanningsföretaget. Löne-ök etc. kommer fungera som det gör mest när man är via bemanningsföretag, i bästa fall följer man inflation (obs, bemanning inte konsult, stor skillnad!).

Ingen ska hurras för att de inte begår brott när de öppnar sin verksamhet, lika lite ska de sågas för något som inte stämmer, alltså att de skulle ha sämre villkor för sina anställda än många andra svenska företag på den svenska marknaden. Tiden får utvisa om Amazon kommer vara sviniga här eller inte. Men handla hos dem kommer jag aldrig p.g.a. hur företaget opererar och behandlar sina anställda i sitt hemland.

Anställningstryggheten är näst intill obefintlig i USA.
Men - det gäller ju inte bara Amazon utan även om "Inet hade funnits" i USA hade de anställda mest troligt haft samma 'at will' villkor.

Här hemma pratar vi ny version av LAS.
I USA kör dem på 'AT WILL' där du kan få gå på dagen utan orsak.
https://en.wikipedia.org/wiki/At-will_employment

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem

Blev att dra en beställning igår. Såg nu under morgonen att det skickats. OBS varning längst ner.

"Skickad med PostNord" står det.

Dock reagerade jag på att en sak:
Postmord-appen upptäckte inte denna automatiskt som den brukar, varken från telefonnummer eller e-postadress som båda är tillagda.
Kollar upp spårnummer från ordersidan på PN's hemsida och får fram följande:

"Brevavisering" står det. Dom har alltså inte bifogat mitt telefonnummer eller liknande med försändelsen.

Kollar vidare på orderinfon då jag är 100 att telefonnummer bör ha stått med i min adressinfo och upptäcker att av någon anledning så står adressen till uthämtningsställe som leveransadress och INTE min faktiska adress! Det verkar som detta uppkommit då jag använde funktionen att välja ett annat ombud vid köptillfället, och deras system då måste ha bytt ut min faktiska leveransadress mot valt ombuds adress.

Ska kontakta kundservice om detta och se vad de säger,
men om någon annan funderar på att lägga ett köp vill jag varna mot att välja annat ombud då systemet ersätter din egen adress med ombudets adress!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Timmy Fox:

Blev att dra en beställning igår. Såg nu under morgonen att det skickats. OBS varning längst ner.

"Skickad med PostNord" står det.
https://i.imgur.com/ca91ve2.png

Dock reagerade jag på att en sak:
Postmord-appen upptäckte inte denna automatiskt som den brukar, varken från telefonnummer eller e-postadress som båda är tillagda.
Kollar upp spårnummer från ordersidan på PN's hemsida och får fram följande:
https://i.imgur.com/TNmQYox.png
"Brevavisering" står det. Dom har alltså inte bifogat mitt telefonnummer eller liknande med försändelsen.

Kollar vidare på orderinfon då jag är 100 att telefonnummer bör ha stått med i min adressinfo och upptäcker att av någon anledning så står adressen till uthämtningsställe som leveransadress och INTE min faktiska adress! Det verkar som detta uppkommit då jag använde funktionen att välja ett annat ombud vid köptillfället, och deras system då måste ha bytt ut min faktiska leveransadress mot valt ombuds adress.

men om någon annan funderar på att lägga ett köp vill jag varna mot att välja annat ombud då systemet ersätter din egen adress med ombudets adress!

Adressen blir väl rimligtvis ombudets då du inte valt att få den hemskickad?

Permalänk
Inaktiv

Bör väl också påpekas att Amazon kommer förbättras bara de kommer igång. De har bara varit öppen i ett dygn, och frågan är om det var tänkt att folk skulle rusa till butiken redan första dagen. Men som sagt, genialiskt PR om det var planerat.

Prime måste lösas. När Amazon börjar se vad som köps här och flyttar varorna närmare slutdestinationen så borde vi kunna få riktigt snabba leveranser med. Hoppas personligen på att vi kan få DHL som transportval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Adressen blir väl rimligtvis ombudets då du inte valt att få den hemskickad?

Nej, borde vara min leveransadress.
PN har en tilläggstjänst (dock inte många butiker som nyttjar) där kunden kan välja ombud de vill hämta från. Du ser detta i andra skärmdumpen där det står "Valfritt hämtställe".

Dock borde så vitt jag vet mottagarens egna adress stå på fraktsedeln och inte det valda ombudet. Står ju även att de kommer avisera med brev och inte sms och om de inte har min faktiska adress så kan de inte skicka avin till rätt adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Jag reagerade på samma. Jag är rädd att förvalt standardställe på Amazon går på fågelvägen och inte mitt vanliga, som är mycket närmre rent praktiskt.

Vågade dock inte välja det jag föredrog i och med att det verkar ändra från min adress till affärens. Återkom gärna med vad de svarade, för om jag alltid måste hämta ut på fel ställe kommer många beställningar gå bort.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag reagerade på samma. Jag är rädd att förvalt standardställe på Amazon går på fågelvägen och inte mitt vanliga, som är mycket närmre rent praktiskt.

Vågade dock inte välja det jag föredrog i och med att det verkar ändra från min adress till affärens. Återkom gärna med vad de svarade, för om jag alltid måste hämta ut på fel ställe kommer många beställningar gå bort.

Kontaktade dem med chatten först och blev hänvisad till PN då leveransprocessen redan påbörjats (dvs de har skapat en fraktsedel men paketet verkar inte ha lämnat lagret ännu).

Pratade med PN som direkt såg att det var fel och sa att de inte kan göra något då det inte ännu plockats upp av dem så det är trots allt Amazon jag ska prata med (paketet är ju kvar i deras händer).

Ringde nu till Amazon för att prata med dem en andra gång och sitter nu i luren med en tjej som verkar försöka göra allt hon kan för att rätta till det. Uppdaterar när något mer händer.

UPPDATERING: Hon kunde tyvärr inte göra mycket från sin sida trots allt då det är markerat som skickat i deras system (även om det inte ännu lämnat lagret). Hon skulle därför eskalera det vidare upp i ledet så att de kan försöka rätta till det från en högre nivå och sedan återkomma efter någon timme eller så med en statusuppdatering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Timmy Fox:

Nej, borde vara min leveransadress.
PN har en tjänst (dock inte många butiker som nyttjar) där kunden kan välja ombud de vill hämta från. Du ser detta i andra skärmdumpen där det står "Valfritt hämtställe".

Dock borde så vitt jag vet mottagarens egna adress stå på fraktsedeln och inte det valda ombudet. Står ju även att de kommer avisera med brev och inte sms och om de inte har min faktiska adress så kan de inte skicka avin till rätt adress.

Du bör fortfarande kunna hämta ut det då du har tracking via appen. Men är det fel så bör de ju förstås se över det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Google, om någon, har den makten. De i det närmaste är internet idag. 99% av webbläsarna är Chrome eller chromium baserade. Deras sökmotor är gigantisk. Vill de ha bort, som i ditt exempel, Inet och Komplett kan de blockera åtkomst till webbutiken eller länka till andra butiker istället. Eller desinformation.

Finns mycket sattyg man kan hitta på när man sitter på monopol. Vi vet redan vad bubbling gjort med världen och där är Google och förstås Facebook skyldiga.

Nu har ju google faktiskt varit igång ett bra tag, men redan innan Amazon har kommit till Sverige så ställer de krav som kommer krama mer ur grossister än tidigare. Skillnad på vad som kan göras och vad som faktiskt görs.

Google är ju ingen konkurrent till Inet, så varför skulle de ens vilja ha bort Inet?

Visa signatur